Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Neprihănita Zămislire a Preacuratei Fecioare Maria - 2015

"Bucură-te, Marie, cea plină de har, Domnul este cu tine!" (Lc 1,28).

Un copil din prima clasă primară din Germania a început să plângă tare atunci când învățătoarea i-a cerut lui și întregii clase să deseneze chipul mamei, pentru că el uitase cum arăta mama sa. Atunci, învățătoarea i-a zis: "Într-adevăr, este dureros să uiți chipul mămicii tale, dar du-te repede acasă, privește-o cu atenție pe mama ta și întoarce-te la fel de repede!" Copilul a alergat repede acasă, a privit o cu toată atenția pe mămica lui, apoi s-a întors imediat și fericit a început să-i picteze chipul.

Astăzi, Biserica, învățătoarea noastră în cele ale sufletului, ne cere și nouă să spunem cum arată mama noastră cerească, preacurata Fecioară Maria, neprihănit zămislită. Ba mai mult, în acest timp de Advent când ne pregătim pentru Crăciun, pentru ca Isus să se nască și în inima noastră cum s-a născut în inima Mariei și pentru a ne împlini dorința de mântuire din toate urmările rele ale păcatului, ne cere să-i reproducem în noi chipul ei minunat.

De aceea, Biserica ne cheamă astăzi la sărbătoarea Mariei, pentru ca luând aminte la lecturile biblice ale solemnității Neprihănitei Zămisliri a Preacuratei Fecioare Maria, la învățătura Magisteriului ei și la zicerile sfinților ei, ca să descoperim adevăratul chip al Mariei și apoi să-l reproducem cât mai exact în ființa noastră, pentru ca Isus să se nască și să ia chip și în noi (cf. Gal 4,19), pentru ca Isus să lucreze mântuirea sa și în noi, pentru ca Isus să se arate lumii și din noi (cf. Mt 5,16; 1Pt 2,12), așa cum a făcut și cu sfânta Fecioară Maria.

În biserica "St. Peter am Perlach" din Augsburg, regiunea Schwaben, landul Bavaria, din Germania, se află o reprezentare a Mariei care "dezlegă noduri". Această reprezentare este o punere în lumină a unei minunate imagini folosită de sfântul Irineu din Lyon (130-202), în predicile sale. El spunea: "Maria zămislită fără de păcat, în lumina harului lui Cristos, «dezleagă nodurile» încâlcite ale vieții noastre, noduri ivite în urma păcatului lui Adam și Eva". Situația grea pricinuită de Eva prin neascultare ei a fost pentru întreaga omenire asemenea unui "nod încâlcit", nod care din fericire pentru noi a fost dezlegat de Maria prin Fiul ei Isus, pe care l-a zămislit și născut prin credință, ascultare și supunere: "Iată roaba Domnului" (Lc 1,38).

După învățătura sfântului Irineu, bazată pe sfintele Scripturi, Maria este noua Evă, mama noului Adam, mama unei noi omeniri. Dacă din Eva cea rebelă, care a voit să fie ca Dumnezeu, s-a născut un om care își va ucide fratele, din Maria cea credincioasă și smerită (cf. Lc 1,38) s-a născut omul Dumnezeu care și-a jertfit viața pentru ca frații lui să trăiască. De aceea, Isus, în Evanghelia după Ioan, la nunta din Cana, pentru că în Mama lui o vedea pe noua Evă, pe femeia promisă în paradis (cf. Gen 3,15), a numit-o cu simplul nume de "femeie" (In 2,4), pentru ca toți s-o vadă și s-o considere ca pe noua Evă.

Această adresare "femeie" a lui Isus către mama sa indică fără echivoc că Maria, fiind noua Evă promisă în paradis, a cărei sămânță, a cărei mlădiță îl va învinge pe diavol (cf. Gen 3,15), conține în ea adevărul că Maria nu putea fi niciodată subjugată și atinsă de puterea satanei. De aceea și arhanghelul Gabriel ne-o prezintă astăzi pe Maria ca fiind "femeia cea plină de har" (Lc 1,28).

În Biblie cuvântul "har" are înțelesul de "dar gratuit și nemeritat" făcut de Dumnezeu unui favorit al său, căci Dumnezeu se îndură de oricine îi place (cf. Ex 33,19; Dt 5,10). Iar Maria, numită astăzi de către trimisul cerului "plină de har", arată că ea a primit daruri mai mult decât orice altă creatură.

Din noianul de daruri gratuite și nemeritate primite de Maria de la Dumnezeu, aș aminti astăzi doar câteva: alegerea ei din veșnicie ca să fie mama după trup a Fiului său, fapt pentru care a primit și numele de "theotokos"; prezervarea ei de orice prihană a păcatului, în vederea nașterii lui Mesia, fapt pentru care a primit numele de "Neprihănita Zămislire"; chemarea ei de a coopera cu întreaga Sfântă Treime la opera mântuirii oamenilor, fapt pentru care a fost numită "Fiica Tatălui", "Mama Fiului" și "Mireasa Duhului Sfânt"; chemarea ei de a participa la suferințele Fiului ei, de la Betleem până la Calvar, fapt pentru care a fost numită "cooperatoare la opera mântuirii"; frumusețea ei fără cusur, ca imagine a frumuseții și desăvârșirii la care va ajungă orice membru al Biserica Fiului ei, ca "mireasa lui frumoasă, fără pată și fără zbârcitură" (cf. Ct 4,7; Ef 5,27), fapt pentru care este numită "Tota Pulchra" și "Chip al Bisericii triumfătoare"; putere fără egal asupra tuturor forțelor răului și potrivnice (cf. Ct 6,8-10), fapt pentru care a fost numită "Groaza diavolilor"; dar și o inimă iubitoare, atât față de întreaga Sfântă Treime, dar cât și față de toți oamenii de mântuit, fiii ei spirituali, pe care i-a primit de fii de la Isus răstignit (cf. In 19,26-27), pentru a le fi sprijin și ajutor pe drumul vieții și al mântuirii, fapt pentru care este numită "Maica milei și "ajutorul creștinilor"; și nu în ultimul rând o bogată salbă de virtuți, mai mare decât a tuturor sfinților la un loc, pentru a fi pentru poporul lui Dumnezeu un exemplu desăvârșit de sfințenie, fapt pentru care a fost numită "vistiernica harurilor" și "comoară de virtuți".

De aceea, astăzi și, mai ales în solemnitatea Neprihănitei Zămisliri a Preacuratei Fecioare Maria, spunem cu Biserica "depozitara tezaurului biblic și spiritual", care pe baza Scripturilor, a învățăturilor sfinților și a înțelesurilor cuvântului "har", afirma la 8 decembrie 1854, prin scrisoarea enciclică "Ineffabilis Deus", a papei Pius al IX-lea (1792-1878) că: Dumnezeu a preferat-o pe Maria încă din veșnicie și ca să o facă o mamă demnă de Fiul său, a cruțat-o de orice pată a păcatului, a făcut-o nespus de frumoasă și i-a dat o putere divină asupra răului și o capacitate de susținere a Bisericii.

Dar ar fi fost prea puțin pentru infinita milostivire a lui Dumnezeu (milostivire a lui Dumnezeu pe care începând de astăzi o vom medita și aprofunda pe tot parcursul acestui an nou liturgic), ca să reverse acest tezaur de har numai asupra Mariei, căci Dumnezeu a voit să reverse acest tezaur de har peste toți oamenii care, crezând în el, vor primi prin Duhul Sfânt mântuirea realizată de Isus la cruce. Dumnezeu i-a dat Mariei noian de haruri pentru a ne arătă cât de multe vom primi și noi dacă vom crede în el și vom primi mântuirea lui. Maria a fost doar "prima" dintr-o mulțime incalculabilă de credincioși iertați, înfrumusețați și mântuiți, așa cum și Isus a fost "primul" înviat din morți tot dintr-o mulțime incalculabilă de frați care vor învia, vor fi înălțați și glorificați în cer, prin Duhul Tatălui, asemenea lui (cf. Rom 8,11.29).

Multe din comorile harului divin, în vederea nașterii lui Isus în lume și în suflete, le-am primit și noi deja sau le vom primi de la Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt. Pentru cei care își vor folosi harurile primite spre slava lui Dumnezeu și mântuirea sufletelor, ele vor fi completate în paradis până la nivelul celor primite de Maria, căci așa cum am spus deja, Maria plină de har și de strălucire divină este imaginea la care va ajunge orice om al noului popor ales (cf. Ap 21,2; LG 68).

Deci, diferența dintre noi și Maria constă în aceea că ea a fost făcută frumoasă, neprihănită, desăvârșită, investită cu putere și misiune mântuitoare și chemată la cruce și slava veșnică înainte de nașterea ei, în vederea meritelor viitoare lui Isus de la Calvar, merite care urmau să vină; iar noi am fost spălați de păcat, făcuți frumoși și neprihăniți, investiți cu putere și misiune, chemați la cruce și la gloria veșnică, investiți cu o "arvună" suficientă de haruri necesare, imediat după nașterea noastră, la Botezul nostru, când Isus împlinise mântuirea de la cruce; iar cu plinătatea harurilor și cu desăvârșirea promisă, ca să ajungem la nivelul Mariei, vom fi investiți când vom ajunge în viața veșnică.

Iată chipul Mariei, așa cum ne-l prezintă Biblia, Biserica și sfinții ei, chip pe care trebuie să-l copiem sau să-l refacem în noi, dacă voim ca Isus să se nască în noi și să ne mântuiască. Maria ne spune astăzi cu sfântul Paul: "Fiți imitatorii mei așa cum și eu am fost imitatoarea lui Isus" (1Cor 11,1; 4,16).

Dar, ca să putem imprima în noi chipul Mariei, trebuie s-o iubim, din dragoste față de Isus. Sfântul Francisc din Assisi (1181-1226) nutrea o dulce iubire și o caldă evlavie față de Maria, pentru că, spunea el: "L-a născut pe fratele și mântuitorul nostru, Isus, și pentru că mijlocește pentru noi".

Mulți dintre noi am auzit de întâmplarea acelui preot italian care, călătorind cu trenul alături de alți pasageri, rugându-se Breviarul (Breviarul este cartea oficială de rugăciuni a Bisericii propusă pentru toți creștinii), i-a lunecat dintre paginile Breviarului o frumoasă iconiță cu Maica Domnului cu pruncul Isus în brațe. Un copil care ședea pe bancheta din fața lui, văzând iconița, l-a întrebat pe preot: "Cine sunt doamna cea frumoasă și copilul cel minunat"? Iar preotul i-a răspuns că sunt "mama și fratele lui". Atunci copilul, privind la iconiță și la preot, i-a spus cu nevinovăție: "Nu prea semănați cu ei!"

Iată ce trebuie să facem! Trebuie să semănăm cu Isus, așa cum Maria și toți sfinții au semănat. "Cel care spune că rămâne în Isus trebuie să trăiască așa cum a trăit Isus" (1In 2,6), adică fără păcat (cf. In 8,46; 14,30).

Dacă Dumnezeu este Tatăl nostru, dacă Isus este fratele nostru, dacă Maria este mama noastră spirituală care ne-a adoptat sub cruce (cf. In 19,26-27), aceasta înseamnă că noi trebuie să semănăm Tatălui nostru ceresc, fratelui nostru ceresc, mamei noastre cerești și să devenim asemenea lor, fără de păcat, frumoși la suflet, fără zbârcitura tristeții și puternici contra satanei (cf. Ef 5,27).

Cel care a lepădat păcatul este frumos ca Isus și ca Maria neprihănit zămislită. Sfântul Bonaventura (1218-1274), un italian, un discipol al sfântului Francisc din Assisi (1181-1226) spunea: "Dacă cineva ar avea fericirea să vadă un suflet în starea harului sfințitor, ar muri de fericire". Iar un alt sfânt spunea: "Dacă cineva ar putea vedea cu ochii trupului un suflet în starea harului sfințitor, ar crede că îl vede pe Dumnezeu însuși". Sfântul Ioan ne spune că atunci când vom ajunge în cer vom fi ca Dumnezeu (cf. 1In 3,2).

Dacă o așa mulțime mare de sfinți, mulțime pe care nimeni nu va poate vreodată să o numere, a putut lepăda păcatul și să ajungă în cer (cf. Ap 7,9), oare noi de ce nu am putea, când am primit la fel de multe haruri ca ei? De aceea: "Fiindcă suntem înconjurați cu un nor așa de mare de martori, să dăm la o parte orice piedică și păcatul care ne înfășoară așa de lesne și să alergăm cu stăruință în alergarea care ne stă înainte" (Evr 12,1).

Apoi, pentru a semăna cu Isus și Maria, mai trebuie să facem legătura dintre om și om și dintre oameni și Isus, așa cum Maria și toți sfinții au făcut-o. Abatele și episcopul dominican francez Hermann de Tournai (1095-1147) o numește pe Maria "collum Ecclesiae", gâtul Bisericii, pentru că Maria face legătura dintre Cristos și toate celelalte membre ale trupului său mistic, Biserica.

Dintre multele lucruri pe care ar putea să ni le spună această zicere, cea mai importantă este că Maria a fost și este legătura dintre om și om, legătura dintre oameni și Isus și legătura dintre pământ și cer. Asta ne-o spun toate locurile de pelerinaj și toate sanctuarele mariane din lume. Din această zicere mai putem înțelege că Maria mai este și mijlocitoarea noastră la Isus, legătura noastră cu Isus, calea noastră spre Isus, scara noastră la Isus și poarta noastră la toate harurile lui Isus. De aceea, un dicton creștin spune: "Prin Maria, la Isus". Ba mai mult, aceste cuvinte vor să ne spună că și noi, la Botezul nostru, am fost făcuți oameni de legătură între oameni și semenii lor, între oameni și Isus, între pământ și cer.

Apropo, pe câți oameni i-am pus în legătură cu Isus și mântuirea lui? Asemenea Mariei, trebuie să-l naștem pe Isus în lume și în suflete, adică, asemenea Mariei să ne grăbim să-l ducem pe Isus în ținuturi muntoase (cf. Lc 1,39.58), în locuri unde oamenii trăiesc în valea morții păcatului (cf. Ez 37,1), în locurile unde oamenii sunt în lipsuri (cf. In 2,3), în locurile unde oamenii s-au risipit de lângă Isus (cf. Fap 1,14). Căci mântuirea lui toate ținuturile o așteaptă (cf. Is 42,4).

Să ne procurăm apoi de la Dumnezeu cel milostiv o inimă nouă, o inimă iubitoare, o inimă miloasă, o inimă jertfitoare, o inimă care asemenea inimii lui Isus și a Mariei, adică o inimă căreia să-i pese de cei săraci, bolnavi, de copii de bătrâni, de păcătoși; o inimă care să li-l pună pe Isus în brațe și care să-i pună pe oameni în brațele lui Isus (cf. Lc 2,28); o inimă care să-i ia în brațele proprii, o inimă care să le ofere tot ceea ce au nevoie, o inimă care să le să le aducă bucuria în suflet, o inimă după inima Tatălui milostiv care face sărbătoare celor fără sărbători (cf. Lc 15,20-24).

Toate acestea sunt doar câteva dintre caracteristicile Mariei, plămădită după inima Preasfintei Treimi, pe care noi trebuie să le imprimăm în noi, pentru ca Isus să se nască în noi, pentru ca Isus să ne mântuiască, pentru ca mântuirea lui Isus, prin noi să ajungă și alții și pentru ca la sfârșitul vieții să ni se spună unuia fiecăruia dintre noi: "Vino în cer pentru că semeni cu Isus, cu Maria și cu toți sfinții!"

"O, Marie, zămislită fără de păcat, roagă-te pentru noi, care alergăm la tine!"

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 30.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat