Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XXVI-a de peste an - B (2015)

Cuvântul tău, Doamne, este adevăr; consacră-ne în adevărul tău (cf. In 17,17).

Și astăzi Isus își continuă învățătura dată apostolilor, și prin ei și nouă. Și, dacă ar fi să sintetizăm lecturile de astăzi printr-un verset biblic, acesta ar putea fi: "Voi schimba inima voastră" (cf. Ez 11,19). Învățătura lui Isus schimbă inima, schimbă viața, schimbă înclinațiile și toate spre bine. Așa cum Isus le-a schimbat inimile, gândirea și viața celor doisprezece apostoli, tot astfel le va schimba și pe ale noastre, dacă vom primii învățătura lui, ca apostolii.

Capitolul 9 din Marcu, din care am citit astăzi și din care am citit și duminica trecută, pare să fie plin de eșecuri și de greșeli ale apostolilor. Astfel: Petru a rostit cuvinte nu tocmai potrivite pe muntele schimbării la față (cf. Mc 9,5-6); ucenicii nu au fost în stare să scoată afară demonul de muțenie dintr-un om (cf. Mc 9,18); când Isus le vorbea despre crucea sa, ei discutau care dintre ei este mai mare (cf. Mc 9,34); iar, în evanghelia proclamată astăzi, îi găsim dând dovadă de un spirit sectar (cf. Mc 9,38-40). Isus are grijă ca toate aceste goluri din convingerile lor să fie umplute de învățătura sa sfântă, pentru că ei vor trebui să-i continue lucrarea mântuirii în lume.

Evanghelia de astăzi ne vorbește despre Ioan, ucenicul iubit; acesta i-a raportat lui Isus că au găsit un om care scotea demoni în numele lui și, deoarece nu era din grupul apostolilor, l-au oprit (cf. Mc 9,38). Omul care scotea demoni în numele lui Isus nu predica o învățătură greșită și nici nu trăia în păcat, ci, pur și simplu, încă nu se alăturase ucenicilor. Nu-l opriți, a spus Isus. Dacă are suficientă credință în mine, ca să cheme numele meu pentru a scoate demoni, atunci este de partea mea și lucrează cu mine împotriva diavolului. Nu este pericolul ca el să se întoarcă împotriva mea și să-mi devină dușman; cine nu este împotriva noastră este pentru noi (cf. Mc 9,39-40).

Ioan, ucenicul iubit al lui Isus, credea în mod greșit că Duhul Sfânt suflă numai peste anumite persoane, așa cum și Iosue, slujitorul credincios al Domnului, din prima lectură de astăzi (cf. Num 11,25-29), credea tot în mod greșit că Duhul Sfânt suflă numai într-un anumit loc. Isus spusese deja că Duhul Sfânt suflă unde vrea, dar ei au uitat (cf. In 3,8). Dar amândoi au fost corectați în mod fericit. Iosue este corectat de Moise, care îi spune că Domnul dorește ca tot poporul său să devină un popor de profeți (cf. Num 11,29). Iar Ioan este corectat de Isus, care îi spune că nimeni dintre cei care vorbesc sau lucrează în numele lui nu trebuie oprit, având în vedere că timpul rămas pentru mântuire este scurt și mulțimea oamenilor de salvat este mare (cf. Mc 9,39). Acest lucru îl știe și diavolul care lucrează fără odihnă, numai că el și acoliții săi lucrează la pierzarea oamenilor (cf. Ap 12,12).

Dumnezeu, care nu face deosebire între oameni (cf. Fap 15,9), Dumnezeu, care îi iubește pe toți oamenii, Dumnezeu care nu vrea pierzarea nimănui, ci dorește ca toți să ajungă la cunoașterea adevărului și la mântuirea sa (cf. 1Tim 2,4), el l-a trimis pe Isus, prin puterea Duhului Sfânt, ca să sufere, să moară și să învie; și tot el este cel care a făcut din toți cei care cred în Cristos, mesageri ai evangheliei mântuirii, fără ca ei să facă deosebire între oameni și locuri de semănat (cf. Mt 13,3-9).

De aceea, Isus însuși străbătea toate cetățile și satele, învățând în sinagogile lor, predicând evanghelia împărăției și vindecând orice boală și orice neputință. De aceea, Isus, văzând mulțimile, i s-a făcut milă de ele, căci erau istovite și părăsite, ca niște oi care nu au păstor. De aceea, Isus le-a spus discipolilor săi că secerișul este mare și că lucrătorii sunt puțini. De aceea, ucenicii nu numai că nu trebuie să oprească pe nimeni dintre cei binevoitori, ci să-l roage pe Domnul secerișului să trimită cât mai mulți lucrători în secerișul său (cf. Mt 9,35-38).

Deci, ucenicii nu numai că nu trebuie să-i oprească pe oameni de a vorbi de Isus și de a lucra în numele lui Isus, ci, din contra, ei trebuie să-i cheme și să-i angajeze pe toți oamenii la a profeți în numele lui Isus, la a lucra în numele lui Isus, la a vindeca bolnavii și la a învia morții, trupești și sufletești și la a-i scoate pe diavoli din sufletele oamenilor, așa cum este porunca lui Isus (cf. Mt 10,8).

Tot asta a fost și misiunea lui Isus, din partea lui Dumnezeu, de a vindeca orice boală și orice neputință, trupească și sufletească (cf. Mt 9,35), de a nimici lucrările diavolului (cf. 1In 3,8) și, de a angaja toți lucrătorii găsiți disponibili, în secerișul și în via sa (cf. Mt 20,1-7). De aceea, după înviere și înainte de înălțare, Isus, a spus că, așa cum l-a trimis pe el Tatăl cu această misiune în lume, tot astfel ne-a trimis și el pe noi, tot cu aceeași misiune, în via și în secerișul lui Dumnezeu (cf. In 20,21). Dă-ne, Doamne, curajul și tăria de a lucra la câștigarea sufletelor și a le aduce la mântuire ta!

Însă ucenicii, ca urmași ai lui Cristos și ca mesageri ai mântuirii divine, pentru a avea rezultate optime, trebuie să înlăture din viața lor tot ceea ce i-ar împiedica în împlinirea acestei misiuni urgente și tot ceea ce i-ar scandaliza pe oamenii de mântuit să creadă. Isus ne sugerează astăzi că mâna, piciorul și ochiul trebuie să ne fie aliați în vestirea evangheliei și nu piedici în calea mântuirii.

Isus voiește ca mâinile noastre să fie mereu întinse spre Dumnezeu și spre semeni pentru a le oferi dragostea noastră; voiește ca picioarele noastre să meargă pe urmele lui Isus și în căutarea oamenilor de mântuit; voiește ca ochii noștri să vadă prin ochii săi, atât împărăția cerurilor, cât și oamenii de mântuit.

Isus ne sugerează astăzi că mâna ne-a fost dată ca să fie ridicată spre Dumnezeu în rugăciune, ca să muncească cinstit, ca să mângâie, ca să șteargă lacrimi, ca să împartă daruri și binecuvântări și ca să devină instrument de apostolat. Însă mâna, prin nesinceritatea inimii în slujirea Domnului, poate deveni, ca în cazul lui Iuda (cf. Mt 26,49; 27,5), lui Anania și Safira (cf. Fap 5,9), lui Simon Magul (cf. Fap 8,18), lui Dima (cf. 2Tim 4,2), mână care duce la păcat, mână care asuprește, mână care scandalizează sufletele slabe, mână care rătăcește și pierde suflete.

Isus ne spune în evanghelie că a ne folosi mâinile pentru a aduna bogății pieritoare, pe care le mănâncă moliile și rugina și pe care hoții le sapă și le fură și a uita de bogățiile veșnice pe care nu le strică și nu le fură nimeni, este dovadă de mare nechibzuință și întuneric spiritual (cf. Mt 6,19-20). A ne folosi mâinile pentru a face hambare mari pentru provizii de mulți ani, în timp ce atâția săraci mor acum de foame, este semn de mare nebunie (cf. Lc 12,20). Bogățiile trebuie folosite, după exemplul femeilor sfinte și al primilor creștini, pentru Isus, pentru apostoli, pentru săraci și pentru apostolat (cf. Lc 8,3; Fap 4,35). De aceea, Isus a rostit prea multe "Vai-uri", la adresa oamenilor cu mâinile lacome și păcătoase, care orbi sufletește, se pierd pe ei și pe alții, gestionând rău bogățiile (cf. Lc 6,24-26). De aceea și sfântul Iacob, în lectura a doua de astăzi, strigă din toate puterile la oamenii pe care bogățiile trecătoare i-au înnebunit și i-au orbit, încât să nu mai vadă cerul și nici pe săracii care îi pot duce acolo (cf. Lc 16,9), să se trezească ca să nu se piardă veșnic (cf. Iac 5,1-6).

Chiar după două milenii de creștinism, mulți oameni au orbit atât de mult sufletește, că, pentru un câștig material, fac mii de kilometri, fac mii de sacrificii, pierd familii și copii și se expun pierzării veșnice; iar pentru bogățiile cerului nu fac nimic, nu se ostenesc nici măcar până la biserica din localitate și nici până la vecinii săraci.

Părinții cei buni de altădată luau copiii de mână și mergeau chiar zilnic la biserică; apoi, puneau daruri în mâinile copiilor lor și îi trimiteau la săracii și bătrânii din vecini, dar și la cerșetorii de la poartă.

Apropo de săracii și de cerșetorii care ne bat la ușă, sfinții ne spun că trebuie să-i mulțumim lui Dumnezeu pentru că ei vin la ușa noastră, căci altfel noi ar trebui să mergem în căutarea lor.

Apoi să nu uităm că, așa cum spune Isus, nici măcar un pahar cu apă dat în numele lui nu rămâne fără răsplată (cf. Mc 9,41).

Preotul Tertulian Apologetul (160-220) spune că dragostea arătată de creștini a convertit mulțimi mari de evrei și păgâni. Iată câteva exemple: mâna deschisă spre ajutor a apostolilor a convertit mulțimi de evrei și păgâni (cf. Fap 3,8; 6,7; 9,34-35); mâna deschisă spre ajutor a unor creștini din Egipt, l-a convertit pe sfântul Pahomie (292-347) și pe mulți dintre colegii săi, ostași; mâna deschisă spre dăruire a sfântului Vincențiu de Paul (1581-1660), pe care îl sărbătorim astăzi, a convertit mulțimi de oameni, a căror număr îl vom vedea doar în cer; mâna deschisă spre dăruire și mângâiere a unei femei văduve l-a ajutat pe un copil orfan să ajungă preot și să predice evanghelia mântuirii la mulți oameni. Mâinile noastre deschise spre dăruire vor face și ele minuni în sufletele oamenilor, minuni pe care le vom vedea numai în cer.

A tăia mâna care duce la păcat, așa cum ne spune Isus astăzi (cf. Mc 9,43), înseamnă a ne opri de la faptele rele ale mâinilor noastre.

Avem multe cazuri de creștini care au lăsat și lasă încă servicii bănoase, pentru faptul că aceste servicii nu le permit să meargă la biserică și să-și educe copiii creștinește. Astfel, o mamă văduvă și cu un copil de crescut a făcut un asemenea gest, lăsând o muncă ușoară și cu mulți bani, dar cu multe compromisuri morale și fără putința mărturiei, pentru o muncă grea și cu bani puțini, dar fără compromisuri morale și cu putința mărturiei.

Isus numește fericiți pe toți cei care caută mai întâi împărăția lui Dumnezeu și dreptatea ei, căci toate cele bune, de aici și din veșnicie, li se vor adăuga pe deasupra (cf. Mt 6,33).

Piciorul, care ne-a fost dat de Dumnezeu ca să alerge pe căile cerului, să alerge în căutarea oamenilor pierduți, să alerge cu evanghelia, să alerge cu bunurile materiale și spirituale pe la casele săracilor, la propriu și la figurat (cf. Is 52,7; Neh 1,15), prin nesinceritate, pot deveni picioare care duc la păcat și la ruină materială și spirituală. Atunci când picioarele noastre nu aleargă pe căile predicării evangheliei, când nu aleargă pe calea lui Isus, când nu aleargă pe căi care duc spre lăcașurile veșnice (cf. In 14,2-3), când nu aleargă spre locuințele celor săraci, cu trupul și sufletul; atunci ele devin picioare păcătoase, picioare care ne pierd pe noi și pe alții (cf. Is 59,7), căci "Calea celor răi duce la pieire" (Ps 1,6).

Sfântul Alexie, când a văzut pericolul de a-și iubi frumoasa logodnică mai mult decât pe Dumnezeu, a fugit chiar în noapte nunții, vestind evanghelia printre străini. Mama sfântului Teodor, a fugit dintr-un loc primejdios pentru mântuire, deși era bine plătită, trăind săracă și vestind evanghelia împărăției.

Isus ne vorbește și despre ochii trupești, pe care Dumnezeu ni i-a dat ca să-i vedem creația, că să vedem frumusețile din Legea sa, ca să vedem oamenii de mântuit, ca să vedem săracii de ajutat și ca să căpătăm înțelepciune, spre mântuire. Dar am primit și ochii credinței, prin care să vedem din spusele lui Isus, din spusele Scripturii, din spusele profeților, din spusele apostolilor și ale sfinților, frumusețile sufletului și ale împărăției cerurilor.

Biblia vorbește despre ochiul bun și ochiul rău (cf. Mt 6,22-23). Ochiul bun este ochiul care vede prin ochii lui Dumnezeu. Ochiul rău este ochiul care vede prin ochii satanei. Ochiul omului rău este ochiul care duce la păcat, este ochiul care a pierdut din vedere cerul veșnic, este ochiul care a pierdut din vedere mântuirea proprie și mântuirea semenilor, este ochiul care a pierdut din vedere și pe cei săraci, proprietarii de drept ai împărăției cerurilor.

Cei care au pornit pe calea adevăratei ucenicii, au luptat în permanență cu dorințele și apetiturile lor naturale, pentru a se păzi de ruina spirituală. Astfel: Iob nu și-a oprit privirile asupra unei fecioare (cf. Iob 31,1). Iosif cel drept a fugit de provocările femeii lui Putifar (cf. Gen 39,12); Suzana a fugit de provocările celor doi judecători desfrânați (cf. Dan 13,23).

Isus ne-a învățat să nu privim cu poftă păcătoasă, să nu vorbim și nici să gândim (cf; Mt 5,28; 12,36; 15,19). Iată câteva dintre faptele eroice ale sfinților, pentru a-și păstra curăția ochilor: sfântul Martinian, din Cezareea Palestinei, pentru a scăpa de o ispită necurată, s-a aruncat în foc. Un alt sfânt Martinian, care a naufragiat cu o femeie pe o insulă pustie, pentru a scăpa de primejdia păcătuirii, s-a aruncat în mare. Pentru asta Dumnezeu l-a salvat printr-un delfin. O sfântă cu numele de Lucia și-a scos ochii, pentru a-i da urmăritorului, care spunea că-i plăcea de ochii ei. O sfântă cu numele de Daria, născută oarbă și vindecată de orbire, văzând păcatele care se pot face cu ochii, a cerut din nou orbirea. Sfântul Francisc din Assisi, pentru a scăpa de o ispită necurată, s-a aruncat într-o tufă de spini. Sfântul Bernard de Clairvaux, pentru a învinge o ispită murdară, s-a aruncat într-un lac înghețat. Ei s-au împotrivit păcatului până la sânge (cf. Evr 12,4). Noi?

Isus, în cuvântările sale, s-a referit de mai multe ori la iad, ca un loc unde viermele chinului nu moare și focul durerii nu se stinge. De trei ori, numai în pericopa evanghelică de astăzi (cf. Mc 9,44.46.48; Is 66,24). Isus îl citează pe Isaia, prevenindu-ne astfel de chinurile veșnice ale iadului.

Din fericire, nu este nevoie niciodată să ne amputăm în mod real o mână, un picior sau să ne scoatem un ochi. Isus nu ne-a sugerat că trebuie să recurgem la astfel de practici extreme. El a spus doar că este bine să renunțăm la păcatele care se fac cu aceste organe, decât să fim târâți în iad, departe de el.

Orânduirile Domnului sunt drepte, înviorează sufletul. Mărturia Domnului este adevărată, îl face înțelept pe cel neștiutor (cf. Ps 18/19, 8.10). Dă-ne, Doamne, înțelepciunea ta!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat