Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Predica părintelui Raniero Cantalamessa din Vinerea Sfântă 2016 în bazilica "Sfântul Petru"

Împăcați-vă cu Dumnezeu

"Dumnezeu ne-a împăcat cu sine prin Cristos și ne-a încredințat slujirea reconcilierii [...]. Vă rugăm pentru Cristos: împăcați-vă cu Dumnezeu! Pe cel care nu a cunoscut păcatul el l-a făcut păcat de dragul nostru pentru ca noi să cunoaștem justificarea lui Dumnezeu în el. Deoarece noi colaborăm cu el, vă mai îndemnăm să nu primiți harul lui Dumnezeu în zadar, căci el spune: La momentul potrivit te-am ascultat și în ziua mântuirii te-am ajutat: iată, acum este momentul potrivit, iată, acum este ziua mântuirii" (2Cor 5,18 - 6,2).

Apelul apostolului de a ne reconcilia cu Dumnezeu nu se referă la reconcilierea istorică, petrecută pe cruce; nu se referă nici la reconcilierea sacramentală care are loc la Botez și în sacramentul Reconcilierii; se referă la o reconciliere existențială și personală care trebuie realizată în prezent. Apelul este adresat creștinilor din Corint care sunt botezați și trăiesc de mult timp în Biserică; de aceea, ne este adresat și nouă, acum și aici. "Momentul potrivit, ziua mântuirii" este, pentru noi, Anul Milostivirii pe care-l trăim. Dar ce înseamnă, în sens existențial și psihologic, a ne reconcilia cu Dumnezeu? Unul dintre motivele, probabil principalul, înstrăinării omului modern de religie și de credință este imaginea deformată pe care el o are despre Dumnezeu. Care este imaginea "predefinită" a lui Dumnezeu în inconștientul uman colectiv? E suficient, pentru a descoperi asta, să ne punem această întrebare: "Ce asociere de idei, ce sentimente și ce reacții apar în tine, înainte de orice reflecție, când, în rugăciunea Tatăl nostru, ajungi să spui: «Facă-se voia ta»?".

Cin spune asta, este ca și cum și-ar pleca în interior capul resemnat, pregătindu-se pentru ceea ce e mai rău. În mod inconștient, se leagă voința lui Dumnezeu cu tot ceea ce este neplăcut, dureros, cu ceea ce, într-un mod sau altul, poate fi văzut ca mutilator al libertății și al dezvoltării individuale. Este cam ca și cum Dumnezeu ar fi dușmanul oricărei sărbători, bucurii, plăceri. Un Dumnezeu ursuz și inchizitor.

Dumnezeu este văzut ca Ființa supremă, Stăpânul timpului și al istoriei, adică o entitate și o lege care se impune individului din exterior; niciun amănunt al vieții umane nu-i scapă. Omul carnal are concupiscențele sale; dorește plăcerea, puterea, banii, lucrurile altuia, femeia altuia. În această situație, Dumnezeu îi apare ca acela care-i blochează drumul cu acele "Tu trebuie", "tu nu trebuie" ale sale. În loc de o voința de iubire care vrea numai fericirea omului, voința lui Dumnezeu îi apare ca o voință ostilă. La originea a toate există ideea de Dumnezeu "rival" al omului pe care șarpele a imprimat-o în inima lui Adam și Eva și pe care unii gânditori moderni vor s-o țină în viață, afirmând că "unde se naște Dumnezeu moare omul" (Sartre).

Desigur, nu s-a ignorat niciodată, în creștinism, milostivirea lui Dumnezeu! Dar ei i s-a încredințat numai sarcina de a modera rigorile dreptății la care nu se poate renunța. Milostivirea era excepția, nu regula. Anul Milostivirii este ocazia de aur pentru a readuce la lumină adevărata imagine a Dumnezeului biblic care nu numai că face milostivire, ci este milostivire.

Această afirmație puternică se bazează pe faptul că "Dumnezeu este iubire" (1In 4,8.16). Numai în Treime, Dumnezeu este iubire, fără a fi milostivire. Că Tatăl îl iubește pe Fiul, nu este har sau concesie; este necesitate; El are nevoie de a iubi pentru a exista ca Tată. Că Fiul îl iubește pe Tatăl, nu este milostivire sau har; este necesitate, chiar dacă foarte liberă; El are nevoie să fie iubit și să iubească pentru a fi Fiu. Același lucru trebuie spus despre Duhul Sfânt care este iubirea făcută persoană.

Iubirea lui Dumnezeu încetează să fie natură și devine har când creează lumea și în ea creaturi libere. Această iubire este o concesie liberă, ar putea să nu fie; este hesed, har și milostivire. Păcatul omului nu schimbă natura acestei iubiri, ci provoacă în ea un salt de calitate: de la milostivire ca dar se trece la milostivirea ca iertare.

De la iubirea de simplă dăruire se trece la o iubire de suferință, pentru că, în mod misterios, Dumnezeu suferă în fața refuzării iubirii sale. "Am dat naștere la fii și i-am crescut, iar ei s-au ridicat împotriva mea" (Is 1,2). Să întrebăm atâția tați și atâtea mame care au trăit această experiență, dacă aceasta nu este suferință, și dintre cele mai amare ale vieții.

***

Și ce se întâmplă cu dreptatea lui Dumnezeu? Este ea uitată sau subevaluată? La această întrebare a răspuns o dată pentru totdeauna sfântul Paul. El începe expunerea sa, în Scrisoarea către Romani, cu o veste: "Acum dreptatea lui Dumnezeu s-a revelat" (Rom 3,21). Ne întrebăm: care dreptate? Aceea care dă "unicuique suum", fiecăruia ceea ce este al său, care distribuie, adică, premii sau pedepse în funcție de merite? Va exista, desigur, un timp în care se va manifesta și această dreptate a lui Dumnezeu. De fapt, Dumnezeu, a scris puțin mai înainte apostolul, "va răsplăti pe fiecare după faptele sale. Celor care prin statornicia în a face bine caută gloria, cinstea și nemurirea le va da viață veșnică, iar celor care, din spirit de răzvrătire și nesupunere față de adevăr, din contra, se supun nelegiuirii, le va da mânie și furie" (Rom 2,6-8).

Dar despre această dreptate vorbește apostolul atunci când scrie: "Acum dreptatea lui Dumnezeu s-a revelat". Primul este un eveniment viitor, acesta este un eveniment în desfășurare, are loc "acum". Dacă n-ar fi așa, afirmația lui Paul ar fi una absurdă, dezmințită de fapte. Din punctul de vedere al dreptății retributive, nimic nu s-a schimbat în lume cu venirea lui Cristos. Se continuă, spunea Bossuet1, să se vadă adesea vinovații pe tron și nevinovații pe lemn; dar pentru ca să nu se creadă că există în lume vreo dreptate și vreo ordine fixă, chiar dacă răsturnată, iată că uneori se vede contrariul, adică nevinovatul pe tron și vinovatul pe lemn. De aceea, nu în aceasta constă noutatea adusă de Cristos. Să ascultăm ceea ce spune apostolul: "De fapt, toți au păcătuit și sunt lipsiți de gloria lui Dumnezeu, dar sunt justificați în mod gratuit de harul lui, prin răscumpărarea în Cristos Isus. Pe acesta Dumnezeu l-a pus ca jertfă de ispășire pentru ca, prin credința în sângele său, să-și arate dreptatea trecând cu vederea păcatele din trecut, în timpul răbdării lui Dumnezeu, ca să arate dreptatea lui în timpul de acum, așa încât să fie drept și să-l justifice pe cel care crede în Isus" (Rom 3,23-26).

Dumnezeu se face dreptate, făcând milostivire! Iată marea revelație. Apostolul spune că Dumnezeu este "drept și îndreptățitor", adică este drept cu sine însuși, când îl îndreptățește pe om; de fapt, el este iubire și milostivire; pentru aceasta face dreptate sieși - adică se demonstrează cu adevărat prin ceea ce este - când face milostivire. Nu se înțelege nimic din toate acestea dacă nu se înțelege ce înseamnă, exact, expresia "dreptatea lui Dumnezeu". Există pericolul ca unul să audă vorbindu-se despre dreptatea lui Dumnezeu și, necunoscându-i semnificația, în loc să fie încurajat, să rămână înspăimântat. Sfântul Augustin deja explicase asta clar: "«Dreptatea lui Dumnezeu», scria el, este aceea prin care, prin harul său, noi devenim drepți, exact cum «mântuirea Domnului» (Ps 3,9) este aceea prin care Dumnezeu ne mântuiește pe noi"2. Cu alte cuvinte, dreptatea lui Dumnezeu este actul prin care Dumnezeu îi face drepți, plăcuți lui, pe cei care cred în Fiul său. Nu este un a-și face dreptate, ci un a face drepți.

Luther a avut meritul de a readuce la lumină acest adevăr, după ce timp de secole, cel puțin în predicarea creștină, se pierduse sensul său. Mai ales cu asta creștinătatea este datoare Reformei, a cărui al cincilea centenar este anul viitor. "Când a descoperit asta, a scris mai târziu reformatorul, m-am simțit renăscându-mă și mi se părea că se deschid larg pentru mine porțile paradisului"3. Dar nici Augustin nici Luther n-au explicat astfel conceptul de "dreptate a lui Dumnezeu"; Scriptura a făcut asta înaintea lor: "Dar când s-a arătat bunătatea și iubirea de oameni a lui Dumnezeu mântuitorul nostru, nu prin faptele pe care le-am fi făcut noi în dreptate, ci după îndurare" (Tit 3,4-5). "Însă Dumnezeu, fiind bogat în îndurare, pentru marea sa iubire cu care ne-a iubit, pe când noi eram morți din cauza greșelilor noastre, ne-a readus la viață împreună cu Cristos - prin har ați fost mântuiți -" (Ef 2,4-5).

De aceea a spune: "Dreptatea lui Dumnezeu s-a revelat" este ca și cum s-ar spune: s-a revelat bunătatea lui Dumnezeu, iubirea sa, milostivirea sa. Dreptatea lui Dumnezeu, nu numai că nu contrazice milostivirea sa, ci constă tocmai în ea!

Ce s-a întâmplat pe cruce atât de important încât să justifice această schimbare radicală în destinele omenirii? În cartea sa despre Isus din Nazaret, Benedict al XVI-lea a scris: "Nedreptatea, răul ca realitate nu poate să fie pur și simplu ignorat. Trebuie să fie eliminat, învins. Aceasta este adevărata milostivire. Și că acum, deoarece oamenii nu sunt în stare, o face Dumnezeu însuși - aceasta este bunătatea necondiționată a lui Dumnezeu"4.

Deja sfântul Anselm de Aosta (1033-1109), care mai mult decât toți a reflectat asupra raportului dintre dreptate și milostivire, scria: "Ce conduită poate să fie mai milostivă decât aceea a Tatălui care-i spune păcătosului condamnat la chinurile veșnice și lipsit de ceea ce ar putea să-l mântuiască: «Ia-l pe Unicul Născut al meu și oferă-l pentru tine»?"5.

Dumnezeu nu s-a mulțumit să ierte păcatele omului; a făcut infinit mai mult; le-a luat asupra sa, s-a împovărat cu ele. Fiul lui Dumnezeu, spune Paul, "s-a făcut păcat în favoarea noastră". Cuvânt teribil! Deja în Evul Mediu erau unii cărora le era greu să creadă că Dumnezeu cerea moartea Fiului pentru a reconcilia lumea cu Sine. Sfântul Bernard le răspundea: "Nu moartea Fiului i-a plăcut lui Dumnezeu, voința sa de a muri spontan pentru noi": "Non mors placuit sed voluntas sponte morientis"6. Nu moartea, ci iubirea ne-a mântuit!

Iubirea lui Dumnezeu a ajuns la om în punctul cel mai îndepărtat în care ajunsese fugind de El, adică în moarte. Moartea lui Cristos trebuia să apară tuturor ca dovada supremă a milostivirii lui Dumnezeu față de păcătoși. Iată pentru ce ea nu are nici măcar maiestatea unei anumite singurătăți, ci este încadrată în aceea a doi tâlhari. Isus vrea să rămână prietenul păcătoșilor până la sfârșit, pentru aceasta moare ca ei și cu ei.

***

Este ora să ne dăm seama că opusul milostivirii nu este dreptatea, ci răzbunarea. Isus n-a opus milostivirea dreptății, ci legii talionului: "Ochi pentru ochi, dinte pentru dinte". Iertând păcatele, Dumnezeu nu renunță la dreptate, renunță la răzbunare; nu vrea moartea păcătosului, ci să se convertească și să trăiască (cf. Ez 18,23). Isus pe cruce n-a cerut Tatălui să răzbune cauza sa.

Ura și ferocitatea atentatelor teroriste din această săptămână la Bruxelles ne ajută să înțelegem forța divină cuprinsă în acele ultime cuvinte ale lui Cristos: "Tată, iartă-i pentru că nu știu ce fac" (Lc 23,34). Oricât de departe poate să meargă ura oamenilor, iubirea lui Dumnezeu a fost, și va fi, mereu mai puternică. Nouă ne este adresat, în circumstanțele actuale, îndemnul apostolului Paul: "Nu te lăsa învins de rău, ci învinge răul cu binele" (Rom 12,21).

Trebuie să demitizăm răzbunarea! Ea a devenit un mit impregnant care contagiază totul și pe toți, începând de la copii. Mare parte dintre istoriile aduse pe ecran și dintre jocurile electronice sunt istorii de răzbunare, răspândite ca victorie a eroului bun. Jumătate, dacă nu mai mult, din suferința care există în lume (când nu e vorba de rele naturale) vine din dorința de răzbunare, atât în raporturile dintre persoane cât și în cele dintre state și popoare.

s-a spus că "lumea va fi salvată de frumusețe"7; însă frumusețea poate duce și la ruină. Există un singur lucru care poate salva cu adevărat lumea: milostivirea! Milostivirea lui Dumnezeu față de oameni și a oamenilor între ei. Ea poate salva, îndeosebi, lucrul cel mai prețios și mai fragil care există, în acest moment, în lume, căsătoria și familia.

În căsătorie are loc ceva asemănător cu ceea ce a avut loc în raporturile dintre Dumnezeu și omenire, pe care Biblia o descrie, întocmai, cu imaginea unei logodne. La începutul a toate, spuneam, este iubirea, nu milostivirea. Aceasta intervine numai după păcatul omului. Și în căsătorie, la început nu este milostivirea, ci iubirea. Nu se căsătoresc din milostivire, ci din iubire. Dar după ani, sau luni, de viață împreună, apar limitele reciproce, problemele de sănătate, de finanțe, cu copii; intervine rutina care stinge orice bucurie.

Ceea ce poate salva o căsătorie de la alunecare pe o pantă fără urcare este milostivirea, înțeleasă în sensul pregnant al Bibliei, adică nu numai ca iertare reciprocă, ci ca o "îmbrăcare cu dragoste, cu îndurare, cu bunătate, cu umilință, cu blândețe și răbdare" (Col 3,12). Milostivirea face în așa fel încât la eros să se adauge agape, la iubirea de căutare, cea de dăruire și de com-pasiune. Dumnezeu "are milă" de om (Ps 102,13): n-ar trebui soțului și soției să-i fie milă unul de altul? Și n-ar trebui, nouă care trăim în comunitate, să ne fie milă unii de alții, în loc să ne judecăm?

Să ne rugăm: Tată ceresc, prin meritele Fiului tău care pe cruce "s-a făcut păcat" pentru noi, fă să cadă din inima persoanelor, a familiilor și a popoarelor, dorința de răzbunare. Fă ca intenția Sfântului Părinte în proclamarea acestui An Sfânt al Milostivirii să aibă un răspuns concret în inimile noastre și să-i facă pe toți să experimenteze bucuria de a se reconcilia cu tine în adâncul inimii. Așa să fie!

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note
1 Jacques-Bénigne Bossuet, "Sermon sur la Providence" (1662), în: Oeuvres de Bossuet, eds. B. Velat and Y. Champailler (Paris: Pléiade, 1961), pag. 1062.
2 Sfântul Augustin, Spiritul și litera, 32,56 (PL 44, 237).
3 Martin Luther, Prefazione alle opere in latino, ed . Weimar, 54, pag. 186.
4 Cf. J. Ratzinger - Benedetto XVI, Ges? di Nazaret, II Parte, Libreria Editrice Vaticana 2011, pag. 151.
5 Sfântul Anselm, Cur Deus homo?, II, 20.
6 Sfântul Bernard de Clairvaux, Împotriva erorilor lui Abelard, 8, 21-22 (PL 182, 1070).
7 F. Dostoievski, Idiotul, partea a III-a, cap. 5.


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat