Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Surorile care aveau șorț

De Gianni Valente

Margareta și Reginette veneau din Rwanda, Anselma din India, Judith din Kenya. Cele patru surori ale Maicii Tereza măcelărite vineri dimineață de un comando terorist părăsiseră țările lor pentru a se îngriji de sufletele și trupurile slăbite ale bătrânilor și neputincioșilor musulmani la Aden. Făceau asta cu spirit de gratuitate totală, cu populația locală care le iubea și "admira modul lor de a-i sluji pe alții fără a privi la apartenența religioasă, ci numai la alegerea de a-l iubi pe cel care are mai mare nevoie", a relatat episcopul lor, fratele capucin Paul Hinder.

În fotografiile masacrului, care prezintă și trupurile sfâșiate ale două dintre ele, se vede bine că surorile, când au fost măcelărite, purtau deasupra hainei lor călugărești șorțuri de bucătărie. Acelea care se folosesc când se fac munci în care trebuie să-ți murdărești mâinile, pentru a evita să se păteze haina.

Părintele Tonino Bello, episcopul din Puglia decedat în 1993, implora mereu ca Domnul să-i facă să tacă "timp de câțiva ani pe teologi și pe toți oratorii" care umplu Biserica numai cu discursuri. Conform lui, mai mult decât de strategii de vorbării și de proiecte culturale misiunea Bisericii avea nevoie tocmai de șorț: "Șorțul - repeta el - trebuie să-l îmbrăcăm ca Biserică. Trebuie cu adevărat să ne încingem cu șorțul".

În imaginea sugestivă a episcopului de Molfetta, cel evocat nu era șorțul masonilor - așa cum ironizau detractorii săi "foarte glumeți", dându-și coate - ci ștergarul cu care Cristos se încinge, pentru a spăla picioarele discipolilor săi, înainte de Pătimirea sa. Conform părintelui Tonino, acela era "unicul veșmânt sacru care ne este amintit în Evanghelie". Cine vrea să deseneze Biserica după inima lui Cristos - repeta Tonino Bello - "ar trebui s-o deseneze încinsă cu ștergarul". Și celui care strâmba din nas în fața unei imagini a Bisericii prea "supusă lumii", îi spunea că "Biserica șorțului este Biserica pe care Isus o iubește pentru că El a făcut așa. A deveni slujitori ai lumii, a cădea la pământ așa cum a făcut Isus, care s-a târât pe pământ ca un câine care merge să se scarpine și încins cu ștergarul a spălat picioarele oamenilor, picioarele lumii. Aceasta este Biserica".

Surorile martire din Yemen au fost ucise fiind încinse cu șorțul cu care în fiecare zi îi slujeau pe sărmanii bătrâni neputincioși musulmani, din iubire față de Cristos. Nu făceau prozelitism, nu făceau discursuri, dezinfectau răni și semănau clipe de mângâiere în vieți suferinde. Făceau binele în folosul tuturor. Ura care a lovit trupurile lor lipsite de apărare este fără motiv. Împletită cu aceeași fibră de ură care l-a dus pe cruce pe Isus Cristos. "Oderunt me gratis", spune psalmul. "M-au urât fără motiv". Nu aveau motiv, niciun motiv pentru a-l urî pe Isus. "Cu cât Biserica este mai aproape de Isus Cristos, cu atât este părtașă de pătimirea sa", a spus episcopul columbian Camillo Ballin, vicar apostolic al Arabiei de Nord, adăugând că acela care se apropie mai mult de Cristos "este implicat în pătimirea sa și în moartea sa, pentru a fi implicat și în gloria victoriei sale".

În suferința apostolică, aceea pe care sfântul Paul o numea tlipsis, există un mister inexplicabil de conformare cu pătimirea gratuită a lui Isus. Moartea surorilor din Aden revelează în trăsăturile cele mai curate și luminoase izvorul și inima experienței martirice care însoțește și hrănește tot drumul Bisericii. Fiecare generație este mântuită de martirii săi, care aplică mântuirea lui Cristos oamenilor din propriul timp. Și fiecare martiriu prezintă mereu motive de ordin politic, sociologic, cu care trebuie să ne confruntăm mereu pentru a citi semnele timpurilor. Însă martiriul in odium fidei nu se epuizează niciodată în condițiile politice și culturale în care este experimentat.

În fața miracolului de mântuire sugerat și conținut în orice experiență martirică autentică apare reductivă și chiar deviantă orice abordare care îi transformă pe martiri în testimonial de campanii militante cu accente de recriminare revendicatoare. Biserica n-a promovat niciodată campanii de protest "împotriva" martiriului. I-a celebrat mereu pe martirii săi ca învingători.

În manieră asemănătoare, poate să devină strident respectul față de natura și de dinamica intimă a martiriului chiar și șușotitul scandalizat care biciuiește atenția scăzută acordată evenimentelor martirice de către opinia publică manipulată de mass-media. Ca și cum aceea ar fi problema. Ca și cum criteriul "vizibilității mediatice" ar conta ca valoare decisivă și asupra crestei amețitoare a martiriului.

Faptul că cercurile celui care știe bine nu-și dau seama de scânteile de har care hrănesc drumul Bisericii în timp, în fond, este o istorie veche. Dacă în timpul lui Tiberiu Cezar ar fi fost internet, social network și tot circuitul mediatic - cu secțiune "religioasă" anexată -, probabil că n-ar fi vorbit nici măcar despre moartea neglorioasă a acelui evreu marginal, executat de soldații de meserie, într-o provincie prăfuită și îndepărtată a imperiului.

(După Vatican Insider, 8 martie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat