Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a patra din Postul Mare (Anul C) - 2016

Gustați și vedeți cât de bun este Domnul (cf. Ps 34,9)!

Suntem în duminica a patra din timpul sfânt al Postului Mare, un timp de îndurare divină și de chemare stăruitoare la iertarea lui Dumnezeu, căci în urma păcatului lui Adam, noi toți oamenii am păcătuit în el (cf. Rom 5,12), noi toți oamenii am devenit păcătoși în el (cf. Rom 5,19). Dar, așa cum ne spune sfântul Paul, "Mulțumire să-i fie adusă lui Dumnezeu, care ne-a împăcat cu sine prin Cristos și ne-a dăruit tuturor slujirea reconcilierii" (cf. 2Cor 5,18).

Lecturile biblice de astăzi ne vorbesc despre durerea lui Dumnezeu care avea doi fii insensibili la iubirea și amabilitatea sa. Acești doi fii insensibili ai Tatălui ceresc suntem noi, oameni de ieri și de astăzi. Unii oameni rănesc inima de tată a lui Dumnezeu făcând păcate peste păcate ca fiul cel mai tânăr; iar ceilalți oameni rănesc inima de tată a lui Dumnezeu declarându-se neprihăniți, deși, în Adam, toți oamenii au devenit păcătoși. Deci lecturile biblice de astăzi ne prezintă un tată iubitor care, îndurerat, umblă când după unul, când după altul dintre fii săi risipitori.

Cei doi fii din parabola de astăzi simbolizează cele două neamuri de oameni pe care îi are Dumnezeu, poporul lui Israel și păgânii. Dar păgânii nu vor face obiectul reflecției de astăzi. Însă în cadrul poporului Israel se găsesc iar două categorii de oamenii: păcătoșii publici (vameșii și desfrânatele); apoi religioșii poporului (marii preoți, fariseii și cărturarii). Sau, mai concret, toți oamenii din lume, unii mai puțin și alții mai mult păcătoși, dar toți păcătoși care au nevoie de iertarea sa. La amândoi acești copii Dumnezeu ține ca la ochii din cap. Pentru amândoi acești copii Dumnezeu a pregătit o împărăție veșnică de fericire. Pe acești doi acești copii Dumnezeu vrea să-i mântuiască și i-a trimis pe Isus și pe Duhul Sfânt, brațele sale divine, așa cum metaforic se exprimă sfântul Irineu din Lyon (130-202).

Poate mulți dintre noi am auzit de "Legenda lui Eldorado". Se spune că undeva prin America de Sud, prin Columbia, lângă lacul Guatavita, aproape de Bogota, s-ar afla un ținut plin de aur și pietre scumpe și că acolo până și hainele oamenilor sunt pline de "praf de aur". De aceea, mulți doritori de aur și diamante din Europa, începând cu secolul XV, și-au vândut averile, și-au lăsat familiile și au pornit la drum lung, au ucis mulți băștinași, s-au îmbolnăvit de trudă zadarnică și chiar mulți dintre ei au murit căutând legendarul Eldorado, fără să-l fi găsit vreodată.

Tot în acel timp, de data aceasta în America de Nord, mai era un Eldorado, dar al plăcerilor trupești, un fel "Rai al lui Mahomed", iar acesta era în orașul Detroit. Aici, în acest oraș unde în acel timp se construia mult pentru a deveni un oraș industrial, pentru că se plătea bine, au venit la lucru din toată lumea tineri și tinere fără părinți, fără stăpân. De aceea acolo, în acel timp, a fost un Eldorado al plăcerilor trupești, care a ruinat mule tinereți, a curmat multe vieți și a pierdut multe suflete.

Am amintit de aceste două locații cu numele de "Eldorado" pentru a spune că Dumnezeu a pregătit și i-a dat omului un adevărat "Eldorado" al bogățiilor materiale și al bucuriilor spirituale. Mai întâi a fost un "Eldorado" al paradisului pământesc. Apoi, a fost un "Eldorado" material și spiritual în Țara Canaanului, țară în care curge "lapte și miere" (cf. Ex 3,8; Ios 5,6), țară în care au fost introduși evreii din prima lectură, țară unde evreii se puteau descurca și fără oalele de carne din Egipt (cf. Ex 16,3) și fără mana din pustiu (cf. Ios 5,9-12).

Chiar din paradis, diavolul i-a amăgit pe oameni să lase ascultarea de Dumnezeu pentru un alt "Eldorado", "mai bun" ca al lui Dumnezeu și ascuns de Dumnezeu. Ascultând de diavol, primii oameni în loc de un paradis "mai bun", au găsit ceva mult "mai rău", un loc de trudă, un loc de suferință și un loc de moarte. Apoi, intrând în Țara Cananului, o țară în care curge "lapte și miere", diavolul i-a amăgit iar cu "o țară mai bună", cu țara păgânilor, o țară cu prostituție și cu închinare la idoli. Dumnezeu i-a lăsat de două ori în robia păgânilor, ca să vadă amăgirea satanei și zădărnicia închinării la idoli surzi, muți și neputincioși. Mulți oameni din popor au priceput, iar mulți nu au priceput.

Și pentru a ilustra acest adevăr, spre priceperea tuturor, Isus rostește parabola fiului risipitor, parabolă pregătită spre înțelegere de alte două parabole: cea a păstorului care merge după oaia pierdută și cea a femeii care caută drahma pierdută.

Isus a fost trimis de Tatăl ceresc, prin puterea Duhului Sfânt, pentru a mântui pe cei doi fii ai săi, Israel și păgânii, fariseii și vameșii, drepții și păcătoșii, dar toți păcătoși de la Adam și datorită lor, chiar dacă unii recunoșteau iar alții se credeau neprihăniți. Pentru toți, Isus a mai cerut de la Tatăl său "încă un an de îndurare" (cf. Lc 13,8), an pe care cei care s-au recunoscut păcătoși l-au folosit pentru a veni la Isus pentru iertare și mântuire; și an pe care cei ce se credeau drepți l-au folosit pentru a-l respinge și a-l ucide pe Isus. Din acest punct de vedere, capitolul 15 din Luca este și o bună pregătire pentru pătimirile și moartea Domnului Isus, care liturgic se apropie.

Diavolul, care i-a amăgit cu un "Eldorado de plăceri" pe Adam și pe fiii săi de atunci și până astăzi, l-a amăgit cu "Eldorado său de plăceri" și pe fiul risipitor, fiul mai tânăr al acestui tată bun. Acesta, văzându-i probabil și pe alții plecând de acasă spre acest "Eldorado al plăcerilor", i-a cerut tatălui să le împartă averea, lucru care se făcea numai la moartea părinților, a plecat cu ușurință în țara străină și îndepărtată, unde putea petrece după plac, neținând cont nici de bătrânețea tatălui său, nici de lacrimile lui, nici de iubirea sa. Aici, țara străină și îndepărtată înseamnă înstrăinarea și îndepărtarea omului de Dumnezeu. Un timp totul a mers după plan. Dar de unde iei și nu pui, totul se termină. Așa s-a întâmplat și cu el, mai ales că în Eldorado plăcerilor sale a venit și o mare foamete. Și cum foamea și boala sunt mai tari decât plăcerile, a ajuns să păzească porcii numai pentru gazdă, nu și pentru masă, de aceea poftea la hrana porcilor și mai fura de acolo. Biblia spunea clar poporului ales: "Să priviți porcul ca necurat" (Lev 11,7; Dt 14,28).

Iată starea de degradare în care ajunge omul care renunțând la prietenia cu Dumnezeu, caută Eldorado plăcerilor trupești. Eldorado plăcerilor care este adus în mintea oamenilor de satana distruge și azi multe vieți, așa cum a distrus la potop (cf. Gen 6,7), cum a distrus la Sodoma și Gomora (cf. Gen 19,24), și cum a distrus multe popoare și imperii, cum ar fi cel roman. "Harul lui Dumnezeu, care aduce mântuire pentru toți oamenii, și care a fost arătat, ne învață s-o rupem cu păgânătatea și cu poftele lumești, și să trăim în veacul de acum cu cumpătare, dreptate și evlavie, așteptând fericita noastră nădejde și arătarea slavei marelui nostru Dumnezeu și Mântuitor Isus Cristos" (cf. Tit 2,11-13).

Cred că este momentul să ne gândim la atâția tineri și la atâtea tinere din familiile bune și onorabile din comunitățile noastre creștine care, pentru satisfacerea poftelor trupești, au plecat și pleacă de acasă, neținând cont de lacrimile părinților, de sfatul preoților și de poruncile lui Dumnezeu. Astăzi trebuie să știm că, în fața poftelor necurate ațâțate de diavol, cad părinții, preoții, Isus cel răstignit, Duhul cel Sfânt, Tatăl cel veșnic și împărăția cerurilor. Cine poate vorbi cu ei atunci? Nimeni! Și după un scurt timp ajung la porci. Vai, cât de mulți porcari a făcut satana în lumea aceasta! Evanghelia spune că porcii în care au intrat diavolii nu au suportat ocara și s-au aruncat în mare (cf. Mt 8,20-32). Dar păcătosul poate sta cu diavolul în suflet toată viața.

Dar punctez încă odată că, în ciuda decăderii omului, Dumnezeu îl iubește și chiar este îndrăgostit de el. Este îndrăgostit de oița pierdută, merge și o caută în noapte până o găsește, căci până dimineața ar fi mâncat-o fiarele sălbatice; când o găsește, nu o mustră și nu o bate, dar o pune pe umerii săi, o aduce la staul și dă o masă de bucurie. Noi suntem aici oița pierdută. Este îndrăgostit de moneda de argint care s-a pierdut din colierul său. Nu așteaptă dimineața, s-ar putea să treacă vreun hoț pe acolo și să o găsească înaintea lui; de aceea aprinde lampa și o caută până o găsește; și chiar dacă este noapte dă o masă de bucurie. Noi suntem moneda prețioasă pe care Dumnezeu o caută. Tatăl cel bun, care este Dumnezeu, nu stă cu mâinile în sân ca fiul său să moară sufletește în păcate, de aceea trimite foamete și lipsuri în țara depărtată și străină, rânduiește ca odrasla sa să ajungă porcar și flămând, îi trimite lumină de sus ca să vadă de unde a căzut, ca apoi să-și vină în fire, să se întoarcă acasă, ca să-l poată îmbrățișa, să-l poată ierta, să-l poată repune în demnitatea de la început. Noi suntem fiul risipitor pe care tatăl l-a legat cu funii de dragoste ca să-l aducă acasă (cf. Os 11,4).

Ne apropiem de Săptămâna Mare și sfântă, săptămână în care vom celebra pătimirea, moartea și învierea Domnului, săptămână în care Isus i-a spus Tatălui ceresc: "N-am pierdut pe nici unul dintre aceia pe care mi i-ai dat" (In 18,9), n-am pierdut nici o oiță dintr-o sută (cf. Lc 15,4-7); n-am pierdut nici o monedă din colierul cu zece piese (cf. Lc 15,8-10); n-am pierdut nici unul dintre copiii pe care mi i-ai dat spre mântuire (cf. Lc 15,24). Fiul risipitor a fost recuperat în momentul în care "s-a lăsat" îmbrățișat și sărutat de tatăl. Biblia păstrează tăcerea în legătură cu cel de-al doilea fiu, care reprezintă elita poporului ales, care nu s-a lăsat înduplecat de tatăl său ca să intre la sărbătoarea primilor mântuiți. Dar sfântul Paul spune că până la urmă iubirea Tatălui îl va birui și pe el (cf. Rom 9,15-16; 11,1-12).

Sfântul apostol Paul, în cea de-a doua lectură de astăzi (cf. 2Cor 5,17-21), ne spune un lucru uimitor, ne spune că Dumnezeu, prin Isus, în Duhul Sfânt, oricărui fiu pierdut care se întoarce la el "îi dă slujirea reconcilierii și pune în el cuvântul reconcilierii" (cf. 2Cor 5,18-19). Așadar, noi păcătoșii care ne-am întors la Domnul, suntem împuterniciți de Isus Cristos și de Dumnezeu ca să îndemnăm și să-i aducem și pe alți păcătoși la convertire și mântuire (cf. 2Cor 5,18-20). De aici și atenționarea de a nu scandaliza pe nimeni (cf. Mt 18,10), că noi suntem mântuitori și nu pierzători de suflete. Iată un mare har și o mare onoare pentru noi, ca să trecem de la pierduți la mântuiți, de la vrăjmași la colaboratori cu Dumnezeu pentru mântuirea oamenilor. Din acest punct de vedere, întoarcerea noastră la Tatăl ceresc trebuie să fie ca întoarcerea lui Isus la ceruri, adică să ne întoarcem cu multe suflete mântuite. Prin noi, Dumnezeu spune fiecărui om: "Sunt Tatăl tău iubitor și iertător, lasă-mă să te mântuiesc!"

Să nu uităm că așa au fost toți apostolii, primii câștigați pentru cer dintre vameși și păcătoși, dintre farisei și marii preoți. Toți au devenit colaboratorii lui Dumnezeu în opera mântuirii oamenilor. Să ne gândim apoi la ceilalți păcătoși sau farisei convertiți, a căror simbol pot fi sfântul Augustin (354-430) și sfântul Francisc din Assisi (1181-1226), care după ce au fost câștigați pentru cer, au devenit și ei colaboratorii lui Dumnezeu în opera de mântuire a oamenilor.

A fost nevoie ca Fiul lui Dumnezeu că să ne spună ce bucurie se petrece în casa Tatălui când un om se convertește. Este ca și când un copil pierdut a fost găsit (cf. Lc 15,7.10), este ca și când un mort ar învia (cf. Lc 15,24). Oare nu merită Dumnezeu această bucurie? Hai, să i-o facem împreună!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 24.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat