Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Roma: Științele umane în slujba vieții consacrate

Într-o atmosferă de sărbătoare, cu public însemnat, la Universitatea Saleziană de la Roma, în ziua de 12 iunie 2014, sora Alina-Ionela Rîtan, din Institutul "Slujitoarele lui Cristos Marele Preot", a prezentat teza de licență în psihologie, cu specializare în psihologie clinică și de comunitate, intitulată: "Asertivitatea ca atitudine relațională eficace în comunitățile călugărești feminine. O cercetare în România".

Prezentată ca o "platformă existențială", în care persoanele se angajează pentru a crea un spațiu relațional eficace, în manifestarea propriilor calități și a propriei personalități, viața călugărească se propune a fi un ideal ce împlinește în profunzime pe cei care îl urmează. Întrucât, însă, idealul se întâlnește cu realul, viața în comunitățile călugărești întâmpină și dificultăți, datorate diferitelor stiluri de viață ereditate de persoanele ce o compun. Dificultățile respective au fost exprimate în două rânduri dea lungul dezbaterii tezei, cu următoarea frază: "Știm că nu este întotdeauna ușor să trăim împreună în comunitățile călugărești".

Din punct de vedere psihologic, dificultățile amintite au fost prezentate prin două atitudini extreme: pasivitatea și agresivitatea. Cine asumă o atitudine pasivă suportă viața, fără a-și manifesta propriile idei, adoptându-le pe ale celor din jur, cu rezultate nu tocmai satisfăcătoare în realizarea fraternității călugărești. De fapt, aceste persoane suferă, plângându-se că nu sunt înțelese de cei din jur, considerându-se mereu victime și trăind într-o continuă frustrare. La polul opus, persoanele care asumă o atitudine agresivă își exprimă propriile idei cu aroganță, fără a ține cont de cei din jur. În acest fel atitudinea agresivă se impune și creează discrepanță în comunități, având ca efect pe termen îndelungat autoizolarea.

Atitudinea asertivă se propune ca fiind de echilibru între cele două extreme, după cum ne spun clasicii, începând cu Aristotel și preluat de sfântul Toma de Aquino: in medio stat virtus, "virtutea stă la mijloc". Asertivitatea se propune ca o atitudine prin care persoana știe să-și exprime propriile idei, fără a agresa și fără a viola drepturile celor din jur, știind să prețuiască și să respecte calitățile celorlalte persoane.

După prezentarea descriptivă a conceptului de asertivitate, sora Alina a trecut la explicarea chestionarului trimis online la comunitățile din România, în baza căruia a încercat să analizeze trăirea reală a surorilor aici prezente. Tocmai în baza acestei cercetări "pe teren", a reieșit nu doar că "harul presupune natura" sau gratia supponit naturam, ci că natura poate fi educată, deoarece asertivitatea nu este o calitate înnăscută, ci una dobândită prin educație. În alte cuvinte, dacă o persoană este înclinată înspre atitudine pasivă sau agresivă nu înseamnă că este "condamnată" să rămână așa, ci poate să se lase educată cu ajutorul științelor umane ce vin în ajutorul vieții consacrate. Dintre aceste științe psihologia a fost prezentată ca fiind de prim ajutor, iar în cadrul acestei vaste științe, asertivitatea ocupă un loc însemnat. Ca o confirmare a importanței psihologiei în viața călugărească, în cadrul prezentării s-a amintit și documentul citat în teză: Orientare pentru folosirea competențelor psihologice în admiterea și în formarea candidaților la preoție, publicat de Congregația pentru Educația Catolică, în 2008.

Ca instrument educativ, sora Alina a prezentat un program de instruire a abilităților sociale, ale cărui obiective urmăresc cunoașterea și acceptarea de sine, a propriilor stări emotive și reglementarea lor, astfel încât viața consacrată să devină ceea ce este chemată să fie: o "platformă existențială", în care persoanele vor să construiască relații interpersonale eficace". Acest instrument se intitulează Promovarea abilităților sociale. Descrierea unui program de instruire, având ca autori pe M. Beciu și A.R. Colasanti.

Comisia de examinare, formată din trei profesori, a evidențiat importanța și noutatea temei alese pentru teză, propunând și încurajând o eventuală publicare a materialului prezentat, care ar putea fi de ajutor nu doar persoanelor ce au participat la completarea chestionarului amintit, ci tuturor persoanelor consacrate din România.

Pr. Mihai Afrențoae, OFMConv.


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat