Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Vocea ortodoxă la Sinod

"Discuția dintre episcopi există, consensul va exista"

De Maria Chiara Biagioni

"Biserica nu poate să trădeze adevărul. Nu putem dezorienta persoanele spunându-le că anumite tipuri de comportament care au fost mereu condamnate de Biserică acum devin dintr-o dată permise". Răspunde punctual la fiecare întrebare, chiar și la cele mai dificile cu ar fi îngrijirea pastorală a persoanelor homosexuale în cadrul Bisericilor și primirea divorțaților recăsătoriți la sacramentul împărtășaniei. Mitropolitul Hilarion de Volokolamsk, președinte al Departamentului pentru relațiile externe al Patriarhiei de Moscova, participă ca delegat fratern la Sinodul despre familie și este oaspete în Casa "Sfânta Marta" unde trăiește Papa Francisc. Mâine 17 octombrie va avea o audiență privată cu Sfântul Părinte, dar cu privire la conținuturile întâlnirii preferă să mențină cea mai totală rezervă. "Noi trebuie să distingem clar - explică el - între ceea ce este permis și ceea ce este păcat. Totuși, pot exista la nivel de îngrijire pastorală situații care cer să fie luate în considerare. Și noi ca păstori, în timp ce rămânem fideli față de regulile Bisericii, trebuie să luăm în considerare diferitele situații și fiecare persoană. Și situațiile sunt adesea complicate și cu greu intră în cadrul riguros al unei reguli speciale".

Este marea provocare a acestui Sinod. Ce climat ați găsit?

"Tema familiei este o chestiune serioasă mai ales astăzi în Europa sau în America de Nord unde politicienii, sistemul educativ și mass-media promovează o noțiune de familie care nu corespunde viziunii pe care tradiția Bisericilor noastre o indică și conform căreia familia este înțeleasă ca o unire conjugală între un bărbat și o femeie. În afară de asta, în diferite țări se promovează legislații care prezintă o noțiune alternativă de familiei ca de exemplu unirile homosexuale. Există o dezbatere între creștinii din acest timp cu privire la modul de a evalua aceste noi forme de unire care adoptă acest limbaj față de unirile homosexuale, însă pentru Bisericile care fac referință la Sfânta Tradiție, adică Biserica catolică romană și Biserica ortodoxă, această noțiune nu este acceptabilă".

Și ce anume a reieșit la Sinod în această privință?

"În discuția cu privire la această chestiune au fost unii episcopi care au cerut o incluziune cu privire la formele alternative de familie. Și așa cum se poate înțelege, aceste considerații au provocat o anumită dezbatere și probabil unele neînțelegeri. Desigur, Biserica nu poate schimba învățătura sa morală și socială. Totuși Biserica este considerată să ia în considerare în mod foarte serios și dezvoltările pe care le pune societatea modernă. Acesta este motivul pentru care nu putem evita să vorbim despre aceste uniri. Așa cum nu putem evita faptul ca să existe diferențe între episcopii care trăiesc în țări și contexte diferite și, de aceea, exprimă viziuni diferite. Însă Sinodul unei Biserici lucrează mereu în unul și același mod: există o discuție, pot să existe dezacorduri, dar apoi episcopii ajung la un «consensus» și acest «consensus» nu va fi numai rod al unei lucrări umane ci și lucrare a Duhului Sfânt".

Dumneavoastră credeți că această dezbatere în Biserica catolică referitoare la homosexualitate poate să deranjeze dialogul ecumenic?

"Sunt un observator. Nu sunt membru al Sinodului, ci delegat fratern. Deciziile vor fi luate de episcopi. Oricum ar fi, cred că principala preocupare a episcopilor în realitate nu este atât învățătura Bisericii care nu este schimbabilă, cât mai ales aplicarea pastorală a acestei învățături. Adică modul în care trebuie să se plaice învățătura Bisericii despre chestiunile morale în cazurile particulare și în situația contemporană. În Biserica ortodoxă noi distingem între înclinația homosexuală și comportamentul homosexual. Există persoane cu înclinație homosexuală care au nevoie de îngrijire pastorală în același mod ca toate celelalte persoane. Însă există cazuri de comportament homosexual care trebuie să fie tratate ca atare de Biserică. De exemplu, există o tentativă în comunitățile protestante de a justifica acest comportament neconsiderându-l păcătos așa cum este în schimb considerat acesta de Scripturi și de Tradiție. Pentru aceasta noi suntem în profund dezacord cu protestantismul: pentru că noi credem că fiecare ființă umană are drept de îngrijire pastorală și de a aparține comunității creștine, dar nu toate modelele de comportament pot să fie justificate de Biserică".

În schimb cu privire la chestiunea divorțaților recăsătoriți?

"Este o altă chestiune tratată de episcopi. Poate fi admisă la împărtășanie o persoană divorțată și recăsătorită? Aici avem diferențe între Biserica catolică și Biserica ortodoxă. Biserica catolică este mai restrictivă decât Biserica ortodoxă. Avem aceeași normă și afirmăm împreună că o căsătorie se întemeiază pe fidelitatea reciprocă și nu poate să fie desfăcută. Indisolubilitatea căsătoriei este principiul comun. Însă în punerea în practică a acestui principiu, în Biserica ortodoxă aplică principiul de «economie» înțeleasă ca «îngăduință» care se alătură principiului aplicării stricte a regulilor. Pentru noi «economie» înseamnă că, în unele cazuri, regulile pot să fie aplicate în moduri diferite. Un exemplu: dacă o căsătorie este de fapt desfăcută pentru că cei doi soți trăiesc în familii diferite, trebuie să luăm în considerare această stare a lucrurilor și la decizia episcopului acest tip de căsătorie poate să fie proclamat ca inexistent cu posibilitatea de a da permisiunea părții care n-a fost vinovată în destrămarea căsătoriei să se căsătorească pentru a doua oare și, în cazuri excepționale, și pentru a treia oară".

Și care este experiența dumneavoastră cu privire la această a doua căsătorie?

"Experiența noastră arată că în orice caz, acolo unde este posibil, este bine de salvat căsătoria și mereu insistăm că divorțul nu este o opțiune pentru soți. Totuși pot să existe cazuri în care divorțul nu numai este permis, ci este și necesar. De exemplu, când un soț este alcoolic și acolo unde sunt violențe asupra femeii sau asupra copiilor și viața lor este în pericol. Din nefericire ne aflăm în fața acestor situații. Și este mai bine în aceste cazuri să se treacă la divorț și să se permită părții nevinovate să primească permisiunea de a se căsători iarăși".

(După agenția SIR, 16 octombrie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat