Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Octava Mondială de Rugăciuni pentru Unitatea Creștinilor 2014

Dacă păgânii n-au avut curajul să frângă hainele lui Isus, creștinii au avut îndrăzneala să-l frângă pe Isus însuși și să-l împartă între ei.

În fiecare an, în perioada 18-25 ianuarie, Biserica ne cheamă să ne rugăm toți împreună, pentru unitatea tuturor creștinilor în Cristos. Și creștinii romano-catolici și greco-catolici din Vatra Dornei, împreună cu păstorii lor, pr. Ioan Lungu și pr. Ilie Veneciuc, s-au întâlnit în rugăciune pentru unitate, duminică, 20 ianuarie 2014. Ne-am rugat mai întâi pentru unitate în comunitățile noastre și apoi pentru unitate cu toți frații creștini despărți.

Dacă păgânii și-au împărțit între ei hainele lui Isus, trăgând la sorți, de teamă să nu le frângă (cf. Mt 27,35), creștinii au îndrăznit, în mod necuviincios, să frângă trupul lui Isus, Biserica, și s-o împartă între ei, arătându-se mai cruzi decât păgânii. Creștinii au frânt trupul lui Isus, Biserica, în ciuda poruncii exprese a lui Dumnezeu de a nu face așa ceva (cf. Ps 33,19; In 19,33); în ciuda poruncii testamentare a lui Isus de a nu face așa ceva (cf. In 17,21); și în ciuda poruncii Duhul Sfânt de a nu face așa; poruncă exprimată prin gura sfântului apostol Paul, care astăzi ne spune că trupul lui Isus nu poate și nu trebuie să fie împărțit (cf. 1Cor 1,13).

Tema de rugăciune și de meditație a Octavei Mondiale de Rugăciuni pentru Unitatea Creștinilor 2014 este: "Oare a fost Cristos împărțit?" (1Cor 1,13). Această temă este o chemare adresată tuturor creștinilor, de a reveni la unitatea Bisericii de la început.

Munca pentru alegerea textului biblic, a rugăciunilor și a meditațiilor din Octava de Rugăciuni pentru Unitatea Creștinilor din acest an, 2014, a fost făcută de un grup de creștini din Canada, reunit la invitația Centrului Canadian pentru Ecumenism și a Centrului pentru Ecumenism "La Prairie".

De la bun început trebuie să spun că de starea de despărțire a creștinilor nu sunt vinovați creștinii de astăzi, oricărui cult ar aparține ei. Ei s-au născut în această stare de despărțire și, cu ajutorul lui Dumnezeu, caută soluții de intrare în normalitate. Nici cei din trecut nu au fost cu toții vinovați de ruperea Bisericii, ci numai unii dintre ei care nu au avut Duhul lui Dumnezeu și al lui Cristos. Rândurile de mai jos se vor un imbold pentru unitate și nu o critică la adresa cuiva.

La Berlin, pe locul unui fost lagăr de concentrare nazist, a fost ridicată o biserică modernă închinată Mariei, Regina Martirilor. În această biserică se află un presepiu care atrage atenția tuturor vizitatorilor. În locul celor trei magi se află trei personalități ale timpului respectiv: îngenuncheat în fața lui Isus din iesle este papa Paul al VI-lea; de o parte, în picioare, e patriarhul Atenagora, de cealaltă parte episcopul protestant Dibelius. E un presepiu ecumenic inspirat din documentul Conciliului Vatican II, pentru refacerea unității, în care găsim Biserica Catolică întinzând punțile de legătură celor două biserici surori separate - Biserica Ortodoxă în Orient, Biserica Protestantă în Occident.

Textul biblic, ales și propus anul acesta, 2014, ca izvor de rugăciune și de meditație (1Cor 1,1-17), ne arată că încă de la nașterea Bisericii și până în ziua de astăzi, duhul de grup, duhul de separare, duh indus de diavol (diavol al cărui nume înseamnă "împrăștiere"), a sfâșiat trupul lui Isus, Biserica, făcându-l să sângereze continuu. Chiar de la început și până astăzi, așa cum am putut citi în textul ales și propus, unii creștini au spus și poate mai spun încă, fără să gândească: "Eu sunt al lui Paul!" - "Eu sunt al lui Apolo!" - "Eu sunt al lui Chefa!" - "Eu sunt al lui Cristos!", deși Cristos nu poate fi împărțit (cf. 1Cor 1,12-13), deși Isus a lăsat ca testament al inimii sale porunca aceasta: "Ca toți să fie una!" (cf. In 17,21).

Ne va fi mai ușor să înțelegem textul propus spre meditație și acțiune în anul acesta, 2014, dacă vom ține cont de faptul că, întrucât corintenii sunt greci, ei au o mare predilecție pentru filozofia și înțelepciunea umană și mai puțină înclinație pentru spiritualitate (cf. 1Cor 1,18-25). Pentru ei, filozofii erau eroi naționali. Ei se mândreau cu Thales, Socrate, Platon sau Aristotel. Ei aveau școli filozofice renumite: școala epicuriană, școala stoică, școala peripatetică. Convertindu-se numai parțial la Cristos, ei au mai păstrat multe din spiritul păgân, spirit care i-a împiedicat să trăiască total după spiritul lui Cristos.

Mare pericol este pentru credința creștină să nu te convertești total de la așa-zisul spirit: latin, răsăritean, african, american, la spiritul lui Cristos și al Bisericii sale. Mare pericol pentru mântuire este să te alipești de anumite persoane, chiar declarate sfinte, ca Paul, Petru, Andrei, Apolo, și să uiți de Cristos și spusele lui. Mare pericol este pentru trăirea credinței și pentru mântuire este să te încrezi în anumite centre geografice și comerciale, și să nu te încrezi în marele centre de mântuire, Cristos și Biserica sa. Nu neagă nimeni valorile zonelor, țărilor, orașelor sau ale anumitor personaje. Dar când acestea sunt puse înaintea lui Cristos, ele devin idoli otrăvitori pentru credință și mântuire. "Oare a fost Cristos împărțit?" "Oare Paul a fost răstignit pentru voi sau în numele lui Paul ați fost botezați"? De aceea, să avem același fel de vorbire, de trăire și de simțire (cf. 1Cor 1,10.13).

Mulți creștini din trecut s-au crezut stăpâni pe grădina Bisericii, așa cum stăpâni s-au crezut și vierii din evanghelie pe via Stăpânului lor și au ucis pe mulți dintre slujitorii marelui Rege și chiar pe Fiul moștenitor al acestuia; dar această îndrăzneală i-a costat viața (cf. Mt 21,33-45). Serge-Thomas Bonino Domenicano, secretar general al Comisiei Teologice Internaționale, spune: "Violența în numele lui Dumnezeu este o adevărată erezie". Iată cu ce păcat s-au încărcat - și se încarcă, poate - cei care, într-un fel sau altul, își apără partida religioasă, clevetind și ridicând la luptă creștini unii împotriva altora.

Faptul că unii sau alții au fost primiți în rândul clerului sau al monahismului sau în rândurile ierarhiei Bisericii, asta nu înseamnă că ei pot da legi peste legile lui Cristos; faptul că unii sau alții au primit diferite daruri: al profeției sau al științei; al vorbirii sau al sărăciei; al jertfei sau al martiriului; nici asta nu înseamnă și nu valorează nimic, dacă nu se trăiește în unitatea și dragostea lui Cristos. Căci dragostea lui Cristos: este îndelung răbdătoare; este plină de bunătate; dragostea nu pizmuiește; dragostea nu se laudă; nu se umflă de mândrie; nu se poartă necuviincios; nu caută folosul său; nu se mânie; nu se gândește la rău; nu se bucură de nelegiuire, ci se bucură de adevăr; acoperă totul, crede totul, nădăjduiește totul, suferă totul (cf. 1Cor 13,1-7).

Toți acești "oameni înțelepți", în sensul păgân al cuvântului, care și-au făurit "biserici" și "grupuri", în afara Bisericii lui Cristos, care au căutat să-i impună lui Dumnezeu legile și poruncile lor, care au predicat dezbinarea și ura, trecând sub tăcere unitatea și iubirea, care le cere Isus (cf. In 13,35); zic, toți aceștia s-au predicat pe ei înșiși, și nu pe Cristos; au risipit și nu au adunat; au osândit și nu au mântuit (cf. Mt 12,30), căci mântuirea este numai prin Cristos și Biserica sa (cf. Fap 4,12).

Nici un păcat din câte a putut să născocească satana n-a făcut atâta pagubă Bisericii lui Cristos ca păcatul partidelor religioase și ca cearta dintre aceste partide, care au dus în final la sfâșierea Bisericii, Trupul său mistic. Acoperit, ca și diavolul, de mantia luminii (cf. 1Cor 11,14), fiecare impostor susține că apără adevărul. Dar care și al cui adevăr? Al lui personal, al partidei lui, al interesului său, al duhului luciferic care își face lucrarea de împrăștiere prin el, dărâmând tot ce-i dumnezeiesc și sfânt.

Scriptura spune foarte clar: "Oala nu este înaintea Olarului (cf. Is 29,16). "Ucenicul nu este înaintea Maestrului" (cf. Mt 10,24-25). Instrumentul nu este înaintea artistului. Unealta nu este înaintea lucrătorului. Am auzit vorbindu-se de sabia lui David, de steaua lui Iacob, de grota lui Isus, de ucenicii Domnului. David este important, nu sabia lui. Iacob este important, nu steaua lui. Isus este important, nu grota lui. Isus este important, nu ucenicii lui. Isus s-a întristat când ucenicii își disputau întâietatea, și nu-l puneau pe el pe primul loc (cf. Lc 22,24). Paul s-a mâhnit când creștinii timpului său vorbeau mai mult de el, de Apolo, sau de Chefa, și nu-l puneau pe Cristos pe primul loc în viața lor (cf. 1Cor 1,12-13).

Deși Cristos i-a spus clar și răspicat lui Petru, în fața tuturor apostolilor: "Tu ești Petru și pe această piatră voi zidi Biserica mea"! (cf. Mt 16,18-19); Cu toate acestea, satana, i-a făcut pe mulți creștini din vechime, să afirme fără jenă, că ei sunt: ai lui Paul, Apolo sau Chefa, pentru că aceștia au dovedit o oarecare înțelepciune; tot lucrare a celui rău este să te numești creștin al lui Toma, chiar dacă trăiești în India; sau al lui Matei, chiar dacă trăiești în Etiopia; sau a lui Andrei, chiar dacă a fost printre primii apostoli care l-a întâlnit Isus, și chiar dacă trăiești în Grecia, sau în alte părți unde a predicat el; sau a lui Iacob, chiar dacă trăiești în Spania. Este o mare greșeală să spui că aparții lor și să-l așezi pe Cristos și învățătura lui pe locul doi, sau sub tăcere. Fără Cristos, și fără ascultare totală de el, nici Chefa, nici Paul, nici Andrei, nici Apolo, nici Matei, nici Iacob, și nici nimeni, nu sunt nimic. Căci nu ei au murit pentru noi și nu în numele lor am fost mântuiți (cf. 1Cor 1,13). Totul este prin Cristos, și de el nu trebuie să ne despartă nimic, nici viața nici moartea, nici oamenii nici îngerii, nici pământul și nici cerul (cf. Rom 8,35-39).

Iar, dacă Isus a voit un responsabil peste toți apostolii și ucenicii săi, l-a numit el însuși, și nu a lăsat să-l numească tovarășii săi de apostolat (cf. Mt 16,18-19); apoi, Isus nu l-a demis pe Petru din funcție, nici după greșelile făcute (cf. Mt 16,22-23; In 21,15-17); și nici nimeni dintre apostolii și ucenicii lui Isus nu a comentat numirea lui Petru și nici nu i-au refuzat întâietatea și respectul (cf. Fap 2,14.38).

Să nu ne înșelăm, Cristos i-a spus numai lui Petru, și nu la toți: "Tu ești Petru și pe această piatră voi zidi Biserica mea!" Cristos a spus că va întemeia "Biserica sa", și nu bisericile sale. Isus vorbește despre "o singură turmă și un singur păstor" (In 10,16). Chiar dacă mai există și alte oi, acestea trebuie să fie aduse tot în unica sa turmă (cf. In 10,16). Scriptura mai spune că este: "numai un singur Duh, un singur Domn, o singură credință, un singur botez și un singur Dumnezeu, Tată al tuturor (cf. Ef 4,4-6).

Ioan Paul al II-lea (1920-2005) a scris în cartea sa, Să trecem pragul speranței: "Slujirea lui Petru este o slujire spre unitate și are un sens profund ecumenic". Și așa este, toții papii după Conciliul al II-lea din Vatican, de la Paul al VI-lea la Francisc I, sunt papi ecumenici care vor unitatea; și în acest sens primatul lor nu numai că nu este un obstacol, ci este și o mare punte pentru ecumenism.

Nicolae Geantă (n. 1969), un teolog protestant român, spune: "Biserica primară a reușit să câștige lupta credinței cu păgânii, deși încolțită din toate părțile. În răcoarea catacombelor, unitatea le-a ținut loc de agent termic. În dărnicie, sărăcia le-a devenit belșug. Toți, o inimă și-un suflet, au schimbat lumea (cf. Fap 4,32). Astăzi, lumea a reușit să schimbe Biserica, făcând creștini lumești, «creștini» care au scurtcircuitat energia Duhului Sfânt. Avem eșecuri pentru că nu suntem toți laolaltă într-un cuget. Am ridicat garduri între noi: evangheliștii, baptiștii, penticostalii, tudoriștii, ortodocșii, catolicii, ostașii. Nici în biserici nu suntem 100% unul pentru altul. Ne-am divizat, în caste, în simpatizanți, în tabere". Iar diavolul ne râde în față, pentru că și astăzi sunt mulți creștini ca: Iuda (cf. In 17,12), Alexandru (cf. 2Tim 4,14), Dima (cf. 2Tim 4,10), Diotref (cf. 3In 1,9-10), Figel și Ermogen (cf. 2Tim 1,15).

În anul 1620, când, din pricina unei prigoane, mulți credincioși au părăsit Olanda plecând în America, pastorul unei biserici, înainte de plecarea credincioșilor, le-a spus: "Luther și Calvin, deși au fost oameni luminați, nu au cunoscut totuși întreg sfatul lui Dumnezeu". Același lucru se poate spune despre orice "reformator religios": "A fost luminat, dar nu a cunoscut întreg sfatul lui Dumnezeu". De aceea, să fim atenți numai la adevărul cunoscut din Cuvântul lui Dumnezeu, căci numai el ne poate păzi de cădere, atunci când așa zișii, "reformatorii", ne cheamă, cu amăgitoarele lor glasuri de "sirene pierzătoare".

Sfântul Augustin (354-430), vorbind despre frații creștini despărțiți ai timpului său, spunea: "Fie că vor, fie că nu vor, sunt frații noștri. Atunci vor înceta să mai fie frații noștri, când vor înceta să mai spună Tatăl nostru" (Mt 6,9). Ei pot să spună: "De ce ne căutați? De ce ne vreți?" Noi le vom răspunde: "Sunteți frații noștri" (Is 66,5 LXX). De aceea, când aceștia ne spun: "Nu sunteți frații noștri" sau ne numesc păgâni, noi să le răspundem: "Sunteți frații noștri!" Pot să ne spună: "Plecați de la noi, nu avem nimic de-a face cu voi!" Atunci, să le răspundem: "Noi avem de-a face cu voi, pentru că mărturisind un singur Cristos, trebuie să fim într-un singur trup, sub un singur cap". (cf. Comentariu asupra Psalmilor, Ps 32, 29).

Patriarhul ortodox de Constantinopol, Atenagora Spirou (1948-1972), la întâlnirea cu papa Paul al VI-lea (1897-1978), din 1964, de la Ierusalim, spunea: "A venit ceasul să ne întâlnim și la același altar. A venit ceasul să nu mai trăim străini și rivali unii față de alții".

Cancelarul german, Angela Merkel (n. 1954), a spus într-o conferință de presă, cu ocazia aniversării a 500 de ani de la reforma lui Martin Luther, că "a sosit timpul ca protestanții și catolicii să pună accentul pe asemănările dintre cele două biserici și nu pe ceea ce le separă".

La 5 iulie 2011, o biserică episcopaliană (aripa americană a anglicanismului) a decis împreună cu pastorul ei să se întoarcă la comuniunea cu Petru.

Patriarhul latin al Ierusalimului, Fouad Twal (n.1940), spunea de curând: "Creștinii din Țara Sfântă nu-și pot permite luxul de a trăi despărțiți". Iar, dacă este să comentăm aceste cuvinte, trebuie să spunem că nicăieri creștinii nu ar mai trebui să-și permită luxul de a trăi despărțiți.

În această Octavă mondială pentru unitatea creștinilor, nu trebuie să uităm că avem eroi ai unității: Robert Peckam, un cavaler englez de pe timpul regelui Henric al VIII-lea (1491-1547), a suferit exilul pentru unitate. Sfinții Ciril (827-869) și Metodiu (815-885) au călătorit și predicat mult pentru unitate; Sfântul Iosafat (1580-1623) a suferit martiriul pentru unitate. Noi ce am făcut și ce facem pentru unitate?

Barbu Ștefănescu Delavrancea (1858-1918), în opera sa Apus de soare, a pus în gura sfântului Ștefan cel Mare (1447-1504) următoarele cuvinte: "Moldova n-a fost a strămoșilor mei, n-a fost a mea și nu este nici a voastră, ci a urmașilor voștri și a urmașilor, urmașilor voștri, în veacul vecilor!"

Închei, parafrazându-l pe Ștefan, aplicând cuvintele lui la Biserică: "Biserica nu a fost a strămoșilor noștri, nu este a noastră celor de astăzi, nu va fi nici măcar a celor care vor urma; ci Biserica a fost, este și va fi numai a lui Isus Cristos, în vecii vecilor. Amin". Ca atare, nimeni nu poate să o mutileze, să o sfâșie, să o folosească după propriile interese, să o ponegrească și să o prigonească, fără a răspunde la Judecată.

Sfântă Fecioară Marie, care i-ai adunat pe ucenici risipiți ai Fiului tău, în Cenacol (cf. Fap 1,14), adună-i și pe ucenicii divizați de astăzi, în aceeași unitate a Bisericii Fiului tău! Amin!

Pr. Ioan Lungu

* * *

Pe ercis.ro există o pagină specială dedicată Săptămânii de Rugăciune pentru Unitatea Creștinului, în meniul Biblioteca > Ecumenism.


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat