Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Trei ani de pontificat: a păstra, ecumenismul suferinței și milostivirea

De Luis Badilla

Pontificatul lui Francisc în istoria Bisericii va rămâne asociat în mod deosebit de "cuvânt": de limbaj, de modul său de a vorbi, de termenii care apar în magisteriul său, de cei inventați de el, de emfaza fonetică pe care o atribuie unor concepte; deci, de dorința sa evidentă d e a se face ascultat și de a se face înțeles.

Fiecare lucru pe care-l spune papa Francisc, în public sau în privat, are mereu ca stea polară o propunere la care nu renunță niciodată: să fie înțeles. Și este, în afară de asta, un scop precis pe care și-l propune și atunci când trebuie să revizuiască textele scrise pe care după aceea le va citi sau vor fi publicate. De aceea ni s-a părut măcar oportun să privim acești trei ani de pontificat (13 martie 2013 - 13 martie 2016) chiar în lumina câtorva cuvinte de acum de nedezlipit de slujirea și de magisteriul papei Francisc; sunt cuvinte și concepte care au o așa putere comunicativă încât de acum s-ar putea număra printre mesajele papei Francisc care s-au înrădăcina mai profund atât în creștini cât și printre cei care nu cred.

Cuvintele adevărate sunt întotdeauna foarte puternice

Cuvintele pe care le-am ales - a păstra, ecumenismul suferinței și milostivirea - într-un fel mi se par printre cele mai puternice din acești trei ani: sunt cuvinte care nu s-au consumat și epuizat pe moment, ci au demarat procese și mișcări de mare importanță și consistență în timp. Desigur, nu sunt singurele. Există atâtea altele. Sunt, așa cum ne-a învățat papa Francisc, cuvinte concrete, simple și cristaline: cuvinte întrupate care se înțeleg și care mai ales se simt.

A păstra - Fiți păstrătorii darurilor lui Dumnezeu! (2013/2014)

În ziua începutului slujirii sale, solemnitatea sfântului Iosif, în omilia de la Liturghia din piața "Sfântul Petru", papa Francisc a folosit pentru prima dată cuvântul "a păstra" care apoi, în acești ani, a devenit concept fundamental al magisteriului său precum și al gesturilor sale și al fizicității sale pastorale. Se poate spune că a devenit conceptul cheie din a doua sa enciclică Laudato si' (a păstra casa comună). Pentru papa Bergoglio a păstra înseamnă a iubi, deci a dărui speranță, de aceea spiritul și conduita samariteanului rezumă existența creștinului adevărat, coerent, autentic: samariteanul păstrează, iubește și iubind dăruiște speranță. Nimic altceva. În așa de puțin, deși așa de imens angajant, este legea perfectă, învățătura: Isus, pe care papa a centrat magisteriul său de mai multe ori în acești ani.

"Iosif este «păzitorul», pentru că știe să asculte de Dumnezeu", a spus în urmă cu trei ani papa Francisc și apoi a adăugat: "se lasă condus de voința lui, și tocmai pentru aceasta este și mai sensibil față de persoanele care-i sunt încredințate, știe să citească evenimentele cu realism, este atent la ceea ce-l înconjoară și știe să ia deciziile cele mai înțelepte. În ei, dragi prieteni, vedem cum se răspunde la chemarea lui Dumnezeu, cu disponibilitate, cu promptitudine, dar vedem și care este centrul vocației creștine: Cristos! Să-l păzim pe Cristos în viața noastră, pentru a-i păzi pe alții, pentru a păzi creația!".

Deja în urmă cu trei ani Francisc avertiza: "vocația de a păzi nu se referă numai la noi creștinii, are o dimensiune care precede și care este pur și simplu umană, se referă la toți" și apoi preciza că pentru a păzi "trebuie să avem grijă și de noi înșine! (...) Să veghem asupra sentimentelor noastre, asupra inimii noastre, pentru că tocmai de acolo ies intențiile bune și rele: cele care construiesc și cele care distrug!".

În sfârșit, papa Francisc, așa cum am ascultat în acești ani, a prezentat și a aplicat aceste reflecții direct slujirii sale, subliniind "că adevărata putere este slujirea și că și Papa pentru a exercita puterea trebuie să intre tot mai mult în acea slujire care își are apogeul său luminos pe Cruce"; și Papa "trebuie să privească la slujirea umilă, concretă, bogată în credință, a sfântului Iosif și asemenea lui să deschidă brațele pentru a păzi întregul Popor al lui Dumnezeu și a primi cu afecțiune și duioșie întreaga omenire, în special pe cei mai săraci, pe cei mai slabi, pe cei mai mici (...) pentru că «numai cine slujește cu iubire știe să păzească!»".

Ecumenismul suferinței și al sângelui (2014/2015)

La 25 mai 2014, papa Francisc, la celebrarea ecumenică prilejuită de a 50-a aniversare a întâlnirii dintre Paul al VI-lea și Atenagora, fiind prezent fratele Bartolomeu patriarh ecumenic, în bazilica Sfântului Mormânt (Ierusalim), a amintit: "Când creștinii din diferite confesiuni ajung să sufere împreună, unii alături de alții, și să-și acorde ajutor unii altora cu caritate fraternă, se realizează un ecumenism al suferinței, se realizează ecumenismului sângelui, care are o eficacitate deosebită nu numai pentru contextele în care el are lor, ci, în virtutea comuniunii sfinților, și pentru toată Biserica". "Și nu-i uităm, în rugăciunea noastră - a adăugat după aceea - pe atâția bărbați și femei care, în diferite părți ale planetei, suferă din cauza războiului, a sărăciei, a foametei; precum și pe numeroșii creștini persecutați datorită credinței lor în Domnul Înviat. Cei care din ură față de credință îi ucid, îi persecută pe creștini, nu-i întreabă pe ei dacă sunt ortodocși sau dacă sunt catolici: sunt creștini. Sângele creștini este același".

În acest moment trebuie amintit că tocmai conștiința ecumenismului suferinței și al sângelui va face posibilă după 21 de luni, împotriva oricărei așteptări, îmbrățișarea istorică de la Havana dintre papa Francisc și patriarhul Kiril (12 februarie 2016). În acest document papa și patriarhul scriu: "Ne închinăm în fața martiriului celor care, cu prețul propriei vieți, mărturisesc adevărul Evangheliei, preferând moartea în locul apostaziei de Cristos. Credem că acești martiri din timpul nostru, apartenenți la diferite Biserici, dar uniți de o suferință comună, sunt o garanție a unității creștinilor. Vouă, care suferiți pentru Cristos, se adresează cuvântul apostolului: «Iubiților... întrucât participați la suferințele lui Cristos, bucurați-vă, ca să puteți tresaltă de bucurie și la arătarea gloriei lui» (1Pt 4,12-13)".

Milostivirea - Isus: milostivirea lui Dumnezeu făcută om (2015/2016)

Cu convocarea Jubileului extraordinar al Milostivirii (11 aprilie 2015), papa Francisc a repus în centrul acțiunii pastorale a Bisericii ceea ce a spus după patru zile de la alegerea sa, la primul Angelus (17 martie 2013: "În aceste zile am putut să citesc o carte a unui cardinal - cardinalul Kasper, un teolog priceput, un bun teolog - despre milostivire. Și mi-a făcut bine cartea aceea, dar să nu credeți că fac publicitate cărților cardinalilor mei! Nu este așa! Mi-a făcut foarte bine, foarte bine... Cardinalul Kasper spunea că a auzi milostivire, acest cuvânt schimbă totul. Este tot ce-i mai bun ce putem auzi: schimbă lumea. Un pic de milostivire face lumea mai puțin rece și mai dreaptă. Avem nevoie să înțelegem această milostivire a lui Dumnezeu, pe acest Tată milostiv care are atâta răbdare... Să ne amintim de profetul Isaia, care afirmă că și dacă păcatele noastre ar fi roșii ca purpura, iubirea lui Dumnezeu le va face albe ca zăpada. (...) Să nu uităm acest cuvânt: Dumnezeu nu încetează niciodată să ne ierte, niciodată! «Eh, părinte, care este problema?». Eh, problema este că noi încetăm, noi nu vrem, încetăm să cerem iertare. El nu încetează niciodată să ierte, dar noi, uneori, încetăm să cerem iertare. Să nu încetăm niciodată, să nu încetăm niciodată! El este Tatăl iubitor care iartă mereu, care are acea inimă de milostivire pentru noi toți. Și să învățăm și noi să fim milostivi față de toți. Să invocăm mijlocirea Sfintei Fecioare Maria, care a avut în brațele sale Milostivirea lui Dumnezeu făcută om".

Slujirea noastră este slujirea însoțirii

În aceste trei cuvinte, fiecare caracterizând, ca să spunem așa, fiecare an din 2013 până astăzi, este mare parte din esența pontificatului. Aceste concepte, pe care papa Francisc adesea le-a propus ca avertismente și ca îndemnuri, se pot percepe în corpul magisterial al papalității ca niște constelații utile pentru navigare, pe care urmându-le s-au demarat sau s-au deschis sensibilități amorțite sau noi; discuții, dezbateri și confruntări care au dat substanță și formă unei adevărate opinii publice în cadrul Bisericii. A stimula și a face mai responsabili oamenii de conducere și din elitele științifico-culturale, de a da Bisericii o imagine și un elan de dialog autentic cu lumea, de a pune în mișcare cu decizie și curaj dinamica eclezială care părea paralizată de multiple asedii și temeri: acestea sunt domeniile și contextele în care cuvintele lui Bergoglio au dat până acum o zdruncinătură inedită, o opinie împotriva curentului.

Desigur, nu este totul făcut, dimpotrivă. Există încă la orizont reformele conducerii centrale a Bisericii și o probabilă nouă constituție apostolică. Multe reforme în desfășurare - de la media la entități care se ocupă de finanțe și economie trecând prin cea a Sinodului, pentru a le cita pe cele mai focalizate de presă - sunt abia la începuturi. Este probabil ca papa Francisc să surprindă în viitor cu alte noi propuneri în lumina Conciliului al II-lea din Vatican, pe care el însuși îl percepe ca "o actualizare, o recitire a Evangheliei în perspectiva culturii contemporane" și care "a produs o ireversibilă mișcare de reînnoire care vine din Evanghelie", motiv pentru care "acum, trebuie mers înainte" (3 martie 2015, Scrisoare către Universitatea Catolică Pontificală din Argentina).

Ni se pare că un sigiliu clar și promițător al acestor trei ani se poate citi în cuvintele papei Francisc în cursul Liturgiei penitențiale din 4 martie: "Slujirea noastră este slujirea însoțirii, pentru ca întâlnirea cu Domnul să fie personală, intimă și inima să se poată deschide cu sinceritate și fără teamă Mântuitorului. Să nu uităm: numai Dumnezeu este cel care acționează în fiecare persoană. În Evanghelie, El e cel care se oprește și întreabă despre orb; El este cel care poruncește ca să-l aducă la El; El este cel care-l ascultă și-l vindecă. Noi am fost aleși - noi păstorii - pentru a trezi dorința convertirii, pentru a fi instrumente care facilitează întâlnirea, pentru a întinde mâna și a dezlega, făcând vizibilă și operantă milostivirea sa".

(După Vatican Insider, 7 martie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 6.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat