Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Interviu cu papa Francisc luat de fondatorul ziarului Repubblica

Lumina pe care o avem în suflet

Interviul pe care papa Francisc l-a acordat fondatorului ziarului Repubblica, apărut în cotidianul roman din 1 octombrie.

De Eugenio Scalfari

Îmi spune papa Francisc: "Cele mai grave dintre relele care chinuiesc lumea în acești ani sunt șomajul tinerilor și singurătatea în care sunt lăsați bătrânii. Bătrânii au nevoie de îngrijiri și de companie; tinerii de muncă și de speranță, dar nu au nici una nici cealaltă și necazul este că nu le mai caută. Au fost striviți asupra prezentului. Spuneți-mi dumneavoastră: se poate trăi striviți asupra prezentului? Fără amintirea trecutului și fără dorința de a se proiecta în viitor construind un proiect, un viitor, o familie? Este posibil să se continue așa? Asta, după părerea mea, este problema cea mai urgentă pe care Biserica o are în fața ei".

Sanctitate, îi spun, este o problemă mai ales politică și economică, privește statele, guvernele, partidele, asociațiile sindicale.

"Desigur, dumneavoastră aveți dreptate, dar privește și Biserica, ba chiar mai ales Biserica pentru că această situație nu rănește numai trupurile, ci și sufletele. Biserica trebuie să se simtă responsabilă fie de suflete fie de trupuri".

Sanctitate, dumneavoastră spuneți că Biserica trebuie să se simtă responsabilă. Trebuie să deduc din asta că Biserica nu este conștientă de această problemă și că dumneavoastră o incitați în această direcție?

"În largă măsură acea conștiință există, dar nu suficient. Eu doresc ca să fie mai mult. Nu aceasta este singura problemă pe care o avem în față, dar este cea mai urgentă și cea mai dramatică".

Întâlnirea cu papa Francisc a avut loc marțea trecută în reședința sa din Sfânta Marta, într-o cameră mică nemobilată, o masă și cinci sau șase scaune, un tablou pe perete. A fost precedată de un telefon pe care nu-l voi uita cât voi trăi.

Rămân uluit în timp ce deja glasul Sanctității Sale de la celălalt capăt al firului spune: "Bună ziua, sunt papa Francisc". Bună ziua, Sanctitate - spun eu și după aceea - sunt tulburat, nu mă așteptam să mă sunați. "De ce tulburat? Dumneavoastră mi-ați scris o scrisoare cerând să mă cunoașteți personal. Eu avusesem aceeași dorință, deci sunt aici pentru a fixa întâlnirea. Să vedem agenda mea: miercuri nu pot, luni nici atât, ar fi bine marți pentru dumneavoastră?".

Răspund: este foarte bine.

"Orarul este un pic incomod, la 15.00, este bine pentru dumneavoastră? Altminteri schimbăm ziua". Sanctitate, este foarte bun și orarul. "Deci ne-am înțeles: marți, 24 la ora 15.00. La Sfânta Marta. Trebuie să intrați pe la poarta Sfântului Oficiu".

Nu știu cum să închei acest telefon și mă las dus spunându-i: pot să vă îmbrățișez prin telefon? "Desigur, vă îmbrățișez și eu. Apoi vom face asta personal, la revedere".

Acum sunt aici. Papa intră și îmi întinde mâna, ne așezăm. Papa zâmbește și îmi spune: "Unul dintre colaboratorii mei care vă cunoaște mi-a spus că dumneavoastră veți încerca să mă convertiți".

Este o glumă, îi răspund eu. Și prietenii mei cred că dumneavoastră sunteți cel care vrea să mă convertească.

Iar zâmbește și răspunde: "Prozelitismul este o nebunie solemnă, nu are sens. Trebuie să ne cunoaștem, să ne ascultăm și să facem să crească cunoașterea lumii care ne înconjoară. Mie mi se întâmplă ca după o întâlnire să am voința de a face o alta pentru că se nasc noi idei și se descoperă noi necesități. Acest lucru este important: a ne cunoaște, a ne asculta, a lărgi cercul gândurilor. Lumea este străbătută de drumuri care apropie și îndepărtează, dar important este ca să ducă spre Bine".

Sanctitate, există o viziune a Binelui unic? Și cine o stabilește?

"Fiecare dintre noi are o proprie viziune a Binelui și chiar a Răului. Noi trebuie să-l incităm să meargă spre ceea ce el crede că este Binele".

Dumneavoastră, Sanctitate, ați scris deja în scrisoarea pe care mi-ați adresat-o. Conștiința este autonomă, ați spus, și fiecare trebuie să asculte de propria conștiință. Cred că acela este unul dintre pasajele cele mai curajoase spuse de un papă.

"Și aici repet asta. Fiecare are o proprie idee despre bine și despre rău și trebuie să aleagă să urmeze binele și să combată răul așa cum el le concepe. Ar fi suficient acest lucru pentru a îmbunătăți lumea".

Biserica face asta?

"Da, misiunile noastre au acest scop: să găsim necesitățile materiale și imateriale ale persoanelor și să încercăm să le satisfacem așa cum putem. Dumneavoastră știți ce este «agape»?".

Da, știu.

"Este iubirea față de alții, așa cum a predicat Domnul nostru. Nu este prozelitism, este iubire. Iubire față de aproapele, plămadă care folosește pentru binele comun".

Iubește pe aproapele tău ca pe tine însuți.

"Exact, așa este".

Isus în predica sa a spus că agape, iubirea față de alții, este singurul mod de a-l iubi pe Dumnezeu. Corectați-mă dacă greșesc.

"Nu greșiți. Fiul lui Dumnezeu s-a întrupat pentru a revărsa în sufletul oamenilor sentimentul fraternității. Toți frați și toți fii ai lui Dumnezeu. Abba, cum îl numea el pe Tatăl. Eu vă trasez calea, spunea el. Urmați-mă și îl veți găsi pe Tatăl și veți fi cu toții fiii săi și el își va găsi bucuria în voi. Agape, iubirea fiecăruia dintre noi față de toți ceilalți, de la cei mai apropiați până la cei mai îndepărtați, este întocmai singurul mod pe care Isus ni l-a indicat pentru a găsi calea mântuirii și a Fericirilor".

Totuși îndemnul lui Isus, pe care l-am amintit mai înainte, este ca iubirea față de aproapele să fie egală cu aceea pe care o avem față de noi înșine. Deci ceea ce mulți numesc narcisism este recunoscut ca valabil, pozitiv, în aceeași măsură cu cealaltă. Am discutat îndelung asupra acestui aspect.

"Mie - spunea papa - cuvântul narcisism nu-mi place, indică o iubire demodată față de noi înșine și asta nu e bine, poate produce daune grave nu numai sufletului celui care este afectat de el, ci și în raportul cu alții, cu societatea în care trăiește. Adevăratul necaz este că cei mai loviți de acesta care în realitate este un soi de tulburare mentală sunt persoane care au multă putere. Adesea conducătorii sunt narcisiști".

Și mulți conducători ai Bisericii au fost narcisiști.

"Știți cum gândesc eu cu privire la acest punct? Conducătorii Bisericii adesea au fost narcisiști, lingușiți și în mod rău stârniți de curtezanii lor. Curtea este lepra papalității".

Lepra papalității, ați spus exact așa. Dar ce este curtea? Oare faceți aluzie la Curie, am întrebat eu.

"Nu, în Curie există uneori curtezani, însă Curia în ansamblul ei este un alt lucru. Este aceea care în armate se numește intendență, gestionează serviciile care folosesc Sfântului Scaun. Însă are un defect: este Vaticano-centrică. Vede și se îngrijește de interesele Vaticanului, care sunt încă, în mare parte, interese temporale. Această viziune Vaticano-centrică neglijează lumea care ne înconjoară. Nu împărtășesc această viziune și voi face totul pentru a o schimba. Biserica este sau trebuie să fie din nou o comunitate a poporului lui Dumnezeu și preoții, parohii, episcopii cu grijă față de suflete, sunt în slujba poporului lui Dumnezeu. Biserica este asta, un cuvânt nu întâmplător diferit de Sfântul Scaun care are o proprie funcție importantă, dar este în slujba Bisericii. Eu nu aș fi putut avea credință deplină în Dumnezeu și în Fiul său dacă nu m-aș fi format în Biserică și am avut norocul de a fi, în Argentina, într-o comunitate fără de care n-aș fi fost conștient de mine și de credința mea".

Dumneavoastră ați simțit vocația încă de tânăr?

"Nu, nu foarte tânăr. Ar fi trebuit să am o altă meserie după părerea familiei mele, să muncesc, să câștig niște bani. Am frecventat universitatea. Am avut și o profesoară față de care am nutrit respect și prietenie, era o comunistă ferventă. Adesea îmi citea și îmi dădea să citesc texte ale Partidului comunist. Astfel am cunoscut și acea concepție foarte materialistă. Îmi amintesc că mi-a dat și comunicatul comuniștilor americani în apărarea lui Rosenberg care au fost condamnați la moarte. Femeia despre care vă vorbesc a fost după aceea arestată, torturată și ucisă de regimul dictatorial care conducea atunci în Argentina".

Comunismul v-a sedus?

"Materialismul n-a avut nicio influență asupra mea. Însă cunoașterea lui printr-o persoană curajoasă și onestă mi-a fost folositor, am înțeles câteva lucruri, un aspect al socialului, pe care l-a regăsit după aceea în doctrina socială a Bisericii".

Teologia eliberării, pe care papa Wojtyla a excomunicat-o, era destul de prezentă în America Latină.

"Da, mulți exponenți ai săi erau argentinieni".

Dumneavoastră credeți că a fost drept ca papa să-i combată?

"Cu siguranță dădeau o direcție politică teologiei lor, dar mulți dintre ei erau credincioși și cu un înalt concept de umanitate".

Sanctitate, permiteți-mi să vă spun și eu ceva despre formarea mea culturală: am fost educat de o mamă foarte catolică. La 12 ani am câștigat chiar un concurs de catehism între toate parohiile din Roma și am avut un premiu de la Vicariat. Mă împărtășeam în prima vineri din fiecare lună, așadar practicam liturgia și credeam. Însă totul s-a schimbat când am intrat la liceu. Am citit, printre celelalte texte de filozofie pe care le studiam, Discursul despre metodă a lui Descartesc și am rămas impresionat de fraza, devenită de acum o icoană, "Gândesc, deci exist". Eu-l a devenit astfel baza existenței umane, sediul autonom al gândirii.

"Totuși Descartes n-a renegat niciodată credința Dumnezeului transcendent".

Este adevărat, dar pusese fundamentul unei viziuni complet diferite și mie mi s-a întâmplat să pornesc pe acel parcurs care după aceea, coroborat de alte lecturi, m-a dus la cu totul alt țărm.

"Însă dumneavoastră, din câte am înțeles, sunteți unul care nu crede, dar nu un anticlerical. Sunt două lucruri foarte diferite".

Este adevărat, nu sunt anticlerical, dar devin anticlerical atunci când întâlnesc un clerical.

El zâmbește și-mi spune: "Mi se întâmplă și mie, când am în față un clerical devin anticlerical brusc. Clericalismul n-ar trebui să aibă nimic de-a face cu creștinismul. Sfântul Paul care a fost primul care le-a vorbit neamurilor, păgânilor, celor care cred în alte religii, a fost primul care ne-a învățat asta".

Pot să vă întreb, Sanctitate, care sunt sfinții pe care dumneavoastră îi simțiți mai apropiați de suflet și pe care s-a forma experiența dumneavoastră religioasă?

"Sfântul Paul este cel care a pus bazele religiei noastre și ale crezului nostru. Nu putem fi creștini conștienți fără sfântul Paul. A tradus predica lui Cristos într-o structură doctrinară care, fie și cu actualizările unei imense cantități de gânditori, de teologi, de păstori de suflete, a rezistat și rezistă după două mii de ani. Și apoi Augustin, Benedict și Toma și Ignațiu. Și desigur Francisc. Trebuie să vă explic motivul?".

Francisc - să-mi fie permis la acest punct să-l numesc așa pe papa pentru că el însuși ți-a sugerat asta prin modul cum vorbește, prin modul cum zâmbește, prin exclamațiile sale de uimire sau de împărtășire - mă privește parcă pentru a mă încuraja să pun și întrebările mai neplăcute și mai jenante pentru cel care conduce Biserica. Așa că îl întreb: ați explicat importanța lui Paul și rolul pe care l-a desfășurat, dar aș vrea să știu pe care dintre cei pe care i-ați nominalizat îl simțiți mai apropiat de sufletul dumneavoastră?

"Îmi cereți un clasament, dar clasamentele se pot face dacă se vorbește despre sport sau despre lucruri asemănătoare. Aș putea să vă spun numele celor mai buni fotbaliști din Argentina. Dar sfinții...".

Se spune "glumește cu infanteria, dar lasă-i în pace pe sfinți", cunoașteți proverbul?

"Întocmai. Totuși nu vreau să evadez de la întrebarea dumneavoastră pentru că nu mi-ați cerut un clasament cu privire la importanța culturală și religioasă, ci care este mai aproape de sufletul meu. Atunci vă spun: Augustin și Francisc".

Nu Ignațiu, din al cărui ordin proveniți dumneavoastră?

"Ignațiu, pentru motive lesne de înțeles, este cel pe care-l cunosc mai mult decât pe ceilalți. A întemeiat Ordinul nostru. Vă amintesc că din acel Ordin provenea și Carlo Maria Martini, foarte îndrăgit de mine și chiar de dumneavoastră. Iezuiții au fost și încă sunt plămada - nu singura, dar probabil cea mai eficace - a catolicității: cultură, învățământ, mărturie misionară, fidelitate față de Pontif. Însă Ignațiu care a întemeiat Societatea, era și un reformator și un mistic. Mai ales un mistic".

Și credeți că misticii au fost importanți pentru Biserică?

"Au fost fundamentali. O religie fără mistici este o filozofie".

Dumneavoastră aveți o vocație mistică?

"Dumneavoastră cum vi se pare?".

Mie mi se pare că nu.

"Probabil aveți dreptate. Îi ador pe mistici; și Francisc prin multe aspecte ale vieții sale a fost mistic, dar eu nu cred că am acea vocație și apoi trebuie să ne înțelegem cu privire la semnificația profundă a acelui cuvânt. Misticul reușește să se despoaie de activitate, de fapte, de obiective și chiar de pastoralitatea misionară și se înalță până ajunge la comuniunea cu Fericirile. Scurte momente care umplu însă întreaga viață".

Dumneavoastră vi s-a întâmplat vreodată?

"Rar. De exemplu atunci când conclavul m-a ales Papă. Înainte de acceptare am cerut să mă pot retrage câteva minute în camera alăturată de aceea cu balconul care dă spre piață. Capul meu era complet gol și o mare neliniște mă invadase. Pentru a face să-mi treacă și a mă relaxa, am închis ochii și a dispărut orice gând, chiar și cel de a refuza să accept misiunea, așa cum de altfel permite procedura liturgică. Am închis ochii și n-am mai avut nicio neliniște sau emotivitate. La un moment dat o mare lumină m-a invadat, a durat o clipă, dar mie mi s-a părut foarte lungă. Apoi lumina s-a risipit, eu m-am ridicat brusc și m-am îndreptat spre camera în care mă așteptau cardinalii și masa pe care era actul de acceptare. L-am semnat, cardinalul conducător al protocolului l-a contrasemnat și apoi la balcon a fost acel Habemus papam".

Am rămas un pic în tăcere, apoi am spus: Vorbeam despre sfinții pe care dumneavoastră îi simțiți mai aproape de suflet și rămăsesem la Augustin. Vreți să-mi spuneți de ce îl simțiți foarte aproape?

"Și predecesorul meu îl are pe Augustin ca punct de referință. Acel sfânt a trecut prin multe evenimente în viața sa și a schimbat de mai multe ori poziția sa doctrinară. A avut și cuvinte foarte dure față de evrei, cu care n-am fost niciodată de acord. A scris multe cărți și ceea ce mi se pare mai revelator al intimității sale intelectuale și spirituale sunt Confesiunile, conțin și multe manifestări de misticism, dar nu este deloc, așa cum susțin mulți în schimb, continuatorul lui Paul. Dimpotrivă, vede Biserica și credința în mod profund diferit de Paul, poate și pentru că au trecut patru secole între unul și celălalt".

Care este diferența, Sanctitate?

"Pentru mine în două aspecte, substanțiale. Augustin se simte neputincios în fața imensității lui Dumnezeu și a îndatoririlor pe care un creștin și un episcop ar trebuie să le îndeplinească. Și totuși el n-a fost deloc un neputincios, dar sufletul său se simțea mereu și oricum sub ceea ce ar fi voit și ar fi trebuit. Și apoi harul împărțit de Domnul ca element fundamental al credinței. Al vieții. Al sensului vieții. Cel care nu este atins de har poate să fie o persoană fără pată și fără frică așa cum se spune, dar nu va fi niciodată ca o persoană pe care harul a atins-o. Aceasta este intuiția lui Augustin".

Dumneavoastră vă simțiți atins de har?

"Asta nu poate s-o știe nimeni. Harul nu face parte din conștiință, este cantitatea de lumină pe care o avem în suflet, nu de înțelepciune, nici de rațiune. Și dumneavoastră, fără să știți deloc, ați putea să fiți atins de har".

Fără credință? Unul care nu crede?

"Harul se referă la suflet".

Eu nu cred în suflet.

"Nu credeți, dar îl aveți".

Sanctitate, ați spus că dumneavoastră nu aveți nicio intenție să mă convertiți și cred că n-ați reuși.

"Asta nu se știe, dar oricum n-am nicio astfel de intenție".

Și Francisc?

"Este foarte mare pentru că este totul. Om care vrea să facă, vrea să construiască, întemeiază un Ordin și regulile sale, este itinerant și misionar, este poet și profet, este mistic, a constatat pe piele proprie răul și a ieșit din el, iubește natura, animalele, firul de iarbă de pe pajiște și păsările care zboară în înaltul cerului, dar mai ales iubește persoanele, pe copii, pe bătrâni, femeile. Este exemplul cel mai luminos al acelei agape despre care vorbeam mai înainte".

Aveți dreptate, Sanctitate, descrierea este perfectă. Dar de ce niciunul dintre predecesorii dumneavoastră n-a ales niciodată acel nume? Și după părerea mea, după dumneavoastră, niciunul nu-l va alege?

"Asta nu știm, să nu ipotecăm viitorul. Este adevărat, înaintea mea niciunul nu l-a ales. Aici tratăm problema problemelor. Vreți să beți ceva?".

Mulțumesc, poate un pahar de apă.

Se ridică, deschide ușa și roagă un colaborator care este la intrare să aducă două pahare de apă. Mă întreabă dacă aș vrea o cafea, răspund că nu. Sosește apa. La sfârșitul conversației noastre paharul meu va fi gol, dar al său a rămas plin. Își curăță gâtul și începe.

"Francisc voia un Ordin cerșetor și itinerant. Misionari care caută să întâlnească, să asculte, să dialogheze, să ajute, să răspândească credință și iubire. Mai ales iubire. Și tânjea după o Biserică săracă ce să se îngrijească de alții, să primească ajutor material și să-l folosească pentru a-i susține pe alții, cu nici o preocupare față de ea însăși. Au trecut 800 de ani de atunci și timpurile s-au schimbat mult, dar idealul unei Biserici misionare și sărace rămâne mai mult decât valabil. Oricum aceasta este Biserica pe care au predicat-o Isus și discipolii săi".

Voi creștinii acum sunteți o minoritate. Chiar și în Italia, care este definită grădina Papei, catolicii practicanți ar fi conform unor sondaje între 8 și 15 la sută. Catolicii care spun că sunt catolici, dar de fapt sunt destul de puțin sunt cam 20 la sută. În lume există un miliard de catolici și chiar peste și cu celelalte Biserici creștine depășiți un miliard și jumătate, însă planeta este populată de 6-7 miliarde de persoane. Sunteți desigur mulți, în special în Africa și în America Latină, dar minorități.

"Mereu am fost așa, însă tema de astăzi nu este aceasta. Personal cred că a fi o minoritate este chiar o forță. Trebuie să fim o drojdie de viață și de iubire și drojdia este o cantitate infinit mai mică decât aluatul de roade, de flori și de copaci care se nasc din acea drojdie. Mi se pare că deja am spus mai înainte că obiectivul nostru nu este prozelitismul, ci ascultarea necesităților, a dorințelor, a dezamăgirilor, a disperării, a speranței. Trebuie să redăm speranță tinerilor, să-i ajutăm pe bătrâni, să deschidem spre viitor, să răspândim iubirea. Săraci între cei săraci. Trebuie să-i includem pe cei excluși și să predicăm pacea. Conciliul al II-lea din Vatican, inspirat de papa Ioan și de Paul al VI-lea, a decis să privească la viitor cu spirit modern și să deschidă la cultura modernă. Părinții conciliari știau că a deschide la cultura modernă însemna ecumenism religios și dialog cu cei care nu cred. După aceea s-a făcut foarte puțin în acea direcție. Eu am umilința și ambiția de a voi să fac asta".

Și pentru că - îmi permit să adaug - societatea modernă în toată planeta trece printr-un moment de criză profundă și nu numai economică, ci socială și spirituală. Dumneavoastră la începutul acestei întâlniri a noastre ați descris o generație strivită asupra prezentului. Și noi cei care nu credem simțim această suferință aproape antropologică. Pentru aceasta noi vrem să dialogăm cu cei care cred și cu cel care îi reprezintă mai bine.

"Eu nu știu dacă sunt cel mai bun care-i reprezintă, însă Providența m-a pus la conducerea Bisericii și a Diecezei lui Petru. Voi face tot ce-mi stă în putere pentru a îndeplini mandatul care mi-a fost încredințat".

Isus, așa cum ați amintit dumneavoastră, a spus: iubește-l pe aproapele tău ca pe tine însuți. Vi se pare că asta s-a întâmplat?

"Din păcate nu. Egoismul a crescut și iubirea față de alții s-a diminuat".

Așadar, acesta este obiectivul care ne unește: cel puțin să egalăm intensitatea acestor două tipuri de iubire. Biserica dumneavoastră este pregătită și înzestrată ca să desfășoare această misiune?

"Dumneavoastră ce credeți?".

Cred că iubirea față de puterea temporală este încă foarte puternică între zidurile vaticane și în structura instituțională a întregii Biserici. Cred că Instituția predomină asupra Bisericii sărace și misionare pe care dumneavoastră ați vrea-o.

"De fapt, așa stau lucrurile și în această materie nu se fac minuni. Vă amintesc că și Francisc în timpurile sale a trebuit să negocieze îndelung cu ierarhia romană și cu papa pentru a-i fi recunoscute regulile Ordinului său. La sfârșit a obținut aprobarea, dar cu profunde schimbări și compromisuri".

Dumneavoastră va trebui să urmați același drum?

"Desigur că nu sunt Francisc de Assisi și n-am forța sa și sfințenia sa. Dar sunt episcopul de Roma și papa al catolicității. Am decis ca prim lucru să numesc un grup de opt cardinali care să fie consiliul meu. Nu curtezani, ci persoane înțelepte și însuflețite de înseși sentimentele mele. Acesta este începutul acelei Biserici cu o organizare nu numai verticală, ci și orizontală. Când cardinalul Martini vorbea despre asta punând accentul asupra Conciliilor și asupra Sinoadelor, știa foarte bine cât de lung și dificil este drumul care trebuie parcurs în acea direcție. Cu prudență, dar fermitate și tenacitate".

Și politica?

"De ce mă întrebați? Deja am spus că Biserica nu se va ocupa de politică".

Însă chiar cu câteva zile în urmă ați adresat un apel catolicilor să se angajeze din punct de vedere civil și politic.

"Nu m-am adresat numai catolicilor, ci tuturor oamenilor de bunăvoință. Am spus că politica este prima dintre activitățile civile și are un propriu domeniu de acțiune care nu este cel al religiei. Instituțiile politice sunt laice prin definiție și acționează în sfere independente. Acest lucru l-au spus toți predecesorii mei, cel puțin de mulți ani încoace, fie și cu accente diferite. Eu cred că credincioșii catolici angajați în politică au înlăuntrul lor valorile religiei, dar e nevoie de o conștiință matură și competență pentru a le realiza. Biserica nu va merge niciodată dincolo de misiunea de a exprima și a răspândi valorile sale, cel puțin până când voi fi eu aici".

Dar n-a fost mereu așa Biserica.

"N-a fost așa aproape niciodată. Foarte des Biserica drept instituție a fost dominată de temporalism și mulți membri și înalți exponenți catolici au încă acest mod de a simți. Dar acum lăsați-mă pe mine să vă pun o întrebare: dumneavoastră, laic care nu crede în Dumnezeu, în ce anume credeți? Dumneavoastră sunteți un scriitor și un om de gândire. Așadar, trebuie să credeți în ceva, trebuie să aveți o valoare dominantă. Nu-mi răspundeți cu cuvinte ca onestitatea, cercetarea, viziunea binelui comun; toate sunt principii și valori importante, dar nu asta e ceea ce vă întreb. Vă întreb ce anume credeți despre esența lumii, ba chiar a universului. Desigur trebuie să vă întrebați, ca toți, cine suntem, de unde venim, încotro mergem. Aceste întrebări și le pune și un copil. Dar dumneavoastră?".

Vă sunt recunoscător pentru această întrebare. Răspunsul este acesta: eu cred în Ființă, adică în țesutul din care apar formele, Entitățile.

"Și eu cred în Dumnezeu. Nu într-un Dumnezeu catolic, nu există un Dumnezeu catolic, există Dumnezeu. Și cred în Isus Cristos, întruparea sa. Isus este învățătorul meu și păstorul meu, dar Dumnezeu, Tatăl, Abba, este lumina și Creatorul. Aceasta este Ființa mea. Vi se pare că suntem foarte distanți?".

Suntem distanți în gânduri, dar asemănători ca persoane umane, însuflețite în mod inconștient de instinctele noastre care se transformă în pulsații, sentimente, voință, gândire și rațiune. În asta suntem asemănători.

"Dar ceea ce voi numiți Ființă vreți să definiți cum o gândiți dumneavoastră?".

Ființa este un țesut de energie. Energie haotică, dar indestructibilă și în veșnică haoticitate. Din acea energie apar formele atunci când energia ajunge la punctul de a exploda. Formele au legile lor, câmpurile lor magnetice, elementele lor chimice, care se combină la întâmplare, evoluează, în sfârșit se sting, însă energia lor nu se distruge. Omul este probabil singurul animal înzestrat cu gândire, cel puțin în această planeta a noastră și sistem solar. Am spus este însuflețit de instincte și dorințe, dar adaug că ea conține înlăuntrul său și o rezonanță, un ecou, o vocație de haos.

"Bine. Nu voiam ca să-mi faceți un compendiu al filozofiei dumneavoastră și mi-ați spus ceea ce îmi este îndeajuns. Observ la rândul meu că Dumnezeu este lumină care luminează întunericul chiar dacă nu-l dizolvă și o scânteie din acea lumină divină este înlăuntrul fiecăruia dintre noi. În scrisoarea pe care v-am scris-o îmi amintesc că v-am spus că și specia noastră se va sfârși, dar nu se va sfârșit lumina lui Dumnezeu care la acel punct va invada toate sufletele și totul va fi în toți".

Da, îmi amintesc bine, ați spus "toată lumina va fi în toate sufletele" ceea ce - dacă pot să-mi permit - dă mai mult o figură de imanență decât de transcendență.

"Transcendența rămâne pentru că lumina aceea, toată în toți, transcende universul și speciile care în acea fază îl populează. Dar să ne întoarcem la prezent. Am făcut un pas înainte în dialogul nostru. Am constatat că în societatea și în lumea în care trăim egoismul a crescut mult mai mult decât iubirea față de alții și oamenii de bunăvoință trebuie să lucreze, fiecare cu propria forță și competență, pentru a face în așa fel încât iubirea față de alții să crească până ajunge să egaleze și pe cât posibil să depășească iubirea față de sine".

Aici și politica este chemată în cauză.

"Cu siguranță. Personal cred că așa-numitul liberalism sălbatic nu face decât să-i facă pe cei puternici mai puternici, pe cei slabi mai slabi și pe cei excluși mai excluși. Este nevoie de mare libertate, nici o discriminare, nu demagogie și multă iubire. Este nevoie de reguli de comportament și chiar, dacă ar fi necesar, intervenții directe ale statului pentru a corecta inegalitățile cele mai intolerabile".

Sanctitate, dumneavoastră sunteți desigur o persoană cu mare credință, atins de har, însuflețit de voința de a relansa o Biserică pastorală, misionară, regenerată și nu temporalistă. Dar din modul în care vorbiți și din ceea ce înțeleg eu, dumneavoastră sunteți și veți fi un papă revoluționar. Jumătate iezuit, jumătate om al lui Francisc, o căsnicie care probabil nu s-a mai văzut vreodată. Și apoi, vă plac Logodnicii de Manzoni, Holderlin, Leopardi și mai ales Dostoevskij, filmul Strada și Probă de orchestră de Fellini, Roma oraș deschis de Rossellini și chiar filmele lui Aldo Fabrizi.

"Acelea îmi plac pentru că le vedeam cu părinții mei când eram copil".

Iată. Pot să vă sugerez să vedeți două filme apărute de puțin timp? Viva la libert? și filmul despre Fellini de Ettore Scola. Sunt sigur că vă vor plăcea. Despre putere vă spun: știți că la douăzeci de ani am făcut o lună și jumătate de exerciții spirituale la iezuiți? Erau naziștii la Roma și eu dezertasem din armată. Eram pasibili de condamnarea la moarte. Iezuiții ne-au găzduit cu condiția să facem exercițiile spirituale tot timpul cât eram ascunși în casa lor și așa a fost.

"Dar e imposibil să reziști la o lună și jumătate de exerciții spirituale", spune el uluit și distrat. Îi voi povesti continuarea data viitoare.

Ne îmbrățișăm. Urcăm scara scurtă care ne desparte de poartă. Îl rog pe papa să nu mă însoțească, dar el exclude cu un gest. "Vom vorbi și despre rolul femeilor în Biserică. Vă amintesc că Biserica este feminină".

Și vom vorbi, dacă dumneavoastră vreți, și despre Pascal. Mi-ar plăcea să știu ce gândiți despre acel mare suflet.

"Duceți tuturor celor din familia dumneavoastră binecuvântarea mea și cereți-le să se roage pentru mine. Dumneavoastră să vă gândiți la mine, să vă gândiți des la mine".

Ne strângem mâna și el rămâne pe loc cu cele două degete ridicate în semn de binecuvântare. Eu îl salut de la geamul mașinii.

Acesta este papa Francisc. Dacă Biserica va deveni așa cum el o gândește și o vrea, va fi schimbată o epocă.

(După L'Osservatore Romano, 2 octombrie 2013)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat