Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Oficiul pentru Pastorația Familiei și a Laicilor: Novenă de adorație în vederea Sinodului pentru familii

Adorație pentru luna februarie pentru cea de-a XIV-a Adunare Generală Ordinară "Vocația și misiunea familiei în Biserică și în lume", 4-25 octombrie 2015

În duminica a XXIX-a de peste an, 19 octombrie 2014, la ora 10.30, în Piața "Sfântul Petru", Sfântul Părinte Francisc a celebrat sfânta Liturghie cu ocazia încheierii celei de-a III-a Adunări generale extraordinare a Sinodului Episcopilor, cu tema "Provocările pastorale despre familie în contextul evanghelizării".

În perioada 4-25 octombrie 2015, va avea loc cea de-a XIV-a Adunare Generală Ordinară a Sinodului Episcopilor, care va avea ca temă "Vocația și misiunea familiei în Biserică și în lume". Evenimentul va fi o continuare a celui de anul trecut și are în centru familia, o realitate atât de actuală, dragă Sfântului Părinte papa Francisc și atât de încercată în zilele noastre.

La inițiativa mai multor familii din dieceza noastră și din Biserică în general, Oficiul pentru Pastorația Familiei și a Laicilor propune o novenă de adorație, o zi pe lună, la alegerea preoților din parohie și a familiilor. Novena începe în luna februarie și se termină în luna octombrie odată cu Sinodul.

Cu papa Francisc spre Sinodul pentru familii

Cântec: (între timp se expune preasfântul sacrament)

Moment de tăcere

Rugăciune introductivă:

Doamne, Isuse Cristoase, asemenea unor temerari curajoși, gata de drum, dorim astăzi să găsim adăpost și odihnă la tine.

Suntem ai tăi, dorim să fim ai tăi și, pentru ca să fim una cu tine, astăzi, acum, fiecare dintre noi ne consfințim cu totul ție.

Îți mulțumim pentru tot ceea ce ești și faci pentru noi: pentru darul vieții, al familiei, al părinților noștri dragi, al fraților și surorilor noastre, pentru darul libertății și al mântuirii. Îți mulțumim pentru că nu încetezi să ne iubești chiar și atunci când sufletele și trupurile noastre sunt departe de tine. Darurile, ploaia harurilor tale continuă să curgă și peste cei răi și peste cei buni, și peste cei care te caută în fiecare moment și peste cei care nu vor să mai audă de tine. Știm că pe primii îi răsplătești, iar pe cei din urmă, prin darul bunătății tale, încerci să-i readuci la tine. Te rugăm astăzi pentru toți; dă-ne în continuare darurile tale.

Prezența ta pe altarele noastre este o prezență plină de iubire. E o prezență care vorbește prin tăcere. Ești prezent și totuși nu spui nimic, din contra îi aștepți pe oameni, îi aștepți pe ei să vină pentru a-ți spune problemele lor. Aștepți familia, școala iubirii și a vieții. Ne aștepți pe toți în tăcere.

Acum, iată-ne, binecuvântează-ne cu prezența ta, binecuvântează-l pe papa Francisc, pe părinții sinodali, binecuvântează familiile noastre, viața noastră întreagă și fă ca orice efort pe care îl facem pentru tine să fie răsplătit după voința ta. Amin.

Cântec:

Rugăciune pentru familii:

Dumnezeule, Părinte atotputernic, la timpul cuvenit, tu ai fost cel care ai inventat familia. Ai crezut de cuviință că la baza ei trebuie să stea un bărbat și o femeie. Prin Adam și Eva, tu ai pus prima familie pe pământ. Iar atunci când ai spus că nu este bine ca omul să fie singur, i-ai dat în femeia sa un sprijin. Mai mult, ai considerat că pentru a fi o familie fericită, nu e de ajuns să fie doi: bărbatul și femeia. Tu însuți te-ai pus ca garant al fericirii familiei, dorind să ne faci să înțelegem că acolo unde nu ești tu, nu este fericire. Și totuși, sunt atâtea familii astăzi care au uitat de tine. Te-au înlocuit cu orice, numai ca tu să nu-i incomodezi în plăcerile și hotărârile lor păcătoase. Mulți, chiar dacă au încheiat legământul sfânt al căsătoriei în prezența ta, uită de cele mai multe ori acest mare har.

Îți oferim Părinte atotputernic, prin fiul tău Isus Cristos, toate familiile de pe pământ. Ajută-le să înțeleagă că nu poate exista fericire fără tine, că acolo unde este cruce, este și mântuire. Nu părăsi familiile încercate de sărăcie, șomaj, de lipsa unui loc de muncă și mai ales, nu le părăsi pe cele care au uitat de mult de tine. Întoarce-le pe toate pe calea cea bună. Fii tu cel care le unește, care domnește, cel care le conduce la mântuirea adevărată.

Isuse, tu care ai trăit într-o familie adevărată, care ai fost om adevărat și Dumnezeu adevărat, binecuvântează familiile noastre cu harul tău. Duhule Sfinte, sfințitorule, sfințește familiile noastre cu lumina ta. Amin.

Cântec:

Rugăciune din perspectiva unui copil:

O Isuse, tu i-ai iubit mult pe copii și te-ai bucurat atunci când ei veneau în preajma ta. Știm că ne iubești și pe noi, de aceea am ales să petrecem o parte din timpul nostru cu tine. Suntem prezenți aici pentru a te adora, dar tu, care ne cunoști, știi că noi nu cunoaștem prea bine ce înseamnă adorația. Știm doar atât; că vrem să ne rugăm! De aceea suntem astăzi în jurul altarului, ca să ne rugăm ție. Te rugăm să primești rugăciunea noastră, așa cum va fi ea. Poate că mintea noastră, adesea zglobie și mereu în altă parte, nu va reuși să rămână mereu îndreptată spre tine. Vino tu, o, Isuse, în gândurile noastre și păstrează-le mereu atente la rugăciune. Fii tu subiectul lor și distracția noastră. Vino, Isuse, în jocurile noastre nevinovate! Fii cu noi astăzi, fii în familiile din care facem parte, la școală, pe stradă, fii cu noi mereu! Amin.

Rugăciune din perspectiva unui adolescent:

Adorația înseamnă înainte de toate iubire adevărată.

Isuse, noi îi iubim pe părinții noștri pentru că ei ne-au adus la viață, se îngrijesc de noi și ne vor mereu binele. Dar, ajută-ne să te iubim mai mult decât pe părinții noștri.

Isuse, noi îi iubim pe frații și pe surorile noastre. Cu ei împărțim de cele mai multe ori bucuriile și tristețile noastre. Lor ne adresăm atunci când nu ne descurcăm în viață, atunci când nu reușim să împlinim o misiune încredințată de părinți. Cu toate acestea, ajută-ne, Isuse să te iubim mai mult decât pe frații și pe surorile noastre.

Isuse, noi îi iubim pe învățătorii și profesorii noștri, chiar dacă uneori nu reușim să învățăm ceea ce ei ne propun, nu ne facem temele pe care ei ni le dau, nu-i ascultăm sau nu-i respectăm. Știm că nu le este atât de ușor atunci când ne învață tainele științei. Totuși, ajută-ne să te iubim mai mult decât pe învățătorii și profesorii noștri.

Isuse, pentru că suntem mici, ne place să fim iubiți, alintați și luați mereu în seamă. Nu realizăm sau nu vrem să realizăm cât îi costă pe cei mari atenția pe care și-o îndreaptă spre noi. De aceea, credem că și ei ar merita iubirea noastră. Dar, o, Isuse, rămâi tu singura și adevărata persoană pe care trebuie să o iubim acum când suntem la această vârstă atât de critică, atunci când vom fi mari și întotdeauna. Amin.

Cântec:

Rugăciune în versuri:

Te ador Isuse, te ador

Tu, Mântuitorul și scăparea tuturor

Tu, născut în ieslea Betleemului

Tu, iertarea și răsplata omului

Te ador Isuse, sincer te ador

Și îți spun în șoaptă că mi-e tare dor

Vreau să fiu ca tine: bun, curat și sfânt

Cât îmi va fi dat, să fiu pe pământ

Te ador Isuse, Fiu dumnezeiesc

Și n-aș vrea vreodată să te părăsesc

Astăzi împlinește gândul meu curat

Fă să fug mereu de orice păcat

Te ador Isuse, te ador mereu

Vreau să fiu în lume, un reflex al tău

Rugăciunea, fapta bună, ascultarea

Prin acestea toate îți voi ști chemarea.

Cântec:

Din discursul Sfântului Părinte Francisc pentru încheierea celei de-a III-a Adunări generale extraordinare a Sinodului Episcopilor

Și pentru că a fost "un drum" - și ca orice drum au fost și momente de cursă rapidă, ca și cum s-ar fi voit să se învingă timpul și să se ajungă cât mai repede la țintă; alte momente de oboseală, ca și cum s-ar fi voit să se spună gata; alte momente de entuziasm și de ardoare. Au existat momente de profundă consolare ascultând mărturia păstorilor adevărați care poartă în inimă cu înțelepciune bucuriile și lacrimile credincioșilor lor. Momente de consolare și har și de întărire ascultând și mărturii ale familiilor care au participat la Sinod și au împărtășit cu noi frumusețea și bucuria vieții lor matrimoniale. Un drum în care cel mai puternic a simțit datoria de a-l ajuta pe cel mai puțin puternic, în care cel mai expert a simțit datoria de a-i sluji pe ceilalți, chiar și prin confruntări. Și pentru că este un drum al oamenilor, cu consolările au existat și alte momente de dezolare, de tensiune și de ispite, dintre care s-ar putea menționa câteva posibilități:

- Prima: ispita înțepenirii ostile, adică a voi să se închidă în ceea ce este scris (litera) și a nu se lăsa surprinși de Dumnezeu, de Dumnezeul surprizelor (spiritul); în lege, în certitudinea a ceea ce cunoaștem și nu a ceea ce trebuie încă să învățăm și să dobândim. Din timpul lui Isus, este ispita celor zeloși, a scrupuloșilor, a grijuliilor și a așa-numiților - astăzi - "tradiționaliști" și chiar a intelectualiștilor.

- Ispita cumsecădeniei distructive, care în numele unei milostiviri înșelătoare pansează rănile fără a le îngriji înainte și a le trata cu medicamente; care tratează simptomele și nu cauzele și rădăcinile. Este ispita celor "cumsecade", a temătorilor și chiar a așa-numiților "progresiști și liberaliști".

- Ispita de a transforma piatra în pâine pentru a înceta un post lung, apăsător și dureros (cf. Lc 4,1-4) și aceea de a transforma pâinea în piatră și a o arunca împotriva păcătoșilor, a celor slabi și a celor bolnavi (cf. In 8,7), adică de a o transforma în "poveri insuportabile" (Lc 10,27).

- Ispita de a coborî de pe cruce, pentru a-i mulțumi pe oameni, și a nu rămâne pe ea, pentru a împlini voința Tatălui; de a se apleca în fața duhului lumesc în loc de a-l purifica și a-l apleca în fața Duhului lui Dumnezeu.

- Ispita de a neglija "depositum fidei", considerându-se nu păzitori ci proprietari și stăpâni sau, pe de altă parte, ispita de a neglija realitatea folosind o limbă minuțioasă și o limbă de lemn pentru a spune multe lucruri și a nu spune nimic! Le numeau "bizantinisme", cred, aceste lucruri...

Iubiți frați și surori, ispitele nu trebuie nici să ne înspăimânte nici să ne descumpănească și nici măcar să ne descurajeze, pentru că niciun discipol nu este mai mare decât învățătorul său; deci dacă Isus a fost ispitit - și chiar a fost numit Belzebul (cf. Mt 12,24) - discipolii săi nu trebuie să se aștepte la un tratament mai bun.

Personal m-aș fi îngrijorat mult și m-aș fi întristat dacă n-ar fi existat aceste ispite și aceste discuții aprinse; această mișcare a spiritelor, cum o numea sfântul Ignațiu (EE, 6) dacă toți ar fi fost de acord sau taciturni într-o pace falsă și cvietistă. În schimb am văzut și am ascultat - cu bucurie și recunoștință - discursuri și intervenții pline de credință, de zel pastoral și doctrinal, de înțelepciune, de franchețe, de curaj și de parresia. Și am simțit că a fost pus în fața ochilor binele Bisericii, al familiilor și "suprema lex", "salus animarum" (cf. can. 1752). Și asta întotdeauna - am spus asta aici, în Aulă - fără a pune niciodată în discuție adevărurile fundamentale ale sacramentului căsătoriei: indisolubilitatea, unitatea, fidelitatea și procreativitatea, adică deschiderea la viață (cf. can. 1055, 1056 și Gaudium et spes, 48).

Aceasta este Biserica, via Domnului, Mama fertilă și Învățătoarea grijulie, căreia nu-i este frică să-și suflece mânecile pentru a vărsa untdelemnul și vinul pe rănile oamenilor (cf. Lc 10,25-37); care nu privește omenirea dintr-un castel de sticlă pentru a judeca sau a clasifica persoanele. Aceasta este Biserica una, sfântă, catolică, apostolică și compusă din păcătoși, care au nevoie de milostivirea sa. Aceasta este Biserica, adevărata mireasă a lui Cristos, care încearcă să fie fidelă față de Mirele său și față de doctrina sa. Este Biserica, ea căreia nu-i este frică să mănânce și să bea cu desfrânatele și vameșii (cf. Lc 15). Biserica ce are porțile deschise larg pentru a-i primi pe cei nevoiași, pe cei căiți și nu numai pe cei drepți sau pe cei care cred că sunt desăvârșiți! Biserica ce nu se rușinează de fratele căzut și nu se preface că nu-l vede, dimpotrivă se simte implicată și aproape obligată să-l ridice și să-l încurajeze să reia drumul și îl însoțește spre întâlnirea definitivă cu Mirele său, în Ierusalimul ceresc.

Aceasta este Biserica, mama noastră! Și atunci când Biserica, în varietatea carismelor sale, se exprimă în comuniune, nu poate să greșească: este frumusețea și forța lui sensus fidei, a acelui simț supranatural al credinței, care este dăruit de Duhul Sfânt pentru ca, împreună să putem cu toții intra în inima Evangheliei și să învățăm să-l urmăm pe Isus în viața noastră, și acest lucru nu trebuie să fie văzut ca motiv de confuzie și de deranj.

Atâția comentatori, sau oameni care vorbesc, și-au imaginat să vadă o Biserică în ceartă unde o parte lupta împotriva celeilalte, îndoindu-se chiar de Duhul Sfânt, adevăratul promotor și garant al unității și armoniei în Biserică. Duhul Sfânt care de-a lungul istoriei a condus mereu barca, prin slujitorii săi, chiar și atunci când marea era potrivnică și agitată, iar slujitorii erau infideli și păcătoși.

Scurt moment de tăcere...

Cântec:

Un tată:

În lume-i nevoie de credință:

"Act de credință, Doamne, Dumnezeul meu, cred cu tărie tot ce ne-ai descoperit tu, adevărul veșnic și negreșelnic, și ce ne învață sfânta biserică.

Cred mai ales în tine, unul și adevăratul Dumnezeu în trei Persoane egale și totuși deosebite, Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt.

Cred în Isus Cristos, Fiul tău unic, care s-a zămislit de la Duhul Sfânt, s-a născut din Maria Fecioară, a pătimit și a murit pentru mântuirea noastră. Cred că tu ești drept și răsplătești pe fiecare după faptele sale: pe cei buni cu fericirea cerească, iar pe cei răi îi pedepsești cu osânda veșnică a iadului. În această credință vreau să trăiesc și să mor. Doamne, întărește-mi credința. Amin".

O mamă:

În lume-i nevoie de speranță:

"Act de speranță, Doamne, Dumnezeul meu, nădăjduiesc cu încredere deplină că îmi vei dărui din bunătatea ta și prin meritele lui Isus Cristos, iertarea păcatelor, harul tău și fericirea veșnică, pentru că tu mi-ai promis, și ești nesfârșit de credincios în făgăduințele tale. Amin".

Un copil:

În lume-i nevoie de iubire:

"Act de iubire, Doamne, Dumnezeul meu, te iubesc din toată inima, din tot sufletul și din toate puterile mele și mai presus de orice, pentru că ești nemărginit de bun și vrednic de iubire. Iubesc și pe aproapele ca pe mine însumi din dragoste către tine și iert din inimă pe toți aceia care mi-au greșit. Doamne, fă să te iubesc din ce în ce mai mult. Amin".

Un tânăr:

În lume-i nevoie de convertire:

"Act de căință, Doamne, Dumnezeul meu, mă căiesc din toată inima de toate păcatele mele și le urăsc mai presus de toate, pentru că prin ele am pierdut harul tău și împărăția cerului și m-am făcut vrednic de pedeapsa veșnică a iadului; dar mai mult mă căiesc, pentru că păcătuind, te-am mâniat pe tine, Părintele meu, Mântuitorul meu și Dumnezeul meu, atât de mare și atât de bun. Pentru aceasta mă hotărăsc, cu ajutorul harului tău, să nu mai păcătuiesc și să fug de orice prilej de păcat. Amin".

Cântec:

Rugăciune pentru părinți:

Doamne Isuse Cristoase, tu i-ai iubit pe Iosif și pe Maria și ai fost ascultător față de ei. Prin cuvintele și exemplul tău ne-ai învățat ca și noi să facem la fel. Ajută-ne să-i iubim și să-i respectăm pe părinți, mai ales că fac atâtea lucruri frumoase pentru noi. Dă-le sănătate și multă putere de muncă. Dă-le o inimă răbdătoare și luminează-i ca să ne înțeleagă atunci când greșim. În familiile în care nu există înțelegere, ajută-i să se înțeleagă, acolo unde există suferință din cauza lipsurilor sau a bolilor, dă multă răbdare, acolo unde tu nu ești primit, ajută-i să înțeleagă că fără tine nu se pot mântui. Ajută-i, o, Isuse pe toți copiii din lume să fie iubiți și acceptați de tata și de mama lor, ajută-i pe frați să se înțeleagă între ei, iar atunci când părinții vor ajunge la adânci bătrânețe să fie fericiți de copiii lor. Dă-le tuturor părinților multă credință și multă răbdare. Amin.

Rugăciune de mulțumire:

Îți mulțumim, Isuse pentru timpul pe care ni l-ai dat ca să-l petrecem în prezența ta. Știm că nu am găsim cele mai potrivite cuvinte pentru a te lăuda. Cu toate acestea primește-le și împlinește-le după voința ta. Știm că gândurile noastre nu au fost mereu prezente aici, în biserică. Cu toate acestea primește nevinovăția gândurilor noastre. Îți mulțumim pentru tot ceea ce am primit de la tine. Îi mulțumim lui Dumnezeu-Tatăl pentru darul vieții, al familiei și al iubirii din ea. Îți mulțumim ție, Isuse pentru că ai murit pentru noi, îi mulțumim Duhului Sfânt pentru că ne inspiră în fiecare moment să facem bine. Ajută-ne ca împreună cu Preasfânta Fecioară Maria să te iubim mereu. Amin.

Cântec: Toți să adorăm fierbinte

Binecuvântarea finală

Cântec final

Oficiul pentru Pastorația Familiei și a Laicilor


 

lecturi: 54.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat