Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

A doua predică de Advent a părintelui Raniero Cantalamessa (11 decembrie 2015)

Chemarea universală a creștinilor la sfințenie (Lumen gentium, cap. V)

Am intrat de câteva zile în a cincizecea aniversare a încheierii Conciliului Vatican II și în Anul Jubiliar al Milostivirii pentru care, Sfinte Părinte, vă suntem cu toții foarte recunoscători. Trebuie să spunem că legătura dintre tema milostivirii și Conciliul Vatican II nu este deloc arbitrară sau secundară. În discursul de deschidere, la 11 octombrie 1962, sfântul Ioan al XXIII-lea,papă, a indicat în milostivire noutatea și stilul conciliului:

"Mereu - scria el - Biserica s-a opus erorilor; adesea le-a și condamnat cu severitatea maximă. Totuși acum Mireasa lui Cristos preferă să folosească mai degrabă medicamentul milostivirii decât severitatea" (1).

Într-un anumit sens, la distanță de jumătate de secol, anul milostivirii celebrează fidelitatea Bisericii față de acea promisiune a sa. Se pune uneori întrebarea dacă insistând prea mult pe milostivire nu se riscă să se uite celălalt atribut al lui Dumnezeu care este dreptatea. Însă dreptatea lui Dumnezeu, nu numai că nu contrazice milostivirea sa, ci constă tocmai în ea! Dumnezeu se face dreptate, făcând milostivire. Dumnezeu este iubire; pentru aceasta își face dreptate sieși - adică, se demonstrează cu adevărat ceea ce este - când oferă milostivire. Cu mult înainte de Luther, sfântul Augustin a scris: "«Dreptatea lui Dumnezeu» este cea prin care, prin harul său, Dumnezeu ne face drepți, exact cum «mântuirea Domnului» (salus Domini) (Ps 3,9) este aceea prin care Dumnezeu face din noi niște mântuiți" (2).

Aceasta nu epuizează toate sensurile expresiei "dreptatea lui Dumnezeu", ci este cu siguranță semnificația sa principală. Într-o zi va fi și o dreptate a lui Dumnezeu retribuționistă, care va da fiecăruia după propriile merite (cf. Rom 2,5-10); dar nu despre ea vorbește apostolul atunci când spune: "Acum dreptatea lui Dumnezeu s-a revelat" (Rom 3,21). Aceea va fi un eveniment viitor, aceasta este un eveniment prezent. În altă parte, același apostol explică astfel: "Dar când s-a arătat bunătatea și iubirea de oameni a lui Dumnezeu mântuitorul nostru, nu prin faptele pe care le-am fi făcut noi în dreptate, ci după îndurare" (Tit 3,4-5).

1. "Fiți sfinți pentru că eu, Dumnezeul vostru, sunt sfânt"

Să venim acum la tema acestei a doua meditații. Ea este din capitolul al V-lea din Lumen gentium, intitulat "Chemarea universală la sfințenie în Biserică". În istoriile conciliului, acest capitol este amintit numai pentru o chestiune, să spune, de redactare. Numeroșii părinți conciliari, membri ai ordinelor călugărești, au cerut cu insistență să se dedice o tratare aparte a prezenței călugărilor în Biserică, așa cum s-a făcut pentru laici. Astfel, ceea ce a fost până atunci un capitol unic referitor la sfințenia tuturor membrilor Bisericii, s-a împărțit în două capitole, dintre care al doilea (al VI-lea din LG), dedicat în mod specific călugărilor (3).

Apelul la sfințenie este formulat încă de la început cu aceste cuvinte:

"De aceea, toți membrii Bisericii, fie că fac parte din ierarhie, fie că sunt păstoriți de ea, sunt chemați la sfințenie, după cuvântul apostolului: «Aceasta este voința lui Dumnezeu: sfințirea voastră» (1Tes 4,3; cf. Ef 1,4)" (4).

Acest apel la sfințenie este cea mai necesară și cea mai urgentă îndeplinire a conciliului. Fără ea, toate celelalte îndepliniri sunt ori imposibile, ori inutile. Ea este, în schimb, cea care riscă să fie cea mai neglijată, din moment ce acela care o cere și o reclamă este numai Dumnezeu și conștiința și nu presiuni sau interese de grupuri umane particulare din Biserică. Uneori există impresia că, în anumite locuri și în anumite familii călugărești, după conciliu, s-a pus mai mult angajare în "a face sfinți", decât în "a deveni sfinți", adică mai mult efort pentru a aduce pe altare pe proprii fondatori sau confrați decât pentru a le imita exemplele și virtuțile.

Primul lucru care trebuie făcut, când se vorbește despre sfințenie, este să se elibereze acest cuvânt de supunerea și de frica pe care el le inspiră, din cauza anumitor reprezentări greșite pe care ni le-am făcut despre sfințenie. Sfințenia poate să comporte fenomene sau dovezi extraordinare, dar nu se identifică cu aceste lucruri. Dacă toți sunt chemați la sfințenie este pentru că, înțeleasă corect, ea este la îndemâna tuturor, face parte din normalitatea vieții creștine. Sfinții sunt ca florile: nu există numai cele care sunt puse pe altar. Câte din ele îmbobocesc și mor ascunse, după ce au parfumat în tăcere aerul din jur! Câte din aceste flori ascunse au îmbobocit și îmbobocesc încontinuu în Biserică!

Motivația de fond a sfințeniei este clară încă de la început și este că Dumnezeu este sfânt: "Fiți sfinți pentru că eu, Domnul Dumnezeul vostru, sunt sfânt" (Lev 19,2). Sfințenia este, în Biblie, sinteza tuturor atributelor lui Dumnezeu. Isaia îl numește pe Dumnezeu "Sfântul lui Israel", adică acela pe care Israel l-a cunoscut drept Sfântul. "Sfânt, sfânt, sfânt", Qadosh, qadosh, qadosh, este strigătul care însoțește manifestarea lui Dumnezeu în momentul chemării sale (Is 6,3). Maria reflectă cu fidelitate această idee despre Dumnezeu a profeților și a psalmilor, când exclamă în Magnificat: "Numele său este Sfânt".

Cât privește conținutul ideii de sfințenie, termenul biblic qadosh sugerează ideea de separare, de diversitate. Dumnezeu este sfânt, deoarece este total altul față de tot ceea ce omul poate să gândească, să spună sau să facă. Este absolutul, în sensul etimologic de ab-solutus, adică dezlegat de tot restul și aparte. Este transcendentul, în sensul că se află mai presus de toate categoriile noastre. Toate acestea în sens moral, mai înainte de sensul metafizic; adică se referă la acțiunea lui Dumnezeu și nu numai la ființa sa. În Sfânta Scriptură sunt definiți "sfinte" mai ales judecățile lui Dumnezeu, lucrările sale și căile sale (5).

Totuși, sfânt nu este un concept îndeosebi negativ, care indică separare, lipsă a răului și a amestecului în Dumnezeu; este un concept foarte pozitiv. Indică o "plinătate pură". În noi, "plinătatea" nu se acordează niciodată total cu "puritatea". Un lucru îl contrazice pe celălalt. Puritatea noastră este obținută mereu purificându-ne și eliminând răul din acțiunile noastre (Is 1,16). În Dumnezeu nu; puritatea și plinătatea coexistă și constituie împreună simplitatea supremă a lui Dumnezeu. Biblia exprimă la perfecție această idee de sfințenie când spune că lui Dumnezeu "Nimic nu este adăugat și nimic nu este împuținat" (Sir 42,21). Deoarece este puritate supremă, nimic nu trebuie să-i fie împuținat; deoarece este plinătate supremă, nimic nu i se poate adăuga.

Când se încearcă să se vadă cum intră omul în sfera sfințeniei lui Dumnezeu și ce înseamnă a fi sfânt, apare imediat, în Vechiul Testament, prevalența ideii ritualiste. Mijloacele sfințeniei lui Dumnezeu sunt obiecte, locuri, rituri, prescrieri. Părți întregi din Cartea Exodului și din Cartea Leviticului sunt intitulate "cod de sfințenie" sau "lege de sfințenie". Sfințenia este cuprinsă într-un cod de legi. Această sfințenie este de așa natură încât este profanată dacă unul se apropie de altar cu o diformitate fizică sau după ce a atins un animal necurat: "sfințiți-vă și fiți sfinți..., să nu vă contaminați cu nici o târâtoare care se târăște pe pământ!" (Lev 11,44; 21,23).

Se citesc glasuri diferite în profeți și în psalmi. La întrebarea: "Cine va urca pe muntele Domnului, cine va sta în locul său cel sfânt?", sau: "Cine dintre noi poate sta lângă un foc mistuitor?", se răspunde cu indicații în mod fin morale: "Cel care are mâinile nepătate și inima curată", "cel care umblă în dreptate și spune adevărul" (cf. Ps 24,3; Is 33,14 ș.u.). Sunt glasuri sublime care însă rămân mai degrabă izolate. Încă în timpul lui Isus, la farisei și la Qumran, prevalează ideea că sfințenia și dreptatea constau în puritatea rituală și în respectarea anumitor precepte, îndeosebi cel al Sabatului, chiar dacă, în teorie, nimeni nu uită că prima și cea mai mare poruncă este aceea a iubirii față de Dumnezeu și față de aproapele.

2. Noutatea lui Cristos

Trecând acum la Noul Testament, vedem că definiția de "națiune sfântă" este extinsă foarte repede la creștini. Pentru Paul, botezații sunt "sfinți prin vocație" sau "chemați să fie sfinți" (6). El îi desemnează în mod obișnuit pe cei botezați cu termenul "sfinți". Credincioșii sunt "aleși pentru a fi sfinți și neprihăniți în fața lui în iubire" (Ef 1,4). Dar sub aparenta identitate de terminologie asistăm la schimbări profunde. Sfințenia nu mai este un fapt ritual sau legal, ci moral dacă nu chiar ontologic. Nu se află în mâini, ci în inimă; nu se decide în afara, ci înlăuntrul omului și se rezumă în caritate. "Nu ceea ce intră în gură îl face pe om impur, dar ceea ce iese din gură, aceea îl face pe om impur" (Mt 15,11).

Mediatorii sfințeniei lui Dumnezeu nu mai sunt locuri (templul din Ierusalim sau muntele Garizim), rituri, obiecte și legi, ci este o persoană, Isus Cristos. A fi sfânt nu constă atât într-o ființă separată de acesta sau de acela, cât mai ales într-o ființă unită cu Isus Cristos. În Isus Cristos se ajunge personal la însăși sfințenia lui Dumnezeu, nu la o reverberație îndepărtată a ei. "Tu ești Sfântul lui Dumnezeu!": de două ori răsună această exclamație adresată lui Isus în evanghelii (In 6,60; Lc 4,34). Cartea Apocalipsului îl numește pe Cristos simplu "Sfântul" (Ap 3,7) și liturgia face ecou în Gloria - Tu solus Sanctus, "Tu singur ești Sfântul".

În două moduri noi intrăm în contact cu sfințenia lui Cristos și ea ni se comunică nouă: prin apropriere și prin imitare. Dintre ele cel mai important este primul care se realizează în credință și prin sacramente. Sfințenia este înainte de toate dar, har și este lucrare a întregii Treimi. Pentru că, după cum spune apostolul, noi aparținem lui Cristos mai mult decât nouă înșine (cf. 1Cor 6,19-20), rezultă că, invers, sfințenia lui Cristos ne aparține mai mult decât însăși sfințenia noastră. "Ceea ce este al lui Cristos - scrie teologul bizantin Nicolae Cabasilas - este mai mult al nostru decât ceea ce este de la noi" (7). Aceasta este bătaia de aripă sau lovitură de îndrăzneală, pe care ar trebui s-o realizăm în viața spirituală. Descoperirea sa nu se face, de obicei, la începutul, ci la sfârșitul propriului itinerar spiritual; nu în noviciat, ci mai târziu, când s-au experimentat toate celelalte drumuri și s-a văzut că nu duc foarte departe.

Paul ne învață cum se face această "lovitură de îndrăzneală", când declară solemn că nu vrea să fie găsit cu o dreptate, sau sfințenie, a sa care derivă din respectarea legii, ci numai cu aceea care derivă din credința în Cristos (cf. Fil 3,5-10). Cristos, spune el, a devenit pentru noi "dreptate, sfințire și răscumpărare" (1Cor 1,30). "Pentru noi": așadar putem reclama sfințenia sa ca a noastră cu toate drepturile. O lovitură de îndrăzneală este și ceea ce face sfântul Bernard, când strigă: "Eu ceea ce îmi lipsește îmi apropriez (literal, uzurpez!) din coasta lui Cristos" (8). "A uzurpa" sfințenia lui Cristos, "a răpi împărăția cerurilor"! Aceasta este o lovitură de îndrăzneală care trebuie repetată adesea în viață, în special în momentul împărtășirii euharistice.

A spune că noi suntem părtași de sfințenia lui Cristos este ca și cum am spune că suntem părtași de Duhul Sfânt care vine de la el. A fi sau a trăi "în Cristos Isus" echivalează, pentru sfântul Paul, cu a fi sau a trăi "în Duhul Sfânt". "Prin aceasta - scria la rândul său sfântul Ioan - cunoaștem că rămânem în el și el în noi: ne-a dat din Duhul său" (1In 4,13). Cristos rămâne în noi și noi rămânem în Cristos, grație Duhului Sfânt.

Așadar, Duhul Sfânt este cel care ne sfințește. Nu Duhul Sfânt în general, ci Duhul Sfânt care a fost în Isus din Nazaret, care a sfințit omenitatea sa, care s-a adunat în el ca într-un vas de alabastru și pe care, de pe crucea sa și la Rusalii, el l-a revărsat asupra Bisericii. Pentru aceasta, sfințenia care este în noi nu este o a doua și diferită sfințenie, ci este însăși sfințenia lui Cristos. Noi suntem cu adevărat "sfințiți în Cristos Isus" (1Cor 1,2). Așa cum, la Botez, trupul omului este cufundat și spălat în apă, tot așa sufletul său este, ca să spunem așa, botezat în sfințenia lui Cristos: "ați fost spălați, ați fost sfințiți, ați fost justificați în numele Domnului Isus Cristos și în Duhul Dumnezeului nostru", spune apostolul referindu-se la Botez (1Cor 6,11).

Alături de acest mijloc fundamental al credinței și al sacramentelor trebuie să găsească loc și imitarea, faptele, efortul personal. Nu ca mijloc dezlipit și diferit, ci ca unicul mijloc adecvat să manifeste credința, traducând-o în act. Opoziția credință-fapte este o problemă falsă, ținută în picioare, mai mult, de polemica istorică. Faptele bune, fără credință, nu sunt fapte "bune" și credința fără faptele bune nu este credință adevărată. E suficient ca prin "fapte bune" să nu se înțeleagă îndeosebi (așa cum din păcate era în timpul lui Luther) indulgențe, pelerinaje și practici pioase, cât mai ales respectarea poruncilor, îndeosebi aceea a iubirii fraterne. Isus spune că la judecata finală unii vor fi excluși din împărăție pentru că nu l-au îmbrăcat pe cel gol și n-au dat de mâncare celui înfometat. Așadar nu ne mântuim prin faptele bune, ci nu ne mântuim fără faptele bune. Putem rezuma astfel doctrina Conciliului din Trento.

Se întâmplă ca pentru viața fizică. Pruncul nu poate face absolut nimic pentru a fi zămislit în sânul mamei; are nevoie de iubirea a doi părinți (cel puțin așa a fost până astăzi!). Însă odată ce s-a născut, trebuie să pună la lucru plămânii săi pentru a respira, pentru a suge laptele; așadar trebuie să lucreze, altminteri viața pe care a primit-o moare. Fraza sfântului Iacob: "Credința fără fapte este moartă" (cf. Iac 3,26) trebuie înțeleasă în acest sens, adică la prezent: credința fără fapte moare.

În Noul Testament două verbe se alternează cu privire la sfințenie, unul la indicativ și unul la imperativ: "Sunteți sfinți", "Fiți sfinți". Creștinii sunt sfințiți și urmează să fie sfințiți (9). Când sfântul Paul scrie: "Aceasta este voința lui Dumnezeu, sfințirea voastră", este clar că înțelege tocmai această sfințenie care este rod al angajării personale. De fapt, adaugă, parcă pentru a explica în ce constă sfințirea despre care vorbește: "Să vă feriți de desfrânare! Fiecare să știe să-și stăpânească propriul trup în sfințenie și cinste" (cf. 1Tes 4,3-9).

Textul nostru din Lumen gentium scoate clar în evidență aceste două aspecte ale sfințeniei, unul obiectiv și celălalt subiectiv, bazate pe credință respectiv pe fapte. Spune textul: "Cei care îl urmează pe Cristos, chemați de Dumnezeu și îndreptățiți în Isus Domnul nu după faptele lor, ci după hotărârea și harul lui, au devenit, în botezul credinței, cu adevărat fii ai lui Dumnezeu și părtași la natura divină și, prin aceasta, realmente sfinți. Ei trebuie, așadar, să păstreze și să desăvârșească în viața lor, cu ajutorul lui Dumnezeu, sfințenia pe care au primit-o" (10).

Deoarece, conform lui Luther, Evul Mediu a deviat tot mai mult accentuând latura lui Cristos ca model, el a accentual cealaltă latură, afirmând că el este dar și că îi revine credinței să accepte acest dar (11). Astăzi suntem cu toții de acord că nu trebuie să se contrapună cele două lucruri, ci trebuie ținute unite. Cristos este înainte de toate dar de primit prin credință, dar este și model de imitat în viață. Inspiră acest lucru el însuși în evanghelie: "Căci v-am dat exemplu ca și voi să faceți așa cum v-am făcut eu" (In 13,15); "Învățați de la mine că sunt blând și smerit cu inima" (Mt 11,29).

3. Sfinți sau faliți

Acesta, noul ideal de sfințenie din Noul Testament. Un punct rămâne neschimbat și chiar se aprofundează în trecerea de la Vechiul la Noul Testament și este motivația de fond a chemării la sfințenie, acel "de ce" trebuie să fim sfinți: pentru că Dumnezeu este sfânt. "După imaginea sfântului care v-a chemat, deveniți și voi sfinți". Discipolii lui Cristos trebuie să-i iubească pe dușmani "ca să fie fiii Tatălui ceresc care face să plouă peste cei drepți și peste cei nedrepți" (Mt 5,45). Așadar sfințenia nu este o impunere, o povară care ne este pusă pe umeri, ci un privilegiu, un dar, o onoare supremă. O obligație, e adevărat, dar care derivă din demnitatea noastră de fii ai lui Dumnezeu. Se aplică la aceasta, în sens deplin, vorba franceză "noblesse oblige".

Sfințenia este cerută de însăși ființa creaturii umane; nu se referă la accidenți, ci la însăși esența sa. Ea trebuie să fie sfântă pentru a realiza identitatea sa profundă care este de a fi "după chipul și asemănarea lui Dumnezeu". Pentru Scriptură, omul nu este, ca pentru filozofia greacă, îndeosebi ceea ce este determinat să fie de la nașterea sa (physis), adică un "animal rațional", cât mai ales ceea ce este chemat să devină, cu exercitarea libertății sale, ascultând de Dumnezeu. Nu este atât natură, cât mai ales vocație.

Așadar, dacă noi suntem "chemați să fim sfinți", dacă suntem "sfinți prin chemare", atunci este clar că vom fi persoane adevărate, reușite, în măsura în care vom fi sfinți. Altminteri, vom fi niște faliți. Contrariul sfântului nu este păcătosul, ci falitul! Se poate eșua în viață în atâtea moduri, dar sunt eșecuri relative care nu compromit esențialul; aici se eșuează în mod radical, în ceea ce unul este, nu numai în ceea ce unul face. Avea dreptate Maica Tereza când a răspuns unei jurnaliste care a întrebat-o pe neașteptate ce simțea când era aclamată sfântă de toată lumea: "Sfințenia nu este un lux, este o necesitate".

Filozoful Pascal a formulat principiul celor trei ordine sau nivele de măreție: ordinul corpurilor sau al materiei, ordinul inteligenței și ordinul sfințeniei. O distanță aproape infinită separă ordinul inteligenței de cel al corpurilor, dar o distanță "infinit mai infinită" separă ordinul sfințeniei de cel al inteligenței. Geniile nu au nevoie de mărețiile materiale; acestea nu le pot lua sau adăuga nimic. În același mod, sfinții nu au nevoie de mărețiile intelectuale; măreția lor se situează pe un plan diferit. "Ei sunt văzuți de Dumnezeu și de îngeri, nu de corpuri și de minți curioase; lor le este suficient Dumnezeu" (12).

Acest principiu permite să se evalueze în mod corect lucrurile și persoanele care ne înconjoară. Majoritatea oamenilor se opresc la primul nivel și nici măcar nu suspectează existența unui plan superior. Sunt aceia care petrec viața preocupați numai să adune bogății, să cultive frumusețea fizică sau să-și mărească puterea proprie. Alții cred că valoarea supremă sau apogeul măreției este cel al inteligenței. Încearcă să devină celebri în domeniul literelor, al artei, al gândirii. Numai puțini știu că există un al treilea nivel de măreție, sfințenia.

Această măreție este superioară pentru că este veșnică, pentru că este astfel în ochii lui Dumnezeu care este adevărata măsură a măreției și pentru că realizează ceea ce este mai nobil în ființa umană, adică libertatea sa. Nu depinde de noi să ne naștem puternici sau slabi, frumoși sau mai puțin frumoși, bogați sau săraci, inteligenți sau mai puțin inteligenți; în schimb depinde de noi să fim cinstiți sau necinstiți, buni sau răi, sfinți sau păcătoși. Avea dreptate muzicianul Gounod, el însuși un geniu, când spunea că "o picătură de sfințenie valorează mai mult decât un ocean de geniu".

Vestea bună, cu privire la sfințenie, este că nu suntem constrânși să alegem între unul dintre aceste genuri de măreție. Putem fi sfinți în fiecare dintre ele. Au existat și există sfinți printre cei bogați și printre cei săraci, printre cei puternici și printre cei slabi, printre genii și printre persoanele fără cultură. Nimănui nu-i este închisă această măreția de la al treilea nivel.

4. A porni din nou la drum spre sfințenie

Tinderea noastră la sfințenie se aseamănă cu drumul poporului ales în deșert. Și ea este un drum format din continue opriri și reporniri. Din când în când poporul se oprea și instala corturile; ori pentru că era obosit, ori pentru că a găsit apă și hrană, ori pur și simplu pentru că este obositor a merge mereu. Dar iată că vine, dintr-o dată, porunca Domnului adresată lui Moise să ridice tabăra și să reia drumul: "Du-te și pleacă de aici cu poporul pe care l-ai scos din țara Egiptului; suie-te în țara pe care am jurat lui Abraham, lui Isaac și lui Iacob zicând: «O voi da seminției tale»" (Ex 33,1).

În viața Bisericii, aceste invitații de a porni din nou la drum se ascultă, mai ales, la începutul timpurilor forte din anul liturgic sau cu ocazii speciale cum este jubileul milostivirii divine, deschide de puțin timp de papa. Pentru fiecare dintre noi, luat individual, timpul de a ridica tabăra și de a porni din nou la drum spre sfințenie este atunci când îi simțim în interior chemarea misterioasă care vine din har. La început, există parcă un moment de oprire. Unul se oprește în vârtejul propriilor preocupări, ia distanță, cum se spune, de toate pentru a privi viața sa aproape din afară și de sus, sub specie aeternitatis. Atunci apar marile întrebări: "Cine sunt? Ce vreau? Ce fac cu viața mea?".

Deși era un călugăr, sfântul Bernard a avut o viață foarte agitată: concilii de prezidat, episcopi și abați de reconciliat, cruciade de predicat. Din când în când, spune biograful său, el se oprea și, aproape intrând în dialog cu sine însuși, se întreba: "Bernard, la ce ai venit?" (Bernarde, ad quid venisti?) (13). Pentru ce anume ai lăsat lumea și ai intrat în mănăstire? Noi putem să-l imităm; să rostim numele nostru (și asta folosește) și să ne întrebăm: De ce ești creștin? De ce ești preot sau călugăr? Faci lucrurile pentru care ești în lume?

În Noul Testament este descris un tip de convertire pe care l-am putea defini convertire-trezire sau convertire din lâncezeală. În Cartea Apocalipsului se citesc șapte scrisori scrise îngerilor (conform unor exegeți episcopilor) din tot atâtea Biserici din Asia Mică. În scrisoarea către îngerul din Efes, el începe cu recunoașterea a ceea ce a făcut bine destinatarul: "Cunosc faptele tale, străduința și statornicia ta... [Știu] că ai răbdare și că ai suferit pentru numele meu și n-ai obosit". În schimb, trece după aceea la prezentarea a ceea ce nu-i place lui: "Ai părăsit iubirea ta cea de la început". Și iată că, în acest moment răsună, ca un sunet de trâmbiță printre adormiți, strigătul Celui Înviat: Metanóeson, adică convertește-te! Zdruncină-te! Trezește-te" (Ap 2,1 șu).

Aceasta este prima dintre cele șapte scrisori. Mult mai severă este ultima dintre ele, cea adresată îngerului Bisericii din Laodiceea: "Cunosc faptele tale că nu ești nici rece, nici cald. O, de ai fi sau rece, sau cald!" Convertește-te și fii din nou zelos și fervent: Zeleue oun kai metanóeson! (Ap 3,15 ș.u.). Și aceasta, ca toate celelalte, se termină cu acel misterios avertisment: "Cine are urechi să audă ceea ce Duhul spune Bisericilor" (Ap 3,22).

Sfântul Augustin ne dă o sugestie: să începem să retrezim în noi o dorință de sfințenie: "Toată viața creștinului bun - scrie el - constă într-o sfântă dorință [adică, într-o dorință de sfințenie]: Tota vita christiani boni, sanctum desiderium est" (14). Isus a spus: "Fericiți cei cărora le este foame și sete de dreptate pentru că ei vor fi săturați" (Mt 5,6). Dreptatea biblică, se știe, este sfințenia. De aceea ne lăsăm cu o întrebare asupra căreia să medităm în acest timp de Advent: "Mie îmi este foame și sete de sfințenie sau mă resemnez cu mediocritatea?".

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note

1. Il Concilio Vaticano II. Documenti, Edizioni Dehoniane, Bologna 1967, pag. 47.

2. Sf. Augustin, Duhul și litera, 32, 56 (PL 44, 237).

3. Cf. Storia del concilio Vaticano II, a cura di G. Alberigo, vol. IV, Bologna 1999, pag. 68 șu.

4. Lumen gentium, 39.

5. Cf. Dt 32,4; Dan 3,27; Ap 16,7.

6. Cf. Rom 1,7 și 1Cor 1,2.

7. N. Cabasilas, Viața în Cristos IV, 6 (PG 150, 613).

8. Sf. Bernard, Omilii despre Cântarea Cântărilor, 61, 4-5 (PL 183, 1072).

9. Cf. 1Cor 1,2; 1Pt 1,2; 2,15.

10. Lumen gentium, 40.

11. Cf. S?ren Kierkegaard, Diario X 1,A 154 (ed. a cura di C. Fabro, Brescia 1962, vol. I, pag. 821).

12. B. Pascal, Gânduri, 593.

13. Guillaume de St. Thierry, Vita prima, I, 4 (PL 185, 238).

14. Sf. Augustin, In Epist. Joh. 4, 6 (PL 35, 2008).


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat