Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea Floriilor (Anul C) - 2016

Și astăzi Isus vrea să intre în Ierusalimul sufletelor noastre pentru a le mântui prin crucea sa

Înainte de Primul Război Mondial un preot ținea misiuni, iar un tânăr necredincios i-a declarat public că este gata să calce crucea în picioare. Atunci preotul i-a amintit cu bunătate de ziua în care va veni moartea și că îi dorește ca în acele clipe să-l aibă pe Isus răstignit lângă el, să-i ierte păcatele și să-l mântuiască. A urmat apoi Primul Război Mondial (1914-1918). Tânărul a fost înrolat și a fost rănit în luptă. Deoarece nu mai avea mult de trăit, i s-a permis să se întoarcă acasă. Cum nu mai aveau timp să cheme un preot, i s-a prezentat un crucifix. Muribundul a sărutat rănile Mântuitorului și a închis ochii pentru totdeauna. Credem că Domnul l-a primit cu brațele deschise pe fiul rătăcitor. Să nu uităm nici noi că într-o zi vom avea mare nevoie de Isus, răstignit, mort și înviat. De aceea să-l primim chiar acum în Ierusalimul sufletelor noastre.

Biserica celebrează astăzi Floriile, ziua intrării Domnului nostru Isus Cristos în Ierusalim, pentru a-și începe pătimirea și moartea sa pentru mântuirea lumii. El însuși a spus: "Nu este dragoste mai mare decât aceasta, ca cineva să-și dea viața pentru prietenii săi. Voi sunteți prietenii mei, dacă faceți ce vă poruncesc" (In 15,13-14).

Lecturile biblice din sărbătoarea Floriilor ne prezintă două istorii diametral opuse: istoria primului Adam, cel neascultător până la moarte, căruia i-a urmat o rasă ambițioasă și răzvrătită, și istoria celui de-al doilea Adam, Isus Cristos cel ascultător până la moartea pe cruce, și căruia i-a urmat o rasă de oameni smeriți și ascultători.

Primele trei versete de dinaintea primei lecturi de astăzi (cf. Is 50,1-3) ne redau istoria primului Adam și a urmașilor lui răzvrătiți. În cadrul unei convorbiri intime cu Israelul, Dumnezeu îi spune acestuia că nu fără motiv l-a lăsat pentru o vreme în mâna caldeilor, ci din cauza păcatelor lui, căci nimeni nu i-a ascultat cuvintele, nimeni nu l-a primit și nimeni i-a răspuns la chemare de convertire; ba mai mult, la iubirea lui el i-a răspuns cu ură și răutate.

Versetele cuprinse în prima lectură de astăzi (cf. Is 50,4-7), împreună cu psalmul responsorial 22, cu lectura a doua (cf. Fil 2,6-11) și cu evanghelia pătimirii (cf. Lc 22,14-56) ne vorbesc despre istoria celui de al doilea Adam, istoria lui Isus cel bun și ascultător până la moartea pe cruce (cf. Fil 2,8).

Profetul Isaia, vorbind de departe despre Isus mântuitorul, ni-l prezintă sub imaginea unui bun ucenic, care zilnic ascultă de glasul lui Dumnezeu pentru a ști ce să-i învețe pe oameni. Și cu toate că le-a adus cuvintele lui Dumnezeu, oamenii l-au respins cu răutate. Dar, cu toată respingerea și răutatea lor, Isus nu a încetat să-i iubească până la sfârșit (cf. In 13,1), adică până la moartea pe cruce (cf. Fil 2,8), convins fiind că, după ce va pătimi și va muri la Ierusalim, Tatăl ceresc pe ei îi va mântui, iar pe el îl va învia și îl va glorifica la dreapta sa.

Sfântul Luca ne prezintă astăzi intrarea lui Isus în Ierusalim, pentru a pătimi, pentru a muri și pentru a învia spre mântuirea noastră (cf. Lc 19,28-40). Iar psalmul 22, din care am cântat astăzi, care mai este numit și "Psalmul crucii", ne prezintă ultimele trei ore de viață ale lui Isus de pe cruce, trei ore de întuneric, trei ore de abandonare din partea Tatălui (cf. Mt 27,46). Atât de nesuferit îi era păcatul nostru lui Dumnezeu, că și-a întors fața chiar de la Fiul său preaiubit care îl luase asupra lui (cf. In 1,29). Dar, după ce își va da viața ca preț de răscumpărare, Duhul și Slava Tatălui îl vor învia din morți și îl vor înălța glorios la cer, garanție a învierii și a înălțării tuturor celor care vor primi mântuirea lui.

Într-o duminică a Pătimirii, sfânta Gertruda (1256-1302) se afla într-o adâncă contemplație a suferințelor Domnului. Deodată a început să se roage: "Doamne, cu ce-ți voi putea eu răsplăti iubirea pe care ai arătat-o față de mine la cruce?" În acea clipă a auzit un glas în inima ei: "Gertruda, dă-mi cheia!" "Ce fel de cheie vrei să-ți dau, Doamne?" "Vreau cheia inimii tale!" Asta vrea Isus și de la noi.

Ierusalimul, în care Isus a intrat astăzi blând și smerit, este imaginea sufletului omenesc, în care Cristos vrea să intre pentru a-i aduce pacea și mântuirea (cf. Lc 13, 34;19,42). Sufletul omului, ca și Ierusalimul, este cetatea lui Dumnezeu, dar cetate în care a reușit să intre și diavolul prin păcat. Sufletul omului a fost creat atât de frumos că este disputat atât de Dumnezeu cât și de satana. Dumnezeu din iubire și satana din ură.

Minunile care au precedat și care au urmat intrării lui Isus în Ierusalim arată voința lui Isus de a-l mântui pe om cu orice preț, chiar cu prețul sângelui său. Să luăm câteva exemple numai din Evanghelia după sfântul Luca din care ne hrănim în anul acesta liturgic, notat simbolic cu "C". Prin vindecarea celor zece leproși, Isus a voit să ne arate o imagine a sufletului plin de păcate, care este ca un om desfigurat de lepră. Dar el a venit să-i redea sănătatea și frumusețea (cf. Lc 17,11-19). Prin chemare fruntașului bogat care a refuzat să-l urmeze, și apoi prin convertirea bogatului vameș Zaheu, Isus a voit să ne arate cum ne-a amăgit satana cu cele trecătoare, pentru a ne răpi adevăratele bogății. Dar Isus a venit să ne elibereze de robia falselor bogății (cf. Lc 18,18-34; 19,1-10). Prin vindecarea orbului lângă Ierihon, Isus a voit să ne arate cum satana ne-a orbit să nu mai vedem cerul și frumusețile lui, dar el a venit să ne vindece de această orbire (cf. Lc 18,34-43). Prin curățirea templului de profanatori, Isus a voit să ne arate că noi suntem templul viu și plăcut al lui Dumnezeu, dar templu viu pe care diavolul l-a întinat; însă Isus a venit să ne curețe de păcate chiar cu prețul vieții sale (cf. Lc 19,45-46). Prin învățătura din templu, Isus ne arată că noi rătăcisem calea lui Dumnezeu, dar că el a venit să ne repună pe drumul cel bun (cf. Lc 19,47-21,38). Prin învățătura despre înviere, a voit să ne arate că sufletul nostru era mort din cauza păcatelor, dar că el a venit să-i redea viața prin moartea și învierea sa (cf. Lc 20,27-40).

Isus ne-a dovedit sinceritatea iubirii sale față de noi, mergând în locul nostru la judecată, la lovituri și la moarte (cf. Lc 23,1-56). Ale noastre erau toate acestea, dar Isus le-a îndurat în locul nostru.

Intrarea blândă și smerită a lui Isus în Ierusalim, dar și în sufletele noastre, pentru a ne arăta iubirea și pentru a ne elibera de toți dușmanii noștri, primii fiind diavolul și moartea, a fost prevestită încă din Vechiul Testament: "Tresaltă de veselie, fiica Sionului! Strigă de bucurie, fiica Ierusalimului! Iată că împăratul tău vine la tine; El este neprihănit și biruitor, smerit și călare pe un măgar, pe un mânz, pe mânzul unei măgărițe" (Zah 9,9-10).

Evanghelia intrării lui Isus în Ierusalim ne spune că Isus i-a trimis pe ucenicii săi în satul de dinaintea lor, unde se găseau o măgăriță legată și un mânz împreună cu ea, să-i aducă la el. Tâlcuind acest episod, sfântul Atanasie cel Mare (296-373) spune că satul de dinaintea lor simbolizează cetatea pământească, iar locul unde se afla el simboliza paradisul. Măgăriță și mânzul simbolizau omenirea întreagă. Mânzul simboliza poporul evreu ales, iar măgăriță îi simboliza pe păgâni.

Începând din acel moment și până astăzi, Isus își va trimite mereu ucenici în lumea întreagă, pentru a-i dezlega de legăturile păcatului și pentru a-i aduce la el atât pe iudei, cât și pe păgâni, pentru ca el să-i mântuiască și să alcătuiască din ei Biserica sa, mireasa sa. Iar toți adevărații ucenici ai lui Cristos, de atunci și până astăzi, dezleagă de păcate și-i aduc la Isus atât pe iudei cât și pe păgâni, pentru a face din toți mireasa sa. Unul este legat cu iubirea de arginți, altul cu preacurvia, altul cu beția, altul este stăpânit de slavă deșartă, altul cu nedreptatea, altul cu răpirea avutului aproapelui, altul cu camăta și fiecare cu păcatele sale. Iar ceea ce a fost dezlegat pe pământ va fi dezlegat și în ceruri (cf. Mt 16,19). Oare noi cei de astăzi ne-am lăsat dezlegați de lanțul păcatelor și aduși de apostoli la Isus?

După ce au adus măgărușul la Isus, ucenicii și-au pus hainele pe el și pe Isus l-au așezat deasupra. Iar iar ceilalți oamenii și-au așternut hainele pe drum, covor pentru Isus (cf. Lc 19,35-36). Exemplul bun al apostolilor de a-l sluji pe Isus a fost imediat urmat de slujirea mulțimii. Dacă ar fi mai mulți cei care se dăruiesc slujirii lui Isus, numărul făcătorilor de bine ar crește și el.

Bucuria oamenilor de bunăvoință la intrarea lui Cristos în Ierusalim era atât de mare și curată, că ei strigau la el ca la adevăratul Dumnezeu mântuitor: "Osana! Binecuvântat este Cel care vine în numele Domnului" (In 12,13). Cuvântul "Osana" este un cuvânt ebraic, este din psalmi și înseamnă: "Doamne, mântuiește-ne" (Ps 118,25).

Dacă bucuria celor de bunăvoință era dulce, durerea potrivnicilor era amară. Când poporul striga "Osana", iar copiii evreilor au început să repete strigătul de: "Osana, Fiul lui David", arhiereii și cărturarii au protestat cerându-i lui Isus să-i oprească. Dar Isus le-a răspuns cu voința lui Dumnezeu din psalmi: "Din gura copiilor și a pruncilor ți-ai pregătit laudă, că să amuțești pe vrăjmaș și pe răzbunător" (cf. Ps 8,2; Mt 21,15-16).

Copii iudeilor s-au arătat mai teologi decât părinții lor, arhiereii și cărturarii, căci limba și buzele lor nevinovate erau mișcate de Duhul Sfânt, iar cele ale părinților lor erau mișcate de duhul cel rău.

De aceea, așa cum spune sfântul Ciril din Alexandria (378-444), "Pruncii îl slăveau pe Cristos ca Dumnezeu, iar părinții lor îl huleau ca pe un răufăcător; pruncii îl recunoșteau pe Isus ca împăratul măririi, în timp ce părinții lor îl vedeau numai ca pe fiul tâmplarului; copiii îi cântau lui Isus «Osana», iar părinții lor strigau: «Răstigniți-l!»; copiii și-au așternut veșmintele covor că să treacă Isus peste ele, iar părinții lor au fost de partea celor care și-au împărțit hainele lui trăgând la sorți pentru ele; pruncii l-au întâmpinat pe Cristos cu ramuri de palmier în mână, în timp ce părinții lor l-au întâmpinat cu ocări; copiii l-au primit pe Isus ca mielușeii pe păstorul lor, în timp ce părinții lor l-au sfâșiat pe Isus, așa cum sfâșie niște lupi un miel blând". Oare noi cu cine ne asemănăm prin viața noastră? Să nu uităm că Isus a spus că dacă dreptatea noastră nu o va întrece pe cea a cărturarilor și a fariseilor (cf. Mt 5,20) și dacă nu ne vom asemăna cu pruncii, nu vom intra în împărăția lui Dumnezeu (cf. Mt 18,3).

Oamenii de bunăvoință, prin cântul lor de "Osana" și prin fluturarea ramurilor de palmier (cf. In 12,12-13; Mt 21, 8; Mc 11,8), au prevestit victoria lui Isus asupra morții și a tuturor dușmanilor lui și ai noștri; au prevestit și intrarea lui Isus în paradis împreună cu noi, unde se cântă veșnic "Osana" și se flutură ramuri de palmier (cf. Ap 7,9). Asta am făcut și noi astăzi de Florii, am prevestit victoria lui Isus și a noastră asupra morții și a tuturor dușmanilor, am prevestit intrarea în cer a lui Isus și a noastră. Dar, pentru ca toate acestea să fie adevărate, trebuie să-l primim astăzi pe Isus în inimi curate de mireasă.

Referitor la fluturarea ramurilor de palmier, sfântul Ciril din Alexandria (378-444) ne recomandă să avem ramuri verzi și în suflet, căci ramurile verzi simbolizează dezbrăcarea sufletului de moartea vechiului păcat și îmbrăcarea noii vieți a harului adusă de Isus.

Iar referitor la așternerea hainelor înaintea lui Isus, sfântul Andrei din Creta (660-740) ne spune că acest gest recheamă să așternem viețile noastre înaintea lui Isus, adică să ne punem viețile noastre în slujba lui Cristos și a oamenilor de mântuit.

În timpul Postului Mare, creștinii familiști s-au nevoit în casele și la lucrul lor, iar călugării s-au nevoit prin munți, pustiuri și peșteri. Un vechi imn de Florii ne spune că de intrarea lui Isus în Ierusalim, de intrarea lui Isus în sufletele noastre, toți creștinii trebuie să iasă, fie din casele și lucrurile lor, fie din peșterile, pustiile și munții lor, la propriu și la figurat, și să-l întâmpine pe Isus care vine să-i mântuiască; să se aștearnă pe ei înșiși la picioarele lui, să-i cânte "Osana", "Doamne mântuiește-ne!", și să-i fluture ramurile verzi ale credinței, speranței, dragostei și a curăției de suflet.

Poetul român Vasile Alecsandri (1821-1890) spunea referitor la sărbătoarea Floriilor: "Vin Floriile cu soare și soarele cu Florii". Adică, vin Floriile cu soarele Cristos și soarele Cristos vine cu sărbătoarea Floriilor în sufletele noastre. Și tot Vasile Alecsandri spunea: "La Mircești mă simt ca peștele în apă și ca pasărea în zbor!" Așa trebuie să ne simțim și noi în prezența lui Isus care de Florii vine să ne mântuiască. Să celebrăm, deci, Floriile cu soare și soarele cu Florii, adică să celebrăm Floriile cu Isus în suflete și pe Isus venit la noi ca să ne mântuiască cu Florii. Și atunci, cu Isus în suflete, ne vom simți ca peștele în apă și ca pasărea în zbor.

Asta ne dorește tuturor Biserica de Florii! Asta urez și eu tuturor vizitatorilor site-ului: www. ercis.ro: "Florii cu soare și soare cu Florii"!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 15.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat