Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

A patra predică pentru Postul Mare 2016 a părintelui Raniero Cantalamessa

Căsătoria și familia în Gaudium et spes și în ziua de azi

Dedic această meditație unei reflecții spirituale asupra lui Gaudium et spes, constituția pastorală despre Biserica în lume. Din diferitele probleme ale societății tratate în acest text conciliar - cultură, economie, dreptate socială, pace - cea mai actuală și problematică este cea referitoare la Căsătorie și familie. Ei, Biserica i-a dedicat ultimele două sinoade ale episcopilor. Majoritatea dintre noi prezenți aici nu trăiește direct această stare de viață, dar toți trebuie să-i cunoaștem problemele, pentru a înțelege și a ajuta cea mai mare majoritate a poporului lui Dumnezeu care trăiește în căsătorie astăzi, în special când ea este în centrul atacurilor și amenințărilor din toate părțile.

Gaudium et spes tratează îndelung despre familie la începutul părții a doua (nr. 46-53). Nu este cazul să cităm afirmațiile sale, pentru că nu este decât doctrina catolică tradițională pe care o cunoaștem cu toții, aparte importanța nouă dată iubirii reciproce dintre soți, recunoscută de acum în mod deschis ca un bun, și el primar, al Căsătoriei, alături de procreație.

Cu privire la Căsătorie și familie, Gaudium et spes, după binecunoscuta sa procedură, scoate în evidență înainte de toate cuceririle pozitive ale lumii moderne ("bucuriile și speranțele"), și în al doilea rând problemele și pericolele ("tristețile și neliniștile"). Eu îmi propun să urmez aceeași metodă, ținând cont însă de schimbările dramatice survenite, în acest domeniu, în jumătate de secol trecut de atunci. Voi aminti rapid proiectul lui Dumnezeu cu privire la Căsătorie și familie, deoarece noi care credem trebuie să pornim mereu de la el, pentru a vedea apoi ce poate aduce revelația biblică pentru soluționarea problemelor actuale. Mă abțin în mod voit de la atingerea unor probleme deosebite discutate în sinodul episcopilor, asupra cărora numai papa are de acum dreptul de a spune încă un cuvânt.

1. Căsătoria și familia în proiectul divin și în evanghelia lui Cristos

Cartea Genezei are două relatări distincte ale creării primei perechi umane, care provin de la două tradiții diferite: cea iahvistă (secolul al X-lea î.C.) și cea "sacerdotală" (secolul al VI-lea, î.C.) În tradiția sacerdotală (Gen 1,26-28) bărbatul și femeia sunt creați simultan, nu unul din altul; se pune în raport faptul de a fi bărbat și femeie cu faptul de a fi imagine a lui Dumnezeu: "Și l-a creat Dumnezeu pe om după chipul său. După chipul lui Dumnezeu l-a creat; bărbat și femeie i-a creat". Scopul primar al unirii dintre bărbat și femeie este văzut în a fi rodnici și a umple pământul. În tradiția iahvistă care este cea mai veche (Gen 2,18-25), femeia este luată din bărbat; crearea celor două sexe este văzută ca remediu la singurătate ("Nu este bine ca omul să fie singur. Îi voi face un ajutor pe potriva lui"); mai mult decât factorul procreativ, se accentuează factorul unitiv ("De aceea, va lăsa bărbatul pe tatăl său și pe mama sa și se va uni cu femeia sa și vor fi un singur trup"); fiecare este liber în fața propriei sexualități și a sexualității celuilalt: "Amândoi, bărbatul și femeia lui, erau goi, dar nu se rușinau unul de altul".

Explicația cea mai convingătoare a motivului acestei "invenții" divine în distincția sexelor n-am găsit-o într-un exeget, ci într-un poet, Paul Claudel: "Omul este o ființă orgolioasă, nu exista alt mod de a-l face să-l înțeleagă pe aproapele decât acela de a-l face să-i intre în carne; nu exista alt mijloc pentru a-l face să înțeleagă dependența, necesitatea și nevoia decât prin legea care este în afara felului său de a gândi a acestei ființe diferite [femeia], datorată simplului fapt că ea există".

A se deschide celuilalt sex este primul pas pentru a se deschide celuilalt care este aproapele, până la celălalt cu literă mare care este Dumnezeu. Căsătoria se naște în semnul umilinței; este recunoaștere a dependenței, deci a propriei condiții de creatură. Îndrăgostirea de o femeie sau de un bărbat înseamnă a face actul cel mai radical de umilință. Înseamnă a deveni cerșetor și a-i spune celuilalt: "Eu nu-mi sunt suficient mie însumi, am nevoie de ființa ta". Dacă, așa cum gândea Schleiermacher, esența religiei constă în "sentimentul de dependență" (Abhaengigheitsgefühl) în fața lui Dumnezeu, atunci, putem spune că sexualitatea umană este prima școală de religie.

Până aici am vorbit de proiectul lui Dumnezeu. Nu se explică însă continuarea Bibliei dacă, împreună cu relatarea creației, nu se ține cont și de cea a căderii, mai ales a ceea ce i se spune femeii: "Voi înmulți suferințele tale când vei fi însărcinată și vei naște copiii în durere. Te vei simți atrasă către bărbatul tău, iar el te va stăpâni" (Gen 3,16). Predominarea bărbatului asupra femeii face parte din păcatul omului, nu din proiectul lui Dumnezeu; cu acele cuvinte, Dumnezeu prevestește aceasta, nu aprobă aceasta.

Biblia este o carte divino-umană nu doar pentru că îi are ca autori pe Dumnezeu și pe om, ci și pentru că descrie, amestecate între ele fidelitatea lui Dumnezeu și infidelitatea omului. Acest lucru apare deosebit de evident când se confruntă proiectul lui Dumnezeu cu privire la Căsătorie și familie cu realizarea sa practică în istoria poporului ales. Pentru a rămâne în Cartea Genezei, deja fiul lui Cain, Lameh, încalcă legea monogamiei luând două soții. Noe cu familia sa apare o excepție în mijlocul corupției generale din timpul său. Înșiși patriarhii Abraham și Iacob au copii de la mai multe femei. Moise stabilește practica divorțului; David și Solomon mențin un adevărat harem de femei.

Mai mult decât în fiecare încălcare practică, dezlipirea de idealul inițial este vizibilă în concepția de fond despre căsătorie în Israel. Întunecarea principală se referă la două puncte fundamentale. Primul este că, din scop, căsătoria devine mijloc. Vechiul Testament, în ansamblul său, consideră căsătoria ca o structură de autoritate de tip patriarhal, destinată îndeosebi perpetuării clanului. În acest sens trebuie înțelese instituțiile leviratului (Dt 25,5-10), concubinajului (Gen 16) și poligamiei provizorii. Idealul unei comuniuni de viață dintre bărbat și femeie, întemeiate pe un raport personal și reciproc, nu este uitată, ci trece în al doilea plan față de binele copiilor. A doua gravă întunecare se referă la condiția femeii: din însoțitoare a bărbatului, înzestrată cu demnitate egală, ea apare tot mai mult subordonată bărbatului și la dispoziția bărbatului.

Un rol important, în menținerea vie a proiectului inițial al lui Dumnezeu cu privire la căsătorie, l-au desfășurat profeții, îndeosebi Osea, Isaia, Ieremia și Cântarea Cântărilor. Asumând unirea bărbatului și a femeii ca simbol al alianței dintre Dumnezeu și poporul său, ca reflexie, ei repuneau pe prim plan valorile iubirii reciproce, a fidelității și a indisolubilității care caracterizează atitudinea lui Dumnezeu față de Israel.

Isus, venit să "recapituleze" istoria umană, realizează această recapitulare și cu privire la căsătorie. "Au venit la el unii farisei și, ca să-l pună la încercare, i-au zis: «Îi este permis unui bărbat să-și lase femeia pentru orice motiv?» El le-a răspuns: «Nu ați citit că, de la început, Creatorul i-a făcut bărbat și femeie? (Gen 1,27) și a zis: De aceea omul își va lăsa tatăl și mama și se va uni cu soția lui și cei doi vor fi un singur trup (Gen 1,27), astfel încât nu vor mai fi doi, ci un singur trup. Prin urmare, ceea ce Dumnezeu a unit omul să nu despartă»" (Mt 19,3-6).

Adversarii se mișcă în cadrul restrâns al cazuisticii de școală (dacă este permis a repudia soția pentru orice motiv sau dacă este nevoie de un motiv specific și serios), Isus răspunde reluând problema la rădăcină, de la început. În citatul său, Isus se referă la ambele relatări ale instituirii căsătoriei, ia elemente din una și din cealaltă, dar din ele scoate în evidență, cum se vede, mai ales aspectul de comuniune a persoanelor.

Ceea ce urmează în text, cu privire la problema divorțului, merge și ea în această direcție; de fapt, afirmă fidelitatea și indisolubilitatea legăturii matrimoniale mai presus de binele însuși al copiilor, cu care s-au justificat în trecut poligamia, leviratul și divorțul: "Ei i-au zis: «Atunci, de ce Moise a poruncit să i se dea act de despărțire și s-o lase?». El le-a spus: «Din cauza împietririi inimii voastre v-a permis Moise să vă lăsați soțiile. De la început însă nu a fost așa. Dar eu vă spun: Cine își lasă femeia, în afară de desfrânare, și se căsătorește cu alta, comite adulter»" (Mt 19,7-9).

Textul paralel din evanghelistul Marcu arată cum, și în caz de divorț, bărbatul și femeia se situează, conform lui Isus, pe un plan de paritate absolută: "Oricine își lasă femeia și se însoară cu alta, comite adulter cu ea. Și dacă ea, lăsându-și bărbatul, se mărită cu un altul, comite adulter" (Mc 10,11-12). Prin cuvintele: "Prin urmare, ceea ce Dumnezeu a unit omul să nu despartă", Isus afirmă că există o intervenție directă a lui Dumnezeu în orice unire matrimonială. Ridicarea căsătoriei la rang de "sacrament", adică semn al unei acțiuni a lui Dumnezeu, nu stă așadar numai pe argumentul slab al prezenței lui Isus la nunta din Cana și pe textul din Scrisoarea sfântului Paul către Efeseni care vorbește despre căsătorie ca despre o reflexie a unirii dintre Cristos și Biserică (cf. Ef 5,32); ea începe, implicit, cu Isus pământesc și face parte din readucerea lucrurilor la început. Sfântul Ioan Paul al II-lea definește căsătoria "sacramentul cel mai vechi".

2. Ce ne spune nouă astăzi învățătura biblică

Aceasta este, în mare, doctrina Bibliei, dar nu putem să ne oprim la ea. "Scriptura, spunea sfântul Grigore cel Mare, crește cu acela care o citește" (cum legentibus crescit): ea revelează implicații noi, treptate, cărora le sunt puse întrebări noi. Și astăzi sunt atâtea întrebări sau provocări noi despre căsătorie și familie.

Ne aflăm în fața unei contestări aparent globale a proiectului biblic despre sexualitate, Căsătorie și familie. Cum să ne comportăm în fața acestui fenomen neliniștitor? Conciliul a inaugurat o metodă nouă care este de dialog, nu de ciocnire cu lumea; o metodă care nu exclude nici autocritica. Cred că trebuie să aplicăm această metodă și în discutarea problemelor Căsătoriei și familiei. A aplica această metodă de dialog înseamnă a încerca să vedem dacă la capătul și al contestărilor cele mai radicale nu există o instanță pozitivă de primit.

Critica adusă modelului tradițional de Căsătorie și familie care a dus la actualele inacceptabile, propuneri de deconstruire, a început cu iluminismul și romantismul. Cu intenții diferite, aceste două mișcări s-au exprimat împotriva căsătoriei tradiționale, deoarece era văzută exclusiv în "scopurile" sale obiective: copiii, societatea, Biserica și prea puțin în ea însăși, în valoarea sa subiectivă și interpersonală. Totul se cerea de la viitorii soți cu excepția să se iubească și să se aleagă liber între ei. Și astăzi, în atâtea părți ale lumii există soți care se cunosc și se văd pentru prima dată în ziua nunții. Acestui model, iluminismul i-a opus căsătoria ca legământ între soți, iar romantismul căsătoria drept comuniune de iubire între soți.

Dar această critică merge în sensul originar al Bibliei, nu împotriva ei! Conciliul Vatican II a receptat această instanță când, așa cum spuneam, a recunoscut ca bun la fel de primar al căsătoriei iubirea și ajutorul reciproc dintre soți. Sfântul Ioan Paul al II-lea, în linia lui Gaudium et spes, într-o cateheză a sa de miercuri, spunea: "Corpul uman, cu sexul său, ?i masculinitatea și feminitatea sa... este nu numai izvor de rodnicie și de procreație, ca în toată ordinea naturală, ci cuprinde încă de la început atributul nupțial, adică de a exprima iubirea: acea iubire întocmai în care omul-persoană devine dar și, prin acest dar, realizează însuși sensul ființei și existenței sale".

În enciclica sa Deus caritas est, papa Benedict al XVI-lea a mers mai departe, scriind lucruri profunde și noi cu privire la eros în căsătorie și în înșiși raporturile dintre Dumnezeu și om. "Această legătură strânsă între eros și căsătorie în Biblie aproape că nu are paralele - scria el - în literatură, în afara ei". Una dintre greșelile cele mai mari pe care le facem împotriva lui Dumnezeu este că am ajuns să facem din tot ceea ce se referă la iubire și sexualitate un domeniu plin de răutate, unde Dumnezeu nu trebuie să intre și este prea mult. Ca și cum Satana, și nu Dumnezeu, ar fi creatorul sexelor și specialistul iubirii.

Noi cei care credem - și chiar atâția care nu cred - suntem departe de a accepta consecințele pe care unii le trag astăzi din aceste premise: de exemplu că e suficient orice tip de eros pentru a constitui o căsătorie, inclusiv aceea între persoane de același sex; însă acest refuz capătă o altă forță și credibilitate dacă este unit cu recunoașterea bunătății de fond a instanței și chiar cu o autocritică sănătoasă.

De fapt, nu putem să nu afirmăm contribuția pe care creștinii au dat-o formării acelei viziuni pur obiectiviste despre căsătorie împotriva căreia cultura modernă occidentală s-a năpustit cu vehemență. Autoritatea lui Augustin, întărită cu privire la acest punct de Toma de Aquino, a ajuns să arunce o lumină negativă asupra unirii carnale a soților, considerată mijlocul de transmitere a păcatului strămoșesc și nu lipsită, ea însăși, de păcat "cel puțin venial". Conform învățătorului din Hipona, soții trebuiau să ajungă la actul conjugal "cu durere" (cum dolore) și numai pentru că nu exista alt mod de a da cetățeni statului și membri Bisericii.

O altă instanță modernă pe care ne-o putem însuși este aceea a demnității egale a femeii în Căsătorie. Ea, am văzut, este în însăși inima proiectului originar al lui Dumnezeu și al gândirii lui Cristos, dar a fost adesea neglijată de-a lungul secolelor. Cuvântului lui Dumnezeu spus Evei: "Dorința ta va fi spre bărbat și el te va domina", a avut o adeverire tragică în istorie.

În reprezentanții așa-numitei "Gender revolution", revoluția genurilor, această instanță a dus la propuneri nebune, ca aceea de a aboli distincția sexelor și a o înlocui cu distincția mai elastică și subiectivă a "genurilor" (masculin, feminin, variabil), sau aceea de a elibera femeia de "sclavia maternității" adoptând alte moduri, inventate de om, pentru nașterea copiilor. În aceste ultime luni este o înșiruire de știri despre bărbați care peste puțin timp vor putea să devină însărcinați și să nască un copil. "Adam o naște pe Eva", se scrie zâmbind, în timp ce ar trebui să se plângă. Anticii ar fi definit toate aceste cu un termen: Hybris, aroganță a omului față de Dumnezeu.

Tocmai alegerea dialogului și a autocriticii ne dă dreptul de a denunța aceste proiecte ca "inumane", adică contrare nu numai voinței lui Dumnezeu, ci și binelui omenirii. Traduse în practică pe scară largă, ele ar duce la blocaje umane și sociale imprevizibile. Singura noastră speranță este ca bunul simț al oamenilor, unit cu "dorința" naturală pentru sexul celălalt și cu instinctul de maternitate și de paternitate pe care Dumnezeu l-a înscris în natura umană, să reziste în fața acestei tentative de a lua locul lui Dumnezeu, dictate mai mult de simțuri tardive de vinovăție ale omului, decât de respectul genuin și iubirea față de femeie.

3. Un ideal de redescoperit

Nu mai puțin importantă decât misiunea de a apăra idealul biblic al Căsătoriei și al familiei este misiunea de a-l redescoperi și a-l trăi în plinătate din partea creștinilor, în așa fel încât să fie repropus lumii mai mult cu faptele, decât cu cuvintele. Primii creștini, cu obiceiurile lor, au schimbat legile statului cu privire la familie; noi nu putem crede că putem face contrariul, adică să schimbăm obiceiurile oamenilor cu legile statului, chiar dacă noi ca și cetățeni avem datoria de a contribui ca statul să facă legi corecte.

După Cristos, noi citim pe bună dreptate relatarea creării bărbatului și a femeii în lumina revelației Treimii. În această lumină, fraza: "Dumnezeu l-a creat pe om după chipul său; după chipul lui Dumnezeu l-a creat; bărbat și femeie i-a creat" revelează în sfârșit semnificația sa rămasă enigmatică și nesigură înainte de Cristos. Ce raport poate să existe între faptul de a fi "după chipul lui Dumnezeu" și faptul de a fi "bărbat și femeie"? Dumnezeul biblic nu are conotații sexuale, nu este nici bărbat, nici femeie.

Asemănarea constă în aceasta. Dumnezeu este iubire și iubirea cere comuniune, schimb interpersonal; cere să existe un "eu" și un "tu". Nu există iubire care să nu fie iubire de cineva; unde nu este decât un singur subiect, nu poate să fie iubire, ci numai egoism sau narcisism. Acolo unde Dumnezeu este conceput ca Lege sau ca putere absolută nu este nevoie de o pluralitate de persoane (puterea se poate exercita și singură!). Dumnezeul revelat de Isus Cristos, fiind iubire, este unic și singur, dar nu este solitar; este unul și întreit. În el coexistă unitatea și distincția: unitate de natură, de voință, de intenții și distincție de caracteristici și de persoane.

Două persoane care se iubesc - și aceea a bărbatului și a femeii în Căsătorie este cazul cel mai puternic - reproduc ceva din ceea ce are loc în Treime. Acolo două persoane - Tatăl și Fiul - iubindu-se, produc ("suflă") pe Duhul care este iubirea care-i unește. Cineva la definit pe Duhul Sfânt ca "Noi"-ul divin, adică nu "a treia persoană a Treimii", ci prima persoană plurală. Tocmai în aceasta, cuplul uman este imagine a lui Dumnezeu. Soțul și soția sunt de fapt un singur trup, o singură inimă, un singur suflet, deși în diversitatea de sex și de personalitate. În cuplu se reconciliază între ele unitatea și diversitatea.

În această lumină se descoperă sensul profund al mesajului profeților cu privire la căsătoria umană: adică ea este simbol și reflexie a unei alte iubiri, cea a lui Dumnezeu față de poporul său. Aceasta nu însemnă a supraîncărca o realitate mondenă cu o semnificație mistică. Nu înseamnă a face numai simbolism; înseamnă mai degrabă a revela adevărata față și scopul ultim al creării omului bărbat și femeie.

Care este cauza neîmplinirii și insatisfacției pe care o lasă unirea sexuală, în cadrul și în afara căsătoriei? Pentru ce acest elan cade mereu asupra sieși și pentru ce această promisiune de infinit și de veșnic rămâne mereu dezamăgită? La această frustrare se caută un remediu care însă nu face decât s-o mărească. În loc să schimbe calitatea actului, i se mărește cantitatea, trecând de la un partener la altul. Astfel, se ajunge la masacrarea darului lui Dumnezeu al sexualității, în desfășurare în cultura și în societatea de astăzi.

Vreodată, ca niște creștini, vom găsi o explicație la această disfuncție devastatoare? Explicația este că unirea sexuală nu este trăită în modul și cu intenția înțeleasă de Dumnezeu. Acest scop era ca, prin acest extaz și fuziune de iubire, bărbatul și femeia să se înalțe la dorință și să aibă o anumită pregustare a iubirii infinite; să-și amintească de unde veneau și încotro se îndreptau.

Păcatul, începând de la cel al lui Adam și Eva biblici, a străbătut acest proiect; a "profanat" acel gest, adică l-a despuiat de valența sa religioasă. A făcut din el un gest, un scop în sine, încheiat în sine însuși, și de aceea "nesatisfăcător". Simbolul a fost dezlipit de realitatea simbolizată, privat de dinamismul său intrinsec, deci mutilat. Niciodată ca în acest caz nu se experimentează adevărul vorbei lui Augustin: "Tu ne-ai făcut pentru tine, Dumnezeule, și inima noastră este nesatisfăcută până când nu se odihnește în tine". De fapt, noi n-am fost creați pentru a trăi într-un veșnic raport de cuplu, ci pentru a trăi într-un raport veșnic cu Dumnezeu, cu absolutul. Descoperă aceasta până și Faust al lui Goethe, la sfârșitul drumului său lung; regândind la iubirea sa față de Margareta, la sfârșitul poemului el exclamă: "Tot ceea ce trece este numai o parabolă. Numai aici [în cer] ceea ce este de neobținut devine realitate".

În mărturia unor cupluri care au trăit experiența reînnoitoare a Duhului Sfânt și trăiesc viața creștină carismatic se regăsește ceva din semnificația originală a actului conjugal. Nu trebuie să ne uimim că este așa. Căsătoria este sacramentul dăruirii reciproce de sine pe care soții o fac unul altuia și Duhul Sfânt este, în Treime, "darul", sau mai bine zis "satisfacția" reciprocă a Tatălui și a Fiului, nu un act trecător, ci o stare permanentă. Acolo unde ajunge Duhul Sfânt, se naște, sau se renaște, capacitatea de a deveni dar. Așa acționează "harul stării" în Căsătorie.

4. Căsătoriți și consacrați în Biserică

Chiar dacă noi consacrații nu trăim realitatea Căsătoriei, am spus la început, trebuie s-o cunoaștem pentru a-i ajuta pe cei care trăiesc în ea. Adaug acum un motiv ulterior: avem nevoie s-o cunoaștem pentru a fi ajutați și noi de ei! Vorbind despre Căsătorie și feciorie apostolul spune: "Fiecare are propriul dar (charisma) de la Dumnezeu, cine într-un mod cine într-altul" (1Cor 7,7); adică: cel căsătorit are carisma sa și cel care nu se căsătorește "pentru Domnul" are carisma sa.

Carisma - spune același apostol - este "manifestarea Duhului dată fiecăruia spre binele tuturor" (1Cor 12,7). Aplicat la raportul dintre căsătoriți și consacrați în Biserică, aceasta înseamnă că celibatul și fecioria sunt și pentru cei căsătoriți și căsătoria este și pentru cei consacrați, adică în folosul lor. Așa este natura intrinsecă a carismei, aparent contradictorie: ceva "dat fiecăruia" ("manifestarea Duhului dată fiecăruia") care însă folosește tuturor ("spre binele tuturor").

În comunitatea creștină, consacrații și căsătoriții pot "să se edifice" reciproc. Căsătoriții sunt chemați, de consacrați, la primatul lui Dumnezeu și a ceea ce nu trece; sunt introduși la iubirea față de cuvântul lui Dumnezeu pe care ei pot să-l aprofundeze mai bine și "să-l frângă" laicilor. Dar și consacrații învață ceva de la căsătoriți. Învață generozitatea, uitarea de sine, slujirea adusă vieții și, adesea, o anumită "umanitate" care vine din contactul dur cu realitățile existenței.

Vorbesc din experiență. Eu aparțin unui ordin călugăresc unde, până în urmă cu câteva decenii, ne sculam noaptea pentru a recita oficiul "Matutinului", care dura circa o oră. Apoi a fost marea cotitură în viața călugărească, după conciliu. A părut că ritmul vieții moderne - studiul pentru tineri și slujirea apostolică pentru preoți - nu mai permiteau acea sculare nocturnă care întrerupea somnul, și puțin câte puțin ea a fost abandonată, în afară de câteva locuri de formare.

Când, mai târziu, Domnul m-a făcut să cunosc de aproape, în slujirea mea, diferite familii tinere, am descoperit un lucru care m-a zdruncinat în mod salutar. Acei tineri tați și mame trebuiau să se scoale nu o dată, ci de două, de trei sau și de mai multe ori noaptea, pentru a da de mâncare, a administra medicamentul, a-l legăna pe copil dacă plângea, a-l veghea dacă avea febră. Și dimineața unul dintre cei doi sau amândoi, la aceeași oră, fuga la muncă, după ce au dus copilul sau copila la bunici sau la creșă. Era o foaie de pontaj și aceasta fie pe vreme bună, fie pe vreme rea, fie în caz de boală ca și în timp de sănătate.

Atunci mi-am zis: dacă nu ne adăpostim, suntem într-un pericol grav! Genul nostru de viață, dacă nu este sprijinit de o respectare autentică a regulii și de o anumită rigoare de orar și de obișnuințe, riscă de devină o viața boemă și să ne ducă la împietrirea inimii. Ceea ce sunt în stare să facă niște părinți buni pentru copiii lor trupești; gradul de uitare de sine la care sunt capabili să ajungă pentru a se îngriji de sănătatea lor, de studiile lor și de fericirea lor, trebuie să fie măsura a ceea ce ar trebui să facem noi pentru fiii sau frații spirituali. Ne este exemplu în aceasta chiar apostolul Paul care spunea vă voia "să se ofere, ba chiar să se consume", pentru fiii săi din Corint (cf. 2Cor 12,15).

Fie ca Duhul Sfânt, dătătorul carismelor, să ne ajute pe noi toți, căsătoriți și consacrați, să punem în practică îndemnul apostolului Petru: "Ca niște buni administratori ai harului de multe feluri al lui Dumnezeu [...], pentru ca în toate să fie preamărit Dumnezeu prin Isus Cristos, căruia să-i fie gloria și puterea în vecii vecilor. Amin" (1Pt 4,10-11).

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

1. P. Claudel, Le soulier de satin, a. III. sc. 8 (éd. La Pléiade, II, Paris 1956, pag. 804).

2. Ioan Paul al II-lea, Uomo e donna lo cre?. Catechesi sull'amore umano, Roma 1985, pag. 365.

3. Grigore cel Mare, Moralia in Job, 20, 1, 1.

4. Ioan Paul al II-lea, Discurs la audiența din 16 ianuarie 1980 (Insegnamenti di Giovanni Paolo II, Libreria Editrice Vaticana 1980, pag. 148).

5. Benedict al XVI-lea, Enciclica Deus caritas est, 11.

6. Cf. Sf. Augustin, Discursuri, 51, 25 (PL 38, 348).

7. Cf. Cf. H. Mühlen , Der Heilige Geist als Person. Ich - Du - Wir, Münster in W., 1963.

8. W. Goethe, Faust, finalul, partea a doua: "Alles Vergängliche / Ist nur ein Gleichnis; / Das Unzulängliche, / Hier wird's Ereignis".


 

lecturi: 6.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat