Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Meditațiile pentru Via Crucis prezidată de Sfântul Părinte în seara de Vinerea Sfântă

Dumnezeu este milostivire

Meditații celor paisprezece stațiuni ale Via crucis care va fi prezidată de papa Francisc la Colosseum în seara de Vinerea Sfântă, 25 martie 2016, au fost scrise de cardinalul Gualtiero Bassetti, arhiepiscop de Perugia - Citt? della Pieve. Prelatul a intitulat reflecția sa "Dumnezeu este milostivire". Textul pe care-l anticipăm, ca de obicei, va fi publicat și de Libreria Editrice Vaticana. Imaginile - luate din ciclul care ilustrează broșura pregătită de Oficiul celebrărilor liturgice al Suveranului Pontif - reproduc câteva reprezentări pe faianță ale Via crucis realizată în 1930 de Alfredo Santarelli (Gualdo Tadino, 1874 - ivi, 1957) pentru capela seminarului arhiepiscopal perugin.

Introducere

Binecuvântat să fie Dumnezeu și Tatăl Domnului nostru Isus Cristos, Tatăl îndurărilor și Dumnezeul oricărei mângâieri (2Cor 1,3).

În acest Jubileu extraordinar, și Via Crucis din Vinerea Sfântă ne atrage cu o forță deosebită, aceea a milostivirii Tatălui ceresc, care vrea să reverse asupra noastră a tuturor Duhul său de har și de mângâiere.

Milostivirea este canalul harului care de la Dumnezeu ajunge la toți bărbații și femeile de astăzi. Bărbați și femei prea adesea rătăciți și zăpăciți, materialiști și idolatri, săraci și singuri. Membri ai unei societăți care pare că a înlăturat păcatul și adevărul.

"Vor privi la mine, cel pe care l-au străpuns" (Zah 12,10): se împlinesc și în noi, în această seară, cuvintele profetice ale lui Zaharia! Privirea să se ridice din mizeriile noastre infinite pentru a se îndrepta spre El, Cristos Domnul, Iubire Milostivă. Atunci vom putea să întâlnim fața sa și să ascultăm cuvintele sale: "Te-am iubit cu iubire veșnică" (Ier 31,3). El, cu iertarea sa, șterge păcatele noastre și ne deschide drumul sfințeniei, pe care vom îmbrățișa crucea noastră, împreună cu El, din iubire față de frați.

Izvorul care a spălat păcatul nostru va deveni în noi "un izvor de apă care țâșnește pentru viața veșnică" (In 4,4).

Rugăciune

Părinte veșnic, prin Pătimirea preaiubitului tău Fiu ai voit să ne revelezi inima ta și să ne dăruiește milostivirea ta. Fă ca, uniți cu Maria, Mama sa și a noastră, să știm să primim și să păstrăm mereu darul de iubire.

Să fie ea, Mama Milostivirii, cea care să-ți prezinte rugăciunile pe care ți le înălțăm pentru noi și pentru toată omenirea, pentru ca harul acestei Via Crucis să ajungă la orice inimă umană și să reverse în ea speranță nouă, acea speranță de neclintit care se iradiază din Crucea lui Isus, care viețuiește și domnește împreună cu tine în unire cu Duhul Sfânt în toți vecii vecilor. Amin.

Stațiunea I

Isus este condamnat la moarte

Din Evanghelia după Marcu 15,14-15: Pilat le-a spus: "Dar ce rău a făcut?" însă ei strigau mai tare: "Răstignește-l!" Astfel Pilat, voind să facă pe placul mulțimii, le-a eliberat pe Baraba, iar pe Isus, după ce a fost biciuit, l-a dat să fie răstignit.

Isus este singur în fața puterii din această lume. Și se supune până la capăt justiției oamenilor.

Pilat se află în fața unui mister pe care nu ajunge să-l înțeleagă. Se întreabă și cere explicații. Caută o soluție și ajunge, probabil, până în pragul adevărului.

Dar alege să nu-l treacă. Între viață și adevăr, alege propria viață. Între ziua de astăzi și veșnicie, alege ziua de astăzi.

Mulțimea îl alege pe Baraba și îl abandonează pe Isus. Mulțimea vrea dreptatea pe pământ și alege și justițiar: cel care ar putea să-i elibereze de oprimare și de jugul sclaviei. Însă dreptatea lui Isus nu se împlinește cu o revoluție: trece prin scandalul crucii. Isus răstoarnă orice plan de eliberare pentru că ia asupra sa răul lumii și nu răspunde cu rău la rău. Și asta oamenii nu înțeleg. Nu înțeleg că dintr-o înfrângere a omului poate să derive dreptatea lui Dumnezeu.

Fiecare dintre noi, astăzi, este parte integrantă a acelei mulțimi care strigă: "Răstignește-l!". Nimeni nu se poate simți exclus. De fapt, mulțimea și Pilat sunt dominați de o senzație interioară care îi unește pe toți oamenii: frica. Frica de a pierde propriile siguranțe, propriile bunuri, propria viață. Însă Isus indică un alt drum.

Doamne Isuse, cum ne simțim asemenea cu aceste personaje. Câtă frică există în viața noastră! Ne este frică de cel diferit, de cel străin, de migrant. Ne este teamă de viitor, de neprevăzute, de mizerie. Câtă frică în familiile noastre, la locurile de muncă, în orașele noastre... Și probabil ne este frică și de Dumnezeu: acea frică de judecata divină care se naște din puțina credință, din necunoașterea inimii sale, din îndoiala cu privire la milostivirea divină. Doamne Isuse, condamnat de frica oamenilor, eliberează-ne de teama de judecata ta. Fă ca urletul angoaselor noastre să nu ne împiedice să simțim forța dulce a invitației tale: "Nu vă fie frică!".

Stațiunea a II-a

Isus ia crucea pe umeri

Din Evanghelia după Marcu 15,20: Și, după ce și-au bătut joc de el, l-au dezbrăcat de haina de purpură și l-au îmbrăcat cu hainele lui. Apoi l-au dus afară ca să-l răstignească.

Frica a emis sentința, dar nu se poate dezvălui și se ascunde în spatele atitudinilor lumii: batjocură, umilire, violență și derâdere. Acum Isus este îmbrăcat cu hainele sale, numai cu omenitatea sa, dureroasă și însângerată, fără nicio "purpură", fără niciun semn al divinității sale. Și ca atare Pilat îl prezintă: "Ecce homo!" (In 19,5).

Aceasta este condiția oricui pornește în urmarea lui Cristos. Creștinul nu caută aplauzele lumii sau consensul piețelor. Creștinul nu adulează și nu spune minciuni pentru a cuceri puterea. Creștinul acceptă batjocura și umilirile care derivă din iubirea adevărului. "Ce este adevărul?" (In 18,38), l-a întrebat Pilat pe Isus. Aceasta este întrebarea din orice timp. Este întrebarea de astăzi. Iată adevărul: adevărul Fiului omului prezis de profeți (cf. Is 52,13 - 53,12), o față umană desfigurată care dezvăluie fidelitatea lui Dumnezeu.

În schimb, prea des mergem în căutarea unui adevăr ieftin, care să fie comod pentru viața noastră, care să răspundă la nesiguranțele noastre sau care chiar să satisfacă interesele noastre cele mai joase. În acest mod, ajungem să ne mulțumim cu adevăruri parțiale și aparente, lăsându-ne înșelați de "profeții de nenorocire care vestesc mereu ceea ce este rău" (sfântul Ioan al XXIII-lea) sau de cimpoieri abili care anesteziază inima noastră cu muzici convingătoare care ne îndepărtează de iubirea lui Cristos.

Cuvântul lui Dumnezeu s-a făcut om, a venit să ne relateze adevărul în întregime, despre Dumnezeu și despre om. Dumnezeu este cel care ia crucea pe umerii săi (cf. In 19,17) și pornește de-a lungul căii dăruirii milostive de sine. Și omul care se realizează în adevăr este acela care-l urmează pe același drum.

Doamne Isuse, dăruiește-ne să te contemplăm în teofania crucii, punctul cel mai înalt al revelării tale, și să recunoaștem în strălucirea misterioasă a feței tale și trăsăturile feței noastre.

Stațiunea a III-a

Isus cade întâia oară sub povara crucii

Din cartea profetului Isaia 53,4.7: Iar el a purtat suferințele noastre și durerile noastre le-a luat asupra lui. Noi l-am considerat lovit, bătut de Dumnezeu și umilit. Chinuit și umilit, el nu și-a deschis gura; ca un miel dus la înjunghiere și ca o oaie mută înaintea celor care o tund, nu și-a deschis gura.

Isus este Mielul, prezis de profet, care a luat pe umeri păcatul întregii omeniri. A luat asupra sa slăbiciunea celui iubit, durerile și delictele sale, fărădelegile și blestemele sale. Am ajuns la punctul extrem al întrupării Cuvântului. Dar există un punct și mai jos: Isus cade sub povara crucii. Un Dumnezeu care cade!

În această cădere este Isus care dăruiește sens suferinței oamenilor. Suferința pentru om este uneori un absurd, incomprehensibil minții, prevestire a morții. Există situații de suferință care par să nege iubirea lui Dumnezeu. Unde este Dumnezeu în lagărele de exterminare? Unde este Dumnezeu în minele și în fabricile unde lucrează copiii ca sclavi? Unde este Dumnezeu în șalupele de pe mare care se scufundă în Mediterana?

Isus cade sub povara crucii, dar nu rămâne strivit de ea. Iată, Cristos este acolo. Rebut printre rebuturi. Ultimul cu ultimii. Naufragiat printre naufragiați.

Dumnezeu ia asupra sa toate acestea. Un Dumnezeu care din iubire renunță să-și arate atotputernicia. Dar și așa, chiar așa, căzut la pământ ca un bob de grâu, Dumnezeu este fidel față de sine însuși: fidel în iubire.

Te rugăm, Doamne, pentru toate acele situații de suferință care par să nu aibă sens, pentru evreii morți în lagărele de exterminare, pentru creștinii uciși din ură față de credință, pentru victimele oricărei persecuții, pentru copiii care sunt transformați în sclavi la muncă, pentru nevinovații care mor în războaie. Fă-ne să înțelegem, Doamne, câtă libertate și forță interioară există în această inedită revelare a dumnezeirii tale, așa de umană încât să cadă sub crucea păcatelor omului, așa de divin milostivă încât să învingă răul care ne oprima.

Stațiunea a IV-a

Isus o întâlnește pe Maica sa îndurerată

Din Evanghelia după Luca 2,34-35.51: Simeon i-a binecuvântat și i-a spus Mariei, mama lui: "Iată, acesta este pus spre căderea și spre ridicarea multora în Israel și ca semn care va stârni împotrivire - ca să se dezvăluie gândurile din multe inimi - iar ție, o sabie îți va străpunge sufletul". Iar mama lui păstra toate acestea în inima ei.

Dumnezeu a voit ca viața să vină pe lume prin durerile nașterii: prin suferințele unei mame care dă viață lumii. Toți au nevoie de o Mamă, și Dumnezeu. "Cuvântul s-a făcut trup" (In 1,4) în sânul unei Fecioare. Maria l-a primit, l-a născut la Betleem, l-a înfășat în scutece, l-a păzit și l-a crescut cu căldura iubirii sale și a ajuns cu El la "ora" sa.

Acum, la picioarele Calvarului, se împlinește profeția lui Simeon: o sabie îi străpunge sufletul. Maria îl revede pe Fiul, desfigurat și epuizat sub povara crucii. Ochi îndurerați, cei ai Mamei, părtașă până la capăt de durerea Fiului, dar și ochi plini de speranță, care din ziua "da"-ului său spus la vestirea îngerului (cf. Lc 1,26-38) n-au încetat niciodată să reflecteze acea lumină divină care strălucește și în această zi de suferință.

Maria este soția lui Iosif și mamă a lui Isus. Ieri ca și astăzi familia este inima pulsantă a societății; celulă inalienabilă a vieții comune; arhitravă de neînlocuit a relațiilor umane; iubire pentru totdeauna care va salva lumea.

Maria este femeie și mamă. Geniu feminin și duioșie. Înțelepciune și caritate. Maria, ca mamă a tuturor, "este semn de speranță pentru popoarele care suferă durerile nașterii", este "misionara care se apropie de noi, luptă cu noi și revarsă neîncetat apropierea iubirii lui Dumnezeu" (Exortația apostolică Evangelii gaudium, 286).

O, Marie, Maica Domnului, tu ai fost pentru Fiul tău divin prima reflexie a milostivirii Tatălui său, acea milostivire care la Cana i-ai cerut să o manifeste. Acum când Fiul tău ne revelează Fața Tatălui până la consecințele extreme ale iubirii, mergi, în tăcere, pe urmele sale, prima discipolă a crucii. O, Marie, Fecioară credincioasă, îngrijește-te de toți orfanii de pe pământ, ocrotește toate femeile obiect de exploatare și de violență. Ridică femei curajoase pentru binele Bisericii. Inspiră fiecare mamă să-și educe proprii copii în duioșia Iubirii lui Dumnezeu și, în ora încercării, să însoțească drumul lor cu forța silențioasă a credinței sale.

Stațiunea a V-a

Simon din Cirene îl ajută pe Isus să-și ducă crucea

Din Evanghelia după Marcu 15,21-22: Au constrâns un trecător, un oarecare Simon din Cirene, care venea de la câmp, tatăl lui Alexandru și al lui Rufus, ca să ducă crucea lui Isus. L-au dus la locul numit Golgota, care, tradus, înseamnă locul Craniului.

În istoria mântuirii apare un om necunoscut. Simon din Cirene, un muncitor care se întorcea de la câmp, este constrâns să ducă crucea. Dar chiar în el, cel dintâi, acționează harul iubirii lui Cristos care trece prin acea cruce. Și Simon, constrâns să poarte o povară împotriva voinței sale, va deveni un discipol al Domnului.

Suferința, atunci când bate la ușa noastră, nu este niciodată așteptată. Apare mereu ca o constrângere, uneori chiar ca o nedreptate. Și ne poate găsi în mod dramatic nepregătiți. O boală ar putea ruina proiectele noastre de viață. Un copil neputincios ar putea tulbura visele unei maternități atât de dorite. Însă, acea suferință nevoită baze cu prepotență la inima omului. Cum ne comportăm în fața suferinței unei persoane iubite? Cât suntem de atenți la strigătul celui care suferă, dar trăiește departe de noi?

Simon din Cirene ne ajută să intrăm în fragilitatea sufletului uman și scoate în evidență un alt aspect al omenității lui Isus. Chiar și Fiul lui Dumnezeu a avut nevoie de cineva care să-l ajute să poarte crucea. Așadar cine este Simon din Cirene? Este milostivirea lui Dumnezeu care se face prezentă în istoria ființelor umane. Dumnezeu își murdărește mâinile cu noi, cu păcatele noastre și fragilitățile noastre. Nu se rușinează de asta. Și nu ne abandonează.

Doamne Isuse, îți mulțumim pentru acest dar care depășește orice așteptare și ne dezvăluie milostivirea ta. Tu ne-ai iubit nu numai până la a ne dărui mântuirea, ci până la a ne face instrument de mântuire. În timp ce crucea ta dăruiește sens oricărei cruci a noastre, nouă ne este dat harul suprem al vieții: să participăm activ la misterul răscumpărării, să fim instrument de mântuire pentru frații noștri.

Stațiunea a VI-a

Veronica șterge fața lui Isus cu o maramă

Din cartea profetului Isaia 53,2-3: Nu avea formă și nici frumusețe ca să o privim, nici înfățișare ca să o dorim. Disprețuit și refuzat de oameni, om al durerii, cunoscător al suferinței, de care îți ascunzi fața. Era disprețuit și noi nu l-am luat în seamă.

Printre agitația mulțimii care asistă la urcarea lui Isus la Calvar apare Veronica, o femeie fără chip, fără istorie. Și totuși o femeie curajoasă, gata să-l asculte pe Duhul și să-i urmeze inspirațiile, capabilă să recunoască gloria Fiului lui Dumnezeu în fața desfigurată a lui Isus și să-i perceapă invitația: "Voi care treceți pe cale, priviți și vedeți dacă există o durere asemenea cu durerea mea" (Lam 1,12).

Iubirea, pe care această femeie o întrupează, ne lasă fără cuvinte. Iubirea o face puternică pentru a sfida gărzile, pentru a depăși mulțimea, pentru a se apropia de Domnul și a face un gest de compasiune și de credință: să oprească sângele rănilor, să șteargă lacrimile durerii, să contemple acea față desfigurată, în spatele căreia este ascunsă fața lui Dumnezeu.

Suntem tentați în mod instinctiv să fugim de suferință, pentru că suferința provoacă repulsie. Câte fețe desfigurate de chinurile vieții ne vin în întâmpinare și prea des întoarcem privirea în cealaltă parte. Cum să nu vedem fața Domnului în acel milion de refugiați și exilați care fug disperați de oroarea războaielor, de persecuții și de dictaturi? Pentru fiecare dintre ei, cu fața sa irepetabilă, Dumnezeu se manifestă mereu ca un ajutător curajos. Ca Veronica, femeia fără chip care a șters cu iubire fața lui Isus.

"Fața ta, Doamne, o caut!" (Ps 27,8). Ajută-mă s-o găsesc în frații care parcurg drumul durerii și al umilirii. Fă ca eu să știu să șterg lacrimile și sângele învinșilor din orice timp, al celor pe care societatea bogată și nesăbuită îi rebutează fără scrupule. Fă ca în spatele fiecărei fețe, chiar și aceea a omului cel mai abandonat, eu să pot observa fața ta de frumusețe infinită.

Stațiunea a VII-a

Isus cade a doua oară sub povara crucii

Din cartea profetului Isaia 53,5: Dar el era străpuns pentru nelegiuirile noastre, lovit pentru păcatele noastre. Pedeapsa care ne aducea pacea era asupra lui. Prin rănile lui noi suntem vindecați.

Isus cade iarăși. Strivit dar nu ucis de povara crucii. Încă o dată El arată clar omenitatea sa. Este o experiență la limita neputinței, de rușine în fața celui care-l batjocorește, de umilire în fața celui care a sperat în el. Nicio persoană n-ar vrea vreodată să cadă la pământ și să experimenteze eșecul. În special în fața altor persoane.

Adesea oamenii se răzvrătesc la ideea că nu au putere, că nu au capacitatea de a duce înainte propria viață. În schimb Isus întrupează "puterea celor fără putere". Experimentează chinul crucii și forța mântuitoare a credinței. Numai Dumnezeu ne poate mântui. Numai El poate transforma un semn de moarte într-o cruce glorioasă.

Dacă Isus a căzut la pământ a doua oară, datorită greutății păcatului nostru, să acceptăm atunci și noi să cădem, că am căzut, că putem cădea iarăși datorită păcatelor noastre. Să recunoaștem că nu ne putem mântui singuri cu forțele noastre.

Doamne Isuse, care ai acceptat umilirea de a cădea iarăși sub ochii tuturor, am vrea nu numai să te contemplăm în timp ce ești în praf, ci să ne îndreptăm spre tine privirea noastră, din aceeași poziție, și noi la pământ, căzuți datorită slăbiciunilor noastre. Dăruiește-ne conștiința păcatului nostru, acea voință de a ne ridica din nou care se naște din durere. Dă întregii tale Biserici conștiința suferinței. Oferă îndeosebi slujitorilor Reconcilierii darul lacrimilor pentru păcatul lor. Cum ar putea invoca asupra lor și asupra altora milostivirea ta dacă n-ar ști mai întâi să plângă greșelile lor?

Stațiunea a VIII-a

Isus întâlnește femeile din Ierusalim care plâng

Din Evanghelia după Luca 23,27-28: Îl urma și o mare mulțime de popor și de femei care-și băteau pieptul și-l plângeau. Întorcându-se către ele, Isus le-a spus: "Fiice ale Ierusalimului, nu mă plângeți pe mine, ci mai degrabă plângeți-vă pe voi și pe copiii voștri.

Isus, chiar dacă este sfâșiat de durere și caută refugiu în Tatăl, simte compasiune față de poporul care-l urmează și se adresează direct femeilor care-l însoțesc pe calea Calvarului. Și apelul său este un apel puternic la convertire.

Nu plângeți pentru mine, spune Nazarineanul, pentru că eu fac voința Tatălui, ci plângeți asupra voastră pentru toate momentele în care nu faceți voința lui Dumnezeu.

Este Mielul lui Dumnezeu cel care vorbește și care, purtând pe umeri păcatul lumii, purifică privirea acestor fiice, deja îndreptată spre El, dar încă în mod imperfect. "Ce trebuie să facem?" pare să strige plânsul acestor femei în fața Celui Nevinovat. Este aceeași întrebare pe care mulțimile au adresat-o lui Ioan Botezătorul (cf. Lc 3,10) și pe care o vor repeta apoi ascultătorii lui Petru după Rusalii, simțindu-se străpunși în inimă: "Ce trebuie să facem?" (Fap 2,37). Răspunsul este simplu și clar: "Convertiți-vă". O convertire personală și comunitară: "Rugați-vă unii pentru alții ca să fiți vindecați" (Iac 5,16). Nu există convertire fără caritate. Și caritatea este modul de a fi Biserică.

Doamne Isuse, harul tău să susțină drumul nostru de convertire pentru a ne întoarce la tine, în comuniune cu frații noștri, față de care îți cerem să ne dăruiește însăși viscerele tale de milostivire, viscere materne care să ne facă să fim capabili să simțim duioșie și compasiune unii față de alții și să ajungem și la dăruirea de noi înșine pentru mântuirea aproapelui.

Stațiunea a IX-a

Isus cade a treia oară sub povara crucii

Din Scrisoarea sfântului apostol Paul către Filipeni 2,6-7: El, fiind din fire Dumnezeu, nu a considerat un beneficiu propriu egalitatea sa cu Dumnezeu, ci s-a despuiat pe sine luând firea sclavului, devenind asemenea oamenilor, iar, după felul lui de a fi, a fost socotit ca un om.

Isus cade pentru a treia oară. Fiul lui Dumnezeu experimentează până la capăt condiția umană. Cu această cădere intră și mai stabil în istoria omenirii. Și însoțește, în fiecare moment, omenirea suferindă. "Eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârșitul lumii" (Mt 28,20).

De câte ori bărbații și femeile cad la pământ. De câte ori bărbații, femeile și copiii suferă datorită unei familii destrămate. De câte ori bărbații și femeile cred că nu mai au demnitate pentru că nu au un loc de muncă. De câte ori tinerii sunt constrânși să trăiască o viață precară și pierd speranța pentru viitor.

Omul care cade, și care-l contemplă pe Dumnezeu care cade, este omul care în sfârșit poate admite propria slăbiciune și neputință fără a mai avea teamă și disperare, tocmai pentru că și Dumnezeu a simțit-o în Fiul său. Din milostivire Dumnezeu s-a înjosit până la acest punct, până la a zace în praful drumului. Praf udat de sudoarea lui Adam și de sângele lui Isus și al tuturor martirilor din istorie; praf binecuvântat de lacrimile atâtor frați căzuți datorită violenței și exploatării omului asupra omului. Acestui praf binecuvântat, chinuit, încălcat și prădat de egoismul uman, Domnul i-a rezervat ultima sa îmbrățișare.

Doamne Isuse, prosternat pe acest pământ uscat, ești aproape de toți oamenii care suferă și reverși în inimile lor forța pentru a se ridica din nou. Te rog, Dumnezeul milostivirii, pentru toți cei care sunt la pământ din atâtea motive: păcate personale, căsătorii eșuate, singurătate, pierderea locului de muncă, drame familiale, neliniște pentru viitor. Fă-i să simtă că Tu nu ești distant de fiecare dintre ei, pentru că cel mai aproape de Tine, care ești milostivirea întrupată, este omul care simte mai mult nevoia de iertare și continuă să spere împotriva oricărei speranțe!

Stațiunea a X-a

Isus este despuiat de hainele sale

Din Evanghelia după Marcu 15,24: Apoi l-au răstignit și, împărțind hainele lui, au aruncat zarurile pentru ele, care ce să ia.

La picioarele crucii, sub Răstignit și tâlharii suferinzi, sunt soldații care își împart hainele lui Isus. Este banalitatea răului.

Privirea soldaților este departe de acea suferință și este distantă de istoria care-i înconjoară. Pare că ceea ce se întâmplă nu-i atinge. Ei, în timp ce Fiul lui Dumnezeu îndură supliciile crucii, continua netulburați să ducă o viață în care patimile înving peste toate. Acesta este marele paradox al libertății pe care Dumnezeu a acordat-o propriilor fii. În fața morții lui Isus fiecare om poate să aleagă: să-l contemple pe Cristos sau "să tragă la sorți".

Este enormă distanța care-l desparte pe Răstignit de călăii săi. Interesul meschin față de haine nu le permite să perceapă sensul acelui trup lipsit de apărare și disprețuit, batjocorit și martirizat, în care se împlinește voința divină de mântuire a întregii omeniri.

Acel trup pe care Tatăl l-a "pregătit" pentru Fiul (cf. Ps 40,7; Evr 10,5) acum exprimă iubirea Fiului față de Tatăl și dăruirea totală a lui Isus pentru oameni. Acel trup despuiat de tot în afară de iubire cuprinde în sine durerea imensă a omenirii și relatează toate rănile sale. Mai ales pe cele mai dureroase: rănile copiilor profanați în intimitatea lor.

Acel trup mut și sângerând, biciuit și umilit, indică drumul dreptății. Dreptatea lui Dumnezeu care transformă suferința cea mai atroce în lumina învierii.

Doamne Isuse, aș vrea să-ți prezint toată omenirea suferindă. Trupurile de bărbați și femei, de copii și bătrâni, de bolnavi și neputincioși nerespectați în demnitatea lor. Câte violențe de-a lungul istoriei acestei omeniri au lovit ceea ce omul are mai mult al său, ceva sacru și binecuvântat pentru că vine de la Dumnezeu. Te rugăm, Doamne, pentru cel care a fost violentat în intimitatea sa. Pentru cel care nu percepe misterul propriului trup, pentru cel care nu-l acceptă sau îi desfigurează frumusețea, pentru cel care nu respectă slăbiciunea și sacralitatea trupului care îmbătrânește și moare. Și care într-o zi va învia!

Stațiunea a XI-a

Isus este răstignit pe cruce

Din Evanghelia după Luca 23,39-43: Unul dintre răufăcătorii răstigniți îl insulta, spunând: "Oare nu ești tu Cristos? Salvează-te pe tine și pe noi!" Dar celălalt, mustrându-l, i-a răspuns: "Nu te temi de Dumnezeu, tu care suferi aceeași condamnare? Noi pe drept am primit ceea ce meritam pentru faptele noastre; dar el n-a făcut nici un rău". Și spunea: "Isuse, amintește-ți de mine când vei intra în împărăția ta!" Iar el i-a spus: "Adevăr îți spun, astăzi vei fi cu mine în paradis!".

Isus stă pe cruce, "pom rodnic și glorios", "pat, tron și altar" (Imn liturgic Ecco il vessillo della croce), strălucește o atotputernicie care se despoaie, o înțelepciune care se înjosește până la nebunie, o iubire care se oferă ca jertfă.

La dreapta și la stânga lui Isus sunt doi răufăcători, probabil doi ucigași. Acei doi răufăcători vorbesc inimii fiecărui om pentru că indică două moduri diferite de a sta pe cruce: primul îl blestemă pe Dumnezeu; al doilea îl recunoaște pe Dumnezeu pe cruce. Primul răufăcător propune soluția cea mai comodă pentru toți. Propune o mântuire umană și are o privire îndreptată în jos. Mântuirea pentru el înseamnă a scăpa de pe cruce și a elimina suferința. Este logica culturii rebutului. Îi cere lui Dumnezeu să elimine tot ceea ce nu este util și nu este vrednic de a fi trăit.

În schimb, al doilea răufăcător nu negociază o soluție. Propune o mântuire divină și are privirea îndreptată spre cer. Mântuirea pentru el înseamnă a accepta voința lui Dumnezeu și în cele mai rele condiții. Este triumful culturii iubirii și a iertării.

Este nebunia crucii față de care orice înțelepciune umană nu poate decât să dispară și să amuțească în tăcere.

Dă-mi, o Răstignitule din iubire, acea iertare a ta care uită și acea milostivire a ta care recreează. Fă-mă să experimente, în fiecare Spovadă, harul care m-a creat după chipul și asemănarea ta și care mă recreează de fiecare dată când eu pun viața mea, cu toate mizeriile sale, în mâinile milostive ale Tatălui. Fie ca iertarea ta să răsune pentru mine drept certitudine a iubirii care mă mântuiește, mă face nou și mă face să stau cu tine pentru totdeauna. Atunci eu voi fi cu adevărat un răufăcător iertat și fiecare iertare a ta va fi ca o pregustare a paradisului, deja de astăzi.

Stațiunea a XII-a

Isus moare pe cruce

Din Evanghelia după Marcu 15,33-39: Pe la ceasul al șaselea s-a făcut întuneric pe întreg pământul până la ceasul al nouălea. La ceasul al nouălea, Isus a strigat cu glas puternic: "Eloí, Eloí, léma sabactáni?" care înseamnă: "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?" Unii dintre cei care erau de față, auzindu-l, spuneau: "Iată, îl cheamă pe Ilie!" Cineva a alergat și a înmuiat un burete în oțet și, punându-l într-o trestie, i-a dat să bea, spunând: "Lăsați, să vedem dacă vine Ilie ca să-l ia jos!" Dar Isus, scoțând un strigăt puternic, și-a dat sufletul. Atunci catapeteasma templului s-a sfâșiat în două de sus până jos. Când centurionul, care stătea în fața lui, a văzut cum și-a dat sufletul, a spus: "Cu adevărat omul acesta era Fiul lui Dumnezeu!".

Întuneric la amiază: se întâmplă ceva absolut nemaiauzit și imprevizibil pe pământ, dar care nu aparține numai pământului. Omul îl ucide pe Dumnezeu! Fiul lui Dumnezeu a fost răstignit ca un răufăcător.

Isus se adresează Tatălui strigând primele cuvinte din Psalmul 22. Este strigătul suferinței și al dezolării, dar este și strigătul completei "încrederi a victoriei divine" și al "certitudinii gloriei" (Benedict al XVI-lea, Cateheză, 14 septembrie 2011).

Strigătul lui Isus este strigătul fiecărui răstignit din istorie, al celui abandonat și al celui umilit, al martirului și al profetului, al celui care este calomniat și condamnat pe nedrept, al celui care este în exil sau în închisoare. Este strigătul disperării umane care ajunge, însă, în victoria credinței care transformă moartea în viața veșnică. "Voi vesti numele tău fraților mei, te voi lăuda în mijlocul adunării" (Ps 22,23).

Isus moare pe cruce. Este moartea lui Dumnezeu? Nu, este celebrarea cea mai înaltă a mărturiei credinței.

Secolul al XX-lea a fost definit secolul martirilor. Exemple ca acelea ale lui Maximilian Kolbe și Edith Stein exprimă o lumină imensă. Dar și astăzi trupul lui Cristos este răstignit în multe regiuni ale pământului. Martirii din secolul al XXI-lea sunt adevărații apostoli ai lumii contemporane.

În marele întuneric se aprinde credința: "Cu adevărat acest om era Fiul lui Dumnezeu!", pentru că cine moare așa, îndreptând în speranță de viață disperarea morții, nu poate să fie pur și simplu un om.

Răstignitul este oferta deplină. Nu și-a ținut nimic, nici o margine de haină, nici o picătură de sânge, nici pe Mama. A dat totul: "Consummatum est". Când nu mai avem nimic de dat pentru că am dat totul, atunci devenim capabili de adevărate daruri. Despuiat, gol, mâncat de răni, de setea abandonării, de batjocuri: nu mai este figură de om. A da totul: iată caritatea. Unde se termină ceea ce este al meu, începe paradisul (pr. Primo Mazzolari).

Stațiunea a XIII-a

Isus este coborât de pe cruce

Din Evanghelia după Marcu 15,42-43.46a: Când s-a făcut seară, întrucât era ziua Pregătirii, care este ajunul sâmbetei, a venit Iosif din Arimateea, membru respectat în Sinedriu, care aștepta și el împărăția lui Dumnezeu, și a îndrăznit să intre la Pilat și să ceară trupul lui Isus. După ce a cumpărat un giulgiu, l-a luat jos.

Iosif din Arimateea îl primește pe Isus mai înainte de a fi văzut gloria sa. Îl primește ca înfrânt. Ca răufăcător. Ca refuzat. Cere lui Pilat trupul pentru a nu permite ca să fie aruncat în groapa comună. Iosif își riscă reputația și probabil, ca Tobia, și viața sa (cf. Tob 1,15-20). Dar curajul lui Iosif nu este îndrăzneala eroilor în bătălie. Curajul lui Iosif este forța credinței. O credință care devine primire, gratuitate și iubire. Într-un cuvânt: caritate.

Tăcerea, simplitatea și sobrietatea cu care Iosif se apropie de trupul lui Isus contrastează cu ostentația, banalizarea și fastuozitatea funeraliilor celor puternici din această lume. Mărturia lui Iosif amintește, în schimb, pe toți acei creștini care și astăzi pentru o înmormântare își riscă propria viață.

Cine putea primi trupul fără viață al lui Isus dacă nu aceea care-i dăduse viața? Putem să ne imaginăm sentimentele Mariei care-l primește în brațele sale, ea care a crezut în cuvintele îngerului și a păstrat toate în inima sa.

Maria, în timp ce-și îmbrățișează fiul fără suflare, repetă încă o dată "fiat"-ul său. Este drama și încercarea credinței. Nicio creatură n-a îndurat-o ca Maria, mama care ne-a născut la credință pe toți la picioarele crucii.

Repeta rugăciunea lumii: "Tată, Abba, dacă este cu putință...". Numai o ramură de măslin se legăna deasupra capului său la un vânt silențios... Dar nu un spin i-ai luat tu din coroană. Străpuns și gândul nu poate, nu poate acolo sus gândul să nu sângereze! Și nu o mână i-ai desfăcut-o de pe lemn: ca să-și șteargă din ochi sângele și să-i fie dat s-o vadă măcar pe Mama acolo, singură... Chiar puternicii și învățătorii de ferocitate și oamenii, văzându-l își acopereau fața și El fluctuând într-un nor: în norul abandonării divine. Și după aceea, numai după aceea. Tu și noi ca să-i redai viața (Părintele Turoldo).

Stațiunea a XIV-a

Isus este înmormântat

Din Evanghelia după Matei 27,59-60: Iosif a luat trupul lui Isus, l-a înfășurat într-un giulgiu curat și l-a pus în mormântul său nou, pe care îl săpase în stâncă. După ce a rostogolit o piatră mare la intrarea mormântului, a plecat.

În timp ce Iosif închide mormântul lui Isus, El coboară în iad și îi deschide larg porțile.

Ceea ce Biserica occidentală numește "coborâre în iad", Biserica orientală o celebrează deja ca anastasi, adică "Înviere". Bisericile surori comunică astfel omului Adevărul deplin al acestui unic mister: "Iată, eu voi deschide mormintele voastre, vă voi face să ieșiți din mormintele voastre, poporul meu. Voi pune duhul meu în voi și veți trăi" (Ez 37,12.14).

Biserica ta, Doamne, cântă în fiecare dimineață: "Prin iubirea îndurătoare a Dumnezeului nostru ne va vizita Cel care răsare din înălțime, ca să lumineze pe cei care se află în întuneric și în umbra morții" (Lc 1,78-79).

Omul, orbit de lumini care au culoarea întunericului, împins de forțele răului, a rostogolit o mare piatră și te-a închis în mormânt. Dar noi știm că tu, Dumnezeule umil, în tăcerea în care te-a pus libertatea noastră, ești în acțiune mai mult ca oricând pentru a genera har nou în omul pe care-l iubești. Intră, așadar, în mormintele noastre: reînsuflețește scânteia iubirii tale în inima fiecărui om, în sânul fiecărei familii, în drumul fiecărui popor.

O, Cristoase Isuse! Cu toții mergem spre moartea noastră și spre mormântul nostru. Permite-ne să ne oprim în spirit alături de mormântul tău. Fie ca puterea de Viață, care în el se manifestă, să străpungă inimile noastre. Fie ca această Viață să devină lumina pelerinajului nostru pe pământ. Amin (sfântul Ioan Paul al II-lea).

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 19.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat