Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Copilăria lui Isus în cartea lui Benedict al XVI-lea

Sub ocrotirea Fecioarei Maria

De Alain Besançon

După volumul magistral Isus din Nazaret, dedicat ultimei săptămâni din viața lui Cristos, nimic nu era mai așteptat decât noua carte a Papei despre prima săptămână. Pătimirea este relatată în cele mai mici detalii și în mai multe capitole din cele patru evanghelii. În schimb pentru săptămâna nașterii este dedicată o singură pagină în Matei, două în Luca, și practic este totul. Și totuși în ea se concentrează sărbătorile cele mai populare ale devoțiunii creștine, îndrăgite chiar și de cei care nu au decât o amintire despre religia lor: Buna Vestire, Vizita, Nașterea, Sfinții Prunci Nevinovați, Epifania, Prezentarea la templu. Și ce loc imens ocupă în artă și în iconografie! Pictorii se scufundă literalmente cu mare bucurie în reprezentarea acestor evenimente, care sunt numite întocmai "mistere de bucurie".

Copilăria lui Isus este un subiect dificil. Este comprehensibil că Papa l-a lăsat la sfârșit. Documentația așa de săracă expune la orice fantezie, la orice eroare, și Dumnezeu știe cât au fost de fertile aceste douăzeci de secole. Este un tolbă minunată pentru "istoricul-critic" care poate să propună nenumărate teme luate din istoria generală, din istoria comparată a religiilor, din știința mitologică și chiar din cunoașterea filologică a Scripturilor și a uzanțelor din lumea ebraică. Miza este decisivă, deoarece este vorba despre misterul central, Întruparea. Ori pruncul Isus este Dumnezeu (și om) încă de la zămislirea sa, ori este numai un om deosebit de bun care a avut un sfârșit tragic.

Așadar se ia în mână cu o anumită neliniște această carte pe care Papa o semnează în dublul său rol de Suveran Pontif și de teolog "privat". Este destul de diferită de cele precedente. Nu se prezintă sub formă de tratat, ci mai degrabă ca o înșiruire de omilii sau de meditații spirituale, care au ca fir conducător credința. Această virtute este baza necesară pentru o înțelegere autentică a textului. Praestet fides supplementum sensuum defectui. Fără înțelegerea credinței relatarea iese în evidență ca o legendă sau un țesut de absurdități.

Este nevoie și de știință. Cu metoda care-i este proprie, Papa împletește Vechiul Testament cu Noul ca o singură Revelație. Nu se limitează să facă asemenea lui Matei care justifică cuvintele din evanghelie prin citate din psalmi și din profeți. De fapt, în ochii evreilor sau ai exegezei moderne, acele cuvinte profetice nu desemnează în mod univoc evenimentele viitoare. Nu sunt previziuni. Faptele nu sunt nici ilustrări ale cuvintelor antice. Conform expresiei lui Joseph Ratzinger, acestea din urmă sunt cuvinte "fără stăpân". Realitatea pe care o poartă nu putea fi recunoscută direct, dar ele își iau semnificație prin evenimentul în care devin realitate. Dacă se golește evenimentul, rămâne numai un "midrash haggadic", o interpretare a Scripturii printr-o narațiune. Ori, Luca nu construiește o relatare pioasă, prezintă fapte pozitive și le caută semnificația prin cuvinte clare sau "în așteptare", ascultate în lumina credinței. Este ceea ce Biserica a menținut mereu.

Odată pus acest cadru metodologic, Benedict al XVI-lea examinează minuțios puținele versete, puținele cuvinte pe care evangheliștii le-au considerat suficiente pentru mântuirea lumii. Ne revine nouă să descoperim până la ce punct sunt inepuizabile. Nimic nu este neglijat, nimic nu este sărit. Dau un exemplu: vestirea nașterii și nașterea feciorelnică. Toate sensurile posibile din Matei și din Luca sunt analizate amănunțit. Ce voia să spună Isaia atunci când profețea: "Iată fecioara va zămisli și va naște un fiu, pe care-l va numi Emanuel"? Este un cuvânt adresat regelui Ahaz, care îmbracă o semnificație politică într-o circumstanță istorică specială? Sau este un "cuvânt în așteptare" adresat Israelului sau întregii omeniri? La sfârșitul investigației, la sfârșitul analizei cuvânt cu cuvânt și al unei exegeze care vrea să fie în același timp științifice, teologice, spirituale, tânăra din Nazaret este identificată drept sediul lui Shekinah, tron al Înțelepciunii, Arcă a Alianței și toate titlurile pe care Biserica din totdeauna le-a atribuit Născătoarei de Dumnezeu, semper virgini.

O întrebare chinuiește de mult timp lumea creștină. Pornind de la expresia "frații lui Isus", mulți credincioși se întreabă: de ce Maria n-ar fi putut să aibă alți copii? Nu este natural și conform cu Tora? Așadar, se putea aștepta ca, fără a intra în dezbaterea exegetică, Papa să declare cu autoritatea sa că după orice claritate teologică o astfel de supoziție este inimaginabilă. De fapt ea face să se prăbușească dogma întrupării și în definitiv întreaga credință catolică. Papa nu face asta. Îi lasă pe credincioși să deducă singuri că - analizând ceea ce este Fecioara Maria, așa cum el a prezentat-o, și ceea ce este Iosif - o astfel de supoziție este pur și simplu imposibilă. Era de altfel ceea ce gândeau și Luter și Calvin. Papa este așa de convins de asta încât aplică, dacă se poate spune așa, aforismul lui Wittgenstein: acolo unde nu se poate vorbi, trebuie să se tacă.

Toată cartea este cufundată într-o atmosferă senină. Nici o polemică, ci o reflecție liniștită, de o mare densitate și în același timp de mare delicatețe. Desigur, Papa pentru a o scrie s-a pus sub ocrotirea Fecioarei Maria, care este subiectul său principal.

(După L'Osservatore romano, miercuri, 23 ianuarie 2013)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat