Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Importanța ecumenică a vieții consacrate

Uniți de Isus

De Kurt Koch

"Sequela Christi", periodic al Congregației pentru Institutele de Viață Consacrată și Societățile de Viață Apostolică, publică în ultimul număr actele colocviului ecumenic despre "Viața consacrată în tradițiile creștine", desfășurat la Roma de la 22 la 25 ianuarie 2015. Întâlnirea a tratat tema în discuție subîmpărțită în cele trei secțiune ale tradiției catolice, ortodoxe, anglicane și protestante. La aceasta din urmă se referă conferința intitulată Importanța ecumenică a vieții consacrate, rostită de cardinalul președinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor. În text cardinalul amintește că votul (și vocația) fundamentală a vieții consacrate constă esențialmente în recunoașterea primatului lui Dumnezeu în propria viață și de a trăi mereu în prezența lui Dumnezeu. Ieri ca și astăzi, în Biserică trebuie să fie dată atenție deplină faptului de a sta cu Isus, vieții apostolice. Și a aminti asta creștinilor în mod constant este misiunea specială a vieții consacrate în Biserică și în tot ecumenismul, așa cum rugăciunea constituie, și astăzi, inima oricărui efort ecumenic. Publicăm fragmente mari din conferință.

O viziune ecumenică a vieții consacrate ca formă de viață fidelă față de Evanghelie s-a putut afirma pentru că a fost posibil să se găsească în manieră reînnoită rădăcinile vieții consacrate în timpul creștinătății încă nedespărțite. Făcând asta, s-a văzut că cele trei voturi ale ascultării, sărăciei și castității, la care ne gândim imediat astăzi cu referință la viața consacrată și care au fost răstălmăcite în timpul Reformei ca forme deosebite ale justificării prin fapte, au apărut relativ târziu în istorie. Mai precis, sunt rodul unei reflecții făcute, între secolul al IX-lea și al XIII-lea, în operele ascetice despre regulile fondatorilor primelor ordine călugărești. Însă până în acel timp nu se luau în mod explicit voturile, "din frică - așa cum afirmă Pahomie - că ceea ce trebuie să se practice liber și din alegere liberă să fie făcut nu din dăruire și din datorie".

Votul monastic fundamental care se făcea era în realitate unul singur și avea efecte multiple. Era mărturisirea unei forme de viață care trebuia să oglindească experiența comunitară a tuturor creștinilor. Acest act a fost definit atunci consecratio. Conform cuvintelor frumoase ale sfântului Augustin, creștinul care îmbrățișează viața consacrată este un homo Dei nomine consecratus et Deo votus, un om consacrat în numele lui Dumnezeu și dedicat pe deplin lui Dumnezeu. În această dedicare deplină lui Dumnezeu constă unicul vot, atotcuprinzător, pe care se întemeiază viața consacrată; cele trei voturi ale castității, sărăciei și ascultării în realitate nu adaugă nimic nou. Ele folosesc mai degrabă să concretizeze și să expliciteze votul esențial al dedicării depline lui Dumnezeu. Aceste trei voturi fundamentale pot să fie înțelese numai pe fundalul relatării biblice a celor trei ispitiri ale lui Isus în deșert, care reprezintă laturile opuse la negativ ale celor trei voturi și sunt și ispitele fundamentale care se referă la noi oamenii, adică ispita abuzului de putere, ispita avidității de a poseda și ispita de a fi dependenți de aparență în fața altora.

Cât de mult marchează viața creștinului aceste trei ispite originare, pe care însuși Isus le-a experimentat, ne este arătat de faptul că asupra lor Isus centrează intențiile fundamentale ale rugăciunii sale, așa cum rezultă din primele trei invocații din Tatăl Nostru: Isus ne invită în primul rând să ne rugăm pentru ca să fie sfințit numele lui Dumnezeu și să fie depășită ispita noastră de aparență și de prestigiu. În al doilea rând, el ne îndeamnă să ne rugăm pentru ca să vină Împărăția lui Dumnezeu și să se poată învinge ispita noastră de putere și de dominare. În al treilea rând, Isus ne încurajează să ne rugăm pentru ca să fie făcută voința lui Dumnezeu și să fie ștearsă ispita noastră de posesie și de egoism. Ceea ce este valabil pentru orice creștin, este trăit în manieră profetică de creștinii consacrați în cele trei voturi, care reprezintă răsturnarea pozitivă a celor trei ispite fundamentale: ascultarea ca lipsă de putere, sărăcia ca lipsă de posesie, fecioria ca lipsă de căsătorie. Pe bună dreptate, poetul rus Fiodor Dostoievski a recunoscut monahismului o funcție de semnal într-o lume dominată de căutarea plăcerii, a posesiei și a dominării, într-o lume expusă așadar celor trei ispite.

Dacă mergem și mai în profunzimea acestor trei ispite originare, vom vedea că ele se amestecă într-o unică ispită, adică aceea de a ne considera pe noi înșine, propriile nevoi și propriile dorințe de moment ca fiind mai importante decât Dumnezeul cel viu. Așa cum a afirmat cu cuvinte profunde Papa Benedict al XVI-lea: "Aici apare clar miezul oricărei ispite: a-l înlătura pe Dumnezeu, care în fața a tot ceea ce în viața noastră apare mai urgent pare secundar, dacă nu superfluu și deranjant. A pune ordine singuri în lume, fără Dumnezeu, a ne baza numai pe propriile capacități, a recunoaște ca adevărate numai realitățile politice și materiale și a-l lăsa deoparte pe Dumnezeu ca iluzie, este ispita care ne amenință în multiple forme". Acest lucru ne duce din nou la votul fundamental al vieții consacrate, care constă esențialmente în a recunoaște primatul lui Dumnezeu în propria viață și a trăi mereu în prezența lui Dumnezeu. Iată care este vocația fundamentală a vieții consacrate. Fericitul Papa Paul al VI-lea a dat pentru aceasta călugărilor frumosul nume de "specialiști ai lui Dumnezeu". De fapt, creștinii în viața consacrată nu sunt în primul rând chemați să facă asta sau cealaltă, ci sunt chemați să fie ceva specific, adică semnul profetic al prezenței lui Dumnezeu în lumea de astăzi. Semnificația cea mai frumoasă a vieții consacrate constă mai puțin în ceea ce acești creștini fac pentru oameni decât în ceea ce ei sunt pentru oameni: semne ale prezenței lui Dumnezeu și ale sensului profund al vieții, acel sens pe care oamenii și astăzi îl caută în mod conștient sau inconștient. Aceste semne profetice sunt esențiale chiar în lumea de astăzi, în care conștiința prezenței lui Dumnezeu riscă să se slăbească tot mai mult și în care Dumnezeu este pus deoparte, pe banca de rezerve, în societatea contemporană.

A mărturisi prezența lui Dumnezeu cel viu în societățile tot mai secularizate de astăzi este provocarea fundamentală a ecumenismului. Recunoscând această centralitate a lui Dumnezeu, viața consacrată aduce ecumenismului un serviciu excepțional. În această optică teocentrică, viața consacrată se revelează ca o frumoasă posibilitate ecumenică. În fond, ea nu este altceva decât consecința naturală a ceea ce trăim în botez. Și deja semnele exterioare ne manifestă asta: intrând în comunitatea de viață consacrată, surorile și frații primesc adesea un nume nou, care simbolizează noul "eu" dăruit de Cristos celui botezat. Dar cu conferirea acestui nume nou se reafirmă și se ratifică ceea ce a fost pus la bază deja cu botezul, în care Dumnezeu întreit și unic îl cheamă pe cel botezat pe nume. Intrând în comunitatea de viață consacrată, frații și surorile primesc și o haină nouă, care amintește de cea baptismală și semnifică astfel că ei sunt îmbrăcați în Cristos. Toate acestea ne arată că viața consacrată, în ultimă analiză, nu poate și nu vrea să fie nimic altceva decât cea mai serioasă împlinire a ceea ce constituie deja apogeul botezului creștin. De fapt, vocația fundamentală a vieții consacrate constă în a trăi în manieră credibilă consecințele botezului și, făcând astfel, în a aminti întregii Biserici importanța crucială a botezului, nu numai în cuvinte, ci prin mărturia vieții trăite. Deoarece botezul îi unește pe toți creștinii și recunoașterea reciprocă a botezului este cel mai profund fundament al comunității ecumenice, viața consacrată, ca realizare coerentă a botezului, se revelează ca formă de viață absolut ecumenică. Importanța ecumenică a vieții consacrate este și mai evidentă dacă luăm în considerare primele sale origini, adică în timpul părinților Bisericii. În acea epocă, viața monahilor era definită ca viață în modul îngerilor: viața consacrată este viața în comuniunea îngerilor.

Misiunea vieții consacrate este de a trăi și a menține într-un echilibru sănătos cele două dimensiuni care caracterizează existența creștină și care sunt prezentate în manieră exemplară în relatarea lui Marcu despre chemarea primilor discipoli: Isus "Apoi s-a urcat pe munte și i-a chemat pe cei pe care i-a voit el, iar ei au venit la el. A constituit doisprezece, pe care i-a numit și apostoli, ca să fie cu el, să-i trimită să predice și să aibă puterea să alunge diavolii" (Mc 3,13-15). Prima chemare a discipolilor, aceea de a fi cu Isus, poate să fie definită ca viață apostolică a celor doisprezece împreună cu Isus; a doua chemare, aceea de a predica și de a alunga diavoli, poate să fie definită ca misiune apostolică a celor doisprezece în lume. Aceste două chemări nu numai că sunt legate indisolubil, ci în relatarea biblică au loc într-o succesiune clară: chemarea la misiunea apostolică urmează după chemarea la viața apostolică împreună cu Isus. În spatele la asta se ascunde convingerea lui Isus că discipolii vor fi în măsură să vestească Evanghelia și vor avea puterea de a alunga diavolii numai dacă, în primul rând și pentru totdeauna, vor învăța și vor experimenta să fie cu El. Chemarea de a fi cu Isus ar fi așadar diminuată dacă în ea s-ar vedea numai un stadiu temporar, înlocuit repede de misiunea definitivă.

Pentru Isus, misiunea celor doisprezece presupune să fie cu El, fapt care reprezintă un proces permanent de învățare. În contrast cu această ordine clară de priorități, în cursul istoriei până în zilele noastre, a reieșit în mod repetat ispita de a atribui prioritatea misiunii apostolice față de viața apostolică. Iată pentru ce în faptul celor doisprezece de a fi cu Isus a fost văzut numai locul și timpul pregătirii, pentru ca misiunea să poată începe cât mai curând posibil. În istoria Bisericii, această ordine de priorități se arată în faptul că slujirea apostolică a misiunii n-a lipsit niciodată, dar în ea viața apostolică a rămas în urmă tot mai mult sau a fost pur și simplu considerată ca o exclusivă a ordinelor călugărești și a comunităților spirituale. Tocmai în această dezvoltare deformată teologul catolic expert în Noul Testament, Gerhard Lohfink, vede rădăcinile cele mai profunde ale crizei actuale a vieții ecleziale: "Faptul că astăzi Biserica încă trăiește o datorează slujirii apostolice. Faptul că este bolnăvicioasă se datorează slăbirii vieții apostolice". Această diagnoză ne determină, și în Biserica de astăzi, să ne concentrăm atenția noastră deplină asupra faptului de a fi cu Isus, asupra vieții apostolice. Și a aminti asta creștinilor în mod constant este, după părerea mea, misiunea specială a vieții consacrate în Biserică și în tot ecumenismul astăzi. Desigur și în comunitățile călugărești există diferite forme și diferite carisme, de exemplu sunt cei care se dedică în mod conștient unei misiuni apostolice deosebite și cei care pun pe primul plan viața apostolică. Însă cred că misiunea specială și forța vitală a vieții consacrate este să mențină treaz primatul vieții apostolice cu Cristos înviat față de misiunea apostolică și asta nu pur și simplu în cuvinte, ci prin mărturia unei vieți consacrate credibile.

Reiese clar și dimensiunea cea mai profundă a importanței ecumenice a vieții consacrate, exprimată de părintele Paul Couturier, pasionat pionier al ecumenismului spiritual, cu comparația între mișcarea ecumenică și o mănăstire invizibilă în care creștinii din diferitele Biserici în diferitele țări și continente se roagă împreună pentru unitate. De fapt, rugăciunea pentru unitatea creștinilor nu reprezintă numai începutul mișcării ecumenice, cu introducerea Săptămânii de rugăciune pentru unitatea creștinilor, ci este și rămâne și astăzi inima oricărui efort ecumenic. Cu rugăciunea, exprimă convingerea noastră de credință bazată pe conștiința că noi oamenii nu putem face unitatea, nici să definim forma și timpul realizării sale, ci putem doar s-o primim în dar. Rugăciunea trebuie să ne amintească nouă creștinilor permanent că Isus însuși nu a poruncit discipolilor săi unitatea, ci s-a rugat pentru ea. Dacă luăm în serios acest aspect fundamental, atunci vom înțelege că ecumenismul creștin, în ultimă analiză, nu va putea să fie altceva decât o participare la rugăciunea sacerdotală a lui Isus.

Pentru aceasta decretul Conciliului al II-lea din Vatican despre ecumenism Unitatis redintegratio a definit ecumenismul spiritual ca "sufletul întregii mișcări ecumenice". Este clar deci că, pentru progresul ecumenismului astăzi, sunt de importanță fundamentală reflecția comună asupra vieții consacrate și practica vieții consacrate: creștinii consacrați sunt protagoniști speciali ai mișcării ecumenice.

(După L'Osservatore Romano, 1 aprilie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 21.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat