Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

A treia predică de Advent a părintelui Raniero Cantalamessa (18 decembrie 2015)

Maria în misterul Bisericii

1. Mariologia din Lumen gentium

Obiectul acestei ultime meditații din Advent este capitolul al VIII-lea din Lumen gentium intitulat "Sfânta Fecioară Maria în misterul lui Cristos și al Bisericii". Să reascultăm ceea ce spune conciliul în această privință:

"Sfânta Fecioară, a cărei maternitate divină a fost predestinată din veșnicie, ca și întruparea Cuvântului, după planul providenței divine a fost, aici pe pământ, Mama aleasă a divinului Răscumpărător, însoțitoare de o excepțională generozitate și slujitoare umilă a Domnului. Zămislindu-l pe Cristos, născându-l, hrănindu-l, înfățișându-l Tatălui în templu, suferind împreună cu Fiul său răstignit pe cruce, ea a cooperat într-un mod cu totul deosebit la opera Mântuitorului, prin ascultare, credință, speranță și iubire aprinsă, pentru a reda sufletelor viața supranaturală. De aceea, ea ne este Mamă în ordinea harului" (1).

Alături de titlul Mamă a lui Dumnezeu și a credincioșilor, cealaltă categorie fundamentală pe care o folosește conciliul pentru a ilustra rolul Mariei este cea de model, sau de figură:

"Prin darul și menirea maternității divine, prin care este unită cu Fiul ei, Răscumpărătorul, și prin harurile și funcțiile ei deosebite, sfânta Fecioară este strâns unită și cu Biserica: Născătoarea de Dumnezeu este prototipul Bisericii, așa cum afirma deja sfântul Ambrozie, și anume în ordinea credinței, iubirii și unirii perfecte cu Cristos" (2).

Noutatea cea mai mare a tratării conciliare despre sfânta Fecioară Maria constă, după cum se știe, chiar în locul în care este inserată, adică în constituția despre Biserică. Cu asta Conciliul - nu fără suferințe și sfâșieri - realiza o profundă reînnoire a mariologiei, față de aceea din ultimele secole (3). Discursul despre Maria nu mai este de sine stătător, ca și cum ea ar ocupa o poziție intermediară între Cristos și Biserică, ci este condus, așa cum a fost în epoca Sfinților Părinți, în cadrul acesteia din urmă. Maria este văzută, așa cum spunea sfântul Augustin, ca mădularul cel mai excelent al Bisericii, dar un mădular al ei, nu din afară, sau mai presus de ea:

"Sfântă este Maria, fericită este Maria, dar mai importantă este Biserica decât Fecioara Maria. De ce? Pentru că Maria este o parte a Bisericii, un mădular sfânt, excelent, superior tuturor celorlalte, dar totuși un mădular al întregului trup. Dacă este un mădular al întregului trup fără îndoială trupul este mai important decât un mădular" (4).

Cele două realități se luminează reciproc. De fapt, dacă discursul despre Biserică face lumină asupra a cine este Maria, discursul despre Maria face lumină asupra a ce este Biserica, adică "trup al lui Cristos" și, ca atare, "aproape o prelungire a întrupării Cuvântului". Subliniază asta sfântul Ioan Paul al II-lea în enciclica sa Redemptoris Mater: "Prezentând-o pe Maria în misterul lui Cristos, Conciliul Vatican II găsește și calea pentru a aprofunda cunoașterea misterului Bisericii" (5).

O altă noutate a mariologiei conciliului este insistența asupra credinței Mariei (6), și aceasta o temă reluată și dezvoltată de Ioan Paul al II-lea care face din ea tema centrală a enciclicei sale mariane Redemptoris Mater (7). Este o întoarcere la mariologia Părinților care, mai mult decât pe privilegiile Fecioarei, insistau asupra credinței sale, ca aport personal al Mariei la misterul mântuirii. Și aici se observă influența sfântului Augustin:

"Fecioara Maria a născut crezând, ceea ce a zămislit crezând... După ce îngerul a vorbit, ea, plină de credință (fide plena), zămislindu-l pe Cristos mai întâi în inimă decât în sân, a răspuns: Iată-mă, sunt slujitoarea Domnului, fie mie după cuvântul tău" (8).

2. Maria Mamă a credincioșilor în perspectivă ecumenică

Ceea ce aș vrea să fac este să scot în evidență însemnătatea ecumenică a acestei mariologii a conciliului, adică modul în care ea poate contribui - și chiar deja contribuie - la reapropierea catolicilor și protestanților pe acest teren delicat și controversat care este evlavia față de Fecioară.

Înainte de toate clarific principiul care este la baza reflecțiilor care urmează. Dacă Maria se situează în mod fundamental de partea Bisericii, rezultă că toate categoriile și afirmațiile biblice de la care trebuie pornit pentru a face lumină asupra ei sunt mai degrabă cele referitoare la persoanele umane care constituie Biserica, aplicate ei "a fortiori", decât cele referitoare la persoanele divine, aplicate ei "prin reducție".

De exemplu, pentru a înțelege în modul corect conceptul delicat al medierii Mariei în lucrarea mântuirii este mai util a porni de la medierea creaturală, sau de jos, cum este cea a lui Abraham, a apostolilor, a sacramentelor și a Bisericii însăși, decât de la medierea divino-umană a lui Cristos. De fapt, distanța cea mai mare nu este aceea care există între Maria și restul Bisericii, ci aceea care există între Maria și Biserică pe de o parte, și Cristos și Treime pe de altă parte, adică între creaturi și Creator.

Acum să tragem din toate acestea concluzia. Dacă Abraham, prin ceea ce a făcut, a meritat în Biblie numele de "părintele nostru al tuturor", adică al tuturor celor care cred (cf. Rom 4,16; Lc 16,24), se înțelege mai bine cum Biserica nu ezită s-o numească pe Maria "Mamă a noastră a tuturor", mamă a tuturor celor care cred.

Din confruntarea dintre Abraham și Maria putem scoat o lumină și mai mare care nu se referă numai la simplul titlu, ci și la conținutul sau semnificația sa. Mama celor care cred este un simplu titlu de onoare sau este ceva mai mult? Aici se întrevede posibilitatea unui discurs ecumenic despre Maria. Calvin interpretează textul în care Dumnezeu îi spune lui Abraham: "În tine vor fi binecuvântate toate familiile pământului" (Gen 12,3) în sensul că "Abraham va fi nu numai exemplu și patron, ci motiv de binecuvântare" (9). Un cunoscut exeget protestant modern scrie, în același sens:

"S-a pus întrebarea dacă cuvintele din Cartea Genezei, capitolul 12, versetul trei ["În tine vor fi binecuvântate toate neamurile pământului"] vor să afirme numai că Abraham va deveni un soi de formulă pentru a binecuvânta și că binecuvântarea de care s-a bucurat el va trece în proverb [...]. Trebuie să ne întoarcem la interpretarea tradițională care înțelege acel cuvânt al lui Dumnezeu «ca o poruncă dată istoriei» (B. Iacob). Lui Abraham îi este rezervat, în planul mântuitor al lui Dumnezeu, rolul de mediator al binecuvântării pentru toate generațiile pământului"(10).

Toate acestea ne ajută să înțelegem ceea ce tradiția, începând de la sfântul Irineu, spune despre Maria: adică, ea nu este numai un exemplu de binecuvântare și de mântuire, ci, într-un mod dependent numai de harul și de voința lui Dumnezeu, și cauză de mântuire. "După cum Eva, scrie sfântul Irineu, neascultând, a devenit cauză de moarte pentru sine și pentru tot neamul omenesc, tot așa Maria..., ascultând, a devenit cauză de mântuire pentru sine și pentru tot neamul omenesc" (11). Cuvintele Mariei: "Toate popoarele mă vor numi fericită" (Lc 1,48) trebuie considerate, și ele, "o poruncă dată de Dumnezeu istoriei".

Este un fapt încurajator a descoperi că înșiși inițiatorii Reformei au recunoscut Mariei titlul și prerogativa de Mamă, și în sensul de Mama noastră și Mamă a mântuirii. Într-o predică pentru Liturghia de Crăciun, Luther spunea: "Aceasta este mângâierea și bunătatea îmbelșugată a lui Dumnezeu: ca omul, deoarece crede, să se poată bucura de un bun așa de prețios, ca Maria să fie adevărata sa mamă, Cristos fratele său, Dumnezeu Tatăl său... Dacă tu crezi așa, tu șezi atunci cu adevărat în sânul Fecioarei Maria și ești pruncul ei drag" (12). Zwingli, într-o predică din anul 1524, o numește pe Maria "curata Fecioară Maria, mamă a mântuirii noastre" și spune că, în privința ei, niciodată nu s-a "gândit și cu atât mai puțin n-a învățat sau afirmat în public ceva nelegiuit, dezonorant, nedemn sau rău" (13).

Așadar cum de am ajuns la situația actuală de atâta greutate din partea fraților protestanți față de Maria, până acolo încât în unele locuri se consideră aproape o obligație să fie diminuată Maria, să se atace încontinuu catolicii cu privire la acest punct și, în orice caz, să se survoleze tot ceea ce Scriptura însăși spune despre ea?

Nu este acesta locul pentru a face o revizionare istorică; vreau să spun numai care mi se pare că este calea pentru a ieși din această tristă situație cu privire la Maria. Această cale trece printr-o sinceră recunoaștere din partea noastră a catolicilor a faptului că adesea, în special în ultimele secole, am contribuit ca s-o facem pe Maria inacceptabilă de frații protestanți, cinstind-o în mod uneori exagerat și nesăbuit și mai ales nepunând această devoțiune într-un cadru biblic foarte clar care să-i arate rolul subordonat față de Cuvântul lui Dumnezeu, față de Duhul Sfânt și față de Isus însuși. Mariologia din ultimele secole devenise o continuă fabrică de noi titluri, noi devoțiuni, adesea în polemică față de protestanți, folosind-o uneori pe Maria - Mama comună! - ca o armă împotriva lor.

Conciliul Vatican II a reacționat în mod oportun împotriva acestei tendințe. El a recomandat ca toți credincioșii "Să evite cu grijă, atât în cuvinte cât și în fapte, tot ce ar putea induce în eroare pe frații despărțiți sau pe orice altă persoană, în privința adevăratei învățături a Bisericii", și a amintit acelorași credincioși că "adevărata devoțiune nu constă nici într-un sentiment steril și trecător, nici într-o credulitate deșartă" (14).

Din partea protestantă trebuie luat act, cred, de influența negativă pe care a avut-o, în atitudinea lor față de Maria, nu numai polemica anticatolică, ci și raționalismul. Maria nu este o idee, ci este o persoană concretă, o femeie, și ca atare nu se prestează să fie cu ușurință teoretizată sau redusă la un principiu abstract. Ea este însăși icoana simplității lui Dumnezeu. Pentru aceasta nu putea, într-un climat dominat de un raționalism exasperat, să nu fie eliminată din orizontul teologic.

O femeie luterană, decedată în urmă cu câțiva ani, Maica Basilea Schlink, a întemeiat o comunitate de călugărițe în sânul Bisericii luterane, numite "Surorile Mariei", acum răspândită în diferite țări din lume. Într-o broșură a sa, a cărei ediție italiană am îngrijit-o, după ce a amintit diferite texte ale lui Luther despre Sfânta Fecioară Maria, scrie:

"Citind cuvintele lui Luther, care până la sfârșitul vieții sale a cinstit-o pe Maria, i-a sfințit sărbătorile și a cântat în fiecare zi Magnificat, se simte cât de mult ne-am îndepărtat, în general, de atitudinea corectă față de ea... Raționalismul, care admite numai ceea ce se poate înțelege cu rațiunea, răspândindu-se, a eliminat din Bisericile evanghelice sărbătorile Mariei și tot ceea ce se referă la ea și a făcut să se piardă sensul oricărei referințe biblice la Maria: și de această moștenire suferim și astăzi. Dacă Luther, cu această frază: «După Cristos ea este în toată creștinătatea bijuteria prețioasă, niciodată lăudată îndeajuns» ne inspiră această laudă, eu, la rândul meu, trebuie să mărturisesc că sunt printre cei care timp de mulți ani din propria viață n-au făcut asta, eludând astfel și ceea ce spune Scriptura: «Iată de acum toate popoarele mă vor numi fericită» (Lc 1,48). Eu nu m-am pus printre aceste popoare" (15).

Toate aceste premise ne permit să cultivăm în inimă speranța că, într-o zi neîndepărtată, catolicii și protestanții să putem să nu mai fim despărțiți, ci uniți de Maria, într-o venerație comună, diferită probabil în forme, dar unanimă în a recunoaște în ea pe Mama lui Dumnezeu și pe Mama celor care cred. Eu am avut bucuria să constat personal câteva semne ale acestei schimbări aflate în desfășurare. În mai multe ocazii am putut să vorbesc despre Maria unui auditoriu protestant, observând printre cei prezenți nu numai primire, dar, cel puțin într-un caz, o adevărată emoție, ca și cum ar fi regăsit ceva drag și o vindecare a memoriei.

3. Maria, mamă și fiică a milostivirii lui Dumnezeu

Acum să lăsăm deoparte discursul ecumenic și să încercăm să vedem dacă și Anul Milostivirii nu ne ajută să descoperim ceva nou despre Mama lui Dumnezeu. Maria este invocată în rugăciunea foarte veche Salve Regina ca "Mater misericordiae", Maica milei; în aceeași rugăciune, ei îi este adresată invocația: "illos tuos misericordes oculos ad nos converte", "întoarce spre noi ochii tăi cei milostivi". La Liturghia de deschidere a Anului Jubiliar în Piața "Sfântul Petru" din 8 decembrie, alături de altar era expusă o icoană antică a Mamei lui Dumnezeu, venerată într-un sanctuar al greco-catolicilor din Jaroslav, în Polonia, cunoscută ca "Poarta milostivirii".

Maria este mamă și poartă a milostivirii într-un dublu sens. A fost poarta prin care milostivirea lui Dumnezeu, cu Isus, a intrat în lume, și acum este poarta prin care noi intrăm în milostivirea lui Dumnezeu, ne prezentăm la "tronul milostivirii" care este Treimea. Toate acestea sunt adevărate, dar este numai un aspect al raportului dintre Maria și milostivirea lui Dumnezeu. De fapt, ea nu este numai canal și mediatoare a milostivirii lui Dumnezeu; este și obiectul și prima destinatară a milostivirii lui Dumnezeu. Nu este numai cea care ne obține milostivire, ci și cea care a obținut, cea dintâi și mai mult decât toți, milostivire.

Milostivire este sinonim cu har. Numai în Treime iubirea este natură și nu este har; este iubire, dar nu milostivire. Faptul că Tatăl îl iubește pe Fiul nu este har sau concesie; este, într-un anumit sens, necesitate; Tatăl are nevoie să iubească pentru a exista ca Tată. Faptul că Fiul îl iubește pe Tatăl nu este concesie sau har; este necesitate intrinsecă, deși foarte liberă; El are nevoie să fie iubit și să iubească pentru a fi Fiu. Atunci când Dumnezeu creează lumea și în ea creează creaturi libere iubirea sa devine dar gratuit și nemeritat, adică har și milostivire. Asta încă înainte de păcat. Păcatul va face numai ca milostivirea lui Dumnezeu, din dar să devină iertare.

Așadar, titlul "plină de har" este sinonim cu "plină de milostivire". Maria însăși, de altfel, proclamă asta în Magnificat: "A privit, spune ea, la umilința slujitoarei sale", "aducându-și aminte de milostivirea sa"; "milostivirea lui rămâne din neam în neam". Maria se simte beneficiară a milostivirii, martora ei privilegiată. În ea milostivirea lui Dumnezeu nu s-a realizat ca iertare a păcatelor, ci ca ferire de păcat.

Dumnezeu a făcut cu ea, spunea sfânta Tereza a Pruncului Isus, ceea ce ar face un medic bun în timp de epidemie. El merge din casă în casă pentru a-i îngriji pe cei care au contractat contagiul; dar dacă are o persoană care îi este deosebit de dragă, cum ar fi soția sau mama, va face în așa fel încât, dacă poate, nici măcar să nu ia contagierea. Și așa a făcut Dumnezeu, ferind-o pe Maria de păcatul strămoșesc pentru meritele pătimirii Fiului.

Vorbind despre omenitatea lui Isus, sfântul Augustin spune: "Pe baza a ce anume omenitatea lui Isus a meritat să fie asumată de Cuvântul veșnic al Tatălui în unitatea persoanei sale? Care faptă bună a sa a precedat asta? Ce anume a făcut înainte de acest moment, ce anume a crezut sau a cerut, pentru a fi înălțată la așa demnitate inefabilă?". Și adăuga în altă parte: "Caută meritul, caută dreptatea, reflectează și vezi dacă găsești altceva decât har" (16).

Aceste cuvinte aruncă o lumină singulară și asupra persoanei Mariei. Despre ea trebuie să se spună, și mai pe bună dreptate: ce anume a făcut Maria, pentru a merita privilegiul de a da Cuvântului omenitatea sa? Ce anume a crezut, a cerut, a sperat sau a suferit pentru a veni pe lume sfântă și neprihănită? Caută, și aici, meritul, caută dreptatea, caută tot ceea ce vrei și vezi dacă găsești în ea, la început, altceva decât har, adică milostivire!

Și sfântul Paul nu va înceta, toată viața sa, să se considere ca un rod și un trofeu al milostivirii lui Dumnezeu. Se definește "unul care a obținut milostivire de la Domnul" (1Cor 7,25). Nu se limitează să formuleze doctrina milostivirii, ci devine martorul ei viu: "mai întâi am fost un defăimător, un persecutor și un insultător, dar am găsit îndurare" (1Tim 1,12).

Maria și apostolul ne învață că modul cel mai bun de a predica milostivirea este de a da mărturie despre milostivirea pe care Dumnezeu a avut-o față de noi. Să ne simțim și noi roade ale milostivirii lui Dumnezeu în Cristos Isus, vii numai prin ea. (A simți asta, nu în mod necesar a spune asta). Într-o zi Isus a vindecat un sărman posedat de un duh necurat. Acesta voia să-l urmeze și să se unească la grupul discipolilor; Isus nu i-a permis asta, ci i-a spus: "Mergi acasă la ai tăi și povestește-le ceea ce a făcut Domnul pentru tine și cum s-a îndurat de tine" (Mc 5,19 ș.u.).

"Misericordias Domini in aeternum cantabo" spunem cu psalmul (Ps 88,2): "Milostivirile Domnului în veci le voi cânta". Maria, care în Magnificat îl preamărește pe Dumnezeu și îi mulțumește pentru milostivirea sa, ne invită să facem același lucru în acest An al Milostivirii. Ne invită să facem să răsune în fiecare zi în Biserică glasul său, asemenea corului care repetă un cântec în urma solistului. De aceea îmi permit să vă invit să proclamăm împreună, în picioare, ca rugăciune finală în locul antifonului marian, cântarea către milostivirea lui Dumnezeu care este Magnificat. "Sufletul meu îl preamărește pe Domnul...".

Sfinte Părinte, venerabili părinți, frați și surori: Crăciun Fericit și An Fericit al Milostivirii!

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

1. LG 61.

2. LG 63.

3. Cu privire la evenimentele schemei mariologice în discuțiile conciliare, cf. citata Storia del Concilio Vaticano II, a cura di G. Alberigo, II, pag. 520-522; III, pag. 446-449; IV, pag. 74 șu.

4. Sf. Augustin, Discurs 72,7 (Miscellanea Agostiniana, I, Roma 1930, pag. 163).

5. Sf. Ioan Paul al II-lea, Enciclica Redemptoris Mater, 5.

6. Cf. LG 58.

7. RM, 5: "În aceste reflecții mă refer mai ales la acea «peregrinare a credinței», în care «Fericita Fecioară a înaintat», păstrând cu fidelitatea unirea sa cu Cristos".

8. Sf. Augustin, Discursuri, 215, 4 (PL 38, 1074).

9. Calvin, Le livre de la Gen?se, I, Geneva 1961, pag. 195.

10. G. von Rad, Das erste Buch Moses, Genesis, Göttingen9 1972 (trad. it. Genesi, Brescia 1978, pag. 204).

11. Sf. Irineu, Adv. Haer., III, 22, 4.

12. Luther, Kirchenpostille (ed. Weimar, 10, 1, pag. 73).

13. H. Zwingli, Predigt von der reinen Gottgebärerin Maria (în: Zwingli, Hauptschriften der Prediger, I, Zurich 1940, pag. 159).

14. LG 67.

15. Mutter Basilea Schlink, Maria, der Weg der Mutter des Herrn, Darmstadt 19824 (ed. it. Milano, Ancora, 1983, pag.102-103).

16. Sf. Augustin, Predestinația sfinților, 15,30 (PL 44, 981); Discursuri 185, 3 (PL 38, 999).


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat