Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Săptămâna de rugăciune pentru unitatea creștinilor

Starea dialogului teologic dintre catolici și ortodocși

de Andrea Palmieri, subsecretar al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității creștinilor

În 2014 s-a reunit din nou în sesiune plenară Comisia mixtă internațională pentru dialogul teologic dintre Biserica catolică și Biserica ortodoxă în ansamblul său. Această sesiune era deosebit de așteptată deoarece comisia nu se mai reunea în întregimea sa de aproape patru ani. În afară de asta, așteptări speciale era provocate chiar de țara în care era găzduită reuniunea, Iordania, așa de bogată în mărturii legate de revelația biblică, așa cum ar fi locul botezului lui Isus la Iordan sau Muntele Nebo, și astăzi în inima unei regiuni marcate de violențe atroce care lovesc diferitele minorități, între care creștinii din toate Bisericile prezente în teritoriu. În toți participanții la sesiunea plenară era vie dorința de a continua dialogul în mod rodnic pentru a da un semnal de unitate chiar într-o zonă geografică în care sunt în desfășurare conflicte care provoacă diviziuni și contraste.

A XIII-a sesiune plenară a comisiei a avut loc de la 15 la 23 septembrie la Amman, la invitația patriarhului greco-ortodox de Ierusalim, Preafericirea sa Theofilos al III-lea, pentru a examina tema raportului teologic dintre primat și sinodalitate, indicat drept obiect de reflecție în a XII-a sesiune plenară ținută la Viena în 2010. De fapt, în acea împrejurare, comisia, la propunerea părții ortodoxe, a decis să nu continue studiul unui document, cu titlul Rolul episcopului de Roma în comuniunea Bisericii din primul mileniu, în care fuseseră adunate mărturiile istorice, patristice și canonice referitoare la perioada examinată, ci să-și concentreze atenția asupra unor chestiuni de natură mai specific teologică și ecleziologică.

Comisia la Amman a lucrat asupra unui document redactat după metoda de pregătire concordată la începutul activităților acestui organism (Patmos-Rodi 1980).

În iunie 2011, s-a reunit o subcomisie mixtă cu misiunea de a produce o primă schiță pe care s-o prezinte Comitetului mixt de coordonare. Acesta din urmă, în două întâlniri (la Roma în 2011 și la Paris în 2012), a reelaborat textul și a concordat să-l supună studiului întregii comisii. Documentul, cu titlul Sinodalitate și primat, își propunea să caute un fundament teologic care să justifice tot ceea ce se afirma în ultimul document publicat de comisie, Consecințele ecleziologice și canonice ale naturii sacramentale a Bisericii. Comuniune eclezială, conciliaritate și autoritate (Ravenna 2007), adică "primatul și conciliaritatea sunt în mod reciproc interdependente" și "primatul la diferitele nivele ale vieții Bisericii, local, regional și universal, trebuie să fie considerată în contextul conciliarității și, în mod analog, conciliaritatea în contextul primatului" (nr. 43). Fundamentul interdependenței reciproce între primat și conciliaritate sau sinodalitate, la fiecare nivel al vieții Bisericii, era găsit îndeosebi în misterul trinitar.

Bogăția reflecției teologice conținute în documentul examinat a fost în mod deschis apreciată de unii membri ai comisiei, în timp ce alții, mai ales din partea ortodoxă, au manifestat o anumită perplexitate. Îndeosebi era subliniat că nu este posibil să se facă să depind direct de modelul trinitar dezvoltarea tuturor instituțiilor din viața Bisericii la fiecare nivel al său. Pentru a depăși acest impas, comisia a decis să discute despre partea conclusivă a acelui document și să încredințeze unui grup de redactare misiunea de a aduna roadele acestei discuții și de a pregăti un nou document. Rezultatul acestei noi redactări a fost un text mai scurt, care își propunea să caute o înțelegere comună a ceea ce sunt primatul și sinodalitatea la diferitele nivele ale vieții Bisericii și a modului în care aceste două realități sunt profund legate una de alta, în lumina experienței din primul mileniu, în timpul căruia creștinii din Orient și din Occident erau în comuniune deplină.

După o lungă discuție, deoarece nu era posibil să se ajungă la un consens general cu privire la publicarea documentului pregătit la Amman, comisia a decis să trimită din nou acest text la comitetul de coordonare pentru ca să se ocupe de o altă elaborare și îmbunătățire în vederea următoarei sesiuni plenare a Comisiei mixte internaționale pentru dialogul teologic între Biserica catolică și Biserica ortodoxă în ansamblul său. În afară de asta a fost sugerat acest Comitet mixt de coordonare să se reunească în 2015 și că în acea împrejurare să se propună posibile date pentru sesiunea plenară, ținând cont și de faptul că în 2016 este prevăzută convocarea Marelui Sinod Panortodox.

Erau prezente douăzeci și trei de delegați din partea catolică, fiind câteva absențe din cauza unor activități concomitente. Toate Bisericile ortodoxe, cu excepția Patriarhiei de Bulgaria, erau reprezentate. Comunicatul dat la încheierea reuniunii prezintă lista după taxis a Bisericilor ortodoxe: Patriarhia ecumenică, apoi Patriarhia de Alexandria, Patriarhia de Antiohia, Patriarhia de Ierusalim, Patriarhia de Moscova, Patriarhia sârbă, Patriarhia de România, Patriarhia de Georgia, Bisericile autocefale din Cipru, din Grecia, din Polonia, din Albania și din Cehia și Slovacia. Lucrările comisiei au fost conduse de doi co-președinți, cardinalul Kurt Koch, din partea catolică, și mitropolitul de Pergam, Ioannis Zizioulas, din partea ortodoxă.

Membrii comisiei reuniți la Amman nu puteau să nu se simtă în mod deosebit atinși de situația atâtor creștini și membri ai altor tradiții religioase din această regiune, victime ale persecuțiilor și violențelor. Comisia a voit să exprima clar condamnarea oricărei crime săvârșite în numele lui Dumnezeu și s-a rugat cu ardoare pentru toate victimele conflictelor care lovesc Orientul Apropiat. Recunoștință deosebită a fost exprimată față de cei care se străduiesc pentru primirea sutelor de mii de refugiați care Siria și Irakul și un apel a fost adresat tuturor liderilor religioși și comunității internaționale pentru ca să continue eforturile lor pentru asistența refugiaților și să asigure rămânerea prezenței creștine în regiune. În sfârșit, comisia a adresat un apel insistent pentru eliberarea mitropoliților de Alep, Mar Gregorios Yohanna Ibrahim și Boulos Yazigi, și a preoților, călugărilor și laicilor care au fost răpiți. Pentru a sublinia această solidaritate cu persoanele suferinde din regiune, cardinalul Koch și mitropolitul Ioannis, însoțiți de alți membri ai comisiei, între care cardinalul Leonardo Sandri, au vizitat un centru de primire pentru refugiați în Amman, unde au putut să asculte istoriile triste ale acestei situații tragice.

La sfârșitul sesiunii plenare, era răspândit printre toți participanții un sentiment de dezamăgire pentru că n-au reușit să completeze studiul unui document comun pregătit pentru publicare. S-ar fi voit să se lanseze din Orientul Apropiat un mesaj de unitate și de reconciliere care să meargă dincolo de granițele dialogului teologic însuși între catolici și ortodocși. Totuși, la sfârșitul lucrărilor, toți erau de acord cu privire la faptul că, din cauza seriozității temei examinate, era necesar să se facă un studiu ulterior înainte de a publica documentul. În toți membri comisiei, catolici și ortodocși, exista intenția convinsă de a continua acest dialog important, fără a evita chestiunile mai delicate, ci studiindu-le cu mare acuratețe și în profunzime. În acest sens, se poate afirma pe bună dreptate că rezultatul cel mai important obținut la Amman este tocmai decizia unanimă de a continua dialogul cu angajarea maximă.

Un ajutor pentru a depăși dificultățile întâlnite de dialogul teologic este reprezentat desigur de intensificarea dialogului carității care - la cincizeci de ani distanță de la întâlnirile istorice dintre Papa Paul al VI-lea și Patriarhul ecumenic Atenagora care au avut loc la 5 și 6 ianuarie 1964 la Ierusalim - continuă să constituie "motorul propulsor" al dezvoltării relațiilor dintre Biserica catolică și Biserica ortodoxă. Împreună cu multiplele ocazii de contact între catolici și ortodocși, cum ar fi întâlniri, vizite, schimburi epistolare și de delegații, care reprezintă o realitate de acum consolidată în cursul anilor, anul 2014 a fost marcat în mod pozitiv de trei întâlniri dintre Papa Francisc și Patriarhul ecumenic Bartolomeu. Prima s-a ținut în zilele de 25 și 26 mai, când Pontiful și Patriarhul au mers în pelerinaj la Ierusalim, pentru a comemora a cincizecea aniversare a întâlnirilor istorice dintre Paul al VI-lea și Atenagora. A doua întâlnire s-a ținut cu ocazia vizitei lui Bartolomeu la Roma pentru a participa, la invitația lui Francisc, la invocația pentru pace, cu prezența președintelui statului Israel, Shimon Peres, și a președintelui palestinian, Mahmoud Abbas, care a avut loc duminică 8 iunie în Grădinile Vaticane. Papa și Patriarhul s-au întâlnit din nou în zilele de 29 și 30 noiembrie, când Sfântul Părinte, răspunzând la invitația lui Bartolomeu, a fost în vizită la Phanar (Istanbul), pentru a participa la celebrările pentru sărbătoarea sfântului Andrei, patron al Patriarhiei ecumenice.

Așa cum a afirmat în mod semnificativ Papa Francisc la sfârșitul divinei liturgii celebrate de Bartolomeu în biserica patriarhală "Sfântul Gheorghe" la Phanar, la 30 noiembrie, "a ne întâlni, a privi fața unul altuia, a schimba îmbrățișarea de pace, a ne ruga unul pentru altul sunt dimensiuni esențiale ale acelui drum spre restabilirea comuniunii depline la care tindem. Toate acestea preced și însoțesc constant cealaltă dimensiune esențială a acestui drum care este dialogul teologic. Un dialog autentic este mereu o întâlnire între persoane cu un nume, o față, o istorie, și nu numai o confruntare de idei". Climatul de încredere reciprocă și de stimă reciprocă pe care îl creează dialogul carității îl creează va putea să nu aibă o influență pozitivă asupra dialogului adevărului, care, dacă reușește să se ferească de riscul de a deveni o simplă discuție academică, constituie instrumentul indispensabil pentru soluția controverselor teologice care au însoțit despărțirea dintre catolici și ortodocși.

Pentru acest motiv, Papa Francisc și Patriarhul ecumenic Bartolomeu au exprimat puternic sprijinul lor la continuarea activității Comisiei mixte internaționale în declarațiile comune semnate la Ierusalim și la Phanar: "O contribuție fundamentală la căutarea comuniunii depline dintre catolici și ortodocși este oferită de dialogul teologic făcut de Comisia mixtă internațională. (...)Astăzi vrem să exprimăm aprecierea noastră sinceră față de rezultatele obținute, precum și față de eforturile care se fac actualmente" și "în afară de asta vrem să susținem dialogul teologic promovat de Comisia mixtă internațională, care (...) tratează actualmente chestiunile mai dificile care au marcat istoria diviziunii noastre și care cer un studiu atent și aprofundat". Și cuvintele rostite de Papa și de Patriarh cu ocazia întâlnirilor lor oferă o contribuție substanțială chestiunii relației dintre primat și sinodalitate de care se ocupă Comisia mixtă internațională.

În discursul ținut în timpul rugăciunii ecumenice în bazilica Sfântului Mormânt la Ierusalim, Francisc a reafirmat angajarea deja formulată de predecesorii săi "de a menține un dialog cu toți frații în Cristos pentru a găsi o formă de exercitare a slujirii proprii a Episcopului de Roma care, în conformitate cu misiunea sa, să se deschidă la o situație nouă și să poată fi, în contextul actual, o slujire de iubire și de comuniune recunoscută de toți". În afară de asta, în biserica patriarhală "Sfântul Gheorghe" la Phanar, Papa reafirma că, "pentru a ajunge la ținta mult dorită a unității depline, Biserica catolică nu intenționează să impună nicio exigență, decât aceea a mărturisirii de credință comună, și că suntem gata să căutăm împreună, în lumina învățăturii Scripturii și a experienței din primul mileniu, modalitățile cu care să garanteze necesara unitate a Bisericii în circumstanțele actuale". Aceste cuvinte constituie un extraordinar punct de plecare pentru a garanta eficacitatea continuării dialogului însuși.

La rândul său, în acea împrejurare, Patriarhul Bartolomeu a afirmat că modul cu care Papa Francisc exercită concret slujirea sa, cu simplitate, umilință și iubire față de toți, oferă fraților ortodocși "speranța că (...) apropierea celor două mari Biserici antice va continua să se edifice pe temeliile solide ale tradiției noastre comune, care din totdeauna respecta și recunoștea în trupul Bisericii un primat de iubire, de onoare și de slujire, în cadrul sinodalității".

Primăvara dialogului carității pe care catolicii și ortodocșii îl trăiesc astăzi, grație mai ales convergenței de gândire între Papa Francisc și Patriarhul ecumenic Bartolomeu, care se percepe clar din întâlniri și din cuvintele pe care ei și le schimbă, permite să privim cu optimism senin la continuarea dialogului teologic dintre Biserica catolică și Biserica ortodoxă. Totuși, nici dialogul adevărului nici dialogul carității nu vor fi suficiente pentru a realiza progrese semnificative pe drumul spre restabilirea deplină a comuniunii vizibile dacă, de-a lungul acestui drum, catolicii și ortodocșii nu se vor lăsa conduși de Duhul Sfânt, așa cum a amintit în mod eficace Pontiful adresându-se, la 28 iunie 2014, membrilor delegației Patriarhiei ecumenice în vizită la Roma cu ocazia sărbătorii sfinților Petru și Paul: "Dacă vom învăța, conduși de Duhul, să ne privim mereu unii pe alții în Dumnezeu, va și mai vioi drumul nostru și mai agilă colaborarea în atâtea domenii ale vieții zilnice care deja acum în mod fericit ne unește. Această privire teologală se hrănește din credință, din speranță, din iubire; ea este capabilă să genereze o reflecție teologică autentică, ce este în realitate adevărată scientia Dei, participare la privirea pe care Dumnezeu o are despre sine însuși și despre noi. O reflecție care nu va putea decât să ne apropie pe unii de alții, în drumul unității, chiar dacă pornim de la perspective diferite".

(După L'Osservatore Romano, 20 ianuarie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 23.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat