Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Centenarul revistei "Viața"

Se împlinesc, la 14 aprilie, o sută de ani de la apariția revistei "Viața". Este publicația care, alături de "Lumina creștinului", a influențat viața a mute generații de creștini din Moldova și nu numai. La început era o publicație parohială, dar încetul cu încetul s-a transformat în revistă a părinților franciscani.

Revista a apărut neîntrerupt până în 1947 (exceptând perioada septembrie 1916 - august 1918, octombrie-decembrie 1944), având ca redactori: pr. Grațian Carpati (aprilie 1913 - decembrie 1914), pr. Iosif Tălmăcel (ianuarie 1915 - decembrie 1920, septembrie 1921 - decembrie 1929, decembrie 1935 - august 1936), pr. Bonaventura Morariu (ianuarie-august 1921), pr. Ioan Ladan (ianuarie 1930 - decembrie 1931), pr. Alois Herciu (ianuarie - aprilie 1932), pr. Anton Bișoc (mai 1932 - noiembrie 1935, septembrie 1936 - decembrie 1945), fr. Ioan Bălan (ianuarie 1946 - decembrie 1947). În anii 1946-1947, revista are alte nume.

Publicația și-a avut sediul la Săbăoani (aprilie 1913 - septembrie 1914), Răducăneni (noiembrie 1914 - iunie 1916), Hălăucești (iulie-august 1916), Huși (septembrie 1918 - februarie 1920), Bacău (martie-mai 1920), Faraoani (iunie-decembrie 1920), Hălăucești (ianuarie 1921 - mai 1931), Bacău (iunie 1931- aprilie 1932), Săbăoani (mai 1932 - martie 1944), Beiuș (aprilie-mai 1944 - ianuarie 1946), Oradea (februarie-decembrie 1947).

Inițiativa primei publicații a părinților franciscani au avut-o pr. Grațian Carpati, parohul de Săbăoani la acea vreme. În primul articol din aprilie 1913, pr. Carpati povestește cum s-a născut revista. În septembrie 1905 s-a urcat în turnul bisericii împreună cu un laic. De acolo se vedea întreg satul. Tovarășul său a remarcat că trebuie multă hrană la o asemenea mulțime de oameni. "Gândul meu era la hrana sufletească, notează părintele. Ca pe noul numit păstor, mă frământau gândurile hranei sufletești ce trebuia să împărțesc la așa de mare populație"1. Parohia avea multe realizări: Societatea Mariană, Societatea "Tinerimii Cinstite", școală parohială în care se făcea învățătură cu tinerii și copiii. Ca toate acestea să continue părintele s-a gândit să înființeze publicația "Viața". La 14 aprilie 1913, după ce a abținut aprobarea, părintele publică primul număr sub numele Viața. Buletin al Parohiei Catolice din Săbăoani.

De ce titlul "Viața"? Pentru că va cuprinde chestiuni legate de viața oamenilor pe înțelesul tuturor. Părintele Carpati explică: revista "va cuprinde toate acelea ce privesc pe un creștin adevărat și pe un cetățean bun în viața de toate zilele. În acest buletin care va apărea din când în când se vor tracta toate acele chestiuni practice care interesează parohia noastră. Și iată în puține cuvinte programul ce ne-am propus a desfășura cu ajutorul lui Dumnezeu. Vom căuta din răsputeri ca poporul nostru să aibă o viață sufletească cât se poate mai nobilă și mai sfântă, și o viață pământească cât se poate mai fericită"2.

De începuturi își amintește în anul 1938 (la jubileul de argint al revistei) pr. B. Morariu într-un articol "Cum a luat naștere Viața"3. Provocați de apariția revistei "Lumina creștinului" (ianuarie 1913), mai mulți preoți s-au adunat la începutul lui martie 1913 la Săbăoani unde au analizat necesitatea unei publicații populare. "Când a fost vorba de titlul ce trebuia dat revistei, eu am propus să se numească Viața și așa a fost botezată. S-a repartizat la fiecare preot materia despre care trebuia să scrie. Păr. Mattas trebuia să tracteze catehismul explicat la popor; păr. Carpati vieața parohială; păr. Vineri avea deocamdată să explice misterele Rozariului, eu sărbătorile de peste an. Partea principală o avea păr. Tălmăcel cu sfaturi gospodărești, dialoguri, învățături folositoare cu privire la hrana, îmbrăcămintea, igiena țăranului; obiceiuri rele de îndreptat, patima beției ș.a. de combătut; îngrijirea copiilor, buruieni de leac, știri din lumea catolică etc." Primul număr trebuia să apară după Paști, dar pr. Carpati l-a scos înainte. Nu toți cei fixați au reușit să dea articolele la primul număr.

În scrisoarea adresată redactorului la 12/25 decembrie 1913, pr. Ulderic Cipolloni, superiorul franciscanilor, recomandă "să nu se piardă cu vederea pe poporul nostru de la țară, care formează cel mai mare contingent catolic din Moldova: lui trebuie deci vorbit într-un mod simplu, cu o limbă curat românească, dar simplă, potrivită cu inteligența și cunoștințele lui, și nicidecum prea înaltă și prea împodobită cu figuri retorice căci vai de el! n-ar înțelege nimic; iar subiectele de tractat să fie totdeauna practice și folositoare pentru sufletul și viața lui cea zilnică"4.

Ca moto revista folosește două texte: "Eu am venit ca să aibă viața și s-o aibă de prisos" (Ioan 10,10) și "Ține-te de învățătură și nu o părăsi! Păzește-o căci ea este viața ta!" (Proverbe 4, 13). Acestea apar uneori pe copertă și de cele mai multe ori pe prima pagină.

O contribuție importantă la dezvoltarea revistei a avut-o și pr. Iosif Tălmăcel5. Întors de la Roma, a fost numit vicar la Săbăoani în anul 19126. Semnătura lui apare din primul număr. Începând cu numărul 2 din 1914, pr. Grațian Carpati este notat ca director al buletinului, iar pr. Iosif Tălmăcel ca girant responsabil7. Mai târziu, în aprilie 1923, când revista a împlinit zece ani, pr. Tălmăcel notează că "începutul a fost foarte umil și fondatorul, mult regretatul pr. Grațian Carpati, nici nu s-a gândit măcar ca să scoată o revistă care să apară regulat și să fie răspândită afară din localitatea unde era paroh"8. Pr. Tălmăcel va conduce revista timp de aproape 15 ani.

În primul număr redactorul mulțumește tuturor celor care au încurajat revista: pr. Iosif Malinowski, vicar general al Episcopiei de Iași, pr. Ulderic Cipolloni, superior al franciscanilor, Mons Dominic Jaquet, arhiepiscop de Salamina, pr. Anton Gabor, redactor al "Luminii creștinului", redacției "Revista catolică" din București, redacției foii săptămânale "Bukarester Katholisches Sonntagsblatt"9.

Publicația de la Săbăoani este apreciată și de revista "Lumina creștinului" care apărea la Iași de la 1 ianuarie 1913: "Cu deosebită bucurie salutăm apariția Buletinului Parohiei Catolice din Săbăoani Viața. Oricine îl răsfoiește - și se răsfoiește cu mult drag, mulțumită materialului bogat, felurit și în adevăr bine scris - se convinge, că niciodată bunul Dumnezeu nu lasă neîncununată de succes munca plină de râvnă a preotului (...). Acestea sunt toate numai începuturi! Cinstit să fie numele unor asemenea preoți și Domnul totdeauna cu dânșii, ca să lucreze și mai departe cu aceiași râvnă pentru a da sfintei Biserici fii credincioși și luminați și patriei române cetățeni cinstiți și cu dragoste de țară!10

Revista s-a tipărit la început la Roman la Tipografia "Frații Rothenberg", avea 32 de pagini (fără coperți) și apărea o dată la două luni în format academic (B5: 23,5x18,5). Pe prima copertă este redată biserica din Săbăoani; în numerele următoare sunt diferite imagini religioase, ca în cele din urmă să domine inima lui Isus.

La primul număr contribuie cu articole: pr. Grațian Carpati, pr. Iosif Tălmăcel și pr. Bonaventura Morariu. În anii următori se adaugă: pr. Francisc Mattas, fr. Dominic Neculăeș, pr. Benvenut Wiener, pr. Anton Bișoc, pr. Ulderic Cipolloni, pr. Ioan Gârleanu, pr. N. Cancel, pr. C. Vaes, pr. S. Bejan, pr. Iosif Pal, pr. Ioan Ladan, pr. Alois Herciu, pr. Dumitru Lucaciu, pr. Martin Burcă, pr. Gheorghe Pătrașcu, pr. Octavian Fulicea, Iosif E. Naghiu.

La început revista se distribuia gratuit. Toți cei care ajutau la apariția ei erau notați în paginile publicației. Al doilea număr, cu 32 de pagini, este publicat la 29 iunie 1913. Se adresa celor din Săbăoani, Pildești și Corhana, apoi publicația devine interparohială. De la numărul 3, care apare la 6 octombrie 1913, poartă titlul: Viața. Buletin parohial catolic redactat de P.P. franciscani minori conventuali. Se precizează că publicația va apărea o dată la două luni și va costa 2 lei. În 1914 apar 6 numere cu câte 32 de pagini (ianuarie, martie, mai, iulie, septembrie, noiembrie). Numărul din septembrie 1914 apare cu întârziere în 24 de pagini și anunță schimbarea tipografiei la Iași (Tipografia H. Goldner, str. Gh. Mărzescu)11.

La 1 noiembrie 1914 apare și Almanahul Buletinului "Viața" pentru anul 1915 (80 de pagini), care s-a distribuit împreună cu ultimul număr al Buletinului parohial. Se dorea reluarea "Calendarului catolic" început de pr. Mosel în 1902 și dus înainte până în 191112. Dar nu a fost posibil întrucât acesta a fost preluat de pr. Anton Gabor de la Iași. Almanahul "Viața" va continua să apară până în anul 1948 (mai puțin în anii 1917, 1918, 1945).

De la numărul 1 din 1915 publicația poartă titlul: Viața. Revistă populară catolică redactată de P.P franciscani minori conventuali. Apare o dată pe lună, în 16 pagini (plus coperțile) iar redacția este la Răducăneni. Paginile sunt numerotate continuu, mai puțin coperțile, până la finalul anului. Redactor este pr. Iosif Tălmăcel. Revista este tipărită la Iași la Institutul de Arte Grafice "N.V. Ștefăniu & Co" din Iași.

La 1 iunie 1916 redacția se mută la Hălăucești. Când se reia tipărirea revistei în septembrie 1918, redacția este la Huși, la fel și tipografia: Atelierele Zanet Corlăteanu - Huși. Uneori apar câte două numere.

Din februarie 1920 publicația apare cu o copertă nouă (lucrată la Roma), care "reprezintă tot programul revistei"13: cu medalioane ale sfinților Petru, Paul, Francisc și Anton în cele patru colțuri, titlul Viața. Revistă populară catolică redactată de P.P. franciscani minori conventuali, în fundal cupola "Sfântul Petru" de la Vatican răspândind raze de lumină în toate direcțiile și stema fraților franciscani; în centru: Isus predicând mulțimilor, dedesubt cuvintele lui Isus: "Eu sunt calea, adevărul și viața"; la stânga icoanei centrale este un medalion cu Neprihănita Zămislire, iar în dreapta, un înger care sună un clopot.

Crezând că este mai ușor să se administreze revista, redacția se mută din martie 1920 la Bacău, dar constatându-se că este mai dificil se mută din iunie 1920 la Faraoani14. Numărul din august 1920 este consacrat în întregime noului episcop de Iași, Alexandru Cisar. De la 1 ianuarie 1921 redacția se mută la Hălăucești cum era înainte de război. Părintele Bonaventura Morariu devine directorul revistei până în august 1921. Din septembrie 1921 revine la conducerea revistei pr. Iosif Tălmăcel.

Numărul din aprilie 1923 apare cu mai multe pagini (24): se împlinesc zece ani de existență a revistei. Într-un articol, "Glasul păstorului nostru", episcopul Alexandru Cisar felicită pe cei care lucrează la revistă, le face urări și le trimite binecuvântarea arhierească, rugându-se ca Dumnezeu "să dea spor muncii și har cititorilor". Totodată subliniază că "în acest timp Viața a dat cuvinte de viață și sfaturi pentru viața cititorilor și mult bine a semănat în tăcerea modestiei creștinești așteptând ca Domnul de sus să dea putere ca să încolțească sămânța cea bună"15. Redactorul, pr. Iosif Tălmăcel, își reînnoiește angajamentul de a continua programul revistei, acela de a fi pe înțelesul tuturor "Numărul acesta de ani e o dovadă a unei munci statornice și, considerând greutățile prin care a trecut și trece încă revista, însemnează din partea redactorilor o hotărâre neclintită, capabilă chiar de jertfe mari, pentru urma înainte pe calea începută spre ridicarea și luminarea poporului nostru, mai ales de la sate. Am zis mai ales de la sate, pentru că acesta a fost scopul fondatorului și aceasta a fost caracteristica revistei, care a făcut să fie bine primită și răspândită în mijlocul sătenilor noștri catolici... De atunci și până acum revista Viața a căutat să lumineze și să ridice poporul nostru atât sufletește cât și materialicește, interesându-se de aproape și în chip intim și familiar de toate nevoile lui. Revista noastră a fost de la început strict populară... Deși cândva unii dintre colaboratori au arătat tendințe deosebite, adică au arătat dorința de a se trata chestiuni mai înalte și potrivite și celor de la orașe cu cultură mai mare; deși s-a dorit un limbaj, adică o formă de limbă mai elegantă, subsemnatul, ca redactor responsabil, a susținut mereu caracterul strict popular și a recomandat colaboratorilor ca să scrie într-o formă literară cât mai populară, potrivit cu gradul de cultură al celei mai mari părți a cititorilor. Din experiență apoi știm că și cei cu o cultură mai înaltă citesc cu foarte mare plăcere literatura populară... Prin această recomandare vreau să asigur tot mai mult pe cititorii noștri, care în majoritate sunt săteni, că și de acum înainte revista Viața va urma să se intereseze de aproape de toate nevoile lor sufletești și materiale și va căuta, cum spune fondatorul ei, ca poporul nostru să aibă o viață sufletească cât se poate mai nobilă și mai sfântă și o viață pământească cât se poate mai fericită. Pentru a-i păstra forma de început, vom căuta să urmăm iar dialogurile, pildele scurte, rețetele practice, regulile de sănătate și de gospodărie etc."16.

De la 1 ianuarie 1924 revista începe să fie tipărită, cu ajutorul fraților laici, în propria tipografie: Tipografia Serafica a Seminarului Franciscan din Hălăucești. În decembrie 1923 fusese adusă o mașina de tipărit "înzestrată cu toate cele trebuincioase pentru a putea tipări pe viitor nu numai revista noastră, ci și multe alte cărți și broșuri bune și folositoare"17. La 12 decembrie 1923 tipografia fusese sfințită și inaugurată18.

Numărul din august-septembrie 1925 este dedicat noului episcop de Iași, Mihai Robu. În anul 1926 cea mai mare parte a revistei este dedicată împlinirii a 700 de ani de la moartea sfântului Francisc din Assisi. Numărul din octombrie-noiembrie apare în două culori.

Din articolul "Scrisul" din februarie 1928 aflăm numărul abonaților: "După 14 ani de apariție numărul abonaților rămâne statornic tot la o mie sau la două, deși numărul știutorilor de carte crește în fiecare an simțitor cu învățământul obligator". Aceasta precum și slabul interes pentru încurajarea, sprijinirea și răspândirea revistei îl face pe un redactor de la revistă să noteze: "În fața acestor triste constatări te întrebi: Oare se înțelege îndestul că scrisul e și el un apostolat ce trebuie ajutat și încurajat? Oare prinde rădăcini convingerea că cetitul e azi ocupația cea mai întinsă a omenirii și că prin cetirea cărților și a revistelor bune omul își îmbogățește mintea cu cunoștinți nouă și își înflăcărează inima de dorința și iubirea adevărului și a virtuții? Și totuși aceste sunt adevăruri mai clare decât lumina soarelui... Nu demult Sfântul Părinte papa Piu XI episcopului din Rieti îi adresă următoarele cuvinte...: Susține... gazeta cu toate puterile. Susținerea și răspândirea gazetelor creștinești este cea mai bună muncă apostolică pe care o poți face. Spune-le preoților tăi că am zis eu... că fac cea mai mare crimă preoții aceia care nu se silesc din toate puterile ca să răspândească gazetele catolice. În schimb aceice scriu aceste gazete sunt adevărați apostoli"19.

La 29 ianuarie 1929, episcopul Robu a aprobat suplimentul revistei Viața, intitulat Cruciada noastră misionară (transformat apoi din mai 1929 în Cruciada misionară franciscană), cu scopul de a trezi interesul pentru misiuni. Acesta are patru pagini, care sunt numerotate separat, și apare la mijlocul revistei. Începând cu numărul din ianuarie 1929 până în decembrie 1931, suplimentul consemnează aproape lună de lună (mai puțin cinci luni) tot ceea ce privește misiunile.

Din ianuarie 1930 până în decembrie 1931 redactor este părintele Ioan Ladan. Numărul din iunie 1931 este dublu (32 de pagini), fiind un număr festiv în cinstea sfântului Anton de Padova de la cărui moarte s-au împlinit 700 de ani20. Totodată din iunie 1931 tipografia a fost mutată la Bacău, la fel și redacția și administrația revistei. În perioada ianuarie - aprilie 1932 redactor al revistei este pr. Alois Herciu. Din mai 1932 redacția și tipografia se mută la Săbăoani, unde era noviciatul; totodată redactor este pr. Anton Bișoc.

În anul 1936, pe când pr. Anton Bișoc era la Roma, s-a mai cumpărat o mașină de tipărit, de ocazie, motorizată; aceasta prin stăruința părintelui Alois Herciu; aceasta permitea lucrări mai rapide și mai corecte21.

În aprilie 1938, revista a împlinit 25 de ani de existență. Într-un articol "Viața" din numărul aprilie-mai 1938 este amintit jubileul de argint22. Se apreciază faptul că revista se găsește din locul de unde a pornit: Săbăoani. Se amintește momentul apariției primului număr și de fondatorul revistei. Sunt amintiți primii colaboratori dintre care unii sunt considerați "nași ai revistei": "preoții Moraru, Tălmăcel, Bișoc, Vineri, Mattas; iar mai apoi Neculăeș, Lădan, Gârleanu, Bejan, Lenghen, Duma, Demetrescu, Herciu și Gh. Anton. Deosebită amintire merită pr.V. Crișan-Șercaia și pr. Wiercinski pentru colaborarea lor prețioasă"23. Se publică fotografiile preoților G. Carpati, Tălmăcel, Morariu, Vineri, Cipolloni, a colectivului de la redacție și tipografie din acel an. "Mergem înainte pe calea croită de înaintași, căutând a ținea revista în haina ei populară - religioasă - patriotică folositoare în cele sufletești și trupești"24.

Articolul pomenit mai sus se încheia cu această rugăciune și dorință: "Cerem de la Tatăl de sus ca după 25 de ani, la jubileul de aur toți să puteți ceti încă rândurile Vieții noastre - și apoi odată să puteți ceti și gusta bucuriile vieții veșnice"25. Din păcate, viitorul revistei a fost altfel. Regimul comunist n-a mai lăsat ca revista să ajungă la acesta vârstă.

Numărul din martie 1944 apare la Săbăoani, iar numărul aprilie-mai la Beiuș (Internatul de Băieți). Aici, la Tipografia "Doina", se tipăresc numerele din aprilie-septembrie 1944, când apariția revistei încetează; începe să apară în 1945, fiind tipărită la Tipografia Diecezană din Beiuș.

În aprilie-mai 1944 este notată intenția de a trimite câte un exemplar din revistă oficiilor Parohiilor Române-Unite, precizându-se: "Revista, fiind scrisă într-un stil popular, avem ferma convingere că va fi pe placul și folosul sufletesc al credincioșilor ardeleni, tot așa cum a fost timp de peste treizeci de ani farul de lumină al satelor noastre din Moldova"26

Începând cu anul 1946, revista este condusă de fr. Ioan Bălan și apare sub diferite nume27: Cărarea fericirii (ianuarie-februarie 1946), Gânduri pentru Postul Mare (martie 1946), Flori de primăvară (aprilie-mai 1946), Drum nou (iunie 1946), Cheia paradisului (iulie-august 1946), Solul păcii (septembrie 1946), Maica Milostivirii (octombrie 1946), Dorul meu (noiembrie-decembrie 1946), Eu sun vieața (ianuarie 1947), Vieața era lumina oamenilor (februarie 1947), Pomul vieții (martie 1947), Eu sunt învierea și vieața (aprilie-mai 1947), Din inimă izvorăște vieața (iunie 1947), Vieața și moartea de la Domnul sunt (iulie-august 1946), Așa să vă rugați (septembrie-octombrie 1947), După cincizeci de ani (noiembrie-decembrie 1947). La 1 februarie 1947 sediul redacție a fost mutat la Mănăstirea Franciscană din Oradea.

După 35 de ani de existență (33 de apariție), revista "Viața"27, la fel ca celelalte reviste creștine, a fost suprimată de comuniști în anul 1948.

Revista cuprinde articole care explică sărbătorile, pilde, poezii, cuvinte de învățătură, conferințe, despre catehism, subiecte despre franciscani, dialoguri, istorioare, sfaturi gospodărești, leacuri, vieți de sfinți, vieți de sfinți, reguli de viață creștină, poezii, maxime, ghicitori, știri din parohii (în deosebi din parohiile și filialele administrate de părinții franciscani), răspunsuri scurte, cărți bune de citit (bibliografie), cronica, necrologuri, hazuri, poșta redacției...

Fără îndoială, revista "Viața" rămâne publicația din care mulți au tras folos și au găsit răspunsuri la frământările și întrebările lor. Creștini știutori de carte, mai ales dascălii din filiale au citit articole în zi de duminică în diferite case, cu mult folos din partea ascultătorilor. Așa s-au apropiat părinții și bunicii noștri de Dumnezeu și de Biserică.

Pr. Cornel Cadar

Note
1 Viața, 14 aprilie 1913, p. 3.
2 Viața, 14 aprilie 1913, p. 5.
3 Almanahul revistei "Viața" 1938, p. 43-45.
4 Viața, 14 aprilie 1913, p. 5.
5 Pr. Emil Dumea, pr. Iosif Gabor, pr. Iosif Simon, pr. Fabian Doboș, pr. Alois Moraru, Dănuț Doboș, pr. Antonel Aurel Ilieș, pr. Cristian Dumea, pe urmele pr. Iosif Pal (I. Pal, Originea catolicilor din Moldova și franciscanii, păstorii lor de veacuri, Săbăoani-Roman, 1942, p. 240-241), eronat îl consideră ca fiind cofondator al revistei sau chiar fondator (Emil Dumea, Cărți și reviste românești în Moldova, Editura "Sapientia", 2002, p. 137-138, 165; Fabian Doboș (coord), Săbăoani, file de istorie, Editura "Presa Bună", Iași, 2002, p. 97, 214; pr. Iosif Gabor, pr. Iosif Simon, Necrolog (1600-2000), Editura "Presa Bună", Iași, 2001, p.50, 137; Dănuț Doboș (coord.) Catolicii Din Bacău, Editura "Sapientia", Iași, 2007, p. 100; Antonel Aurel Ilieș, Sfântul Francisc de Assisi și franciscanii din România; Editura "Serafica", Roman, 2012, p. 191; pr. Cristian Dumea Revista "Viața" la 100 de ani în "Mesagerul sfântului Anton", martie-aprilie 2013, p. 38).
6 Fabian Doboș (coord.), Săbăoani, file de istorie, Editura "Presa Bună", Iași, 2002, p. 97.
7 Viața, 1 martie 1914, coperta 3.
8 Viața, 1 aprilie 1923, p. 53.
9 Viața, 1 martie 1914, p. 2.
10 Lumina creștinului, mai 1913. p. 77-78.
11 Viața, 1 septembrie 1914, coperta 2.
12 Almanahul revistei populare catolice "Viața" pe anul jubiliar 1925, p. 17.
13 Viața, 1 februarie 1920, p. 17-18.
14 Viața, 1 iunie 1920, coperta 3.
15 Viața, 1 aprilie 1923, p. 50.
16 Viața, 1 aprilie 1923, p. 53-54.
17 Viața, 1 ianuarie 1924, p. 1.
18 Viața, 1 ianuarie 1924, p. 15.
19 Viața, februarie 1928, p. 28-29.
20 Viața, mai 1931, coperta 2.
21 Viața, aprilie-mai 1938, p. 55.
22 Viața, aprilie-mai 1938, p. 50-57
23 Viața, aprilie-mai 1938, p. 53.
24 Viața, aprilie-mai 1938, p. 57.
24 Viața, aprilie-mai 1938, p. 57.
25 Viața, aprilie-mai 1944, coperta 4.
26 Pr. Iosif Simon - O.F.M.Conv., Franciscanii Minori Conventuali. Provincia "Sf. Iosif din Moldova, Editura "Serafica", Bacău, 1998, p. 228-229.
27 Părinții franciscani au mai scos și alte reviste: Aurora franciscană (septembrie 1918 - noiembrie 1920, 1921- februarie 1927, martie 1938 - decembrie 1943), revista terțiarilor; Curierul Parohiei Catolice din Galați (iunie 1925 - decembrie 1930); Bunul Păstor, Buletinul parohiilor Române Unite din Oradea (1933-1940); Micul misionar (1937-1940), Apostolul (1941-1947), Mesagerul sfântului Anton (din noiembrie 1993).

* * *
Pr. Gratian Carpati
Pr. Iosif Tălmăcel
Pr. Bonaventura Morariu
Pr. Ulderic Cipolloni
Pr. Ioan Ladan
Pr. Alois Herciu
Pr. Anton Bișoc
Pr. Francisc Mattas
Pr. Benvenut Rudolf Wiener
Pr. Iosif Pal

* * *

Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 14 aprilie: Centenarul revistei "Viața" - coperți


 

lecturi: 32.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat