Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

A cincea predică pentru Postul Mare 2016 a părintelui Raniero Cantalamessa

Drumul spre unitatea creștinilor: reflecție asupra decretului Unitatis redintegratio

1. Drumul ecumenic după Conciliul al II-lea din Vatican

Știința hermeneutică modernă a făcut familiar principiul lui Gadamer al "istoriei efectelor" (Wirkungsgeschichte). Conform acestei metode, pentru a înțelege un text trebuie ținut cont de efectele pe care el le-a produs în istorie, inserându-se în această istorie și dialogând cu ea1. Acest principiu este de mare utilitate aplicat la interpretarea Scripturii. Ne spune că nu se poate înțelege pe deplin Vechiul Testament decât în lumina roadelor pe care le-a produs în viața Bisericii. De aceea, nu e suficient obișnuitul studiu critico-filologic al "izvoarelor", adică al influențelor suferite de text; este nevoie să se țină cont și de influențele exercitate de el. Este regula pe care Isus a formulat-o cu mult timp înainte, spunând că orice pom se cunoaște din roadele sale (cf. Lc 6,44).

Făcând proporțiile cuvenite, acest principiu - am văzut în meditațiile precedente - se aplică și la textele Conciliului al II-lea din Vatican. Astăzi aș vrea să arat cum se aplică el îndeosebi la decretul despre ecumenism, Unitatis redintegratio, care este tema acestei meditații. Cincizeci de ani de drum și de progrese în ecumenism demonstrează virtualității cuprinse în acel text. După ce a amintit motivațiile profunde care îi induc pe creștini să caute unitatea între ei și după ce a luat act de răspândirea printre creștinii din diferite Biserici a unei noi atitudini în această privință, părinții conciliari exprimă astfel intenția documentului: "De aceea, Conciliul, privind toate acestea cu bucurie, după ce a afirmat învățătura despre Biserică, îndemnat de dorința restabilirii unității între toți ucenicii lui Cristos, vrea să pună în fața tuturor catolicilor ajutoarele, căile și mijloacele prin care ei pot răspunde la această chemare și la acest har dumnezeiesc"2.

Realizările, sau roadele, acestui document au fost de două specii. Pe planul doctrinal și instituțional, a fost constituit Consiliul Pontifical pentru Unitatea Creștinilor; în afară de asta, au fost demarate dialoguri bilaterale cu aproape toate confesiunile creștine, cu scopul de a promova o mai bună cunoaștere reciprocă, o confruntare a pozițiilor și depășirea prejudecăților.

Alături de acest ecumenism oficial și doctrinal, s-a dezvoltat încă de la început un ecumenism al întâlnirii și al reconcilierii inimilor. În acest domeniu se evidențiază câteva întâlniri celebre care au marcat drumul ecumenic în acești 50 de ani: cea a lui Paul al VI-lea cu patriarhul Atenagora, nenumăratele întâlniri ale lui Ioan Paul al II-lea și Benedict al XVI-lea cu conducătorii diferitelor Biserici creștine, a papei Francisc cu patriarhul Bartolomeu în 2014, și, ultima, aceea cu patriarhul de Moscova Kiril în Cuba care a deschis un orizont nou pentru drumul ecumenic.

Tot la acest ecumenism spiritual aparțin și multele inițiative în care credincioșii din diferite Biserici se întâlnesc pentru a se ruga și a proclama împreună Evanghelia, fără intenții de prozelitism și fiecare în fidelitate deplină față de propria Biserică. Am avut harul să particip la multe dintre aceste întâlniri. Una dintre ele mi-a rămas deosebit de vie în amintire pentru că a fost ca o profeție vizibilă la ceea ce va trebui să ne ducă mișcarea ecumenică.

În 2009, s-a ținut la Stockholm o mare manifestație de credință denumită "Jesus manifestation", "O manifestație pentru Isus". În ziua finală, credincioșii din diferite Biserici, fiecare pe un drum diferit, mergeau în procesiune spre centrul orașului. Și micul grup de catolici, avându-l în frunte pe episcopul local, mergeam pe strada noastră rugându-ne. Ajunși în centru, rândurile se rupeau și era o unică mulțime care proclama domnia lui Cristos în fața unei mulțimi de 18 mii de tineri și de trecători înmărmuriți. Ceea ce se intenționa a fi o manifestație "pentru" Isus a devenit o puternică manifestație "a lui" Isus. Prezența sa se putea aproape atinge cu mâna într-o țară neobișnuită cu manifestații religioase de acest gen.

Și aceste dezvoltări ale documentului despre ecumenism sunt un rod al Duhului Sfânt și un semn al invocatelor noi Rusalii. Cum a reușit Cel Înviat să-i convingă pe apostoli să se deschidă neamurilor și să-i primească și pe ei în comunitatea creștină? L-a condus pe Petru în casa centurionului Corneliu, l-a făcut să asiste la venirea Duhului asupra celor prezenți, cu aceleași manifestări pe care apostolii le-au experimentat la Rusalii: vorbirea în limbi, glorificarea lui Dumnezeu cu glas tare. Lui Petru nu i-a rămas decât să tragă concluzia: "Așadar, dacă Dumnezeu le-a dat și lor același dar ca și nouă... cine eram eu ca să-l pot împiedica pe Dumnezeu?" (Fap 11,17).

Domnul înviat face același lucru astăzi. Îl trimite pe Duhul său și carismele sale asupra credincioșilor din cele mai diferite Biserici, și cele pe care le credeam cele mai distante de noi, adesea cu manifestări externe identice. Cum să nu vedem în asta un semn că El ne determină să ne acceptăm și să ne recunoaștem reciproc ca frați, deși încă în drum spre o unitate mai deplină pe planul vizibil? În orice caz a fost ceea ce m-a convertit pe mine la iubirea față de unitatea creștinilor, obișnuit, ca din studiile mele preconciliare, să-i văd pe ortodocși și protestanți numai ca "adversari" care trebuie contestați în tezele noastre de teologie.

2. La un an de la al V-lea centenar al reformei protestante (1517)

În Postul Mare din anul trecut am încercat să arăt rezultatele la care a ajuns, la nivel teologic, dialogul ecumenic cu Orientul ortodox. Broșurii care cuprinde acele meditații i-am dat titlul "Doi plămâni, o unică respirație", care spune de la sine spre ceea ce tindem și care în mare parte este deja realizat3. Cu această ocazie aș vrea să îndrept atenția spre raporturile cu celălalt mare interlocutor al dialogului ecumenic care este lumea protestantă, fără a intra în chestiuni istorice și doctrinale, ci pentru a arăta cum totul ne determină să mergem înainte în efortul de a recompune unitatea Occidentului creștin.

O circumstanță face deosebit de actual acest efort. Lumea creștină se pregătește să celebreze al cincilea centenar al Reformei în 2017. Este vital pentru tot viitorul Bisericii să nu irosească această ocazie, rămânând prizonieri ai trecutului, sau limitându-se să folosească tonuri mai irenice în stabilirea greșelilor și motivelor de ambele părți. Este, cred, momentul de a face un salt de calitate, ca atunci când o barcă ajunge la sfârșitul unui fluviu sau al unui canal care îi permite să continue navigarea la un nivel superior.

Situația s-a schimbat profund în acești cinci sute de ani, dar ca întotdeauna cu greu se ia act de acest lucru. Chestiunile care au provocat despărțirea dintre Biserica din Roma și Reformă în secolul al XVI-lea au fost mai ales indulgențele și modul în care are loc justificarea celui păcătos. Însă, din nou, putem spune că acestea sunt problemele cu care stă sau cade credința omului de astăzi? Într-o conferință ținută la Centrul "Pro unione" din Roma, cardinalul Walter Kasper afirma pe bună dreptate că în timp ce pentru Luter problema existențială numărul unu era cum să se depășească sentimentul de vinovăție și să se obțină un Dumnezeu binevoitor, astăzi problema este contrariul: cum să se redea omului de astăzi adevăratul simț al păcatului pe care l-a pierdut cu totul.

Eu cred că toate discuțiile seculare dintre catolici și protestanți în jurul credinței și al faptelor au ajuns să ne facă să pierdem din vedere punctul principal al mesajului paulin. Ceea ce pe apostol îl determină să afirme înainte de toate în Rom 3 nu este că suntem justificați prin credință, ci că suntem justificați prin credința în Cristos; nu este atât că suntem justificați prin har, cât mai ales că suntem justificați prin harul lui Cristos. Cristos este inima mesajului, mai înainte de har și de credință.

După ce a prezentat în cele două capitole precedente din Scrisoare omenirea în starea sa universală de păcat și de pierzare, apostolul are curajul incredibil să proclame că această situație este acum schimbată radical "în virtutea răscumpărării realizate de Cristos", "prin ascultarea unui singur om" (Rom 3,24; 5,19).

Afirmația că această mântuire se primește prin credință și nu prin fapte este prezentă în text și era lucrul cel mai important de scos în evidență în timpul lui Luter, când era pașnic, cel puțin în Europa, că era vorba despre credința în Cristos și despre harul lui Cristos. Dar el vine în al doilea rând, nu în primul rând. Am comis eroarea de a reduce la o problemă de școli, din interiorul creștinismului, ceea ce pentru apostol era o afirmație de însemnătate mult mai vastă și universală. Astăzi suntem chemați să redescoperim și să proclamăm împreună fondul mesajului paulin.

În descrierea bătăliilor medievale există mereu un moment în care, după ce au fost depășiți arcașii, cavaleria și tot restul, gloata se concentra în jurul regelui. Acolo se decidea rezultatul final al bătăliei. Și pentru noi astăzi bătălia este în jurul regelui... Persoana lui Isus Cristos este adevărata miză. Avem nevoie să ne întoarcem, din punctul de vedere al evanghelizării, la timpul apostolilor. Există o analogie între timpul nostru și al lor. Ei aveau în fața lor o lume pre-creștină; în Occident, noi avem în fața noastră o lume pe larg post-creștină.

Când apostolul Paul vrea să rezume într-o frază esența mesajului creștin nu spune: "Noi vă vestim învățătura aceasta sau aceea"; spune: "Noi îl predicăm pe Cristos răstignit" (1Cor 1,23), de asemenea: "Noi îl predicăm pe Domnul Cristos Isus" (2Cor 4,5). Acesta este din nou adevăratul "articulus stantis et cadentis Ecclesiae", articolul cu care Biserica stă sau cade.

Asta nu înseamnă a ignora tot ceea ce Reforma protestantă a produs nou și valabil, atât în domeniul teologiei cât și în cel al spiritualității, mai ales cu reafirmarea primatului Cuvântului lui Dumnezeu. Înseamnă mai degrabă a permite întregii Biserici să beneficieze de cuceririle sale pozitive, odată eliberate de anumite excese și înțepeniri, datorate climatului de supraîncălzire al momentului, ingerinței politicii și polemicilor succesive.

Un pas semnificativ în această direcție a fost "declarația comună despre doctrina justificării" semnată la 31 octombrie 1999 între Biserica catolică și Federația Mondială a Bisericilor luterane4. În concluzia sa ea spune: "Înțelegerea doctrinei justificării expuse în această Declarație arată existența unui consens între luterani și catolici cu privire la adevăruri fundamentale ale acestei doctrine a justificării. În lumina acestui consens sunt acceptabile diferențele care subzistă în ceea ce privește limbajul, dezvoltările teologice și accentuările particulare pe care le-a asumat înțelegerea justificării. [...] Pentru acest motiv, elaborarea luterană și elaborarea catolică a credinței în justificare sunt, în diferențele lor, deschise una alteia și de așa natură încât să nu invalideze din nou consensul obținut cu privire la adevăruri fundamentale"5.

Eu am ajuns să fiu prezent când acordul a fost proclamat în bazilica "Sfântul Petru" în timpul unor vespere solemne prezidate de Ioan Paul al II-lea și de arhiepiscopul de Uppsala, Bertil Wrkström. M-a uimit o observație pe care a făcut-o papa în omilie. Exprima, dacă îmi amintesc bine, acest gând: a venit timpul de a înceta să facem din această doctrină a justificării prin credință o temă de lupte și de dispute între teologi și să căutăm în schimb să-i ajutăm pe toți cei botezați să facă din acest adevăr o experiență personală și eliberatoare. Din acea zi, nu am încetat, ori de câte ori am avut oportunitatea în predica mea, să-i îndemn pe frați să aibă această experiență.

Justificarea prin credința în Cristos ar trebui să fie predicată de toată Biserica și cu mai mare vigoare ca oricând. Însă nu în opoziție cu "faptele bune" care este o chestiune depășită și rezolvată, ci în opoziție, eventual, cu pretenția lumii secularizate că se poate mântui singură, cu propria știință, tehnică sau cu tehnici spirituale inventate de ea. Sunt convins că dacă ar fi vii astăzi, acesta ar fi modul în care Luter, Calvin și ceilalți reformatori ar predica justificarea gratuită prin credință!

"Societățile moderne - se citește într-o carte care a avut răsunet - sunt construite pe știință. Îi datorează bogăția lor, puterea lor și certitudinea că bogății și puteri și mai mari vor fi într-un viitor accesibile omului, dacă el va vrea asta [...]. Înzestrate cu orice putere, dotate cu toate bogățiile pe care știința le oferă lor, societățile noastre încearcă încă să trăiască și să învețe sisteme de valori, deja amenințate la bază chiar de această știință"6.

"Sistemele de valoare depășite" sunt desigur, pentru autor, sistemele religioase. Jean-Paul Sartre ajunge la aceeași concluzie pornind de la un punct de vedere filozofic. El pune pe buzele unui personaj cuvintele: "Eu însumi astăzi mă acuz și numai eu pot să mă și dezleg, eu omul. Dacă Dumnezeu există omul este nimic"7. Și acestui tip de provocări lansate de scientismul ateu și de secularism creștinii de astăzi trebuie să răspundă cu doctrina că "omul nu este justificat în fața lui Dumnezeu de propriile fapte, ci prin har și prin credință" (cf. Gal 2,16).

3. Dincolo de formule

Sunt convins că asupra dialogului ecumenic cu Bisericile protestante apasă puternic rolul de frânare al formulelor. Mă explic. Formulările doctrinale și dogmatice, care la nașterea lor erau rod al proceselor vitale și oglindeau drumul coral al comunității și adevărul obținut cu trudă, cu trecerea timpului tind să se înțepenească, să devină "cuvinte de ordine", etichete care indică o apartenență. Credința nu se mai termină la realitatea lucrului, ci la formularea sa. Suntem la antipozii a ceea ce ar trebui să fie ordinea lucrurilor după celebra afirmație a lui Toma de Aquino: "Fides non terminatur ad enuntiabile, sed ad rem": credința nu se termină în formularea sa, ci în lucrul în sine8.

Este fenomenul formalismului în desfășurare deja în antichitate, odată terminată faza creativă a marilor dogme9. Numai recent s-a înțeles, de exemplu, că diviziunile în sânul Orientului creștin, între Bisericile calcedoniene și așa-numitele Biserici monofizite sau nestoriene, erau bazate, în multe cazuri, pe formule și pe sensul diferit dat, în ele, termenilor ousia și ipostasis, care nu atingeau substanța doctrinei. Astfel s-a putut stabili comuniunea dintre și cu diferite Biserici orientale.

Acest obstacol este deosebit de vizibil în raporturile cu Bisericile Reformei. Credință și fapte, Scriptură și tradiție: sunt contrapoziții comprehensibile, și în parte justificate, la nașterea lor, dar devin înșelătoare dacă sunt repetate și ținute în picioare, ca și cum nimic nu s-ar fi schimbat în cinci sute de ani.

Să luăm contrapoziția dintre credință și fapte. Ea are un sens dacă prin fapte bune se înțeleg îndeosebi (așa cum se întâmpla din păcate în timpul lui Luter) indulgențe, pelerinaje, posturi, pomeni, lumânări votive și așa mai departe. Devine deviant dacă prin fapte bune înțelegem faptele de caritate și de milostenie. Isus, în Evanghelie, ne avertizează că fără ele nu se intră în împărăția cerurilor și el va fi constrâns să spună: "Plecați de la mine". Nu suntem justificați așadar prin faptele bune, dar nu ne mântuim fără faptele bune. Justificarea este fără condiții, dar nu este fără consecințe. Acest lucru îl credem toți, catolici și protestanți, și deja spunea asta Conciliul din Trento.

Același lucru trebuie spus despre contrapoziția dintre Scriptură și tradiție. Ea se evidențiază, imediat ce se atinge problema revelației, ca și cum protestanții ar avea numai Scriptura și catolicii Scriptura și Tradiția. Dar în realitate nicio Biserică nu este fără o tradiție proprie. Ce anume explică existența atâtor denumiri diferite în sânul protestantismului dacă nu modul lor diferit de a interpreta Scriptura? Și ce anume este Tradiția, în conținutul său cel mai adevărat, dacă nu, întocmai, Scriptura citită în Biserică și de Biserică?

Nici formula luterană "Simul iustus et peccator", "drept și păcătos în același timp", nu este un obstacol insurmontabil în calea comuniunii. Face parte din tradiția catolică, încă din timpul Părinților, definiția Bisericii ca "prostituată curată" (casta meretrix) și ca "sfântă și mereu de reformat"10. Ceea ce se spune despre Biserică în ansamblul său, ca trup al lui Cristos, n-ar trebui să se aplice și fiecăruia dintre membrii săi?

Ceea ce poate să fie subiect de explicație diferită și complementară este modul în care este înțeleasă această co-prezență de sfințenie și de păcat în omul răscumpărat. În Adaosul la Declarația comună despre justificare există o explicare a formulei "simul iustus et peccator" care nu este în divergență cu doctrina catolică. Se afirmă că justificarea realizează o reînnoire reală în viața celui botezat, deși aceasta nu devine niciodată o posesie dobândită, pe care omul se poate sprijini în fața lui Dumnezeu, dar rămâne mereu dependent de acțiunea Duhului Sfânt.

În 1974 a fost o știre care a uimit și a distrat întreaga lume. Un soldat japonez, trimis în timpul ultimului război mondial într-o insulă din Filipine pentru a se infiltra în rândul dușmanilor și a culege informații, a trăit treizeci de ani ascunzându-se ici și acolo în junglă și hrănindu-se cu rădăcini, fructe și ceva vânat, convins că războiul încă mai continua și că el încă era în misiune. Când l-au găsit, cu greu l-au convins că războiul s-a terminat și că se putea întoarce în patrie. Eu cred că se întâmplă ceva asemănător între creștini. Există creștini care trebuie convinși, în ambele tabere, că războiul s-a terminat, războaiele de religie dintre catolici și protestanți s-au terminat. Avem cu totul altceva de făcut decât să ducem război unul împotriva altuia! Lumea l-a uitat, sau nu l-a cunoscut niciodată, pe Mântuitorul său, pe cel care este lumina lumii, calea, adevărul și viața, și noi pierdem timpul polemizând între noi?

4. Unitate în caritate

Însă nu e suficient acest motiv practic pentru a face unitatea creștinilor. Nu e suficient să fim uniți pe frontul evanghelizării și al acțiunii caritative. Aceasta este o cale pe care mișcarea ecumenică a experimentat-o la începuturile sale cu mișcarea "Viață și acțiune" ("Life and Work"), dar care s-a dovedit repede insuficientă. Dacă unitatea discipolilor trebuie să fie o reflexie a unității dintre Tatăl și Fiul, ea trebuie să fie înainte de toate o unitate de iubire, pentru că aceasta este unitatea care domnește în Treime. Cele trei persoane divine nu sunt unite prin faptul că "realizează împreună" creația și toate celelalte opere ad extra; sunt unite în însăși ființa lor. Scriptura ne îndeamnă să "facem adevărul în caritate - veritatem facientes in caritate" (Ef 4,15). Și sfântul Augustin afirmă că "nu se intră în adevăr decât prin caritate - non intratur in veritate nisi per caritatem"11.

Lucrul extraordinar, cu privire la această cale spre unitate bazată pe iubire, este că ea este deja larg deschisă în fața noastră. Nu putem "să sărim etapele" cu privire la doctrină, pentru că diferențele există și trebuie rezolvate cu răbdare în locurile corespunzătoare. În schimb putem sări etapele în caritate și să fim pe deplin uniți, încă de acum. Semnul adevărat și sigur al venirii Duhului nu este, scrie tot sfântul Augustin, vorbirea în limbi, ci este iubirea față de unitate: "Să știți că îl aveți pe Duhul Sfânt atunci când sunteți de acord ca inima voastră să adere la unitate printr-o caritate sinceră"12.

Să ne gândim din nou la imnul adus iubirii al sfântului Paul. Fiecare frază a sa capătă o semnificație actuală și nouă, dacă este aplicată iubirii dintre membrii diferitelor Biserici creștine, în raporturile ecumenice:

"Iubirea este îndelung răbdătoare...
nu este invidioasă...
nu caută ale sale [sau numai interesul propriei Biserici]...
nu ține cont de răul primit [eventual, de răul făcut altora]...
Toate le suportă, toate le crede, toate le speră, toate le îndură" (1Cor 13,4 șu).

"A se iubi" s-a spus "nu înseamnă a privi unul pe celălalt, ci a privi împreună în aceeași direcție". Și între creștini a se iubi înseamnă a privi împreună în aceeași direcție care este Cristos. "El este pacea noastră" (Ef 2,14). Dacă ne vom converti la Cristos și vom merge împreună spre El, noi creștinii ne vom apropia și între noi, ajungând să fim, așa cum a cerut El, "una cu El și cu Tatăl" (cf. In 17,21). Se întâmplă ca pentru spițele unei roți. Ele pornesc de la puncte distante ale circumferinței, dar treptat ce se apropie de centru, se apropie și între ele, ajungând să formeze un singur punct. Se întâmplă ca în ziua aceea la Stockholm...

Ne pregătim să celebrăm Paștele. Pe cruce Isus "a dărâmat zidul despărțitor, desființând în trupul său ura [...] prin el, amândoi avem intrare deschisă într-un singur Duh la Tatăl" (Ef 2,14-18). Să nu încetăm să facem asta, pentru bucuria Inimii lui Cristos și pentru binele lumii.

Sfinte Părinte, venerabili părinți, frați și surori: Săptămână Sfântă frumoasă și Paște fericit!

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note
1 Cf. H.G. Gadamer, Wahrheit und Methode, Tübingen 1960.
2 UR, 1.
3 Due polmoni, un unico respiro. Oriente e Occidente di fronte ai grandi misteri della fede, Libreria Editrice Vaticana 2015.
4 Textul Declarației comune se poate găsi în Enchiridion Vaticanum (EV) 17,744-817.
5 Ibid., nr. 40.
6 J. Monod, Il caso e la necessità, Mondadori, Milano 1970, pag. 136 șu.
7 J.-P. Sartre, Diavolul și bunul Dumnezeu, X, 4, Gallimard, Paris 1951, pag. 267 șu.
8 Sf. Toma de Aquino, Summa teologiae, II-IIae , q. 1, a. 2, ad 2.
9 G. L. Prestige, God in Patristic Thought, London 1952, chap. XIII; ed. italiană Dio nel pensiero dei Padri, Bologna, Il Mulino, 1969, pag. 273 șu. (Triumful formalismului).
10 Cf. H.U. von Balthasar, "Casta meretrix", în: Sponsa Christi, Morcelliana, Brescia, 1969.
11 Augustin, Contra Faustum, 32, 18 (CCL 321, pag. 779).
12 Augustin, Discursuri, 269, 3-4 (PL 38, 1236 șu).


 

lecturi: 34.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat