Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Bartolomeu: A îngriji ambientul înseamnă a ne preocupa și de sărăcie

De Andrea Tornielli

"Referința gentilă pe care a făcut-o fratele nostru papa Francisc nu m-a surprins...". Patriarhul ecumenic de Constantinopol Bartolomeu I, citat în două paragrafe din enciclica "Laudato si'", este un pionier al predicării în apărarea ambientului. Vatican Insider l-a intervievat după citirea textului lui Francisc.

Papa vine cu o enciclică dedicată ecologiei, care dedică două paragrafe magisteriului dumneavoastră despre această temă. Ați fost surprins?

"Referința gentilă care a făcut-o fratele nostru papa Francisc la patriarhul ecumenic și la slujirea noastră umilă nu m-a surprins. Din diferite motive. Înainte de toate, oricine încearcă să discearnă frumusețea lui Dumnezeu în sacralitatea creației, în mod inevitabil va recunoaște «toate cele adevărate, toate cele demne, toate cele drepte, toate cele curate, toate cele plăcute, toate cele vrednice de laudă» (Fil 4,8). În al doilea rând, deoarece nu putem vorbi despre o dublă ordine sau despre o dublă realitate în creație, toate Bisericile, toate religiile și toate disciplinele mărturisesc același adevăr, adică faptul că lumea este un dar divin pe care noi toți suntem chemați să o protejăm și să o apărăm. În al treilea rând, criza ecologică are o dimensiune ecumenică: nu se poate găsi o instituție în mod deosebit și să fie învinovățită pentru dauna pe care am provocat-o creației; și nicio instituție nu poate rezolva singură criza ecologică".

De ce Bisericile ortodoxă și catolică au decis să intervină cu privire la această temă în manieră așa de hotărâtă și așa de specifică?

"Există mult mai mult. Ceea ce unește cele două Biserici ale noastre este mult mai mult decât ceea ce ne desparte. Ambele trebuie să țină cont de acest aspect și să se angajeze pentru unitate. Dar cu mult dincolo de diferențele noastre confesionale și doctrinale, suntem uniți în pământul pe care-l împărtășim, în creația care ne-a fost oferită ca dar prețios și fragil de Creatorul nostru. În loc de a sugera că Biserica ortodoxă și cea catolică au decis să denunțe impactul pe care omenirea l-a avut asupra schimbării climatice, probabil ar fi mai corect și potrivit a spune că Bisericile noastre și-au dat seama că nu putem face altfel, că «a sluji și a apăra» creația lui Dumnezeu este parte integrantă a vocației noastre de conducători de comunități creștine. Așa cum este vocație a transforma natura în cultură și a ne angaja pentru dreptatea socială în lume".

În enciclica "Laudato si'" papa Francisc leagă în mod permanent tema păzirii creației cu necesitatea de a schimba modelul de dezvoltare, pentru a merge spre o economie care să aibă în centru omul și nu banul. Împărtășiți acest mod de a pune lucrurile?

"Problema poluării și a degradării ambientale nu se poate izola cu scopul de a înțelege sau de a găsi o soluție. Ambientul este casa care înconjoară specia umană și cuprinde habitatul uman. Deci nu se poate aprecia și nici evalua ambientul singur, fără a-l lega direct cu creatura unică ce locuiește în el. A ne preocupa de ambient înseamnă a ne preocupa și de probleme umane cum ar fi sărăcia, setea și foamea. Această legătură este descrisă în detaliu și în manieră completă în parabola în care Domnul spune: «Am fost flămând și mi-ați dat să mănânc, am fost însetat și mi-ați dat să beau» (Mt 25,35). În afară de asta, termenii «ecologie» și «economie» au aceeași rădăcină etimologică. Prefixul pe care-l au în comun «eco» derivă de la cuvântul grec oikos care înseamnă «casă» sau «locuință». Totuși, este deplorabil și egoist faptul că noi am limitat folosirea acestui cuvânt la noi înșine, ca și cum am fi unicii locuitori ai lumii. Faptul este că niciun sistem economic - oricât de evoluat ar fi tehnologic sau social - nu poate supraviețui prăbușirii sistemelor ambientale care îl susțin. Această planetă este de fapt casa noastră; dar este și casa tuturor, așa cum este casa fiecărui creaturi animale și a oricărei forme de viață create de Dumnezeu. Este un semn de aroganță din partea noastră să presupunem că numai noi ființele umane locuim pe acest pământ. În același mod, este un semn de tot atâta aroganță a imagina că Pământul aparține numai acestei generații".

Creștinismul a fost uneori acuzat pentru că a permis aplicarea unui model de exploatare a pământului pornind de la cuvintele din Geneză: ce înseamnă "a lucra și a păzi"?

"Scopul nostru este unit cu rugăciunea preotului în Liturgia Divină: «Aceleași daruri, primite de la Tine, Ție ți le oferim în toate și pentru toate. Ție ne închinăm, Te binecuvântăm, Ție îți mulțumim, o, Doamne, și Te implorăm, o, Dumnezeul nostru». Așadar suntem capabili să îmbrățișăm toate persoanele și toate lucrurile - nu cu frică sau din necesitate, ci cu iubire și bucurie. Atunci învățăm să ne îngrijim de plante, de animale, de fluvii, de munți, de mări, de toate ființele umane și de toată natura. Atunci descoperim bucuria - în loc de a provoca durere - în viața noastră și în lumea noastră. Prin urmare să creăm și să promovăm instrumente de pace și de viață și nu de violență și moarte. Atunci creația pe de o parte și omenirea pe de altă parte - cea care îmbrățișează și cea care este îmbrățișată - corespund pe deplin și cooperează una cu alta pentru că nu se mai contrazic și nu sunt în competiție. Atunci așa cum omenirea oferă creația într-un gest de slujire și jertfă sacerdotală, restituindu-i lui Dumnezeu, tot așa creația se oferă în schimb ca dar omenirii pentru toate generațiile următoare. Atunci totul devine un fel de schimb reciproc, rod al belșugului și împlinire de iubire. Atunci totul asumă destinația sa originală și scopul său original, așa cum Dumnezeu a intenționat din momentul creației".

În enciclică, papa Francisc valorizează mișcarea ecologică, dar se dezlipește de acel curent de gândire care îl consideră pe om ca "răul" planetei și ar vrea să reducă populația. Ce părere aveți?

"În literatura clasică a Bisericii de la începuturi, omenirea este considerată în termeni dialectici. Sfântul Grigore Teologul, care a fost arhiepiscop de Constantinopol pe la sfârșitul secolului al patrulea, a spus că omul este în același timp divin și uman, un creator chemat să devină divin, un microcosmos și un micro-Dumnezeu, un co-creator împreună cu Creatorul divin. Această ambivalență a omenirii înseamnă că omul este capabil să facă cele mai nobile și demne acțiuni, dar în același timp este și înclinat spre abuzurile cele mai respingătoare și dăunătoare. Așadar, este adevărat că omenirea - creată după chipul și asemănarea lui Dumnezeu - este în starea sa cea mai naturală atunci când acționează cu compasiune și se îngrijește de alții și de natură. Totuși, din cauza căderii omul acționează «contrar naturii», în manieră alterată, uitând de viziunea și de intenția pe care Dumnezeu o avea pentru lume".

Francis a propus din nou un acord pentru o dată fixă a celebrării Paștelui. Dumneavoastră sunteți de acord cu privire la această ipoteză?

"Biserica ortodoxă discută posibilitatea unei date fixe și unice pentru celebrarea Paștelui, sărbătoarea sărbătorilor, deja de peste jumătate de secol. De fapt, primele consultări panortodoxe ca pregătire pentru marele și sfântul Conciliu programat pentru anul viitor la Istanbul, au analizat diferite opțiuni științifice și liturgice pentru această eventualitate. Totuși, în anii recenți, și îndeosebi după destrămarea Cortinei de Fier, elemente importante în cadrul unor Biserici naționale au opus rezistență din păcate acestei ipoteze de schimbare. Este fără îndoială că un acord despre o dată fixă comună pentru celebrarea Paștelui ar fi un avantaj îndeosebi pentru acei creștini care trăiesc în Americi, în Europa occidentală și în Oceania. Dar făcând abstracție de faptul că personal sunt de acord sau nu, o propunere de acest gen ar trebui să fie decisă de toate Bisericile ortodoxe pentru a nu pune în pericol unitatea lumii ortodoxe".

(După Vatican Insider, 18 iunie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat