Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XXV-a de peste an - B (2015)

Dumnezeu ne-a chemat prin evanghelie spre dobândirea gloriei Domnului nostru Isus Cristos (cf. 2Tes 2,14).

Duminica trecută am văzut că momentul Cezareii lui Filip, a însemnat un moment de cotitură în viața lui Isus, dar mai ales în viața ucenicilor săi, căci Isus pentru prima dată le-a anunțat ucenicilor săi că el, Fiul Omului, "trebuie să sufere multe, să fie respins de bătrâni, de arhierei și cărturari, să fie ucis și a treia zi să învie" (Mc 8,31). Acesta era planul divin de mântuire, dar apostolii nu numai că nu l-au înțeles, ci Petru chiar a protestat cu vehemență (cf. Mc 8,32). Văzând Isus că ucenicii n-au înțeles mare lucru din minunile și învățăturile sale de până atunci, a lăsat pentru puțin timp mulțimile și a început să se ocupe în mod special de ucenicii săi, pentru ca ei să priceapă și să accepte planul lui Dumnezeu de mântuire, prin patima, moartea și învierea lui.

Isus s-a preocupat de ucenicii săi de atunci, dar și de ucenicii săi din toate timpurile, pentru că după patima, moartea, învierea, înălțarea și glorificarea sa la dreapta Tatălui, ei trebuiau să preia și să continue misiunea de sa: de a paște oile sale (cf. In 21,15-17), de a face ucenici din toate neamurile (cf. Mt 28,19) și de a-i fi martori până la marginile lumii (cf. Fap 1,8).

De aceea, Isus, în evanghelia de astăzi, începe prin a le vesti pentru a doua oară patima, moartea și învierea lui. Această a doua vestire este tratată cu indiferență. Isus le vorbește despre cum el va fi "dat în mâinile oamenilor și îl vor ucide" (Mc 9,31), pe când ei se implică în dispute zadarnice de supremație, care este primul, care este mai mare (cf. Mc 9,34).

Dacă ei ar fi cunoscut Scripturile, ar fi știut că planul divin de mântuire implică patima și moartea lui Mesia. Biserica a ales astăzi spre exemplificare textul din Cartea Înțelepciunii, care redă gândurile celor răi: "Să-l vânăm pe cel drept, pentru că ne stingherește și se împotrivește faptelor noastre; să-l încercăm cu ocări și cu chinuri; să-l dăm unei morți de ocară, căci, după vorba lui, Dumnezeu va avea grijă de el" (Înț 2,12.19-20).

Într-adevăr, cuvintele și acțiunile lui Isus i-au stingherit pe liderii acelor vremuri, în special pe farisei, pe cărturari și pe marii preoți. Ei sunt cu adevărat cei care l-au dat la moarte pe Isus. Dar după cuvântul Scripturii, Isus a fost protejat de Tatăl ceresc. Protecția pe care a primit-o Isus de la Tatăl a fost diferită de ceea pe care o așteptau cei răi, ca Isus să fie cruțat de moarte. Pentru a împlini planul de mântuire, Isus s-a lăsat dat la moarte, dar a spus: "Nimeni nu-mi ia viața cu sila, ci o dau eu de la mine. Am putere s-o dau și am putere s-o iau iarăși" (In 10,18). Într-adevăr, Isus a învins moartea, așa cum a prezis, căci, după trei zile de la moartea lui, a înviat biruitor și măreț pentru a nu mai muri (cf. Mc 9,31). De aceea, sfântul Paul avea să scrie ceva mai târziu: "Moartea a fost înghițită de biruință. Unde este, moarte, biruința ta? Unde este, moarte, ghimpele tău?" (1Cor 15,54-55).

Mare problemă au avut apostolii cu înțelegerea și cu acceptarea planului divin de mântuire a lumii prin cruce. Deși Isus le-a vorbit cel puțin de trei ori că el va trebuie să sufere, să moară, dar și să învie din morți (cf. Mc 8,31; 9,31; 10,33), ei tot la un Mesia pământesc se gândeau. Deși Isus le-a vorbit ucenicilor săi despre faptul că împărăția sa care nu este din lumea aceasta (cf. In 18,36), ei tot la o împărăție a sa pământească se gândeau Deși Isus le-a vorbit că-i va face mari și fericiți în cer, ei tot mărire și fericire pământească își doreau (cf. Mt 19,28). De aceea, Ioan și Iacob voiau să stea la dreapta și la stânga lui Isus, în împărăția sa (cf. Mc 10,37-40); Iuda și-a dorit punga cu bani (cf. In 13,29); Petru voia să ia el deciziile, fapt pentru care a și protestat când Isus le-a vorbit despre patima și moartea sa (cf. Mc 8,32). Și fiecare dintre ucenici voiau să fie cei dintâi în împărăția mesianică a lui Isus, în câte un domeniu de activitate.

Cu un cuvânt, Isus voia să le dea o împărăție cerească, iar ei, orbiți de înțelepciunea lumii, inspirată de diavol (cf. Iac 3,18-4,3), voiau o împărăție pământească; Isus voia să le dea bogății veșnice, iar ei alergau după bogății trecătoare; Isus voia să-i facă cei dintâi în ceruri, iar ei voiau să fie cei dintâi pe pământ; Isus voia să-i facă fericiți în cer, iar ei voiau să fie fericiți pe pământ.

Ucenicii Domnului aveau toate aceste dorințe contrare voinței lui Dumnezeu, pentru că nu cunoșteau Scripturile. Apostolii voiau să fie mari și cei dintâi pe pământ, iar Biblia spune că Dumnezeu îi preferă pe cei care aleg să fie mici și cei din urmă. Să ne gândim la cine sunt preferații Domnului, în Biblie: Abel, Iacob, Rahela, Iosif, David, Fecioara Maria, creștinii cei buni și simpli (cf. 1Cor 1,26-29).

De aceea, Isus, după momentul Cezareei lui Filip, i-a adus pe ucenicii săi acasă, la Cafarnaum (cf. Mc 9,33), pentru a le sădi în suflete adevărul mântuirii, căci ei trebuiau să poarte mântuirea de la cruce, în toată lumea.

Ucenicii lui Isus de atunci, dar și din toate timpurile, nu-și vor putea împlini această misiune, decât luând și ei, asemenea lui Isus, crucea în fiecare zi, de aceea le-a spus: "Dacă cineva vrea să vină după mine, să renunțe la sine, să-și ia crucea și să mă urmeze! Căci cine vrea să-și salveze viața o va pierde; cine însă își pierde viața pentru mine și pentru evanghelie o va salva" (Mc 8,34-35).

Iar cine va accepta planul divin de mântuire propus de Isus, la a doua sa venire va fi răsplătit regește (cf. Mt 19,28), cu împărăție veșnică (cf. Lc 12,32), cu lăcașuri veșnice (cf. In 14,2) și cu ospăț veșnic împărăția sa (cf. Lc 12,37; 13,29).

Deși, în evanghelia de astăzi, ucenicii par să nu fi înțeles nimic din discursul lui Isus despre necesitatea crucii lui și a lor, pentru mântuire, totuși, din relatările Bibliei și ale istoricilor, vedem că până la urmă toți apostolii au dobândit acea înțelepciune care vine de sus este, care înainte de toate, curată, pașnică, blândă, docilă, plină de milă și de roade bune, fără discriminare și fără ipocrizie, înțelepciune pe care o laudă sfântul Iacob în lectura a doua de astăzi (cf. Iac 3,17).

Cum și-au dovedit apostolii înțelepciunea care vine de sus? După învierea lui Isus, toți apostolii au plecat misionari în lumea întreagă; toți apostolii s-au plecat spre: copii, bătrâni, bolnavi, orfani, săraci, văduve, descurajați, păcătoși. Ba, mai mult, toți apostolii au primit cu generozitate ocara crucii și moartea, făcând din ea un obiect de laudă și bucurie (cf. Fap 5,41; Col 1,24), spunând chiar că "suferințele din vremea de acum nu sunt vrednice să fie puse alături cu slava viitoare, care are să fie descoperită" (Rom 8,18).

Astfel toți apostolii Domnului au murit martiri purtând evanghelia mântuirii la toate neamurile și în toată lumea. Astfel: Petru a fost răstignit cu capul în jos (cf. In 21,18); Andrei a fost răstignit pe o cruce în formă de "X"; Iacob a murit primul de sabia lui Irod (cf. Fap 12,2); Ioan a fost fiert într-un cazan cu ulei încins; Matei a murit de sabie; Iacob, ruda lui Isus, a fost aruncat de pe templu; Toma a fost străpuns cu sulița; Bartolomeu a fost jupuit de viu; Matia a fost bătut cu pietre; Paul a fost decapitat.

Aceasta este logica creștinismului, ea nu coincide cu logica lumii. Dar unde sunt astăzi, toți apostolii și toți creștinii cei buni care au muncit, suferit și murit pentru evanghelie? Sunt în cer, sunt în lăcașurile veșnice, stau pe scaune de domnie, stau la ospățul veșnic, îl urmează pe Isus oriunde. (cf. Ap 14,4).

De aceea, sfântul Petru ne spune că, în necazuri și dureri, "noi așteptăm, după promisiunea Domnului, ceruri noi și un pământ nou în care va locui dreptatea" (1Pt 3,13). "Căci, Dumnezeu, pe aceia, pe care i-a cunoscut mai dinainte, i-a și hotărât mai dinainte să fie asemenea chipului Fiului său, pentru ca el să fie cel întâi născut dintre mai mulți frați. Și pe aceia pe care i-a hotărât mai dinainte, i-a și chemat; și pe aceia pe care i-a chemat, i-a și socotit neprihăniți; iar pe aceia pe care i-a socotit neprihăniți, i-a și slăvit" (Rom 8,29-30).

Într-o noapte, sfântul Petru din Verona (1205-1252), un italian, nu putea dormi din pricina calomniilor nedrepte. Deși era un sfânt, unii îl socoteau nedemn și rău. Nemaiputând de amărăciune, se aruncă în genunchi înaintea unui răstignit și plânse: "Isuse, tu știi bine că sunt nevinovat. De ce permiți să fiu astfel ponegrit?" Îndată chilia lui străluci de o lumină cerească și auzi un glas care-i zise: "Petre, tu știi că eu nu am făcut oamenilor decât bine. Pentru ce m-au ponegrit și răstignit ei?" "Înțeleg, Doamne, a spus sfântul Petru de Verona, acesta este planul veșnic de mântuire al Tatălui".

Domnul nostru Isus Cristos i-a apărut într-o zi sfintei Clara de Montefalcone (1268-1308). Purta pe umeri o cruce grea. "Fiica mea, i-a spus el, de multă vreme caut un loc pe pământ, un loc solid, ca să-mi plantez crucea și n-am găsit alt loc mai bun decât inima ta; trebuie să o primești, să suferi și s-o lași să prindă rădăcini". Ea și-a desfăcut pieptul și a primit propunerea. După moarte, în inima ei s-a găsit întipărit chipul Domnului răstignit.

La această înțelegere și acceptare a crucii dorește Biserica lui Isus să-i aducă pe toți fiii ei. Iar mulți creștini din toate timpurile au ajuns la această înțelegere fericită și mângâietoare.

Apostolul Paul a scris Epistola către Filimon, din temniță. Și știți ce scrie în această epistolă? "Mulțumesc lui Dumnezeu, am bucurie și mângâiere!" (Flm 1,4.7). Nici un cuvânt de plângere și durere. Picioarele îi erau legate în obezi grele și apostolul Paul scrie despre bucurie și mângâiere.

Nu numai apostolii au slujit evanghelia până la dăruirea vieții, ci și toți creștinii cei buni din toate timpurile și locurile. Amintesc aici de sora Leonella Sgorbati (1940-2006), din Italia, care după ce a slujit mulți ani pe cei săraci și mici din Somalia, drept răsplată, a fost împușcată fără motiv (cf. In 15,25). A murit liniștită și pronunțând cuvântul "iertare" pentru cei care au ucis-o, ca Isus pe cruce (cf. Lc 23,34).

Se spune că, odată, un copil, privind o icoană cu Isus înviat care radia de strălucire și fericire veșnică, i-a spus mamei sale că și lui i-ar plăcea să ajungă să radieze de fericire și strălucire ca Isus înviat. Atunci, mama i-a răspuns că tocmai pentru ca toți oamenii să ajungă la o astfel de înviere fericită și strălucitoare, Isus a pătimit, a murit, a înviat, s-a înălțat la cer, s-a glorificat la dreapta Tatălui și mijlocește pentru noi. Cine vrea să dobândească fericirea și strălucirea lui Isus înviat și glorificat, trebuie ca personal să-l primească pe Isus ca mântuitor al său și să trăiască conform evangheliei pe care el ne-a lăsat-o. De altfel, pe toți oamenii, "Dumnezeu i-a chemat prin evanghelie să dobândească gloria Domnului nostru Isus Cristos" (2Tes 2,14).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 24.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat