Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

A treia predică de Postul Mare 2016 a părintelui Raniero Cantalamessa

Vestirea Cuvântului - Duhul Sfânt, principal agent al evanghelizării

Continuăm și terminăm astăzi reflecțiile noastre despre constituția Dei Verbum, adică despre Cuvântul lui Dumnezeu. Ultima dată am vorbit despre "lectio divina", adică despre lectura personală și edificatoare a Scripturii. Urmând schema trasată de sfântul Iacob, am deosebit în ea trei operațiuni succesive: primirea Cuvântului, meditarea Cuvântului, punerea în practică a Cuvântului.

Rămâne o a patra operațiune de făcut, asupra căreia vrem să reflectăm astăzi: vestirea Cuvântului. Dei Verbum vorbește pe scurt despre locul privilegiat pe care trebuie să-l aibă Cuvântul lui Dumnezeu în predica Bisericii (DV, nr. 24), dar nu se ocupă direct de vestire, și pentru că acestei teme Conciliul îi dedică un document aparte, Ad gentes divinitus, despre activitatea misionară a Bisericii.

După acest text conciliar, discursul a fost reluat și actualizat de fericitul Paul al VI-lea cu Evangelii nuntiandi, de sfântul Ioan Paul al II-lea, cu Redemptoris missio, și de papa Francisc cu Evangelii gaudium. Așadar, din punct de vedere doctrinal și operativ totul a fost spus, și la nivelul cel mai înalt al magisteriului. Ar fi nesăbuit din partea mea să cred că pot să mai adaug ceva. Ceea ce este posibil de făcut, în acord cu orientarea dată acestor meditații, este să scoatem în evidență unele aspecte mai direct spirituale ale problemei. Pentru a face asta, pornesc de la fraza repetată des de fericitul Paul al VI-lea conform căruia "Duhul Sfânt este principalul agent al evanghelizării"1.

1. Mijlocul este mesajul

Dacă eu vreau să răspândesc o știre, prima problemă care mi se pune este: cu ce mijloc s-o transmit: prin tipărire? Prin radio? Prin televiziune? Mijlocul este așa de important încât știința modernă a comunicațiilor sociale a creat sloganul: "Mijlocul este mesajul" ("The medium is the message")2. Or, care este mijlocul principal și natural cu care se transmite cuvântul? Este respirația, suflul, glasul. El ia, ca să spunem așa, cuvântul care s-a format în secretul minții mele și îl duce la urechea ascultătorului. Toate celelalte mijloace nu fac decât să potențeze și să amplifice acest mijloc principal al suflului sau al glasului. Și scrierea vine după aceea și presupune glasul viu, de vreme ce literele din alfabet nu sunt decât semne indicatoare ale sunetelor.

Și Cuvântul lui Dumnezeu urmează această lege. El se transmite prin intermediul unui suflu. Și care este, sau cine este suflul, sau ruah, lui Dumnezeu, conform Bibliei? Știm: este Duhul Sfânt! Poate suflul meu să însuflețească cuvântul altuia sau suflul altuia să însuflețească cuvântul meu? Nu, cuvântul meu nu poate să fie rostit decât cu suflul meu și cuvântul altuia cu suflul său. Astfel, în mod analog se înțelege, Cuvântul lui Dumnezeu nu poate să fie însuflețit decât de suflul lui Dumnezeu care este Duhul Sfânt.

Acesta este un adevăr foarte simplu și aproape clar, dar de importanță imensă. Este legea fundamentală a oricărei vestiri și a oricărei evanghelizări. Știrile umane se transmit ori prin viu glas, ori prin radio, tipărituri, internet și așa mai departe; știrea divină, deoarece este divină, se transmite prin Duhul Sfânt. Duhul Sfânt este adevăratul, esențialul mijloc de comunicare, fără de care nu se percepe, din mesaj, decât îmbrăcămintea umană. Cuvintele lui Dumnezeu sunt "Duh și viață" (cf. In 6,63) și de aceea nu se pot transmite sau primi decât "în Duh".

Această lege fundamentală este aceea pe care o vedem în acțiune, concret, în istoria mântuirii. Isus a început să predice "cu puterea Duhului Sfânt" (Lc 4,14 șu). El însuși a declarat: "Duhul Domnului este asupra mea... M-a consacrat prin ungere, ca să duc săracilor vestea cea bună" (Lc 4,18). Apărând apostolilor în cenacol în seara de Paști, El a spus: "Așa cum m-a trimis Tatăl, așa vă trimit și eu pe voi. Și, spunând aceasta, a suflat asupra lor și le-a zis: Primiți pe Duhul Sfânt" (In 20,21-22). Conferind apostolilor mandatul de a merge în toată lumea, Isus le-a conferit și mijlocul pentru a-l putea îndeplini - Duhul Sfânt - și l-a conferit, în mod semnificativ, sub semnul suflului, al respirației.

Conform lui Marcu și Matei, ultimul cuvânt pe care Isus l-a spus apostolilor înainte de a se înălța la cer a fost "Mergeți!": "Mergeți în toată lumea, predicați Evanghelia la toată făptura" (Mc 16,15; Mt 28,19). Conform lui Luca, porunca finală a lui Isus pare opusul: Rămâneți!: "Rămâneți în cetate, până când veți fi îmbrăcați cu putere de sus" (Lc 24,49). Desigur, nu există nicio contradicție; sensul este: mergeți în toată lumea, dar nu înainte de a-l fi primit pe Duhul Sfânt.

Întreaga relatare a Rusaliilor folosește pentru a scoate în evidență aceste adevăruri. Vine Duhul Sfânt și iată că Petru și ceilalți apostoli, cu glas tare, încep să vorbească despre Cristos răstignit și înviat și cuvântul lor are o atare ungere și putere încât trei mii de persoane se simt străpunși în inimă. Duhul Sfânt, venit asupra apostolilor, se transformă în ei într-un impuls irezistibil de a evangheliza.

Sfântul Paul ajunge să afirme că fără Duhul Sfânt este imposibil să se proclame că "Isus este Domnul!" (1Cor 12,3), care este începutul și sinteza oricărei vestiri creștine. Sfântul Petru, la rândul său, îi definește pe apostoli ca "aceia care au vestit Evanghelia în Duhul Sfânt" (1Pt 1,12). Arată cu cuvântul "Evanghelie" conținutul și cu expresia "în Duhul Sfânt" mijlocul, sau metoda, vestirii.

2. Cuvinte și fapte

Primul lucru care trebuie evitat când se vorbește despre evanghelizare este acela de a crede că ea este sinonim cu predicare, deci este rezervată unei categorii speciale de creștini. Vorbind despre natura revelației Dei Verbum spune: "Această economie a revelației se împlinește prin fapte și cuvinte legate strâns între ele, astfel încât lucrările săvârșite de Dumnezeu în istoria mântuirii scot în relief și confirmă învățătura și realitățile semnificate prin cuvinte, iar cuvintele proclamă lucrările și luminează misterul conținut în ele"3. Este vorba despre o afirmație care provine de la sfântul Grigore cel Mare. "Domnul și Mântuitorul nostru, scria sfântul învățător, uneori ne avertizează cu ceea ce spune, uneori în schimb cu ceea ce face": "aliquando nos sermonibus, aliquando vero operibus admonet". Această lege care este valabilă pentru Revelație în nașterea sa, este valabilă și pentru răspândirea sa. Cu alte cuvinte, nu se evanghelizează numai cu cuvintele, ci încă mai înainte cu faptele și viața; nu cu ceea ce spunem, ci cu ceea ce facem și ceea ce suntem.

Marshall McLuhan a explicat odată vestitul său slogan "mijlocul este mesajul" în mod iluminant pentru noi. El spune că numai în Isus Cristos "nu există nicio diferență între mijloc și mesaj; în realitate cazul său este unicul în care se poate spune că mijlocul și mesajul sunt perfect identice"4. Cu alte cuvinte, în Cristos revelatorul este și revelația. Or, este adevărat că o identificare așa de totală există numai în Cristos, dar în sens derivat ea ar trebui să se realizeze și în cel care predică Evanghelia. Dacă el și-a încredințat total viața sa lui Cristos, dacă poate să spună cu sfântul Paul: "Nu mai trăiesc eu, Cristos trăiește în mine" (Gal 2,20), atunci și despre el se poate spune că "mijlocul este mesajul", ci viața sa este vestirea sa.

Există o vorbă în engleză care dobândește o semnificație cu totul deosebită aplicată evanghelizării: "Faptele vorbesc mai puternic decât cuvintele" ("Deeds speek louder than words"). O frază, repetată și ea adesea, a lui Paul al VI-lea în Evangelii nuntiandi spune: "Omul contemporan ascultă cu mai multă plăcere martorii decât învățătorii, sau dacă ascultă învățătorii o face pentru că sunt martori"5.

Unul dintre cei mai cunoscuți filozofi moraliști din secolul trecut (nu trebuie să-i dau numele) într-o seară a fost surprins într-un local cu o companie mai puțin edificatoare. Un coleg l-a întrebat cum putea concilia conduita sa cu ceea ce scria în cărțile sale; el a răspuns liniștit: "Ați văzut vreodată un indicator de circulație care începe să meargă în direcția pe care o indică?". Un răspuns strălucitor, dar care se condamnă de la sine. Oamenii nu știu ce să facă cu "indicatoare de circulație" care indică direcția care trebuie luată, dar ei nu se mută cu un centimetru.

Eu am un exemplu frumos al eficacității mărturiei, chiar în ordinul călugăresc de care aparțin. Contribuția cea mai mare, chiar dacă ascunsă, pe care ordinul capucinilor l-a dat evanghelizării în cele cinci secole ale istoriei sale n-a fost, cred, aceea a predicatorilor de meserie, ci aceea a cetei "fraților laici": simpli și neștiutori portari de la conventuri sau cerșetori de pomeni. Întregi populații au regăsit sau au menținut credința lor grație contactului cu ei. Unul dintre ei, fericitul Nicola da Gesturi, vorbea așa de puțin încât oamenii îl numeau "Fratele tăcere", și totuși în Sardinia, la 58 de ani de la moartea sa, ordinul capucinilor se identifică cu fratele Nicola da Gesturi, sau cu fratele Ignazio da Laconi, un alt sfânt frate cerșetor de pomeni din trecut. Același lucru s-a întâmplat aici la Roma, la începuturile Ordinului, cu sfântul Felix de Cantalice. S-a realizat cuvântul pe care Francisc de Assisi l-a adresat într-o zi fraților predicatori: "Pentru ce vă preamăriți de convertirea oamenilor? Să știți că i-au convertit frații mei simpli cu rugăciunile lor"6.

Odată, în timpul unui dialog ecumenic, un frate penticostal m-a întrebat - nu din polemică, ci pentru a încerca să înțeleagă - de ce noi catolicii o numim pe Maria "Steaua evanghelizării". A fost ocazie și pentru mine ca să reflectez asupra acestui titlu atribuit Mariei de Paul al VI-lea, la încheierea enciclicei Evangelii nuntiandi. Am ajuns la concluzia că Maria este steaua evanghelizării pentru că nu a dus un cuvânt deosebit unui poporul deosebit, așa cum au făcut și cei mai mari evanghelizatori din istorie; a dus Cuvântul făcut trup și l-a dus (și fizic) întregii lumi! N-a predicat niciodată, n-a rostit decât foarte puține cuvinte, dar era plină de Isus și oriunde mergea se răspândea parfumul său, așa încât Ioan Botezătorul a simțit asta încă din sânul mamei sale. Cine poate nega că Fecioara de Guadalupe a avut un rol fundamental în evanghelizarea și în credința poporului mexican?

Vorbind unui mediu din Curie, mi se pare corect să scot în evidență contribuția pe care o pot da - și pe care o dau de fapt - evanghelizării cei care își petrec majoritatea timpului lor în spatele unui birou și tratează chestiuni aparent străine de evanghelizare. Dacă el concepe propria muncă drept slujire adusă Papei și Bisericii; dacă reînnoiește din când în când această intenție și nu permite ca preocuparea carierei să învingă în inima sa, modestul angajat dintre Congregație contribuie la evanghelizare mai mult decât un predicator de meserie, dacă acesta caută să placă mai mult oamenilor decât lui Dumnezeu.

3. Cum se devine evanghelizatori

Dacă angajarea pentru evanghelizare este a tuturor, să încercăm să vedem care sunt premisele și în ce condiții se devine cu adevărat evanghelizatori. Prima condiție ne este sugerată de cuvântul pe care Dumnezeu l-a adresat lui Abraham: "Ieși din țara ta și du-te" (cf. Gen 12,1). Nu există misiune și trimitere fără o ieșire prealabilă. Vorbim adesea despre o Biserică "în ieșire". Trebuie să ne dăm seama că prima poartă prin care să ieșim nu este cea a Bisericii, a comunității, a instituțiilor, a sacristiilor; este cea a "eu"-lui nostru. A explicat bine asta, într-o ocazie, papa Francisc: "A fi în ieșire, spunea el, înseamnă înainte de toate a ieși din centru pentru a-i lăsa lui Dumnezeu locul în centru". Conform unei expresii a lui Theilhard de Chardin, trebuie "să ne descentrăm de noi înșine și să recentrăm pe Cristos". Mai intens decât strigătul adresat lui Abraham este cel pe care Isus îl adresează celui pe care-l cheamă să colaboreze cu el în vestirea Împărăției: "Pornește, ieși din eu-l tău, lepădă-te de tine însuți! Atunci totul devine al meu. Viața ta se schimbă, fața mea devine a ta. Nu mai trăiești tu, ci eu trăiesc în tine". Este unicul mod pentru a învinge înmulțirea de invidii, gelozii, temeri de a pierde reputația, supărări, resentimente, situații de antipatie care umplu inima omului vechi; pentru a fi "locuiți" de Evanghelie și a răspândi parfum de Evanghelie.

Biblia ne oferă o imagine care conține mai multe adevăruri decât întregi tratate de pastorație a vestirii: aceea a cărții mâncate care se citește în Ezechiel: "M-am uitat și, iată, era o mână întinsă spre mine, iar în ea, un sul de carte. El l-a desfășurat înaintea mea și, iată, era scris și pe față, și pe spate: erau scrise pe el lamentațiuni, gemete și vaiete. El mi-a zis: «Fiul omului, mănâncă ceea ce găsești, mănâncă sulul acesta și mergi să vorbești casei lui Israel!». Am deschis gura și m-a făcut să mănânc sulul acesta. Și mi-a zis: «Fiul omului, hrănește-ți pântecele și umpleți măruntaiele cu sulul acesta pe care eu ți-l dau!». Eu l-am mâncat și era în gura mea dulce ca mierea" (Ez 2,9-3,3; cf. și Ap 10,2).

Există o diferență enormă între cuvântul lui Dumnezeu simplu studiat și proclamat și cuvântul lui Dumnezeu mai înainte "mâncat" și asimilat. În primul caz se spune despre un predicator care "vorbește ca o carte tipărită"; dar nu se ajunge astfel la inima oamenilor, pentru că la inimă ajunge numai ceea ce pornește din inimă. "Cor ad cor loquitur", era motoul fericitului cardinal Newman.

Reluând imaginea lui Ezechiel, autorul Apocalipsului aduce o mică, dar semnificativă variantă. Spune că acea carte înghițită era așa de dulce ca mierea pe buze, dar amară ca fierea în măruntaie (cf. Ap 10,10). Da pentru că, înainte de a răni ascultătorii cuvântul trebuie să-l rănească pe vestitor, să-i arate păcatul său și să-i determine la convertire.

Nu este muncă de o zi. Însă există un lucru care se poate face într-o zi, chiar astăzi: să fim de acord cu această perspectivă, să luăm decizia irevocabilă, cât ne stă în putință, de a nu mai trăi pentru noi înșine, ci pentru Domnul (cf. Rom 14,7-9). Toate acestea nu pot fi numai rod al efortului ascetic al omului; sunt și lucrare a harului, rod al Duhului Sfânt. "Și, ca să nu mai trăim pentru noi înșine, ci pentru El (Cristos), care a murit și a înviat pentru noi, l-a trimis de la tine, Părinte, pe Duhul Sfânt ca pârgă a darului tău credincioșilor". Așa ne face liturgia să ne rugăm în rugăciunea euharistică a IV-a.

Este simplu să știm cum se obține Duhul Sfânt în vederea evanghelizării. E suficient să vedem cum l-a obținut Isus și cum l-a obținut Biserica însăși în ziua de Rusalii. Luca așa descrie evenimentul botezului lui Isus: "În timp ce tot poporul era botezat, a fost botezat și Isus și, pe când se ruga, cerul s-a deschis și Duhul Sfânt a coborât asupra lui" (Lc 3,21-22). Rugăciunea lui Isus a sfâșiat cerurile și a făcut să coboare Duhul Sfânt și același lucru s-a întâmplat pentru apostoli. Duhul Sfânt, la Rusalii, a venit asupra lor în timp ce erau "într-un cuget stăruind în rugăciune" (Fap 1,14).

Efortul pentru o angajare misionară reînnoită este expus la două pericole principale. Unul este inerția, lenea, faptul de a nu face nimic și a lăsa ca să facă alții totul. Celălalt este lansarea într-un activism uman febril și gol, cu rezultatul de a pierde puțin câte puțin contactul cu izvorul cuvântului și al eficacității sale. Ar fi și acesta o îndreptare spre faliment. Cu cât crește volumul activității, cu atât trebuie să crească volumul rugăciunii. Se obiectează: acest lucru este absurd; timpul este cel care este! De acord, dar cel care a înmulțit pâinile, oare nu va putea înmulți și timpul? De altfel, este ceea ce face Dumnezeu încontinuu și ceea ce experimentăm în fiecare zi. După ce ne-am rugat, facem aceleași lucruri în mai puțin de jumătate din timp.

Se mai spune: Dar cum să stăm liniștiți ca să ne rugăm, cum să nu alergăm, când arde casa? Este adevărat și acest lucru. Dar imaginați-vă această scenă: un echipaj de pompieri a primit o alarmă și se pornește cu sirenele deschise spre locul incendiului; dar, ajuns în acel loc, își dă seama că nu are în rezervoare nici măcar o picătură de apă. Așa suntem noi, când alergăm să predicăm fără a ne ruga. Nu că va lipsi cuvântul; dimpotrivă, cu cât ne rugăm mai puțin cu atât vorbim mai mult, dar sunt cuvinte goale, care nu ajung la nimeni.

4. Evanghelizare și compasiune

Alături de rugăciune, un alt mijloc pentru a-l obține pe Duhul Sfânt este corectitudinea de intenție. Intenția în a-l predica pe Cristos poate să fie poluată de diferite motive. Sfântul Paul prezintă câteva în Scrisoarea către Filipeni: din gelozie, din invidie, din spirit de ceartă și de rivalitate (Fil 1,15-17). Motivul care le cuprinde pe toate celelalte este însă unul singur: lipsa de iubire. Sfântul Paul spune: "Dacă aș vorbi limbile oamenilor și ale îngerilor, dar nu aș avea iubire, aș deveni o aramă sunătoare sau un chimval zăngănitor" (1Cor 13,1).

Experiența m-a făcut să descopăr un lucru: că poate fi vestit Isus Cristos din motive care au puțin de-a face sau chiar n-au de-a face cu iubirea. Se poate vesti pentru prozelitism, pentru a găsi, în creșterea numărului de adepți, o legitimare pentru propria biserică mică, în special dacă este de întemeiere proprie, sau recentă. Se poate vesti, luând la literă o frază din Evanghelie, pentru a duce Evanghelia până la marginile pământului (cf. Mc 13,10), în așa fel încât să se umple numărul aleșilor și să se grăbească întoarcerea Domnului.

Unele dintre aceste motive nu sunt în ele însele rele. Dar singure nu sunt suficiente. Lipsește acea iubire și compasiune genuină față de oameni care este sufletul Evangheliei. Evanghelia iubirii nu poate fi vestită decât din iubire. Dacă nu ne străduim să iubim persoanele pe care le avem în față, cuvintele se transformă cu ușurință în mână în pietre care rănesc și de care se adăpostesc, așa cum se adăpostesc din fața grindinei.

Eu am mereu în fața ochilor lecția pe care Biblia, în mod implicit, ne-o dă cu evenimentul lui Iona. Iona este constrâns de Dumnezeu să meargă ca să predice la Ninive. Însă ninivitenii era dușmani ai lui Israel și Iona nu-i iubea pe niniviteni. El este în mod vizibil mulțumit și satisfăcut când poate să strige: "Încă patruzeci de zile și Ninive va fi distrus!". Perspectiva nu pare să-i displacă deloc. Numai că ninivitenii se căiesc și Dumnezeu îi cruță de pedeapsă. În acest moment Iona intră în criză. "Ție îți este milă - îi spune Dumnezeu scuzându-se - de un ricin... Iar mie să nu-mi fie milă de Ninive, cetatea cea mare, în care sunt mai mult de o sută douăzeci de mii de oameni care nu știu care-i stânga și care-i dreapta și animale multe?" (Iona 4,10 șu). Dumnezeu trebuie să trudească mai mult pentru a-l converti pe el, pe predicator, decât pentru a-i converti pe toți locuitorii din Ninive!

Așadar, iubire față de oameni. Dar mai ales și iubire față de Isus. Iubirea lui Cristos trebuie să ne stimuleze. "Mă iubești? - îi spune Isus lui Petru -. Paște oile mele" (cf. In 21,15 șu). Trebuie iubit Isus, pentru că numai cel care este îndrăgostit de Isus îl poate proclama lumii cu intimă convingere. Nu vorbim cu pasiune decât de ceea ce suntem îndrăgostiți.

Proclamând Evanghelia, atât cu viața cât și cu cuvintele, noi nu-i dăm lui Isus numai glorie, îi dăm și bucurie. Dacă este adevărat că "bucuria Evangheliei umple inima și viața celor care se întâlnesc cu Isus"7, este adevărat și că acela care răspândește Evanghelia umple de bucurie inima lui Isus. Sentimentul de bucurie și de bunăstare pe care o persoană îl simte atunci când simte că dintr-o dată curge din nou viața într-un membru al său care până atunci era inert sau paralizat, este un mic semn al bucuriei pe care o simte Cristos atunci când simte că Duhul său dă din nou viață vreunui membru mort din trupul său.

Există, în Biblie, un cuvânt pe care nu-l observasem niciodată până acum: "Ca răcoarea zăpezii în ziua secerișului este împuternicitul fidel pentru cei care l-au trimis: el împrospătează sufletul stăpânului său" (Pr 25,13). Imaginea căldurii și a răcorii ne face să ne gândim la Isus pe cruce care strigă: "Mi-e sete!". El este marele "secerător" însetat de suflete, pe care suntem chemați să-l împrospătăm cu slujirea noastră umilă și evlavioasă adusă Evangheliei. Fie ca Duhul Sfânt, "principal agent al evanghelizării", să ne facă să-i dăm lui Isus această bucurie, cu cuvintele sau cu faptele, după carisma și funcția pe care o are în Biserică fiecare dintre noi.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note
1 Fericitul Paul al VI-lea, Evangelii nuntiandi, nr. 75.
2 Sloganul este al lui Marshall McLuhan, Understanding Media. The Extensions of Man, Mc Graw Hill, New York 1964.
3 DV, 2.
4 Marshall McLuhan, The Medium and the Light: Reflections on Religion, eds. Eric McLuhan and Jacek Szklarek (Eugene, OR: Wipf and Stock 1999), pag. 103.
5 EN, 41.
6 Celano, Vita Seconda, CXXIII, 164 (FF, 749).
7 Papa Francisc, Evangelii gaudium, 1.


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat