Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Colocviu cu cardinalul Gualtiero Bassetti, autor al meditațiilor pentru Via Crucis a papei la Colosseum

De Nicola Gori

A intra în biblioteca Eminenței sale cardinalul Gualtiero Basserri înseamnă a te cufunda în istoria Bisericii florentine. Alături de fotografiile seriilor de seminariști atârnate pe pereți - Bassetti a fost timp de circa douăzeci de ani rector al seminariilor, mare și mic, din Florența - se pot observa, pe rafturile bibliotecii, o serie foarte lungă de cărți cu autori și tematici incontestabile: Giorgio La Pira și Divo Barsotti, Elia dalla Costa și Giovanni Benelli, Enrico Bartoletti și Lorenzo Milani, Giulio Facibeni și Giuliano Agresti, autor al Viața nouă a sfântului Francisc de Assisi, "una dintre cărțile de care sunt mai legat" afirmă Bassetti.

Cât este din această istorie personală în meditațiile dumneavoastră pentru Via Crucis?

Desigur este mult. Am luat cu nesaț din sufletul Bisericii florentine, un suflet teologal și uman pe care mie îmi place să-l sintetizez cu binomul "pâine și har". Pâinea, ca și libertatea, este un dar al lui Dumnezeu, deci este o angajare pentru oamenii care grație lui Cristos sunt și știu să fie oameni liberi. În afară de asta, printre rugăciunile din meditații am inserat o splendidă poezie a părintelui Turoldo, din ordinul Slujitorii Mariei întemeiat la Firenze în secolul al XIII-lea. Dar mai ales este titlul pe care l-am ales pentru meditațiile din acest an: "Dumnezeu este milostivire". Care este și titlul unei cărți - nu dintre cele mai cunoscute, într-adevăr - a părintelui Divo Barsotti, în care misticul toscan comentează episodul evanghelic al păcătoasei care intră în casa lui Simon fariseul în timpul prânzului cu Isus.

"Dumnezeu este milostivire" este și titlul unui articol al dumneavoastră în L'Osservatore Romano în care descrieți ca o ocazie foarte mare pentru omul de astăzi. În ce mod va intra anul sfânt în meditații?

Jubileul Milostivirii reprezintă fundalul pe care se mișcă toată Via Crucis. Via Crucis așa cum vrea anul sfânt să vorbească tuturor bărbaților și femeilor de astăzi care mie mi se par tot mai singuri și încurcați, inserați într-o societate în mișcare continuă care consumă totul cu rapiditate - bunuri, afecte și dorințe - și care pare că a pierdut atât noțiunea de păcat cât și pe cea de adevăr. Iată, oamenii de astăzi mie îmi apar în mod dramatic nefericiți și suferinzi. Și acest lucru se leagă profund cu Jubileul Milostivirii. În rădăcina cuvântului misericordia, misericors, există de fapt o referință directă la mizeria umană și în mod indirect la suferința zilnică a oamenilor.

Ce înseamnă a vorbi astăzi despre suferință?

Înainte de toate, înseamnă a afirma că nu este adevărat că suferința este un "absurd", așa cum spunea Sartre. Isus pe cruce a luat asupra sa păcatele noastre și a murit pentru noi. Și în al doilea rând, înseamnă a recunoaște că în crucile noastre zilnice Isus este cu noi în fiecare zi. Astăzi avem o suferință vizibilă în săraci, în migranți, în bolnavi, în persoanele singure și abandonate. Dar în același timp întâlnim oameni foarte bogați care par să aibă totul, dar care în realitate nu au nimic, trăiesc o viață goală și, în unele cazuri, doresc chiar moartea. De aceea, răul, așa cum a scris cineva, poate să fie și "banal", însă Isus pe cruce furnizează o altă semnificație vieții și indică un drum diferit: cel al convertirii.

Aceste citate pe care tocmai le-ați dat sunt prezente în meditațiile dumneavoastră?

Da, sunt prezente, dar într-o formă simplă și, sper, cu ușurință de înțeles de toți. Însă alături de ele există trimiterile clasice la magisteriul Bisericii catolice. De exemplu, am citat unii Papi care au vorbit (sau vorbesc) cu mare înțelepciune omului modern: Ioan al XXIII-lea, Ioan Paul al II-lea, Benedict al XVI-lea ajungând la Francisc. Însă ceea ce este mai important nu sunt desigur citatele. În meditații am încercat să vorbesc inimii omului și pentru aceasta am dat multe exemple concrete.

Care?

La fiecare stațiune am încercat să fac o referință la actualitate pentru că, așa cum spune Papa Francisc, "Dumnezeu este real și se manifestă astăzi". De exemplu am vorbit despre noii martiri care își riscă viața chiar și numai pentru a face o înmormântare și continuă să fie uciși în orice colț al lumii numai pentru că sunt creștini. Am făcut referință la drama migranților și refugiaților care după ce au fugit de război își află moartea în fuga disperată spre libertate ori într-o barcă pe Mediterana. Însă, fără îndoială, lucrul cel mai dificil de scris s-a referit la violențele asupra copiilor: cu privire la noii sclavi ai muncii și cu privire la copiii abuzați de adulți. Când scriam acele rânduri am avut senzația că nu foloseam penița pe o foaie de hârtie, ci o daltă pe o bucată de marmură, așa de mare era suferința față de aceste răni.

Există stațiuni care v-au lovit mai mult decât altele?

Aș fi tentat să spun că în fiecare stațiune există o parte din mine și apoi toate mă lovesc profund în același mod. Însă, dacă ar trebui să aleg vreuna, indic trei: prima, unde este Pilat; a patra, unde este întâlnirea dintre Isus și Maria, și a unsprezecea cu răstignirea. Toate trei sunt legate de dimensiunea puterii: puterea politică a lui Pilat, care este capacitatea de a da sau de a lua viața în funcție de împrejurări; puterea generatoare a Mariei, care reprezintă capacitatea de a da viața cu un act de iubire a femeii; și puterea divină a crucii, care este capacitatea Domnului de a deschide drumul spre viața veșnică unde ochii omenești văd numai moarte și umilire.

Via Crucis mai este o practică ce reușește să vorbească omului de astăzi?

După părerea mea Via Crucis este un rit de mare importanță pentru creștinătate care însă nu trebuie să fie confundată cu o practică folclorică. Nu poate să fie redusă la o reconstituire teatrală, ci trebuie să fie înțeleasă în profunzimea sa. În centrul acestui rit este crucea și răstignitul. Crucea este un "pom rodnic și glorios", cum spune liturgia. Și răstignitul este "de oferire deplină", cum scria părintele Primo Mazzolari. Prin acest scandal și prin această nebunie, total împotriva curentului față de gândirea din această lume, se împlinește dreptatea lui Isus și se deschide drumul mântuirii.

O ultimă întrebare: cum ați primit invitația Papei de a pregăti meditațiile pentru Via Crucis din acest an?

Într-una dintre ultimele dăți când l-am văzut pe Papa i-am spus: "Sanctitate, mi-ați încredințat o misiune grea". Și papa Francisc mi-a răspuns: "Amintiți-vă că nu faceți asta pentru mine, ci pentru Biserică". Iată, modul cu care am primit invitația este acela al slujirii.

(După L'Osservatore Romano, 16 martie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 6.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat