Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

ITRC Iași: Conciliul Vatican II - semn al timpului pentru Biserică și pentru lume

Institutul Teologic Romano-Catolic "Sfântul Iosif" din Iași, în colaborare cu Facultatea de Teologie Romano-Catolică din cadrul Universității "Al.I. Cuza" Iași, a organizat, miercuri, 26 noiembrie 2014, în Aula Magna a institutului, un simpozion cu tema de dezbatere "Conciliul Vatican II: semn al timpului pentru Biserică și pentru lume", în cadrul căruia s-au readus în discuție documentele Conciliului, reflectându-se asupra importanței lor istorice și teologice. Această inițiativă este ocazionată de contextul împlinirii a 50 de ani de la desfășurarea Conciliului Vatican II și face parte dintr-un program mai amplu de activități academice și pastorale ce se derulează pe parcursul acestui an universitar.

Simpozionul a fost coordonat de părintele rector Benone Lucaci și s-a desfășurat în două sesiuni de discuții. La conferințe a participat și PS Aurel Percă, episcop auxiliar de Iași, alături fiind, de asemenea, părinți profesori, care prin conferințele lor, au arătat că Biserica este preocupată de relația ei cu lumea și că se află în sintonie cu semnele timpului.

În sesiunea de dimineață a simpozionului, moderată de părintele prof. Alois Bulai, au fost prezentate patru documente conciliare, și anume Lumen Gentium, Ad Gentes, Dignitatis Humanae și Dei Verbu, fiecare dintre aceste conferințe prezentând munca părinților conciliari ca pe o reîntoarcere la rădăcinile evanghelie, ca pe o primavară a Bisericii.

Prima conferință intitulată "Lumen Gentium" la 50 de ani: Dieceza și spiritualitatea sa, ținută de pr. conf. dr. Ștefan Lupu, s-a axat pe prezentarea evoluției redactării acestui document conciliar, de la primele scheme până la validarea acestuia de către părinții conciliari în noiembrie 1964. Documentul vine cu o inovație, și anume, urmărește trezirea Bisericii din sufletele oamenilor, prin o deschidere către lumea laicilor și ecumenism. Astfel, identitatea Bisericii se citește pornind din interiorul său spre exterior, fiind născută din Sfânta Treime, iar omul ca fiind legat ontologic de Sfânta Treime. Biserica este în drumul ei spre Împărăție, dar totuși ea există în istorie, Poporul lui Dumnezeu fiind o realitatea vie, într-o permanentă inserare în istorie, cu un unic destin, acela al desăvârșirii iubirii.

Dacă Biserica este o prezență vie în lume, atunci ea trebuie să aibă o relație cu lumea, să vestească Vestea cea Bună tuturor neamurilor; de aceea, un alt aspect al Conciuliului Vatican II a fost problema misionarismului, cum trebuie înțeles misionarismul. Conferința părintelui lect. dr. Corneliu Berea, 50 de ani de la "Ad Gentes": perspective, a punctat anumite aspecte legate de misionarism, mai ales că în contextul redactării documentului conciliar, lumea era marcată de un amplu proces de decolonizare și schimbări politico-culturale. Misionarismul reprezintă creșterea vitală a Bisericii, o manifestare a energiei Bisericii, care sub acțiunea Duhului Sfânt, pornește spre fiecare neam pentru a aduce Vestea cea Bună; totuși, în acest efort, Biserica trebuie să aibă în vedere varietatea de situații și cerințe de pe toate continentele, iar documentul Ad Gentes este cel care vine în ajutorul Bisericii, căci oferă un fundament teologic misionarismului. Ceea este deosebit de important este faptul că misiunea este în legătură cu viața Sfintei Treimi, iar izvorul ei se află în iubirea Tatălui, Dumnezeu care se dăruiește.

Interacțiunea Biserică - lume totuși ridică o problemă: problema libertății omului, dar mai ales celei religioase. Părintele lect. dr. Iulian Ianuș, în conferința "Dignitatis Humanae": Fundamentele libertății religioase, a prezentat felul în care Biserica vede libertatea omului și o respectă. Documentul conciliar Dignitatis Humanae apare într-un context deosebit, marcat de o creștere a conștiinței libertății, de aceea era necesar ca Biserica să-și expună punctul oficial de vedere legat de libertatea omului. Fundamentul libertății religioase este reprezentat de faptul că nimeni nu poate fi constrâns să creadă și de faptul că nimeni nu poate fi împiedicat să creadă, căci omul are un suflet rațional, aflat în căutarea adevărului. Atunci când persoana umană găsește adevărul trebuie să trăiască conform cu acesta. Libertatea religioasă trebuie respectată de către Stat, care trebuie să asigure un cadru favorabil tuturor oamenilor pentru a-și manifesta religia; mai mult decât atât, puterea civilă este cea care garantând libertatea tuturor cetățenilor, trebuie să lupte împotriva discriminării religioase, intervenția Statului fiind necesară numai atunci când se încalcă dreapta ordine publică.

Respectată fiind libertatea omului de a se manifesta religios, Biserica trebuia să expună rolul pe care Biblia o care în viața religioasă a fiecărui credincios. Conferința "Dei Verbum", o piatră de hotar pe drumul Bisericii, susținută de părintele asist. drd. Iosif Antili, a tratat importanța studiului Bibliei pentru viața Bisericii. Documentul conciliar Dei Verbum a reprezentat cu adevărat o piatră de hotar, mai ales prin faptul că a marcat o modificare a felului în care credincioșii se raportează la Sfânta Scriptură. Această modificare a perspectivei se realizează în contextul mișcării biblice din secolul al XX-lea. Dacă inițial exista o reticență față de Sfânta Scriptură, ceea ce a determinat o înflorire a exegezei protestante, în secolul al XX-lea, Biserica readuce în prim plan importanța Bibliei, mai ales în activitatea pastorală și misioanară - de aceea, Biserica a luptat ca Biblia să fie accesibilă tuturor credincioșilor. Această accesibilitate a avut un efect benefic asupra Poporului lui Dumnezeu, căci odată cu încheierea Conciliului Vatican II, au înflorit mișcările ce aveau în centru Sfânta Scriptură, printre care amintim Lectio Divina, astfel încât, Cuvântul lui Dumnezeu devine parte fundamentală a vieții fiecărui credincios.

Sesiunea de după-amiază a simpozionului, moderată de părintele lect. dr. Iuliana Faraoanu, a avut în prim plan alte patru documente ale Conciliului Vatican II, și anume Presbyterorum Ordinis, Gaudium et Spes, Inter Mirifica și Unitatis Redintegratio, toate conferințele din cadrul acestei sesiuni abordând, în general, tema chemării universale la mântuire, în contextul unei noi epoci.

Conferința "Presbyterorum Ordinis": utopie sau chemare la sfințenie? susținută de părintele asist. Cristinel Fodor, așa cum a fost specificat în titlu, vine să prezinte un frumos program pastoral, și nu o utopie, materializat în acest document conciliar. Asemenea Conciliului care este semn al timpului, preotul este omul timpului, căci preoții acționează în Biserică în virtutea mandatului de la Isus Cristos. Presbyterorum Ordinis vine cu răspunsurile la întrebările: Cum vrea Dumnezeu preotul?, La ce folosește preotul?. Prezbiterul se sfințește în și prin misiunea sa, activând în toate în numele lui Cristos, de la care are autoritate. Viața comună este un exercițiu comun de prefecționare a poruncilor lui Dumnezeu, de aceea părintele Fodor a subliniat necesitatea unei reaccentuări a puterii comunitare în viața unui preot.

Părintele lect. dr. Lucian Farcaș în conferința "Gaudium et Spes": "Ecce Homo!" - înainte și după Vatican II a venit cu o prezentare originală, "o mărturie personală", așa cum a afirmat părintele. Acest document a fost cel mai discutat și disputat în momentul conceperii și aprobării sale, căci atingea conținuturi foarte delicate din societate: politica, economia și cultura - domenii foarte schimbătoare și sensibile, mai ales în contextul unei relații neprietenoase dintre Biserică și Stat. Conferința a accentuat ideea lecturării realității, a culturii prin dimensiunea relației ce se stabilește între oameni, Conciliul Vatican II fiind un punct esențial în a observa cum a evoluat figura omului în societate și concepția Bisericii despre societate - pe schema acestei evoluții aplicându-se foarte bine paralela dintre înainte și după, "Before and After".

Documentul Inter mirifica, despre raportul dintre Biserică și mass-media, a fost prezentat în cadrul conferinței părintelui Cornel Cadar, intitulată "Inter Mirifica": Biserica și Mass-media, 50 de ani împreună. Așa cum anunță și titlul Biserica și mass-media trebuie să colaboreze, mai ales în contextul actual când avem de-a face cu o adevărată cultură digitală. Ideea de comunicare este prezentă în Biserică, chiar însuși Dumnezeu este cel care comunică, se comunică pe sine prin Revelație, de aceea Biserica trebuie să se folosească de mijloacele de comunicare socială pentru o nouă evanghelizare, pentru a uni. Grație garantării dreptului la informare și informație, Biserica poate găsi în mass-media un sprijin veritabil în activitatea ei pastorală și misionară, căci media, prin diversitatea ei, unește întreaga lume într-un așa numit "sat global", astfel oamenii sunt mai apropiați unii de alții și se cunosc mai bine. Biserica trebuie să înțeleagă limbajul mass-mediei și să-l folosească în cateheze, căci astăzi este necesară o educare a tinerilor pentru comunicările sociale.

Ultima conferință din acest simpozion a avut ca temă centrală ecumenismul contemporan, părintele lect. dr. Fabian Doboș, prin conferința "Unitatis Redintegratio": piatră unghiulară a ecumenismului contemporan, a expus modul în care astăzi Biserica se raportează la celelalte Biserici, comunități religioase și religii ale lumii. Unitatea Bisericii reprezintă un deziderat al lui Isus Cristos, însă datorită lipsei de înțelegeri reciproce și a carității, oamenii au rupt unitatea Trupului lui Cristos. Mișcarea ecumenică caută să refacă unitatea Bisericii, iar suveranii pontifi nu s-au arătat străini față de această dorință a Poporului Dumnezeu, ba dimpotrivă: Fericitul Paul al VI-lea, Sfântul Ioan Paul al II-lea au lucrat pentru reînnoirea Bisericii, munca lor fiind continuată de actualul papă Francisc. Greșelile trecutului pot fi depășite dacă sunt recunoscute, iar prin puterea rugăciunii, creștinii pot depăși păcatul dezbinării, și chiar să se apropie de semenii lor de altă religie. Ecumenismul reprezintă un drum lung și dificil, dar la capătul acestuia este iubirea lui Cristos.

Conciliul Vatican II a însemnat reînnoire, deschidere, dialog și comuniune, dar mai ales actualitate, căci prin aceste documente, Biserica privește cu speranță spre viitor - un viitor, care deși va însemna și durere, va fi bogat în harurile lui Dumnezeu.

Michail-Iulian Echert

* * *

Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 26 noiembrie: ITRC Iași: Simpozionul "Conciliul Vatican II - semn al timpului pentru Biserică și pentru lume"


 


lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat