Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a VII-a a Paștelui - B

"Ei nu sunt din lume așa cum nici eu nu sunt din lume" (In 17,16).

Astăzi suntem chemați să medităm cea mai extraordinară rugăciune rostită vreodată, rugăciunea Fiului lui Dumnezeu către Tatăl său, după ce și-a încheiat misiunea pe pământ, chiar înainte de a muri la cruce. Această rugăciune ne arată unitatea dintre Dumnezeu Tată și Dumnezeu Fiul; dar și unitatea dintre Dumnezeu Tatăl, Dumnezeu Fiul, Dumnezeu Duhul Sfânt și noi. Rugăciunea aceasta este în primul rând despre Tată și despre Fiul. Apoi rugăciunea aceasta este despre noi, este pentru noi și ne cuprinde pe noi toți, oricât de mare ar fi numărul nostru (cf. Fap 2,39).

De curând am celebrat sărbătoarea Înălțării lui Isus la cer, iar atunci am văzut că printre multele motive pentru care Isus s-a înălțat la cer erau și acestea: de a fi pentru noi un Mare Preot, un mare mijlocitor la Tatăl, un dăruitor al Duhului Sfânt, un făuritor de case cerești, un atrăgător la sine și, un dăruitor de slavă divină.

Noi știm că voința lui Dumnezeu a fost, este și va fi ca toți oamenii să ajungă la mântuire și la cunoașterea adevărului (cf. 1Tim 2,4). De aceea, Isus, care până acum nu a cerut nimic pentru sine, acum cere de la Dumnezeu Tatăl slava pe care a avut-o la el mai înainte de a fi lumea, pentru ca și el să-i dea Tatălui slavă, mântuindu-ne pe noi (cf. In 17,1.5). Pentru lucrarea mântuirii noastre la cruce Tatăl i-a dat învierea și înălțarea.

În rugăciunea sa sacerdotală către Tatăl ceresc, Isus parcă se grăbește să sufere și moară, pentru a ajunge mai repede la înviere și la înălțarea la cer, căci, înălțat la cer, va putea împlini mai bine voința lui de mântuire a lumii, va mijloci mai ușor pentru oameni, va trimite mai repede pe Duhul Sfânt de la Tatăl, va pregăti mai repede locurile lor în cer, va atrage mai ușor oamenii la sine, va da mai ușor slava cerească celor care au primit mântuirea sa de la cruce.

Noi, oamenii, am fost, suntem și vom fi ținta rugăciunii sacerdotale a lui Isus, căci despre noi și despre mântuirea noastră i-a vorbit și-i vorbește până la a doua sa venire Isus lui Dumnezeu Tatăl. Așadar, Isus numai și-a început aici pe pământ rugăciunea sa sacerdotală pentru noi și pentru mântuirea noastră, căci el o continuă din cer, până la a doua sa venire, în calitatea de Mare Preot al lucrurilor viitoare, dar și în calitate de Fiu al lui Dumnezeu, întrupat, răstignit, mort, înviat, înălțat și glorificat la dreapta Tatălui.

Iată pe scurt rugăciunea sacerdotală a lui Isus: "Tată, a sosit ceasul, proslăvește pe Fiul tău, ca și Fiul tău să te proslăvească pe tine; ca să dea viața veșnică tuturor acelora pe care tu i-ai dat; ca ei să cunoască viața veșnică, adică să te cunoască pe tine, singurul Dumnezeu adevărat, și pe Isus Cristos pe care tu l-ai trimis. Sfinte Tată, păzește-i, în numele tău, pe aceia pe care mi i-ai dat, pentru ca ei să fie una, cum și noi una suntem. Tată, eu i-am păzit pe aceia pe care tu mi i-ai dat; ei nu sunt din lume, după cum eu nu sunt din lume. Eu le-am dat cuvântul tău, iar lumea i-a urât, pentru că ei nu sunt din lume, așa cum eu nu sunt din lume. Nu te rog să-i iei din lume, ci să-i păzești de cel rău. Cum m-ai trimis tu pe mine în lume, așa i-am trimis și eu pe ei în lume. Eu însumi mă consacru pentru ei, ca și ei să fie consacrați prin adevăr. Mă rog ca toți să fie una în noi, pentru ca lumea să creadă că tu m-ai trimis și că i-ai iubit pe ei cum m-ai iubit pe mine. Tată, vreau ca acolo unde sunt eu, să fie și ei împreună cu mine, ca să vadă slava pe care tu mi i-ai dat-o; fiindcă tu m-ai iubit pe mine înainte de întemeierea lumii (cf. In 17,1-24).

Toate acestea Isus le-a cerut și le cere pentru noi de la Tatăl ceresc, până la a doua sa venire, pentru ca noi să dobândim putere și ajutor din cer; pentru ca noi să dobândim viața veșnică; pentru ca noi să dobândim cunoașterea Tatălui și a Fiului; pentru ca noi să fim păziți de rău; pentru ca noi să-l putem primi pe Duhul Sfânt și prin puterea lui, să putem mărturisi înaintea oamenilor, pe Tatăl și pe Fiul; pentru ca apoi să primim slava pe care Tatăl i-a dat-o Fiului său. Așa cum Isus este Dumnezeu din veșnicie în veșnicie (cf. Ps 90,2), tot astfel din veșnicie în veșnicie ne iubește pe noi, se roagă, mijlocește pentru noi, ne dăruiește tot binele și ne primește în viața veșnic fericită.

În rugăciunea sa sacerdotală, pentru noi, către Tatăl ceresc, Isus spune că "a sosit ceasul". A sosit ceasul ca Isus să ne câștige mântuirea la cruce; a sosit ceasul ca Isus să fie înviat și înălțat la cer pentru noi; a sosit ceasul ca Isus să-l trimită pentru noi pe Duhul Sfânt de la Tatăl; a sosit ceasul ca Isus să mijlocească pentru noi ca Mare Preot; a sosit ceasul ca Isus să ne atragă la el în ceruri; a sosit ceasul ca Isus să ne arate și să ne dăruiască slava pe care i-a dat-o lui Tatăl ceresc.

Dar odată cu sosirea ceasului lui Isus, a sosit și ceasul nostru, adică "ceasul" ca noi, ucenicii săi, să punem umărul ca această rugăciune să se împlinească și să ajungem lângă Isus în împărăția cerurilor.

În acest sens, ni se cere: să fugim de rău, să ne sfințim viața prin cuvântul adevărului, să căutăm unitatea, să căutăm mai întâi împărăția cerurilor, să lucrăm cu darurile Duhului Sfânt, să mărturisim evanghelia, să aducem pe oamenii la cunoașterea adevărului și la mântuire.

Isus a spus: "Tată, a sosit ceasul". În relație cu omul, Dumnezeu are "ceasul său" sau mai bine zis "ceasurile sale". El stabilește "ceasul nașterii omului", el stabilește "ceasul morții omului", el stabilește "ceasul judecății omului". Dumnezeu măsoară evenimentele de pe pământ, Dumnezeu măsoară viața oamenilor, Dumnezeu măsoară tot universul, cu ceasul lui.

Dar nu numai Dumnezeu are ceasul său, căci Dumnezeu a lăsat ca și omul să aibă "ceasul său", ceas în care să poată face lucrurile lui Dumnezeu sau le respingă. Dumnezeu este responsabil de ceasul lui, iar oamenii sunt responsabili de ceasul lor.

Pe mormintele oamenilor, între două paranteze, sunt trecuți anii când Dumnezeu a dispus nașterea lor și când Dumnezeu a dispus moartea lor. Sunt importanți anii trecuți între cele două paranteze, dar mai importantă este "liniuța" dintre anul nașterii și anul morții, căci liniuța aceasta reprezintă viața omului, reprezintă răspunsul omului la darurile lui Dumnezeu. În funcție de ceea ce cuprinde această "liniuță" în viața omului, Dumnezeu va face judecata și va rosti sentința.

Din lecturile de la sfânta Liturghie de astăzi, voi încerca să evidențiez niște ceasuri pe care Dumnezeu le-a oferit oamenilor, spre mântuirea lor.

Un prim ceas al nostru, de care depinde mântuirea noastră, este rugăciunea. Evanghelia, prima lectură și psalmul responsorial ne arată că rugăciunea a fost o ancoră puternică în Dumnezeu, pentru Isus, pentru prima comunitate creștină, și pentru cei din Vechiul Testament. Dumnezeu nu descoperă dintr-o dată omului ceea ce are de făcut, nu-i dă dintr-o dată toată puterea, ci îi descoperă treptat, pas cu pas și îi dă puterea de care are nevoie, prin rugăciune. De aceea, îl vedem chiar pe Isus, mereu în rugăciune față de Tatăl ceresc. De la Tatăl a primit călăuzire, unde să meargă, ce să facă, cum să facă, ce să predice, ce minune să facă, pe cine să aleagă de apostoli; odată cu această călăuzire, a primit și puterea de a împlini. Așa au făcut și apostolii, ei s-au rugat lui Dumnezeu și au primit călăuzire: ce să predice, unde să predice, la iudei sau la păgâni, pe cine să aleagă în locul lui Iuda; iar odată cu buna călăuzire, au primit și puterea de a înfăptui. Și poporul ales, în frunte cu David, s-a rugat și Dumnezeu l-a călăuzit pas cu pas, prin pustiu, printre dușmani până în Țara promisă. David a ajuns cel mai bun rege al Israelului, fiindcă s-a rugat și a fost călăuzit de Dumnezeu. Unul din ceasurile noastre este rugăciunea; prin ea primim călăuzire, mântuire și putere. O putem împlini sau o putem refuza. Oamenii de astăzi, care nu-și fac timp ca să se roage, rătăcesc prin viață și sunt fără putere.

Un alt ceas al nostru, de care depinde mântuirea noastră, este primirea iertării și mântuirii oferite de Isus. Când Isus își rostește rugăciunea sacerdotală în favoarea noastră, parcă se grăbește spre chinurile și moartea crucii. De ce? Pentru ca noi oamenii să fim grabnic mântuiți, pentru ca noi oamenii să dobândim grabnic slava lui (cf. In 17,24). Apostolii și primii creștin au apucat grabnic iertarea și mântuirea oferite Isus. David, din Vechiul Testament, a apucat grabnic iertarea și mântuirea, de după păcatele sale. Profetul Natan îi spune lui David care și-a recunoscut păcatele: "Dumnezeu, ți-a iertat păcatele, nu vei muri" (2Sam 12,13). Astăzi, a sosit pentru noi ceasul să primim iertarea și mântuirea lui Isus de la cruce și, apoi să-i ajutăm și pe alții s-o primească. Asta nu depinde de Dumnezeu, căci Dumnezeu a împlinit deja iertarea și mântuirea noastră, prin Cristos și Duhul Sfânt; primirea iertării și mântuirii depinde numai de noi. Dumnezeu ne spune: "Astăzi dacă auziți glasul Domnului, nu vă împietriți inimile voastre" (cf. Ps 95,8) Dacă, astăzi, vom primi iertarea și mântuirea (cf. 2Cor 6,2), vom fi veșnic fericiți. Dacă o vom amâna pe altă dată sau o vom refuza, la judecată vom fi duși departe de Dumnezeu și de fericirea sa. Pentru a primi iertarea și mântuirea sa, Dumnezeu pune o condiție, să iertăm și noi pe cei care ne-au greșit (cf. Mt 6,12). Omul din evanghelie care n-a iertat datornicului său, nu a fost iertat, deși iertarea îi fusese dată (cf. Mt 18,24-34).

Un alt ceas al nostru, de care depinde mântuirea noastră, este iubirea, chiar și a celor care nu merită. În rugăciunea lui Isus de astăzi, vedem că el ne-a iubit și ne iubește mult. Din iubire față de noi vrea să sufere, din iubire față de noi vrea să moară, din iubire față de noi vrea să fie preamărit. Isus ne-a iubit când noi nu meritam și când noi nici ne gândeam. Isus ne-a iubit până la moartea pe cruce pentru noi (cf. Rom 5,8). Astăzi a sosit și pentru noi ceasul când, din iubire față de Dumnezeu care ne-a iubit fără să merităm, să-i iubim și noi pe cei care nu merită. "Dacă ne iubim unii pe alții, Dumnezeu rămâne în noi și iubirea lui în noi este desăvârșită" (1In 4,12). Iubirea celor care nu merită și a celui care nici nu mai așteaptă iubirea noastră este iubirea pe care Isus o așteaptă de la noi. Diavolul ne-a amăgit ca să iubim numai pe cei care merită, iar oamenii merită foarte rar merită să fie iubiți. A sosit ceasul să-i iubim pe cei care nu merită și pe cei care nu așteaptă iubirea noastră. Tatăl din evanghelie și-a iubit pe fiul său risipitor, chiar dacă i-a cheltuit averea și nu mai merita iubirea (cf. Lc 15,20-22). Justificările și multele motive de a nu iubi sunt de la diavol. Iubirea este de la Dumnezeu.

Un alt ceas al nostru de care depinde mântuirea este împlinirea misiunii încredințate și angajarea altora în această misiune. Isus "a alegat" până ce a fost pus pe cruce, și a putut să spune: "Tată, mi-am isprăvit lucrarea" (In 17,4). Paul "a alergat" toată viața cu evanghelia și ajutoarele cerești, până la marginile pământului și la sfârșit a putut spune: "M-am luptat lupta cea bună, mi-am isprăvit alergarea, am păzit credința. De acum mă așteaptă cununa" (2Tim 4,7-8); și toți apostolii au făcut la fel. Isus nu numai că a predicat, ci i-a angajat în misiunea evangheliei pe toți ucenicii lui (cf. Mt 28,19-20). Apostolii nu numai că au predicat, ci i-au angajat în misiunea evangheliei și pe alții. În prima lectură de astăzi (cf. Fap 1,15-26) vedem că, după trădarea lui Iuda, Petru și ceilalți apostoli îl aleg pe Matia să fie slujitor al evangheliei împreună cu ei, ca după exemplul lui Isus, să predice și să facă bine pe oriunde merge (cf. Fap 10,38). Acum a sosit și pentru noi ceasul slujirii evangheliei. A sosit ceasul slujirii semenilor noștri, a sosit ceasul să le ducem evanghelia mântuirii: prin vestirea noastră, prin cântările noastre frumoase, prin ajutorul de care au nevoie. Toate să le facem în numele lui Isus. Oare am început noi această lucrare de mântuirii a noastră și a semenilor noștri? Să nu dăm înapoi, să nu căutăm o slujire care nu costă. Oamenii poate nu merită slujirea noastră, poate folosesc rău slujirea și darurile noastre, dar să-i slujim în numele lui Isus.

Apele din Marea Moartă rămân fără viață, deși în ele se varsă apele dulci și sănătoase ale Iordanului, pentru că nu dau mai departe darul primit. Mulți creștini, în ciuda faptului că primesc cuvântul mântuirii, rămân fără viața veșnică, pentru că nu împărtășesc și altora cuvântul evangheliei. Cineva s-a rugat astfel lui Dumnezeu: "Doamne, când cineva are nevoie de o îmbărbătare, de un cuvânt bun, de un ajutor, de bani, de mașină, trimite-i la mine!" La judecată ne vom întâlni cu toate eforturile, renunțările, jertfele, darurile și cuvintele de îmbărbătare, transfigurate și atunci vom fi veșnic fericiți.

Un scafandru poate trăi în apă, dar ce respiră el este aerul de afară. La fel și creștinii cei buni, trăiesc în lume, dar respiră aerul din cer dat lor de Dumnezeu, prin Isus Cristos și Duhul Sfânt.

Cristos s-a înălțat!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat