Anul pastoral

ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line

comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos

la fiecare click
o altă meditație

VIAȚA DIECEZEI

Campus itinerant în Munții Retezat

Provincia Fraților Minori Conventuali din România a organizat un campus itinerant în Munții Retezat, în perioada 3-10 august 2014, la care au participat 20 de tineri, însoțiți de preoții Ioan Butacu și Matei Senteș.

O experiență de neuitat. Ajuns printr-o întâmplare în campusul itinerant din Retezat călătoria spirituală mi-a arătat că îmi pot depăși limitele mentale și fizice, deși au fost momente în care am vrut să renunț.

Am fost surprins de conceptul rugăciunii și al călătoriei, într-o relație armonioasă în această săptămână. Un colectiv unit (un grup de 20 de tineri, cu vârsta medie de 20 de ani), noi contexte și locuri, oameni și întâmplări. Primul cort și primul camping. Puterea dăruirii și a voinței. Toleranță și acceptare socială. Acestea sunt unele din lecțiile învățate.

Admir curajul organizatorilor de a păstra o tradiție în călătoria spirituală anuală în munți (metaforă ideală a încercărilor vieții din realitatea imediată), cât și conservarea valorilor morale și creștine în rândul tinerilor.

Luni, 4 august

Ajungem în jur de 6:00 în Petroșani, după o călătorie de 6 ore cu trenul de la București. Ne cunoaștem pe parcursul călătoriei. Atmosfera e relaxată și caldă. Cumpărăm bilete de tren la întoarcerea în București (pe 10 august) pentru a ne asigura că avem locuri. Autobuz spre Uricani... unde servim micul dejun într-o mică poiană și foișor al cabanei Cheii Buții. Punctul de plecare al traseului nostru montan. Laude și Vespere. Zilnic. În 5 ore ajungem în apropiere de cabana Buta. Un traseu epuizant (rucsacuri plini de mâncare, dar și intrarea într-o nouă lume... a muntelui). Învățăm să păstrăm ritmul și să fim uniți. Pauze de 5-10 minute pentru apă și diferite gustări. Campare mai sus de Cabana Buta și un prânz-cină copios. Friptură la grătar (mulțumiri cordiale doamnei de la cabana Buta), salată de roșii și castraveți și brânză cumpărată de la un cioban local (care avea o turmă de oi). Ne culcăm devreme după instalarea corturilor. Ploaie măruntă și muzică (pe fundal). De la punctul Salvamont de lângă zona de camping. Oameni interesanți care dezbat condiția salvamontului în România. Iubesc muntele, dar se arată nemulțumiți de retribuția financiară. Lângă corturile noastre au campat și un grup de unguri. Oameni faini.

Marți, 5 august

Ne trezim devreme. Azi avem un traseu greu. Vrem să ajungem cât mai repede. Destinație: Lacul Bucura. Unde ajungem în aproximativ 4 ore. Traseu mai ușor față de ieri. Peisaje superbe pe drum. Roci cristaline și roci dezvoltate pe calcare. Popas la Poiana Pelegii, unde oprim pentru prânz. Spaghete și cașcaval. Ploaia se întețește. Așteptăm trecerea ei. Suntem pregătiți cu pelerine pentru orice eventualitate. Cami își ia în serios atribuția de doctor (e anul 6 la medicină) și Alin face poze. Foarte multe poze. Alexandra, prietena lui, își fracturează genunchiul (rotula recidivează după o problemă mai veche), fapt ce îi încetinește ritmul, dar suntem lângă ea. Ajungem la lacul Bucura. Seara e îndoliată de moartea unui profesor universitar pe culmile Bucurei, în timp ce se afla cu studenții din Iași în expediție. Ne-am rugat pentru el. Lângă lacul Bucura sunt campate mai multe corturi, cu oameni adunați din diferite zone ale țării sau din Ungaria, Polonia și Cehia.

Miercuri, 6 august

Dimineața plouă grozav. Cort-service. Părintele Matei, Alin și Marius ne servesc cu lapte și cereale la cort. Mulțumim! Un program mai relaxat azi. După încetarea ploii mergem pe vârful Peleaga (2509 m) fără rucsacuri (lăsați în corturi). Fotografii și momente de meditație pe munte. Maria-Tereza împlinește mâine 18 ani, dar noi celebrăm majoratul ei în avans. Este prima care ajunge pe vârful Peleaga, îi cântăm La mulți ani! Și o înconjurăm cu dragostea noastră. Alexandra, Alin și Cristi C. parcurg un alt traseu, mai facil, la poalele Retezatului. O cireadă de vaci și cai ne întâmpină la coborârea de pe munte. Ne introduc în mediul pastoral și conservat al vieții de la munte. Aer proaspăt, curat... libertate și cugetare asupra lucrurilor care au o însemnătate reală în viața noastră. Gabi C. desemnează indirect imnul campusului, cântând obsesiv-compulsiv (spre deliciul grupului): Aoleu, se mărită Mona mea... am descoperit că sunt multe voci frumoase în campus (pe alocuri un campus muzical). Ne redescoperim prin joc și joacă. Invenții spontane în jurul focului (asigurat de butelia cu propan care ne testează răbdarea până ce gătim ceva... în mare parte supe instant, lapte praf sau piure praf). O noapte aproape incompletă. Nimeni nu vrea să doarmă. Deși suntem obosiți. Așteptăm, comunicăm, socializăm. Începe să ne placă acest stil de viață.

Joi, 7 august

Lăsăm în urma noastră lacul Bucura pentru următorul punct - Lacul Zănoaga. Un salvamont candid și inteligent ne oferă informații despre Retezat și traseul de azi, menționând de legenda lacurilor (aproape 100) care poartă nume de fete (potențiale victime ale unei invazii turcești, potrivit legendei). Sfaturi pentru ocrotirea florei și un îndemn cald de a iubi muntele. Serpentine mari și potecă îngustă până la Zănoaga. Unde ajungem în aproape 4 ore. Mulți țânțari, vreo 10 măgari prietenoși care se aciuează lângă corturile noastre, o budă improvizată cu ajutorul rangerului local și o cină delicioasă cu orez și cârnați, mulțumită doamnei de la punctul de Salvamont (a pus la dispoziție gazul și aparatura necesară). O slujbă interesantă și o adorație prelungită, în magia peisagistă a lacului Zănoaga (format în jurul unui circ glaciar, cel mai adânc lac glaciar din țară... cu 29 metri adâncime). Jocul Bâza este popular în seara asta. E un pretext de socializare și conectare.

Vineri, 8 august

Plecăm în jur de 11.00. Sfaturi prețioase de la rangerul salvamontist. Similare cu ale salvamontistului de la Bucura. Să iubim muntele și să avem grijă de el. "În munte putem greși o singură dată în viață", erau vorbele sale. Ajungem la refugiul Stănuleți în 6 ore... cu un peisaj și traseu complex, cu jnepeniș, arbuști și o pădure de conifere cu pante abrupte și agresive ce pun la încercare genunchii cât și umerii apăsați de greutatea rucsacurilor. Devenim rutinați cu traseele montane, ceea ce ne duce într-o zonă de confort. Ne simțim mai apropiați și ne ajutăm reciproc. Părintele Giovanni întreține voia bună, se arată empatic și încurajator pe tot parcursul drumului. Azi ne oferă câteva lecții despre ciupercile întâlnite în pădure. Azi am avut un traseu lung si obositor. În special la coborârea pantelor din pădurea de conifere. Un sol moale. Cernoziomuri. Ploaia ne surprinde din nou. Ne stabilim la refugiul din Stânuleți, unde o familie de unguri, care a rezervat, se pare, locul... ne-a oferit camera de la parter. Istvan este o gazdă bună. Ne oferă palincă și vin alb, vin roșu. E un tip simpatic și ne face să ne simțim ca acasă. Slujba din această seară are o energie și o profunzime aparte. Părintele Giovanni predică despre importanța unui țel în viață, rolul tinerilor în conservarea valorilor creștine. O reală inspirație! Mămăligă cu brânză la ceaun și interacțiunea caldă cu familia maghiară. Cântăm. Melodii religioase și de munte. Patriotice și ușoare. Atmosfera este primitoare. Ne pregătim de culcare. În seara asta toți dormim în aceeași cameră. 20 de persoane. Părintele și Marius dorm într-o cameră separată. Băieții dorm pe jos, iar fetele în patul etajat. Camera era răcoroasă, dar am încălzit-o imediat cu prezența noastră. Simțim că acest campus se va termina. Nu ne dorim asta. Vrem să mai continue.

Sâmbătă, 9 august

Plecăm de la refugiu. Azi avem cel mai lung traseu. 7 ore până la Câmpușel. Escaladarea Vârfului Iorgovan (Masivul Piule) - 2014 m. Dintr-un motiv sau altul, rămânem fără apă. Anduranță și rezistență psihică. Ochiul de apă de ploaie de pe Vârful Iorgovan se arată providențial. Pe drum întâlnim o turmă de berbeci. Pe care am găsit-o agresivă. De fapt, își pierduseră păstorul și ne-au confundat cu el. Ne urmau behăind. Părintele Matei, asemenea unui păstor al turmei cu 20 de tineri (poartă un băț ce ocrotește simbolic unitatea noastră), oprește urmărirea berbecilor. Îi întoarce din drum, îi orientează spre ciobanul lor. Azi ne simțim mai ușurați. Mâncarea e aproape epuizată, iar rucsacurile sunt mai ușoare. Întâlnirea cu râul este gratificatoare după un drum fără apă. Unii au alunecat în panta abruptă oferită de solul îmbibat cu apă din pădurea de conifere. Ne umplem sticlele și chipurile cu apă și ne odihnim. Până la 21:00 (clipe de odihnă, ultima Vespere, ultima supă instant, aranjarea hainelor în rucsacuri și pregătirea pentru plecare). Când suntem preluați de un autocar ce ne lasă la gara din Petroșani. Pizza și shaorma. Campusul a luat sfârșit. O săptămână intensă și revelatoare. Cu emoții și trăiri interioare intense. Călătoria cu trenul spre București marchează conștientizarea finalului de campus în rândul tinerilor. La Curia Provinciala de la Bacău, după celebrarea Liturghiei, avem parte de un prânz cu pizza. Imediat urmează sa facem un mic bilanț al campusului pentru a vedea trăirile la nivel personal și ceea ce pe ce trebuie să adăugăm sau să înlăturăm pentru o mai bună organizare în anul următor. Așteptăm cu entuziasm aplicația de anul viitor din Bucegi!

Liviu Dămoc

* * *

Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 3-10 august: Campus itinerant în Munții Retezat

lecturi: 13.

pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro

Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat