Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Duminică, 18 octombrie, Francisc proclamă patru noi sfinți

Duminică, 18 octombrie 2015, Francisc proclamă patru noi sfinți. Vincețiu Rossi, Maria a Neprihănitei Zămisliri, Ludovic și Maria Azelia Martin care la 18 octombrie sunt proclamați sfinți de Papa Francisc, împreună dau o prezentare a stărilor de viață în care vocația creștină se poate exprima: chemarea la căsătorie și la creșterea copiilor, consacrarea călugărească prin voturi, preoția.

Vincenzo Grossi

De Marilena Borsotti

Părintele Vincenzo Grossi este prezentat ca model de viață evanghelică trăită printr-o intensă caritate pastorală, exercitată în "periferii" și purtând asupra sa "mirosul oilor". Rod matur al slujirii sale este întemeierea fiicelor Oratoriului, chemate să colaboreze cu parohii la educarea tineretului feminin mai nevoiaș.

Născut la Pizzighettone (Cremona) la 9 martie 1845, din Baldassarre și Maddalena Capelini, este penultimul din zece copii. Tatăl este morar și toată familia este angajată în această activitate care, dacă pe de o parte garantează o anumită liniște, pe de altă parte cere trudă. La unsprezece ani, după ce a primit prima împărtășanie, Vincenzo începe să simtă atracția față de preoție. Îi destăinuiește mamei dorința de a intra în seminar, așa cum făcuse deja fratele său Iosif. Însă motivațiile tatălui impun o așteptare: este nevoie de contribuția lui Vincenzo, băiat puternic și de bunăvoință, în munca la moară.

Nu se descurajează și în cursul anilor idealul său se întărește. Unește dubla trudă a muncii și a studiului. Așteaptă "ora lui Dumnezeu", conform unei expresii care i-a devenit obișnuită. Între timp își face un program de viață și este fidel în respectarea lui. Răbdarea și perseverența creează terenul potrivit pentru intrarea sa în seminar, care are loc în anul 1874, la nouăsprezece ani.

Se dedică studiilor cu folos, este jovial, vesel și disciplinat. Se dedică apostolatului printre cei mai tineri. În destăinuirile rare, se definea "ca o cloșcă având puișorii în jur". Însă itinerarul formativ nu era lipsit de obstacole. Se ciocnește cu o dură situație socială și eclezială. Evenimentele dinaintea și de după unitatea Italiei și confuzia doctrinală în cadrul Bisericii creează un tablou complex. Hirotonit în catedrala din Cremona la 22 mai 1879, încă de la început optează pentru o sinceră și indiscutabilă fidelitate față de Papa și față de magisteriul său. Desfășoară slujirea la Gera di Pizzghettone, la Sesto Cremonese, la Ca' de' Soresini. Apoi este numit paroh la Regona, districtul Pizzighettone, unde rămâne timp de zece ani. Poziția marginală, locul simplu și rural, sărăcia răspândită, indiferența religioasă nu-l descurajează pe tânărul preot, care găsește în rugăciunea intensă și prelungită forța pentru a trăi intimitatea cu Isus, care se traduce în grijă față de poporul său.

Se roagă, studiază, deschide propria casă copiilor pentru catehism, pentru a le da un pic de instruire, pentru ca să se poată juca într-un loc sigur și să găsească un pic de mâncare, care să poată compensa sărăcia mesei din familie. Tolerează gălăgia și chiar unele daune aduse mobilierului. Îl întărește conștiința că atunci când copiii sunt cu el pot să stea departe de pericole. Pentru el însuși alege un stil caracterizat de sobrietate. Este grijuliu față de cei suferinzi, care întărește, se dedică în mod asiduu confesionalului și direcțiunii spirituale. Temperează propria personalitate cu răbdarea agricultorului care aruncă sămânța, dar nu pretinde să vadă imediat rodul propriei trude. Învață să primească și insuccese și contradicții.

De la Regona este transferat la Vicobellignano, unde rămâne timp de 34 de ani. Numirea episcopului subliniază stima față de el, dată fiind necesitatea unui paroh pregătit care să poată stăvili o situație dificilă din punct de vedere pastoral. Și prezența unei comunități protestante face situația delicată. Dar și aici, părintele Vincenzo se încredințează puterii invizibile a rugăciunii, convins că preotul nu poate jertfi o ostie străină, dacă nu este dispus să se jertfească el însuși cu această victimă. Jertfa sa este una totală, dar bucuroasă, nu încruntată. Conștient de ignoranța religioasă răspândită, de necesitatea de a contrasta ideologii înșelătoare, se dedică în mod asiduu predicării și în afara parohiei. Este chemat în diferite localități din zona Cremona și Lodi. Și treptat urmărește o intuiție, care îl va face să întemeieze fiicele Oratoriului: tinere femei doritoare să se dăruiască în întregime lui Dumnezeu și să intre în slujba sa. Treptat le formează și este admirat de limpezimea intențiilor lor. Impresionat de mizeria morală și materială a tineretului feminin din timpul său, formează mici comunități de consacrate pentru a face printre tinere "cel mai mare bine posibil", și în acest mod să colaboreze cu parohii în îngrijirea lor. Cu două condiții: disponibilitatea la sărăcie și spiritul de adaptare. Patronul lor este sfântul Filip Neri, apostolul iubirii lui Dumnezeu printre tineri. Aspectul lor nu le desparte mult de femeile timpului, au un stil simplu și jovial și ca loc de rugăciune biserica parohială; desfășoară simple opere educative pentru a forma fetele și tinerele, mai ales cele mai nevoiașe. Și părintele Vincenzo urmează activ și cu discreție ceea ce el definește "o lucrare a lui Dumnezeu", refuzând mereu titlul de întemeietor.

În momentul morții, care a avut loc la 7 noiembrie 1917, exprimă prin ultimele sale cuvinte încredințarea sa și a operei sale Domnului: "Calea este deschisă: trebuie mers...". Aceste cuvinte au devenit motoul Institutului care, în variația situațiilor și a timpurilor, încearcă să fie în mod fidel creativ la inspirația originară. Părintele Vincenzo a fost beatificat la 1 noiembrie 1975.

Maria Isabel Salvat y Romero

De Alfonso Ramírez Peralbo

Născută la 20 februarie 1926 la Madrid într-o familie înstărită, Maria Isabel Salvat y Romero a fost botezată ziua următoare în parohia Stăpânei Noastre a Zămislirii. În ambientul familial puternic motivat în sens religios a asimilat valorile creștine pe care le-a aprofundat frecventând încă de copilă colegiul madrilen al Sfintei Fecioare Maria, gestionat de surorile irlandeze.

În 1936, la izbucnirea războiului civil, familia s-a mutat în Portugalia; dar după doi ani s-au întors în patrie, mai întâi în orașul basc San Sebastián, apoi din nou în capitală. De-a lungul anilor și-a format calități personale și culturale pentru a putea proiecta o viață socială plină de satisfacții. În schimb a început să simtă vocația la viața călugărească. Dar nu a ales surorile irlandeze, ci surorile Crucii, institut întemeiat la Sevilla de sfânta Angela a Crucii, cunoscut prin intermediul a două călugărițe îmbrăcate sărăcăcios care în fiecare lună treceau pe acasă la ea pentru a primi pomana și rămâneau ca să vorbească. Primită ca postulantă în capitala andaluză în 1944, în anul următor a primit haina călugărească, cu numele de sora Maria a Neprihănitei Zămisliri. În timpul noviciatului s-a remarcat prin angajare, spirit de jertfă și exemplaritate. Îndeosebi se evidențiază în ea simplitatea, iubirea față de sărăcie, comportamentele umile, spiritul de ascultare. În 1947 depune voturile temporare.

Datorită pregătirii sale umane și spirituale, i-a fost încredințată direcțiunea colegiului din Lopera, lângă Jaén. Au urmat alte roluri de responsabilitate la Valladolid și la Estepa. În 1966 a fost chemată la casa mamă din Sevilla, mai întâi ca auxiliară apoi ca maestră de novice. Pentru ea, în comunitate, nu existau munci de două clase, una mai înaltă decât alta, toate erau egale pentru că toate erau servicii aduse fraților și surorilor. După doi ani a devenit provincială, apoi consilieră generală, apoi superioară a comunității din Villanueva del Río y Minas (Sevilla), unde a putut atinge cu mâna sărăcia celor lipsiți și a bătrânilor abandonați care trăiau fără adăpost în afara orașului. În 1977, a devenit superioară generală. Și cu permisiunea Sfântului Scaun, a fost realeasă de alte trei ori în funcție, deosebit de delicată în anii dificili care au urmat după Conciliul al II-lea din Vatican și care au văzut-o angajată în actualizarea constituțiunilor Institutului. Atitudinea sa a fost de un echilibru dinamic: n-a trăit fidelitatea ca o repetare a unor formule rodate, ci ca o dorință de creativitate pentru a veni în întâmpinarea exigențelor pe care Domnul le dădea de înțeles. În fiecare împrejurare a privit la fondatoarea sfânta Angela, ca la un izvor peren de continuitate coerentă în reînnoirea necesară.

A avut o grijă deosebită față de formarea permanentă a surorilor, mai ales pentru cele care trăiau momente de criză și de rătăcire; și în acei ani de experimente și incertitudini mărturia sa de viață a constituit un punct de referință pentru multe. S-a îngrijit de însuflețirea vocațională, ale cărei roade s-au format în mod vizibil, ducând la deschiderea de noi case călugărești în alte orașe din Spania: Puertollano, Huelva, Cádiz, Lugo, Linares, Alcázar de San Juan. O casă a fost întemeiată și în Reggio Calabria în 1984.

Personalitatea sa senină și jovială contribuia la crearea unui climat de încredere și de comuniune. În ea se evidenția o intensă experiență călugărească, trăită cu conștiința prezenței lui Dumnezeu și în căutarea constantă a voinței sale și alimentată la izvoarele rugăciunii și contemplației; o disponibilitate sinceră față de exigențele aproapelui, în mod deosebit ale celor mai nevoiași, și o deschidere vie față de problemele contemporane; o orientare spre perfecțiune, așa încât a ajuns la o exercitare ferventă a virtuților umane și creștine.

În 1994 i-a fost diagnosticată o tumoare. Operată, a înfruntat boala cu docilitate și tăria sufletească și timp de patru ani a continuat activitatea sa. În ultimele zile, când suferința s-a făcut simțită mai mult, a reînnoit încrederea sa în bunătatea lui Dumnezeu. La 31 octombrie 1998 a murit în casa mamă. La înmormântarea sa au participat numeroși preoți și călugărițe, împreună cu o mare participare a credincioșilor. Investigația diecezană a fost celebrată la Sevilla de la 20 februarie la 15 noiembrie 2004. Beatificată la 18 septembrie 2010, postulatura a supus după aceea judecății Congregației Cauzelor Sfinților presupusa vindecare miraculoasă, care a avut loc în capitala Andaluziei în 2012: un bărbat de patruzeci și trei de ani care a căzut dintr-o dată la pământ în stare de inconștiență, a fost internat într-un spital citadin unde s-a pornit un protocol de hipotermie terapeutică și i-au fost administrate medicamente. Pacientul a intrat în comă, cu daune cerebrale grave. În acel context, o soră din Institut a invitat o prietenă a mamei pacientului să o roage pe fericita Maria a Neprihănitei Zămisliri. S-au unit la rugăciune sora însăși, o altă soră, mama bolnavului și câțiva prieteni din arhiconfraternitatea Fecioarei Speranța "Macarena", al cărei membru era bolnavul. La douăsprezece zile de la internare bărbatul s-a trezit din comă și i-a recunoscut pe cei prezenți.

Ludovic Martin și Maria Azelia Guérin

De Antonio Sangalli

Primăvara anului 1858. Maria Azelia Guérin traversează podul Sfântul Leonard la Alençon. Un tânăr merge în sens opus și trece mai departe. În inimă, clar un glas: Este soțul pregătit pentru tine! El este Ludovic Martin, ceasornicar și bijutier, are 35 de ani. Ea, brodeză experimentată de la prețiosul "Punct din Alençon", are 27 de ani. Amândoi au în urma lor o căutare vocațională dificilă. Ludovic, din Normandia, a coborât până la Alpi pentru a deveni canonic al Marelui Sfânt Bernard. Nefiind acceptat, se întoarce în familie, se dedică artei sale și participă la viața parohială prin cercurile culturale și caritative. Maria Azelia, "nu"-ul îl primește de la fiicele Sfântului Vincențiu: sănătatea sa este prea fragilă. Nu-și pierde cumpătul și se roagă: Doamne, pentru că nu sunt vrednică să fiu mireasa ta, voi intra în căsătorie pentru a împlini sfânta ta voință, dar dă-mi mulți copii și toți să fie consacrați! Dumnezeu pare că acceptă: se vor naște nouă copii în familie. Ultima născută, "mica Tereza".

Maria Azelia și Ludovic au celebrat căsătoria la Alençon, în biserica Notre-Dame, la trei luni după acea întâlnire, la miezul nopții, între 12 și 13 iulie 1858, așa cum era obicei atunci. O iubire nupțială, iubirea lor, care a fost locul privilegiat al celei mai înalte creșteri spirituale. Faptul de a fi slujitori ai sacramentului, pentru soți, nu se epuizează în actul celebrării liturgice. De la acel "da" începe pentru cei doi exercitarea unei slujiri care, în cotidian, trecând prin gesturi de duioșie, este dar reciproc. Maria Azelia și Ludovic, la început au intuit asta cu greu, dar curând, cu ajutorul unui duhovnic luminat, au pornit pe calea unei sfințenii conjugale exemplare. Care a fost matricea consacrării feciorelnice a fiicelor pe care ei le-au zămislit, le-au crescut, le-au educat. Un pământ sfânt, această familie, în care fiecare comportament al părinților între ei, față de bătrânii bolnavi - bunicii paterni și cel matern - și față de copii este trăit într-o optică de credință simplă, formată din încredințare lui Dumnezeu, din rugăciune, din participare la Euharistia zilnică, la vespere, la cateheza duminicală și la activitățile caritative.

Pentru a învăța să mă rog, îmi era suficient să-l privesc pe tata; rugăciunea sa era rugăciunea unui sfânt: spunea Tereza. O practicare asiduă a spovezii, o devoțiune foarte iubitoare față de Fecioară, iubirea față de sfinți, se împleteau cu o cateheză familială foarte îngrijită de părinți. Prin meditarea Evangheliei, citirea vieților sfinților, a Année liturgique de Dom Guéeranger, a Imitațiunii lui Cristos, părinții le introduc pe fiice în profunzimea misterelor lui Cristos, mai ales cele ale pătimirii sale: devoțiunea față de sfânta față era specială în Ludovic. Pentru Leonia, a treia născută, șubredă cu sănătatea, pe care temperamentul caracterial o face rebelă, au fost puse în aplicare toate atențiile și delicatețele.

Pentru fiecare naștere care se anunță în ea, Maria Azelia îi cere lui Dumnezeu ca pruncul să fie un adevărat creștin, un apostol, un misionar. De patru ori, sfâșiată, va vedea murind pe cei mici ai săi. Trei la câteva luni de viață, Elena, dintr-o dată, la cinci ani. Când închideam ochii copilașilor mei dragi și îi puneam în sicriu, simțeam o durere foarte puternică, dar mereu resemnată. Mulți îmi spuneau că ar fi fost mai bine să nu-i fi avut. Nu puteam tolera acest limbaj. Durerile mele, suferințele mele nu pot fi măsurate cu fericirea veșnică a copiilor mei (Scrisoare către fratele, 17 octombrie 1871).

Cât privește caritatea, povestește Celina că tatăl său nu putea să vadă nicio mizerie fără a o ajuta. Într-o dimineață a întâlnit un bătrân epuizat, i-a dat de mâncare și l-a îngenuncheat la picioarele sale pe Tereza și pe ea pentru ca să le binecuvânteze.

Maria Azelia moare la 45 de ani de carcinom la sân. După îngrijiri dureroase, călătoria la Lourdes ca ultimă speranță, unită cu promisiunea: dacă Sfânta Fecioară nu mă vindecă, o voi ruga să o vindece pe fiica mea [Leonia], să-i deschidă inteligența, să facă din ea o sfântă. Voi face tot posibilul pentru a obține minunea: dar, dacă nu voi fi vindecată, voi încerca să când la fel la întoarcere (Scrisoare către cumnata, 20 februarie 1877). Cu zece zile înainte, când metastaza a invadat de acum tot organismul, se târăște până la biserică pentru liturghia de sărbătoare. Ungerea, viaticul în prezența întregii familii (Tereza are patru ani și jumătate), marchează plecarea sa la 28 august 1877.

Dumnezeul meu, tu mă onorezi prea mult: acesta este comentariul lui Ludovic atunci când fiicele îi manifestă intenția de a se face călugărițe. Intrarea Paulinei în Carmel era prevăzută, nu aceea a Mariei, sprijinul casei. Totuși, eroicul tată spune "da"-ul său fără regrete tuturor, și Celinei. Îl va spune și Leoniei, care de două ori lasă viața călugărească până când va intra definitiv la Vizitațiunea din Caen, unde a murit la vârstă înaintată. Astăzi, cea mai problematică dintre fiicele Martin, este slujitoare a lui Dumnezeu. Cunoaștem vocația Terezei și consensul deplin al lui Ludovic, care o însoțește la Roma, pentru a obține de la Leon al XIII-lea permisiunea de a intra în Carmel la numai 15 ani.

Constrâns să se interneze în spitalul psihiatric din Caen din cauza unei arterioscleroze cerebrale, medicului care se uimește de seninătatea sa și de rugăciunea sa neîntreruptă îi spune: în viață am comandat mereu și mă văd redus să ascult. Este dur, dar știu că este pentru binele meu. N-am avut niciodată umiliri, dar era nevoie de una. Dumnezeu să fie preamărit.

Apoi, complet paralizat, a fost primit în casa cumnatului Isidor, unde a murit la 29 iulie 1894, asistat de fiica Celina. Puțin după moarte, Tereza va aminti generozitatea tatălui care a oferit altarul mare catedralei "Sfântul Petru" din Lisieux.

(După L'Osservatore Romano, 17 octombrie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat