Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Lumină de la fericitul Anton Durcovici Lumină de la fericitul Anton Durcovici

Glasurile calde ale 50 de părinți și copii îi cântă sfintei Fecioare Maria, Regină, în catedrala din Iași. După Liturghie, împreună cu pr. Cornel Cadar, plecăm într-un pelerinaj în Anul dedicat episcopului martir, fericitul Anton Durcovici, cu scopul de a ajunge la Sighetu Marmației, la Memorialul Victimelor Comunismului și al Rezistenței, cât și în Maramureșul cel plin de istorie și tradiție.

S-au dus vremurile când pelerinajul era făcut pe jos. Mergeai o lună ca pelerin. Acum avem la dispoziție ori bicicleta, ori trenul, ori mașinile personale, ori autocarul. Noi am ales autocarul ca să ne amintim de studenție, de grupurile de tineri de la biserică sau de la Acțiunea Catolică, de cântecele din autocar, de programul de rugăciune si mai ales de creația Domnului.

Rugăciunile din autocar ne pregătesc firav pentru prima oprire: catedrala din Baia. Pășim cu sfială printre ruine din ale căror ziduri se mai aude "Dona nobis pacem!". Părintele ne ajuta să vedem cu elocvență imagini istorice din timpul lui Alexandru cel Bun, Ștefan cel Mare, Petru Rareș, ce întăreau importanța pentru acele timpuri a târgului Baia, Civitas Moldaviae. Ne amintește de rugile înălțate Domnului la începutul secolului al XV-lea de locuitorii din Baia, de rugile primului sfânt catolic român, Ieremia Valahul, care poate s-a născut la Sasca, lângă Baia. Și ne invită și pe noi la rugăciune "Tatăl nostru...".

A fost și primul moment de rugăciune și ne-am simțit sub cerul liber ca în nostalgia lui Tarkovski, noi in biserica lui Cristos, fără acoperiș, în dorul profund de și către Dumnezeu.

Rugăciunea noastră a răsunat și în biserica "Sfântul Gheorghe" (Albă), ctitorită de Ștefan cel Mare, și în biserica "Adormirea Maicii Domnului", ctitorită de Petru Rareș.

Spre Țara Maramureșului ne-am încărcat cu bucuria peisajelor de munte, ce-l lăudau pe Creator, presărată cu pasiunea lecțiilor de geografie vie, prezentate nouă din inimă de Claudiu: Bistrița Aurie, Obcinele Bucovinei, Munții Suhard și Munții Rodnei.

Facem o oprire într-un loc unde istoria plânge: Moisei. Trecem printr-o poartă maramureșeană și urcăm 44 de trepte spre grupul statuar închinat celor 31 de victime masacrate de hortiști la 14 octombrie 1944, grup statuar ridicat de sculptorul Vida Gheza. Copiii, curioși, încearcă să descifreze semnificația celor zece măști tradiționale maramureșene și a celor două chipuri omenești înălțate spre soare, pe stâlpi de piatră. Coborâm și vizităm cutremurați una din căsuțele unde au fost uciși românii. Ne rugăm cu reverență. Alexia, o fetiță de 9 ani, simțind atâta durere apăsătoare, întreabă ghidul îngerește "Când a fost sfințită ultima dată această casă?" I se răspunde că în 14 octombrie 2013. Ne gândim și noi că e nevoie să sfințim permanent sufletele noastre, pentru ca asemenea atrocități să nu se mai întâmple.

Lăsăm în urmă Munții Rodnei și, însoțiți de Munții Maramureșului aflați la granița cu Ucraina, admirăm, în drum spre Sighet, pe valea Vișeului, vestitele porți maramureșene. Aproape de Sighet, râul Tisa ne atrage atenția cât de aproape este granița.

Seara ajungem în Sighetu Marmației. Măicuțele din Congregația Surorile Maicii Domnului ne primesc cu zâmbetul Mariei, cu mare ospitalitate. Încheiem un Rozariu în Mănăstirea "Maica Îndurerată". Lângă Răstignitul luminos, din dreapta ne surâde Isus cel milostiv, care ne amintește de infinita sa iubire.

A doua zi, în Sighet, dimineața ne întâmpină cu Liturghia, împlinită cu Isus în Euharistie. Plecăm spre Memorialul Victimelor Comunismului și al Rezistenței. Nu știm decât că în acea clădire, fostă închisoare, a murit episcopul martir Anton Durcovici. Copiilor, chiar și celor mai mari, le este puțin teamă auzind de închisoare, moarte, întuneric.

Am avut gazdă și ghid de suflet pentru acest loc pe doamna Andrea Dobeș, un om cu multă răbdare și disponibilitate pentru noi.

Închisoarea de la Sighet. Un loc tainic, un loc al suferinței. Un loc al martiriului, un loc al răului unde Cristos a învins prin jertfa sufletelor ce au trecut pe acolo. Istoria o vom citi, am citit-o sau o cunoaștem la nivel de teorie. Aflăm cum a apărut acest Memorial și începe exercițiul de memorie printr-un cuvânt înregistrat, aparținând doamnei Blandiana, ce ne aduce aminte de marea suferință din închisorile comuniste.

Intrăm în Sala hărților. Și noi, adulții, ne imaginăm cu greu ce înseamnă "Harta unităților medico-sanitare unde s-a practicat psihiatria politică". După o ușă, apare un hol plin cu fotografii-chipuri. Intrăm repede pe o altă ușă. O plăcuță ne spune că suntem în sala "România închisorilor în imagini". Vedem imagini cu închisorile din Sighet, Aiud, Gherla, Jilava, Miercurea Ciuc, Oradea ș.a. O zeghe înlănțuită în sârmă ghimpată parcă strânge în ea sufletul martirilor. Ieșim din nou în holul cu fotografii-chipuri ale celor întemnițați nedrept în perioada comunismului. Ochii noștri caută. De undeva de sus luminează trist chipul în zeghe al episcopului-martir Anton Durcovici. Alexandru, un copil, deja este impresionat: "Mamă, aici au fost multe lacrimi".

Gratii mari de fier fac trecerea spre celule. O inscripție scrisă cu aur de sfinți ne spune: "Și veți cunoaște adevărul. Și adevărul vă va face liberi (Ioan 8.32)". Trecem prin celule transformate în Muzeu Memorial: celula 8: alegerile din 1946, celula 9: celula în care a murit Iuliu Maniu, celula 10: Maramureșul sub asaltul comunist... Ajungem la celula 13: represiunea asupra Bisericii. Părintele ne adună ca un păstor și ne spune cu durere că acolo a murit, de foame și frig, Anton Durcovici. Intrăm și citim repede titlurile panourilor cu imagini ale oprimării: "Biserica greco-catolică", "Biserica romano-catolică", "Rezistența creștină la ateism", "Biserica ortodoxă", "Cultele protestante". În față, fericitul Vladimir Ghika, înconjurat de copii, ne invită spunându-ne "A ne aminti de cei care sunt uitați înseamnă a ne așeza de partea lui Dumnezeu, care nu uită pe nimeni". Alături, între episcopi, chipul fericitului Anton Durcovici ne privește peste ani. Ne uimește caracterizarea pe care o citim pe panou, din fișa personală de la Inspectoratul Regional de Siguranță Iași: "... Abil ... prin intermediul credinței...". Cei care redactaseră au menționat credința. Mai mult, în propunerea de arestare, ca o ironie, "sus-numitul Episcop" era scris cu literă mare, anticipând măreția sfințeniei în Domnul. Acum în celulă este văruit, este sticlă la ferestre, lumină electrică, ciment pe jos. Părintele ne-a descris cum era în celulă atunci, când episcopul a fost izolat și a murit acolo: era frig de iarnă, la o fereastră lipsea geamul, spre ferestre erau stivuite saltele umplute cu paie; patul episcopului era după ușă; pe jos era podea plină de mucegai; pereții erau negri de mizerie și mucegai. Când a făcut curățenie după moartea fericitului Durcovici, ep. Ioan Ploscaru povestea că a găsit o gamelă cu urme de griș și de șoareci, două bucăți de pâine uscată, una începută de el și una de șoareci... încât vorbele lui ne tăiau în inimi: "Dintr-o singură privire am înțeles singurătatea și mizeria în care a murit. Îmi simțeam inima strânsă de durere... Monseniorul Anton Durcovici a murit ca un martir, neavând altă asistență decât șoarecii închisorii". Am cântat, fără alte cuvinte, "Cristos a înviat din morți, cu moartea pe moarte călcând și celor din morminte viață dăruindu-le".

Parcurgem în tăcere celelalte celule de la parter și urcăm. La etajul I ne oprim în celula 43, în realitate 44. Acum este un memorial pentru "Represaliile împotriva culturii. Scriitori în închisori". Pe un perete, un panou dedicat lui Nicolae Steinhardt, cuprinde o Notă a Securității din 1972, privind "Jurnalul fericirii". Sunt note privindu-i pe L. Blaga, C. Noica ș.a. Copiii ascultă CD-urile informative cu vocile lui N. Steinhard, L. Blaga. Părintele ne adună din nou și ne spune că în această celulă episcopul a stat din 18 septembrie 1951 până la mijlocul lui noiembrie; că, așa cum este notat pe plăcuța de marmură neagră de la intrare, "din această celulă a fost scos și izolat, câteva zile înainte de moarte, episcopul de Iași Anton Durcovici"; că în acea celulă soarele lumina o dată pe an, timp de șapte zile la echinocțiu. Ne spune și că în această celulă au avut loc cursuri de filozofie și teologie, exerciții spirituale și șase Liturghii, celebrate ca la începuturile creștinismului oprimat, conform mărturiei pr. Otto Farrenkopf: "Am celebrat ca în catacombe, în ascuns, cu frică, nu cumva de a fi deranjați. Haine preoțești n-am avut, ci haine de deținuți. Carte nu am avut. Un pat ne-a fost altar. O batistă, antimis. O cană, potir. O lingură, disc. În loc de hostie, pâine de toate zilele". În rugăciune ne-am unit inimile cu cele ale preoților ce se rugau și ei în acel loc, în urmă cu 63 de ani: "Tatăl nostru... Bucură-te, Marie... Slavă Tatălui..."

Ne-au învățat istorie, pe noi și pe copiii noștri, celule-memorial precum "Colectivizarea" , "Monarhie versus comunism", "Comunizarea armatei, poliției și justiției", "Sala demnitarilor", "Comunizarea învățământului", "Distrugerea Academiei Române", "Maeștri și opere după gratii", "Represiuni etnice", "Familii în închisoare", "Basarabia în Gulag", "Deportarea în Bărăgan", "Gheorghe I. Brătianu. Un istoric în istorie", "Demolările din anii 80"... Ne-am cutremurat în "Neagra (celulă de pedeapsă)". N-am mai aplaudat, ca niște pionieri ce fusesem, în celula intitulată dureros "Epoca de aur. Comunismul kitsch". Am privit cu atenție degetul Emei, cel mai mic dintre copii, ce arăta pelerinele cu care fuseseră îmbrăcați "tovarășii" la conferirea titlurilor false de "doctor honoris causa", pelerine odios spânzurate în tavan. Când am văzut hârdăul în care se căra mâncarea deținuților, gamelele din care mâncau deținuții, ne-am hotărât cu smerenie să aplicăm postul și mortificația în viața noastră.

Ajungem și în celula 74 de la etajul al II-lea. Este celula-memorial pentru "Rezistența în Maramureș". La intrare sunt paturi ca în 1951, iar pereții amintesc chipuri și nume ale celor din lotul Vișovan, care au luptat împotriva comunismului. Părintele ne spune că de aici și din celula 43 au coborât ep. Ioan Ploscaru și pr. Rafael Friedrich să măture în fața celulei 13, unde zăcea muribund ep. Anton Durcovici. L-au auzit spunând că îi este foame, nu poate mânca nimic din ce i se dă și le-a cerut să se roage pentru statornicia până la sfârșit și pentru o moarte bună.

Coborâm în prima curte interioară și pășim prin culoarul cu plăci de marmură neagră gravate cu numele victimelor comunismului, adus ca un omagiu deținutului politic. Vedem un nume: "Anton Durcovici". Îl cinstim aprinzând o lumânare și rugându-ne uniți în trăire. Ne oprim sub foișorul din care paznicii îi amenințau pe deținuți și numai dacă aveau curajul să se uite prin crucile geamurilor spre lumină. E soare mult. Spre nord însă părintele ne arată geamurile de la celulele 13 și 44, întunecate și în miez de zi.

Pășim în a doua curte interioară. Ne întâmpină Cortegiul sacrificaților. Fără cuvinte. Iar spre mijlocul curții stă solitar o statuie fără cap, arătând dureros spre poarta pe care erau scoase trupurile fără viață ale martirilor.

Fotografiem, filmăm, încercăm să prindem pentru amintire trăirile de atunci. Filip, un băiețel de 5 ani, cu ochi mari și luminoși, vrea insistent să facă și el o poză. Îi ofer telefonul meu. Acasă, după ce parcurg dvd-ul cu Memorialul și fotografiile făcute, una mă impresionează. Filip a fotografiat dincolo de deținuții care mergeau aplecați spre zidul de execuție, a fotografiat raze de soare! Și atunci am înțeles că darul făcut nouă de fericitul Anton Durcovici a fost lumina Domnului, de care el se bucură acum în slavă: lumina care luminează deasupra închisorilor noastre personale, deasupra "paznicilor" celui rău care vor să ne împuște speranța ori de câte ori încercăm să ne înălțăm ochii sufletului.

Greu de povestit ce am simțit acolo. Nici nu vreau să povestesc sau să fac un rezumat. Nu am cum să explic acel loc. Pentru a trăi experiența închisorii de acolo, trebuie să mergeți acolo pentru a înțelege o infimă parte din ce a fost experiența comunista numită Sighet. Să respirați aerul martirilor. Să atingeți pereții unde au murit ei, să închideți ușa, să trageți zăvorul și să stingeți lumina, pentru ca în tăcere și în întuneric să pricepem o fărâmă din suferința lor. Să atingeți lanțurile, să puneți urechea pe ziduri și să ascultați vocile care cântă în timp: Cristos a înviat!

Fiecare creștin ar trebui să treacă precum un vizitator măcar o dată prin această închisoare, să cânte cum am cântat în celula în care a murit de foame Anton Durcovici: Cristos a înviat! Să cânte și să se roage în cenacolul dedicat rugăciunii și pomenirii miilor de oameni, sute de mii și milioane ce au murit în urma mizeriei numită comunism. Cineva se întreba dacă nu au murit degeaba, dacă nu cumva uităm prea repede moartea lor. Dacă privim în jurul nostru și observăm indiferența, mâncătorii de semințe și manelizarea întregii societăți, mizeria, grotescul și transformarea valorilor, tindem să zicem ca au murit degeaba. Nu au murit degeaba atât timp cât tu poți să te rogi acolo. Nu au murit degeaba dacă tu sau eu putem să schimbăm mentalitățile lumii secularizate promovând valorile Bisericii, promovând familia și trăind în Biserica lui Cristos.

Chiar dacă... Una din lecțiile învățate la Sighet este că nu mai putem să fim indiferenți, nu mai putem să tăcem.

Nu au murit degeaba. Acolo în închisoare pot să fiu un simplu spectator, vizitator, dar pot să fiu și un deținut măcar o oră. Dacă am trecut linia celulei, voi înțelege că toți cei care au suferit nu au făcut-o degeaba.

Multe întrebări îmi vin în minte pentru ce au fost trecute, pentru ce sunt acum, dar și întrebări și frământări personale. O lacrimă poate mi se ivește in marginea ochiului, dar e întuneric în celulă și nimeni nu mă vede că plâng. Mă uit la copilul care ridică un deget spre cer în fața portretului lui Ceaușescu. Într-acolo ar trebui sa ne uităm, nu la tablourile răului. Într-acolo e destinația noastră. Copiii noștri trebuie să cunoască trecutul.

În curtea interioară, sub galbenul zidurilor înconjurate de sârmă ghimpată, sub un cer albastru și sub mâinile celor asupriți îndreptate spre zidul neputinței, a venit toamna, merele sunt în foc, cu rod bogat.

Ies din memorial așa cum am intrat, ca într-o biserică, parcă îți vine să te închini, așa cum și înăuntru ai impulsul de a vorbi în șoaptă. Ei nu au murit, ei sunt vii, se aude un glas în inimă.

Și tot ce a urmat a mustit de lumină: la Cimitirul Rutean și la Cimitirul Săracilor lumina martirilor din morminte anonime se ridica și îmbrățișa țara întreagă.

La cimitirul rutean credem că ar fi rămășițele fericitului Anton Durcovici. Este greu de căutat și de găsit pe o distanță foarte mare. Suntem triști și un pic revoltați pentru că o parte din acel loc este acoperit de gunoaie. Apoi mergem la Cimitirul Săracilor, acolo unde se știe că ar fi îngropați majoritatea episcopilor martiri greco-catolici. Flori galbene sunt pe pământul martirilor și acolo simțim nevoia, ca și în celelalte locuri, să ne rugăm.

Lumina ne întâmpină și la Mănăstirea Săpânța-Peri și la Cimitirul Vesel din Săpânța, unde oamenii ridicau biserici maramureșene ale căror cruci din vârf vroiau să atingă cerul.

În ziua următoare lumina curățată de ploaie cu belșug de haruri ne-a călăuzit la Mănăstirea Bârsana, la bisericile din lemn din Rozavlea, Ieud, Bogdan Vodă, străvechi capodopere maramureșene.

Lumina creștea în noi odată cu Laudele, cu Rozariile, cu Vesperele. Chiar dacă am urcat prin nori și ceață plângând cu ploaie tăioasă pe telescaunul din Borșa, toți ne-am bucurat, iar în autocar, schimbându-ne înfrigurați de hainele ude, l-am slăvit pe Isus prin cântecul Andreei, "Cum să-ți mulțumesc, Isuse...". Ne-am simțit ca în vremurile studenției.

Undeva rămâne imaginea cu părintele Cornel în telescaun cu o umbrelă, în ceață și frig, ca o călăuză ce ne trimite cu gândul iarăși la Tarkovski.

La întoarcere, în pasul Prislop, părinți și copii alergam pe cărări luminoase de munte, gustând din natura frumoasă oferită cu dărnicie de Domnul. La Muzeul Național al Ouălor Încondeiate din Ciocănești mulțimea de ouă pictate ne-a revigorat: imagini de cruci, râuri și păduri, Isus și Maica Domnului legau lumina de misterul credinței, "Cristos a înviat!"

Am ajuns în Iași. De acum încolo ne vom ruga altfel misterele de lumină ale Rozariului, amintindu-ne mereu, la misterul al III-lea de lumină, înscrisul de pe măsuța minciunii din centrul celulei 13, plină cu dosarele de la Securitate ale celor încarcerați pentru credință: "Fericiți veți fi când din pricina mea vă vor ocărî și, mințind, vor zice tot cuvântul rău împotriva voastră" (Mt 5,11).

Gabriela Grosu și Claudiu Bîrliba

* * *

Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 22-24 august: Lumină de la fericitul Anton Durcovici


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat