Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Sfânta Fecioară Maria, Născătoare de Dumnezeu - 2016

Să celebrăm maternitatea Fecioarei Maria. Să-l adorăm pe Domnul Cristos, Fiul ei.

Marele pictor austriac, Joseph Von Führich sau Josef Ritter Von Führich (1800-1876), a redat într-un tablou acea lume de gânduri și sentimente care au trebuit să cuprindă toată ființa Fecioarei Maria în momentul în care l-a zămislit, de la Duhul Sfânt, pe sfântul ei Fiu, Isus Cristos. Cufundată adânc în gândurile sale, fecioara Maria trece printr-o frumoasă zonă împădurită. Deasupra ei se văd îngeri în zbor: unul cântă, altul îi aruncă în cale petale de trandafiri, iar un al treilea pendulează către ea o cădelniță fumegândă. Toată imaginea este numai farmec, numai grație. Înțelegem, cântecul îngerului, i se adresează viitoarei mame. Înțelegem și petalele de trandafiri, și acelea ei i se cuvin. Dar fumul de tămâie din cădelniță? Acela nu mai este adresat Maicii Domnului. Acela vizează deja pe Fiul lui Dumnezeu a cărui monstranță vie era în această clipă fecioara mamă.

În prima zi a anului civil, Biserica o sărbătorește pe Maria, Născătoarea de Dumnezeu (Theotokos). Deși o sărbătorește pe Maria, Născătoarea de Dumnezeu, Biserica, îl pune totuși pe primul plan pe fiul ei și numele lui de Isus, "mântuitor", pentru a evidenția dependența Mariei de Cristos și pentru arăta că tot ceea ce Maria în Biserică, este numai datoră lui Isus și prin Isus, ale cărui merite de la cruce i-au fost aplicate anticipat, în vederea maternității sale divine.

De altfel și noi înșine dacă suntem ceva suntem tot numai lui Isus Cristos. Astfel, dacă suntem preoți, profeți și regi, dacă suntem fiii lui Dumnezeu și moștenitorii împărăției sale, dă suntem frații lui Isus și templele Duhului Sfânt, dacă suntem mântuiți și avem prin Isus intrare liberă la Tatăl, suntem tot numai datorită lui Isus Cristos și prin Isus Cristos, ale cărui merite de la cruce ne-au fost aplicate atunci când l-am primit prin credință. Nici un pământean, dacă este ceva, indiferent cine este el, nu este nimic fără Isus. De aceea la sfânta Liturghie îl lăudăm pe Tatăl ceresc și-i mulțumim că suntem mântuiți: "Prin Cristos, cu Cristos și prin Cristos".

Lectura a doua (Gal 4,4-7), ne vorbește despre Isus, care la împlinirea timpului, s-a născut în lume prin Maria. Dumnezeu a avut inițiativa de a-l trimite pe Fiul său pe pământ și care s-a identificat cu lumea pierdută (cf. Rom 1,3); prin această inițiativă omul a fost din nou înălțat la demnitatea de fiu, care se poate adresa lui Dumnezeu numindu-l Tată (cf. Gal 4,6)

Pericopa evanghelică de astăzi, (cf. Lc 2,16-21) este o meditație asupra misterului întrupării. Păstorii se duc la peștera din Betleem, îl găsesc pe Prunc în iesle și, uimiți de cele văzute, îl adoră și întorcându-se la turmele lor, vorbesc tuturor despre cele văzute și auzite.

Dacă Arius din Alexandria (256-336) nega Dumnezeirea Fiului spunând că este doar o "creatură" a Tatălui aleasă pentru o misiune; dacă Macedonius (+ 362), episcop de Constantinopol spunea despre Duhul Sfânt că este și el tot doar o "creatură" a Tatălui ales tot doar pentru o misiune; Nestorius (381-451), episcop și patriarh de Constantinopol, susținea că în Isus Cristos există două persoane distincte: persoana divină a Fiului lui Dumnezeu, născut din Tatăl mai înainte de toți vecii și persoana umană, persoana istorică, cu care Isus s-a născut din Fecioara Maria. Conform acestei erezii, Fecioara Maria nu l-ar născut pe Fiul lui Dumnezeu, ci doar pe omul Cristos, și ca atare este doar mama omului Isus și nu și mama Dumnezeului Isus. Biserica din totdeauna a învățat și apoi a întărit la Conciliul din Efes din anul 431, că în Isus este doar o singură persoană, Persoana divină. Însă, persoana divină a lui Isus, are două naturi: natura divină și natura umană. Iar Maria a născut persoana divină a lui Isus, cu cele două naturi ale ei, și ca atare Maria a fost numită și este cu adevărat "Născătoare de Dumnezeu" ("Theotokos).

Tocmai această maternitate divină a Mariei, anunțată prin profeți, vădită nouă la Betleem și confirmată de apostoli și evangheliști, o celebrăm noi astăzi împreună cu toată Biserica. Tot astăzi, Fiul lui Dumnezeu, născut la Betleem, este numit Isus, adică, mântuitor, pentru că vine să ne aducă cea mai mare binecuvântare a lui Dumnezeu, mântuirea. Mântuirea ne face și pe noi binecuvântați ca și pe fericita Fecioară Maria (cf. Mt 25,34; Lc 1,28). Mântuirea face și din noi creștinii "mame care nasc pe Isus în lume" (cf. Mt 12,50; Col 1,24), "mame a mii de zeci de mii" de noi fii (cf. Gen 24,60).

Biserica vrea ca începând măcar de astăzi toți fii ei, asemenea Fecioarei Maria și păstorilor, să vadă, să se uimească, să mediteze, să se roage, să înțeleagă bine, să se convertească, să trăiască și, să vorbească și altora despre cele văzute ca astfel toți oamenii să se împărtășească de mântuirea adusă de nașterea lui Isus în lume.

Astăzi la început de nou an, când oamenii își fac urări de bine unii altora, Biserica, ne binecuvântează și ea în numele lui Dumnezeu cel întreit și unic și prin mâinile Mariei, mama noastră cerească; astfel reînnoiesc în noi binecuvântările de odinioară date prin regi (cf. 2Sam 6,18; 1Rg 8,14.55) și preoți (cf. Num 6,22-27; Dt 10,8; 21,25), binecuvântări care se pot sintetiza în două cuvinte: protecție divină și pace statornică.

Dumnezeu l-a binecuvântat pe Noe, și el a fost începutul unei omeniri înnoite. Dumnezeu l-a binecuvântat pe Abraham cel credincios, și el a fost părintele poporului ales al lui Dumnezeu. Dumnezeu a binecuvântat-o pe Maria, și ea a devenit Maica Domnului. Biserica ne binecuvântează pe noi astăzi, ca să devenim copiii ei iubiți, adică, fiii Tatălui, frații Fiului și templele Duhului Sfânt; dar și martorii iubirii Tatălui, Fiului și Duhului Sfânt în lume.

Sfântul Augustin (354-430), spunea că: Maria este "noua scară a lui Iacob" pe care Isus a coborât la noi, dar și "scara" pe care noi ne putem înălța la cer după căderea noastră.

Iar, sfântul Bernard de Clairvaux (1090-1153), spunea că Fecioara Maria este noua Arcă a lui Noe care salvează pe toți aceea care se adăpostesc într-însa. Voiești să te salvezi de osânda veșnică, Maria este ajutorul creștinilor și scăparea păcătoșilor.

Sfântul Epifaniu (315-403), vorbește despre o pasăre numită "Pasărea Cardinal", care este și o pasăre "profet". Se spune că această pasăre este adusă la patul bolnavilor. Dacă pasărea îi privește în față, bolnavii se vindecă curând; dacă își întorcea capul, bolnavii se vindecă mai greu sau deloc. Așa este și cu noi muritorii. Dacă Maria îi privește este semn că vom fi mântuiți. De aceea, sfântul Bernard, o ruga astfel pe Maica Domnului: "Întoarce spre noi ochii tăi cei milostivi, și arată-ni-l nouă pe Isus"!

Sfânta Brigita a Suediei (1303-1373), a avut un fiu care se numea Carol care a ales cariera armelor. După moartea lui prematură, Brigita, era preocupată și se ruga pentru mântuirea lui. Dumnezeu, însă, a voit să o mângâie prin următoarea vedenie: A fost dusă în Duh la judecata lui Dumnezeu, unde Isus stătea pe un tron, iar alături de el stătea mama sa, Maria. Deodată apăru diavolul înfuriat și îi spuse lui Isus: Doamne, să știi că mama ta s-a purtat nedrept cu mine în două rânduri: mai întâi m-a împiedicat ca să intru în camera unde murea tânărul Carol ca să-l ispitesc; iar în al doilea rând când acest tânăr a murit, nu m-a lăsat să intru în sala judecății divine ca să-l învinuiesc. Atunci Maica Domnului a spus: "Deși satana este tatăl minciunii, acum a spus adevărul. Într-adevăr eu l-am apărat pe tânărul Carol de ispitele și acuzele satanei, pentru că îl iubea pe Fiul meu, Isus, și mă iubea și pe mine; apoi, și era gata să-și dea viața pentru Fiul meu și pentru mine. Din această vedenie, sfânta Brigita a înțeles că fiul ei Carol este mântuit.

Se povestește că demult trăia într-o mănăstire un tânăr servitor. Obiceiul lui era să-i aducă laudă sfintei Fecioare Maria. Dacă cineva îl striga, răspundea, "Ave, Maria". Dacă vorbea cu cineva începea cu "Ave Maria" și povestea despre lucrările făcute Dumnezeu în ea, dar și de lucrările în folosul oamenilor. Când a sosit și pentru el ceasul morții și al înmormântării, nefăcând parte din rândul călugărilor și neavând loc în cavoul lor, trupul a fost scos de pe domeniul mănăstirii și înmormântat în câmp, fără a-i se pune măcar un semn că acolo este un mormânt. Într-o zi, după ani și ani de zile, un tânăr, venind pe câmp spre mănăstire pentru a deveni monah, a observat că din pământ ieșea un crin mare și minunat. Văzându-l încă de la distanță, s-a apropiat să-l privească mai atent și, spre uimirea lui, a simțit un parfum minunat și din el ieșeau câteva raze aurii, iar de undeva, parcă din înaltul cerului, se auzea o melodie cerească, repetând mereu: "Ave, Maria". Curios peste măsură, omul a început să sape în jurul crinului și a dat peste un trup încă neputrezit și parcă viu. Din gura acestui mort răsărea crinul, care se arăta atât de frumos deasupra pământului. Anunțându-i pe frații de la mănăstire, aceștia au venit în procesiune, au îngenuncheat și-au recunoscut că faptul este extraordinar. I-au luat trupul și l-au dus în cavoul lor, dar nu știau ce nume are. De aceea, i-au pus numele "fratele Ave, Maria".

Evanghelia de astăzi ne spune că: "După ce l-au văzut pe prunc, păstorii au istorisit ce li se spusese despre el. Toți cei care-i auzeau rămâneau uimiți de cele ce le spuneau păstorii" (Lc 2,17-18). Nu ajunge numai să vedem, să auzim, sau știm lucruri mântuitoare, dar, mai trebuie și să le împărtășim altora. În Vechiul Testament, avem un exemplu care specifică o urgență și o prioritate în vestire. Iosif cel drept din Vechiul Testament, le-a spus fraților săi: "Grăbiți-vă"! Acesta este îndemnul pentru noi: "Vestește Cuvântul, stăruie asupra lui la timp și la netimp" (2Tim 4,2). Și acum prioritatea mesajului: "Grăbiți-vă de vă suiți la tatăl meu" (cf. Gen 45,9). La tatăl meu, tocmai la acela pe care ei îl amăgiseră că nu aveau nici o implicare legată de soarta lui.

Este interesant de observat că și femeia din Sihar, de la fântâna lui Iacob (cf. In 4,28-29), s-a întors în cetate, purtând mărturia despre Cristos tocmai la aceia înaintea acelora care a greșit prin felul ei de viață. În locul păcatului ei, a purtat mărturia pentru Isus care a eliberat-o de păcat. Și Petru, de asemenea, a trebuit să poarte o mărturie pentru Cristos tot înaintea acelora față de care greșise prin lepădarea de Isus și apoi prin prefăcătoria din Antiohia. Mai mult, frații lui Iosif nu au fost trimiși numai la tatăl lor, dar și la copiii copiilor lor. Iar mesajul acesta este și pentru noi, nu numai: "Crede în Domnul Isus, și vei fi mântuit tu și casa ta" (Fap 16,31), dar și: "Mergeți în toată lumea și propovăduiți evanghelia la orice făptură" (Mc 16,15).

Oare noi cum stăm la acest capitol? O formulă liturgică din Liturghia orientală, spune: "Să stăm bine, să stăm cu frică, să luăm aminte". Așa să facem.

Un an nou minunat tuturor!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 81.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat