Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cardinalul Turkson: "Pacea are o soră și numele său este dreptatea"

De Maria Teresa Pontara Pederiva

Pacea este rod al dreptății. Prin urmare, a promova o cultură autentică de pace, într-o lume astăzi în mod tragic conflictuală, implică promovarea dreptății la nivel mondial. Pacea și dreptatea ca două surori, gemene. De fapt, ambele încep de la o angajare de a respecta radical exigențele de bază ale tuturor relațiilor în care trăim; o modalitate nonviolentă de a ne raporta cu lumea și cu omenirea și de îngrijire a pământului.

Aceasta ar putea fi sinteza intervenției cardinalului Peter Kodwo A. Turkson, președinte al Consiliului Pontifical al Dreptății și Păcii la Simpozionul internațional de la Rio de Janeiro "A construi o societate mai dreaptă și pacificată" promovat împreună de trei atenee pontificale: Pontificia Universidade Católica (PUC Rio de Janeiro), Universidade Católica Portuguesa (UCP Lisabona) e Pontificia Universit? Gregoriana (PUG Roma).

Cardinalul ghanez, în conferința sa de marți 1 septembrie, a voit să sugereze și să exploreze câteva elemente pentru a construi pacea în cadrul unei societăți făcute mai drepte: o tentativă - cum a explicat el - care pornea de la Doctrina Socială a Bisericii, de la studiile sale în Sfânta Scriptură, dar și de la cei 18 ani de experiență ca arhiepiscop în Ghana.

"Pacea are o soră și numele său este dreptatea", a spus el amintind de psalm, "dreptatea și pacea se vor îmbrățișa" (Ps 85,11): un binom fundamental pentru orice creștin pentru că viziunea Bisericii lui Cristos este o realitate pământească modelată de planul mântuitor al lui Dumnezeu în centrul căruia se află persoana umană.

Faptul că pacea este de neconceput fără dreptate era deja tema Sinodului Episcopilor din 2009, a 2-a Adunare specială pentru Africa "Biserica din Africa în slujba reconcilierii, a dreptății și a păcii" și angajarea pentru dreptate și pentru promovarea nonviolenței implică în mod necesar o convertire a inimilor.

Dar "peacemakers", făcătorii de pace, sunt mai ușor de găsit printre situațiile de suferință decât printre pereții academici: câți sunt angajați personal pentru a activa o cultură nonviolentă, în general au lucrat înainte asupra lor înșiși și apoi devin ajutor și sprijin pentru frații aflați în dificultate.

"Fiecare dintre noi poate să contribuie la construirea unei societăți mai drepte și mai puțin violente cultivând calitatea relațiilor la toate nivele vieții noastre, a spus Turkson, dacă nu contribuim activ la soluție, atunci suntem cu siguranță parte a problemei". Așadar întrebarea este foarte simplă: ne îndreptăm spre relații mai drepte sau mergem exact în direcția opusă?

În urmă cu mai mult de jumătate de secol întrebarea era aproape tragică din moment ce se îndrepta spre al doilea conflict mondial (și nuclear!), apoi în luna octombrie 1962 criza rachetelor din Cuba a adus lumea pe marginea unui alt conflict nuclear. În acele momente de întuneric, Ioan al XXIII-lea, cu Pacem in terris, a dat o speranță tangibilă "tuturor oamenilor de bunăvoință", pentru că pacea este misiunea tuturor.

Apoi magisteriul ne-a dăruit Caritas in veritate a lui Benedict al XVI-lea și Laudato si' a papei Francisc, dar deja în exortația apostolică Evangelii gaudium papa Bergoglio are un subtitlu "Binele comun și pacea în societate" declinat în patru principii care pentru Turkson devin adevărații "pilaștri ai păcii" (realitatea este mai importantă decât ideile, timpul este mai mare decât spațiul, totul este mai mare decât partea și unitatea prevalează asupra conflictului) sugerând să se adopte metoda pastorală "a vedea - a judeca - a acționa creată de Joseph Léo Cardijn, asumată apoi de Ioan al XXIII-lea în Mater et magistra, o metodă care stă la baza doctrinei sociale ("a scruta semnele timpurilor"). Și sunt multe semnele de care trebuie ținut cont astăzi: cele deja prezentate de Benedict al XVI-lea (criza economică, globalizarea, creșterea populației, businessul și etica, mediul, instruirea, turismul internațional, migrațiile, sărăcia și șomajul, rolul mass-media și temele bioetice) la care se adaugă cele pe care papa Francisc le-a subliniat în Laudato si': raportul intim dintre săraci și fragilitatea planetei, convingerea că fiecare lucru în lume este în legătură, critica la adresa noilor paradigme și forme de putere derivate dintr-o folosire greșită a tehnologiei, chemarea de a căuta alte moduri de a înțelege economia și progresul, valoarea justă dată fiecărei creaturi, sensul uman al ecologiei, necesitatea unei dezbateri sincere și oneste, responsabilitatea gravă a politicii internaționale și locale, depășirea culturii lui folosește și aruncă și propunerea unui nou stil de viață (LS, 16).

Printre multele referințe, una la marea temă a alimentației: într-o singură familie umană, imperativul moral devine o angajare față de obiectivul global al unei depășiri a foametei în lume. "Când ne considerăm ca o familie, atunci va fi mâncare pentru toți, dar pentru a depăși cu adevărat foametea, trebuie să înfruntăm provocarea nedreptății referitoare la controlul semințelor și terenurilor, precum și chestiunile distribuirii la nivel structural". Familia umană este gata să facă asta?, este întrebarea lui Turkson care a continuat cu marile provocări de astăzi cum ar fi lipsa de pământ, casă și loc de muncă, la ordinea zile din recenta întâlnire din Vatican cu mișcările populare.

Este nevoie de un proiect pentru viitor: asta reiese din magisteriul papei Bergoglio. O viziune care să depășească creșterea economică necontrolată pentru a ținti la o viziune mai amplă despre realitate.

În practică, este nevoie de o cultură de pace dezvoltată de cei care trăiesc relații de pace în viața lor zilnică. Pentru a face asta "trebuie mai întâi să învățăm să-i dăm lui Dumnezeu ceea ce este al lui Dumnezeu, cu scopul de a vedea clar cum să dăm Cezarului ceea ce este al Cezarului și unii și alții ceea ce aparține fiecăruia".

În definitiv, o economie care să creeze pentru toți condițiile pentru a se bucura de o copilărie senină, pentru a dezvolta talentele tinerilor, pentru a munci în timpul vârstei active și apoi pentru a se bucura de o pensie demnă în timpul bătrâneții. O economie în care toate ființele umane să fie în armonie cu natura și să trăiască în cadrul unui sistem de producție de așa natură încât capacitățile și exigențele fiecăruia să aibă exprimare adecvată în viața socială.

Intervenția lui Turkson la Simpozionul de la Rio are loc când sunt prezenți în această perioadă în oraș trei cardinali pentru o serie de întâlniri și conferințe dedicate provocării păcii în marile orașe: în afară de președintele Consiliului Pontifical al Dreptății și Păcii, sunt în Brazilia și cardinalii Lluís Martínez Sistach, arhiepiscop de Barcelona, și Kurt Koch, președinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor, la invitația arhiepiscopului metropolei braziliene, cardinalul Orani Jo?o Tempesta.

(După Vatican Insider, 2 septembrie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat