Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Sfântul Iosif, tatăl purtător de grijă al lui Isus și soțul feciorelnic al Preacuratei Fecioare Maria - 2016

Sfântul Iosif, omul relațiilor excelente și omul care s-a înălțat prin slujire

Este ziua de 19 martie, iar Biserica noastră celebrează solemnitatea sfântului Iosif: "bărbatul cel drept", descendentul regelui David, tatăl purtător de grijă al lui Isus, soțul feciorelnic al Preacuratei Fecioare Maria, patronul universal al Bisericii, ocrotitorul întregii creștinătăți, patronul familiilor și al muncitorilor, păzitorul feciorelnicilor, mângâietorul nenorociților, ocrotitorul muribunzilor, sfântul credinței, speranței, dragostei, ascultării, omul care a pornit de jos și a ajuns pe cele mai înalte culmi ale sfințeniei și ale gloriei cerești, prin slujirea lui Isus și a fraților săi.

Astăzi ne bucurăm că atât dieceza noastră de Iași cât Seminarul diecezan, care este inima diecezei, sunt puse sub patronajul sfântului Iosif și le spunem cu această ocazie: "La mulți ani!"

În solemnitatea sfântului Iosif se pot citi două pericope evanghelice, la alegere, una din Matei și alta din Luca. Am putea spune că cele două pericope evanghelice sunt complementare în redarea chipului radios al sfântului Iosif, vița aleasă a patriarhilor, profeților și drepților, viță pe care a înflorit și a rodit marele strugure din Escol și faimosul grâu din Betleem, Isus, hrana și mântuirea lumii întregi.

Sfântul Luca (cf. Lc 2,41-51) ni-l prezintă pe copilul Isus, care a venit în lume ca jertfă pentru mântuirea lumii, ca pe un model de relații excelente cu Tatăl ceresc, ale cărui interese au avut prioritare față de oricare altele. Apoi ni-l prezintă pe Isus ca model de relații excelente cu învățătorii din templu; deși infinit mai înțelept decât ei toți, Isus nu îi învață pe ei, ci îi ascultă și le pune întrebări, căci aceasta era singura atitudine corectă care se cuvenea vârstei sale. Și în cele din urmă ni-l prezintă pe Isus ca model de relații excelente cu părinții săi, cărora, după Tatăl ceresc căruia îi datora prima ascultare, le era cel mai supus.

Sfântul Matei (cf. Mt 1,16.18-21.24) ni-l prezintă pe sfântul Iosif, cel în a cărei viță a înflorit și rodit Isus Cristos, cel care a fost primul ucenic al lui Isus Cristos, tot ca pe un model de relații excelente cu Dumnezeu Tatăl, de care ascultă cu umilință, acceptă conceperea de la Duhul Sfânt a lui Isus, acceptă să-i pună copilului numele de Isus și acceptă să o ia pe Maria la el. Apoi ni-l prezintă pe sfântul Iosif ca un model de relații excelente cu Isus și cu soția sa, Maria. Și în cele din urmă, sfântul Iosif ne este prezentat ca un model de relații excelente cu semenii, pe care îi slujește cu dragoste.

Originar din tribul lui David, cu rădăcini istorice la Betleem, Iosif, așa cum notează evanghelistul Luca, era din Nazaret, logodit cu o fecioară, iar numele fecioarei era Maria. Iosif iese de din anonimat prin acceptarea misiunii dată de Dumnezeu de a fi tată purtător de grijă a lui Isus, pe care trebuie să-l introducă în neamul mesianic a lui David, neam mesianic care izvorăște din Dumnezeu (cf. Lc 3,38), trece prin Abraham (cf. Mt 1,18) și îi cuprinde pe mulți oamenii, evrei și păgâni, buni și răi, pe care Isus avea să-i mântuiască. Apoi, sfântul Iosif acceptă misiunea de soț feciorelnic al Preacuratei Fecioare Maria.

Referitor la Evanghelia după sfântul Matei, trebuie să spunem că ea mai este numită și "Evanghelia împărăției și a Împăratului" și, din acest motiv, sfântul Matei a considerat necesar ca în evanghelia sa să-l plaseze pe Mesia în cadrul promisiunilor regale făcute de Dumnezeu lui Abraham și David (cf. 2Sam 7,12-14; Gal 3,16; In 7,42) și să arate că planul lui Dumnezeu cu privire la nașterea Fiului său din familia regală a lui David s-a împlinit în acord cu profețiile făcute.

În acest sens, sfântul Matei a punctat că nașterea lui Isus, moștenitorului tronului lui David, a avut loc în cetatea regală a Betleemului, imagine a împărăției cerurilor unde va domni împreună cu îngerii și cu toți aleșii săi. Din acest motiv, sfântul Matei nu amintește nimic despre grajd, despre ieslea săracă care i-a servit drept leagăn, despre animalele care i-au făcut căldură, și nici despre lipsurile lui. Dimpotrivă, Dumnezeu a rânduit ca Fiul lui să fie onorat la nașterea lui de îngeri, de sfinți, de vizita nobiliară a magilor veniți din Răsărit, care nu l-au găsit într-un grajd, ci într-o casă. Pentru sfântul Matei, importante sunt regalitatea lui Isus și împărăția sa pe care le va împărți cu toți cei care îl vor primi ca mântuitor. Iar sfântul Iosif, după Preacurata Fecioară Maria, este primul care a fost onorat cu chemarea de a face parte din suita lui Isus, rege și mântuitor divin.

Mai exact, cu Maria și Iosif s-a deschis lista celor care vor fi chemați până la sfârșitul veacurilor să facă parte din suita și împărăția regală a lui Isus, Fiul lui Dumnezeu. Am auzit și am răspuns noi, ca Maria și Iosif, la această nobilă chemare? Dacă nu, să ne grăbim, căci timpul este scurt.

Evangheliștii Matei și Luca îl introduc pe Iosif în Sfintele Scripturi și îl așază alături de marii eroi ai credinței și ai poporului ales, ca pildă de relații excelente cu Dumnezeu, cu familia și cu toți semenii; dar și ca o pildă de neprihănire și mântuire prin credința în Isus Cristos.

Prin lecturile biblice propuse la sfânta Liturghie din sărbătoarea lui, Biserica îl compară pe sfântul Iosif cu Abraham cel credincios, "prietenul lui Dumnezeu" (cf. Iac 2,23), cu David, "omul după inima lui Dumnezeu" (cf. 1Rg 13,14), cu Iosif cel drept din Vechiul Testament care și-a așezat familia în ținutul cel mai bun (cf. Gen 45,10), cu Moise, care a trecut poporul prin apă și prin foc pentru a-l duce în țara în care curge lapte și miere (cf. Dt 26,15), cu Iosua care a poruncit soarelui, căci de el a ascultat Isus (cf. Ios 10,13); iar prin lectura biblică de la breviar, Biserica îl compară cu Enoh și Noe, "oameni care au umblat cu Dumnezeu" (cf. Gen 5,22-24; 6,9).

Asemenea lui Isus, dar și asemenea tuturor eroilor credinței, sfântul Iosif a avut relații excelente cu Dumnezeu, cu familia și cu semenii. Să le analizăm spre învățătura și mântuirea noastră.

1. Sfântul Iosif a avut relații excelente cu Dumnezeu.

Ca ucenic al lui Isus și după exemplul imaginilor lui profetice din lecturile biblice de astăzi, Abraham și David (cf. Mt 1,16-24; 2Sam 7,4-16; Rom 4,13-22), sfântul Iosif a avut relații excelente cu Dumnezeu. Abraham și David au lăsat casele lor și s-au dus unde i-a chemat Dumnezeu: Abraham a ieșit din Ur și s-a dus în Canaan, iar tânărul David a ieșit din casa tatălui său și s-a dus în casa imprevizibilului Saul. Abraham și David au crezut împotriva oricărei speranțe: Abraham a crezut a crezut că va primi un fiu la 105 ani. Funcțiunile procreative ale lui Abraham și Sara erau moarte. Din această moarte s-a născut Isaac. A fost o credință ca cea a învierii. David, un copil, a crezut că-l poate învinge cu o praștie pe uriașul Goliat, un războinic bine înarmat. Și iarăși, oriunde ajungea, Abraham construia câte un altar pentru Domnul. Astfel, a zidit unul lângă stejarii lui Mamre, unul la Sihem, unul la Betel și unul la Ai. David s-a ocupat de Arca Domnului și a plănuit un templu măreț pentru Domnul.

După imaginile sale profetice, Abraham și David, sfântul Iosif a avut și el relații excelente cu Dumnezeu, căci și el a ascultat în toate de Dumnezeu. Astfel: și-a părăsit țara pentru a fugi în Egipt, dar mai ales și-a părăsit convingerile lumii după care se ghida, a acceptat zămislirea de la Duhul Sfânt, a luat la sine pe Maria, l-a primit pe Isus ca fiu și mântuitor, l-a introdus pe Isus în familia mesianică a lui David și i-a dat numele adus de înger. Și Iosif a crezut contra oricărei speranțe, căci a crezut în nașterea din fecioară și mai ales a crezut în dumnezeirea și mesianitatea lui Isus, care îi apărea ca un Prunc slab și lipsit de apărare. Apoi, și sfântul Iosif a construit altare, primele fiind cele din sufletul și din casa sa, apoi cele din sufletele semenilor săi, altare pe care nu încetează nici astăzi să le înalțe în sufletele oamenilor, din împărăția lui Isus.

Sfântul Iosif ne este astăzi propus ca model, că să învățăm să avem și noi relații excelente cu Dumnezeu, pe care să-l ascultăm în tot ce ne învață și ne cere; în care să credem chiar și atunci când rațiunea nu poate pătrunde; și nu în ultimul rând, căruia să-i zidim altare în inimile noastre, în inimile dragilor noștri și în inimile tuturor oamenilor pe care îi întâlnim.

2. Sfântul Iosif a avut relații excelente cu familia.

Acum, vom merge la lectura biblică de la Breviar, rugăciunea oficială a Bisericii, de unde vom analiza alte două figuri profetice ale sfântului Iosif, pe Enoh și pe Noe (cf. Evr 11,1-16). Despre acești doi eroi ai credinței se spune că "au umblat cu Dumnezeu" (cf. Gen 5,22-24; 6,9). Pentru umblarea lor cu Dumnezeu, Enoh a fost ferit de grozăviile potopului, a fost scutit de moarte și a fost mutat la Domnul (cf. Evr 11,5). Iar Noe, deși nu a fost scutit de grozăviile potopului, a fost salvat de moarte și osândă, el și familia lui, prin arcă.

Ne place mult expresia "a umbla cu Dumnezeu". Dar ce înseamnă și cum se poate umbla cu Dumnezeu? Iată cum și-a închipuit un copil umblarea lui Enoh cu Dumnezeu. În fiecare zi Enoh căuta prietenia lui Dumnezeu prin gânduri, cuvinte și fapte frumoase. Și tot în fiecare zi, Dumnezeu venea la Enoh pentru a se plimba cu el și a-i descoperi lucruri minunate din casa și împărăția sa, și pe care Enoh le dorea. Au trecut astfel 300 de ani. Dar, într-o zi, Dumnezeu a venit la Enoh și i-a propus o călătorie mai lungă pentru că avea mai multe ca să-i spună. Enoh a acceptat și au pornit la drum. Dumnezeu i-a vorbit despre răutatea oamenilor și de potopul care avea să urmeze. Tot mergând și povestind s-a făcut târziu și se depărtaseră mult de casă. Atunci Enoh l-a întrebat pe Domnul dacă n-ar fi bine să se întoarcă acasă? Atunci Domnul i-a răspuns: "Enoh, acum ești mai aproape de casa mea decât de casa ta, iar acasă la tine este aproape potopul, așa că mai bine vino acasă la mine". Și așa Enoh s-a dus acasă la Dumnezeu, fără vadă moartea și fără să vadă grozăviile potopului.

La fel s-a întâmplat cu Iosif, tatăl purtător de grijă a lui Isus și soțul feciorelnic al Mariei pururea fecioară. El zilnic vorbea și umbla cu Isus, Fiul lui Dumnezeu. Și lui i-a descoperit Isus grozăvia păcatelor oamenilor, grozăviile Calvarului și grozăviile distrugerii țării de către Titus din anul 70. Pentru prietenia lui, pentru vorbirea și umblarea lui zilnică cu el, Isus l-a mutat pe Iosif la cer, ca pe Enoh, scutindu-l de vederea grozăvia răstignirii și a distrugerii Ierusalimului și a țării sfinte. Pentru că Iosif a fost răpit la cer ca Enoh, de aceea Isus i-a încredințat-o pe Maria lui Ioan sub cruce (cf. In 19,27). Și tot aici amintesc că, dacă Iosif și Maria ar fi avut și alți copii în afară de Isus, Isus i-ar fi încredințat-o pe Maria unuia dintre ei, dar pentru că nu au avut, Isus i-a încredințat-o pe Maria lui Ioan. Așa se va întâmpla și cu unul fiecare dintre noi care umblăm cu Isus prin credință. Vom fi răpiți la Dumnezeu fără să murim, ca să nu vedem urgiile sfârșitului lumii de păcat (cf. 1Tes 4,16-17).

Noe, celălalt erou care "a umblat cu Dumnezeu", a predicat oamenilor timpului său 120 de ani, fără să convertească pe nici unul dintre ei. În schimb, predicând continuu și construind arca în pustiu, și-a convins soția și copii să se convertească și să primească mântuirea lui Dumnezeu de apele potopului, prin arcă. Noe este aici mai întâi imaginea Mariei și mai apoi a sfântului Iosif, căci Maria a fost cea trecută prin grozăviile pătimirii, pentru a-și conduce la mântuire prin crucea lui Isus familia și copiii, care suntem noi creștinii. De aceea, Maria ne vorbește zilnic în misterele Rozariului despre Isus și mântuirea lui și ne însoțește zilnic pe calea crucii, mai ales în acest timp. Dar tot ea în aparițiile ei ne atenționează despre grozăviile care vor veni peste noi, în timp și în veșnicie, dacă nu ne convertim și dacă nu facem pocăință pentru păcate. Chiar dacă sfântul Iosif, ca Enoh, nu a trecut prin grozăviile Calvarului, el a predicat și predică prin viața lui dăruită despre mântuirea prin cruce.

Și noi trebuie să-l credem pe Dumnezeu și să venim la arca salvării lui Isus; și venind să-i aducem și pe alții. Nu trebuie să fim neapărat preoți ca să predicăm oamenilor. Dacă avem o familie, aceasta este biserica noastră, iar familiarii sunt enoriașii noștri. Chiar dacă nici un necredincios nu se va converti la predica vieții noastre, cel puțin familiile noastre să se convertească, să facă pocăință, și să se lase salvați de crucea lui Isus. Noe și-a salvat familia. Iosif și Maria își salvează până astăzi familia. Să ne alăturăm și noi muncii lor. A ne duce familiile din care provenim la mântuirea adusă de Isus la cruce, asta înseamnă în primul rând a avea relații excelente cu familiile noastre.

3. Sfântul Iosif a avut relații excelente cu toți semenii săi.

La acest punct vom merge la alte două figuri profetice ale sfântului Iosif, Iosif cel drept, fiul patriarhului Iacob (cf. Gen 37-50) și Moise (Ex 1,1- Dt 34,12). Amândoi acești eroi au iubit curăția. Amândoi au fost tratați rău de cei din familie și din popor. Amândoi au fost răsplătiți cu rău pentru bine. Dar tot amândoi au făcut bine familiei și poporului; amândoi și-au salvat familia și poporul de la moarte; amândoi și-au condus familia și poporul în cele mai bune locuri; amândoi au dat familiilor lor cele mai bune grâne și cea mai mănoase vii.

Sfântul Iosif, mai mult decât Iosif al lui Iacob și decât Moise, a fost feciorelnic toată viața lui și s-a căsătorit cu Maria pururea fecioară, a fost refuzat de familia și de poporul său chiar în ziua nașterii fiului său Isus, a fost amenințat cu moartea de soldații lui Irod, a fost silit să fugă și să se ascundă în Egipt pentru a-și salva viața proprie și a familiei sale. Dar și Iosif, asemenea lui Iosif al lui Iacob și asemenea lui Moise, prin Isus, Fiul său adoptiv, a răsplătit răul cu bine, a dat familiei sale și poporului său cea mai gustoasă pâine și cel mai nobil vin, pâinea și vinul euharistic, care asigură învierea și viața cea veșnică, a dat familiei sale și poporului său, vechi și nou, cele mai frumoase și bogate ținuturi de locuit, adică le-a dat împărăția cerurilor.

O istorioară creștină ne spune că, după ce porțile paradisului au rămas închise chiar în fața multor oameni credincioși, deodată apare în cer sfântul Iosif în fața unei mulțimi de oameni și zice: "Deschideți porțile!" "În numele cui vii?", a fost întrebat. "În numele lui Isus", răspunde sfântul Iosif. "De unde cunoști acest nume?", a fost întrebat. "Trimisul Tatălui ceresc mi l-a spus și eu l-am dat Fiului său (cf. Mt 1,21). Iar Fiul său mi-a zis: «Tată, când te vei prezenta la Tatăl meu din ceruri, poți să-i ceri orice în numele meu și vei primi (cf. In 14,13)»". Porțile s-au deschis și fericiții însoțitori ai lui Iosif au intrat.

Iată că sfântul Iosif ne-a fost prezentat astăzi ca model și ajutor, ca să învățăm de la el și să fim ajutați de el, să-l slujim pe Dumnezeu și pe oameni și să avem relații excelente cu Dumnezeu, cu familia și cu toți oamenii, pentru ca el, al cărui nume înseamnă "cel care adaugă", să ne poată prezenta lui Dumnezeu, care să ne "adauge" la numărul fericiților din cer. Amin.

La mulți ani tuturor bărbaților și femeilor al căror nume au legătură cu numele sfântului Iosif!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 19.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat