Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Benedict al XVI-lea: "Vor exista mereu noi treziri pentru creștinism"

Interviu inedit luat Sfântului Părinte în filmul "Bells of Europe", prezentat la 15 octombrie 2012, după sesiunea sinodală.

Luni, 15 octombrie, după sesiunea sinodală, a fost prezentat câtorva părinți sinodali filmul Bells of Europe - Clopotele din Europa despre tema raporturilor dintre creștinism, cultura europeană și viitorul continentului.

Filmul prezintă extrase dintr-o serie de excepționale interviuri originale cu cele mai mari personalități religioase creștine, Papa Benedict al XVI-lea, Patriarhul ecumenic Bartolomeu I, Patriarhul de Moscova Kiril, Arhiepiscopul de Canterbury Rowan Williams, fostul președinte al federației Bisericilor Evanghelice din Germania Wolfgang Huber și alte personalități ale politicii și culturii.

Firul unificator al filmului este dat de sunetul clopotelor din diferitele colțuri ale continentului și din turnarea unui clopot în vechea turnătorie din Agnone. Coloana sonoră este realizată și cu melodii ale vestitului compozitor estonian Arvo Pärt, care, intervievat și el în film, explică modul cum a fost inspirat de dangătul clopotelor.

Realizat de Centrul de Televiziune Vatica (CTV) pe baza unei idei a părintelui Germano Marani, cu sprijinul altor multe instituții, între care Fundația La Gregoriana, filmul este acum la dispoziția lui RAI Cinema, care deține drepturile pentru difuzarea prin televiziune și home video.

Un fascicul cu textele integrale ale interviurilor realizate cu ocazia filmului, în versiune italiană și engleză, a fost distribuit tuturor participanților la Sinod. De semnalat înainte de toate textul interviului amplu până acum inedit al Sfântului Părinte Benedict al XVI-lea, pe care-l prezentăm în continuare:

* * *

• Sanctitate, în enciclicele dumneavoastră propuneți o antropologie puternică, un om locuit de caritatea lui Dumnezeu, un om cu raționalitatea lărgită de experiența de credință, un om care are responsabilitatea socială grație dinamicii carității, primite și dăruite în adevăr. Sanctitate, tocmai în acest orizont antropologic în care mesajul evanghelic exaltă toate elementele demne ale persoanei umane, purificând crustele care întunecă fața autentică a omului creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, Dumneavoastră ați reafirmat de mai multe ori că această redescoperire a feței umane, a valorilor evanghelice, a rădăcinilor profunde ale Europei este motiv de mare speranță pentru continentul european și nu numai... Ne puteți explica motivațiile speranței dumneavoastră?

Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea: Primul motiv al speranței mele consistă în faptul că dorința de Dumnezeu, căutarea lui Dumnezeu este profund înscrisă în fiecare suflet uman și nu poate să dispară. Desigur, pentru un anumit timp, putem să-l uităm pe Dumnezeu, să-l izolăm, să ne ocupăm de alte lucruri, dar Dumnezeu nu dispare niciodată. Este pur și simplu adevărat ceea ce spune sfântul Augustin că noi oamenii suntem neliniștiți până când nu-l vom găsi pe Dumnezeu. Această neliniște există și astăzi. Este speranța ca omul mereu din nou, și astăzi, să pornească la drum spre acest Dumnezeu.

Al doilea motiv al speranței mele consistă în faptul că Evanghelia lui Isus Cristos, credința în Cristos este pur și simplu adevărată. Și adevărul nu îmbătrânește. Și el poate să fie uitat pentru un anumit timp, se pot găsi alte lucruri, poate să fie izolat, dar adevărul ca atare nu dispare. Ideologiile au un timp calculat. Par puternice, irezistibile, dar după o anumită perioadă se consumă, nu mai au forța în ele, pentru că le lipsește un adevăr profund. Sunt particule de adevăr, dar la sfârșit s-au consumat. În schimb, Evanghelia este adevărată și de aceea nu se consumă niciodată. În toate perioadele istoriei apar noi dimensiuni ale sale, apare toată noutatea sa, răspunzând exigențelor inimii și rațiunii umane care poate să umble în acest adevăr și să se afle în el. Și de aceea, tocmai pentru acest motiv, sunt convins că există și o nouă primăvară a creștinismului.

Un al treilea motiv empiric îl vedem în faptul că această neliniște lucrează astăzi în tineret. Tinerii au văzut multe lucruri - ofertele ideologiilor și ale consumismului - dar percep golul în toate acestea, insuficiența lor. Omul este creat pentru infinit. Tot ceea ce este finit este prea puțin. Și de aceea vedem că, tocmai în noile generații, această neliniște se trezește din nou în ele și pornesc la drum și astfel există noi descoperiri ale frumuseții creștinismului; un creștinism nu la preț moderat, nu redus, ci în radicalitatea și profunzimea sa. Deci, mi se pare că antropologia ca atare ne arată că vor exista mereu noi treziri ale creștinismului și faptele confirmă asta cu un cuvânt: fundament profund. Este creștinismul. Este adevărat, și adevărul are mereu un viitor.

• Sanctitate, Dumneavoastră ați reafirmat de mai multe ori că Europa a avut și încă are o influență culturală asupra întregului neam omenesc și nu poate să nu se simtă deosebit de responsabilă, nu numai de propriul viitor, ci și de cel al întregii omeniri. Privind înainte, este posibil să se schițeze contururile mărturiei vizibile a catolicilor și a creștinilor care aparțin Bisericilor ortodoxe și protestante, în Europa de la Atlantic la Urali, care, trăind valorile evanghelice în care cred să contribuie la construirea unei Europe mai fidele față de Cristos, mai primitoare, solidare, nu numai păstrând moștenirea culturală și spirituală care îi deosebește, ci și în angajarea de a căuta noi căi pentru a înfrunta marile provocări comune care marchează epoca post-modernă și multiculturală?

Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea: Este vorba de marea problemă. E clar că Europa are și astăzi în lume o mare importanță fie economică, fie culturală și intelectuală. Și, corespunzător acestei importanțe, are o mare responsabilitate. Însă Europa, așa cum ați amintit Dumneavoastră, trebuie să găsească încă identitatea sa deplină pentru a putea vorbi și acționa conform responsabilității sale. Astăzi, problema nu o mai constituie, după părerea mea, diferențele naționale. Este vorba de diversități care nu mai sunt diviziuni, slavă Domnului. Națiunile rămân, în diversitatea lor culturală, umană, temperamentală, sunt o bogăție care se completează și dă naștere unei mari simfonii de culturi. Sunt în mod fundamental o cultură comună.

Mi se pare că problema Europei de a găsi identitatea sa consistă în faptul că în Europa avem astăzi două suflete: un suflet este o rațiune abstractă, anti-istorică, care intenționează să domine totul pentru că se simte deasupra tuturor culturilor. O rațiune ajunsă în sfârșit la ea însăși care intenționează să se emancipeze de toate tradițiile și valorile culturale în favoarea unei raționalități abstracte. Prima sentință de la Strasbourg cu privire la Crucifix era un exemplu al acestei rațiuni abstracte care vrea să se emancipeze de toate tradițiile, de istoria însăși. Dar așa nu se poate trăi. Mai mult, și "rațiunea pură" este condiționată de o determinată situație istorică și numai în acest sens poate să existe.

Celălalt suflet este cel pe care-l putem numi creștin, care se deschide la tot ceea ce este rațional, care a creat el însuși curajul rațiunii și libertatea unei rațiuni critice, dar rămâne ancorată în rădăcinile care au dat naștere acestei Europe, care au construit-o în marile valori, în marile intuiții, în viziunea credinței creștine. Așa cum ați amintit Dumneavoastră, mai ales în dialogul ecumenic dintre Biserica catolică, ortodoxă, protestantă, acest suflet trebuie să găsească o exprimare comună și trebuie să se întâlnească apoi cu această rațiune abstractă, adică să accepte și să păstreze libertatea critică a rațiunii față de tot ceea ce poate să facă și a făcut, dar s-o practice, s-o concretizeze în fundament, în coeziune cu marile valori pe care ni le-a dat creștinismul.

Numai în această sinteză Europa poate să aibă importanța sa în dialogul intercultural al omenirii de astăzi și de mâine, pentru că o rațiune care s-a emancipat de toate culturile nu poate intra într-un dialog intercultural. Numai o rațiune care are o identitate istorică și morală poate să vorbească și cu alții, să caute o interculturalitate în care toți pot să intre și să găsească o unitate fundamentală a valorilor care pot să deschidă drumurile spre viitor, spre un nou umanism, care trebuie să fie scopul nostru. Și pentru noi acest umanism crește tocmai din marea idee despre om după chipul și asemănarea lui Dumnezeu.

(După Zenit, 16 octombrie 2012)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat