Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XXVIII-a de peste an - B

Înțelept este cel care știe să se facă sărac de dragul lui Cristos și al împărăției sale.

Evanghelia ne spune că și astăzi Isus își continuă drumul său spre Ierusalim, acolo unde urcă de bunăvoie spre a pătimi și a muri pentru mântuirea lumii. Și astăzi, Isus continuă să-și instruiască ucenicii cu privire la capcanele pe care diavolul le întinde oamenilor pe calea mântuirii. După ce, duminica trecută, ne-a prezentat mai multe capcane: refuzul crucii, gelozia spirituală, divorțul în căsătorie, astăzi, Isus ne prezintă capcana banului și a averii, prin care diavolul ne abate de pe calea mântuirii, așa cum l-a abătut pe omul bogat (cf. Mc 10,17-25).

Pentru a ne feri de o asemenea capcană a bogățiilor acestei lumi, care ne fac să slujim Mamonei (cf. Mt 6,24) și să nu ne îmbogățim în fața lui Dumnezeu (Lc 12,21), avem nevoie de înțelepciunea lui Dumnezeu, înțelepciune care este mai prețioasă decât tronurile si sceptrele, decât tot aurul și decât toate pietrele scumpe, decât sănătatea și frumusețea, pentru că toate acestea se pierd la moarte, dar cine l-a găsit pe Isus, înțelepciunea și puterea lui Dumnezeu (cf. 1Cor 1,24), rămâne în veac și pe deasupra găsește și bunurile vieții veșnice (cf. Înț 7,7-11).

Cuvântul "Mamona", folosit de Isus, întruchipează orice fel de bogăție (cf. Mt 6,24). Mamona este un cuvânt de origine aramaică și înseamnă "ceva în care te încrezi mai mult decât în Dumnezeu".

De pericolul bogăției pentru mântuire ne vorbește și psalmistul, care spune: "Învață-ne, Doamne, să nu uităm cât de puține sunt zilele noastre, ca să ajungem la gânduri înțelepte" (Ps 89,12)

Sfântul Alfons de Liguori (1696-1787) ne spune: "Dacă voim să cunoaștem adevărata valoare a bunurilor pământești, să le privim ca de pe patul de moarte".

După înțelepciunea lui Dumnezeu, mai avem nevoie și de arme pe măsura potrivnicilor noștri. Scrisoarea către Evrei ne spune astăzi că avem o armă teribilă contra diavolului și a capcanelor lui, în cuvântul lui Dumnezeu, care este pentru noi ca o sabie ascuțită și cu două tăișuri (cf. Evr 4,12-13); căci noi n-avem de luptat împotriva cărnii și sângelui, ci împotriva căpeteniilor, împotriva domniilor, împotriva stăpânitorilor întunericului acestui veac, împotriva duhurilor răutății care sunt în locurile cerești (cf. Ef 6,12).

Când în anul 79 vulcanul Vezuviu a făcut o puternică erupție, încât a acoperit cu lavă și cenușă orașele Pompei și Herculaneum, oamenii au fugit îngroziți să-și scape viața. Dar cei care au mai zăbovit, circa peste 2.000 de oameni, au fost acoperiți de cenușa vulcanică. Printre scheletele dezgropate la excavații a fost și cel al unei tinere ai cărei părinți au fugit, dar ea s-a întors să-și ia bijuteriile și a fost surprinsă pe drum și îngropată. Bijuteriile le avea în mână, nu la gât. Pofta de bogății au mai ucis trupește și sufletește și pe femeia lui Lot (cf. Gen 19,26) și pe Anania și Safira (cf. Fap 5,5-10).

Un mare scriitor englez din timpurile noastre, Graham Green (1904-1991), într-o carte intitulată Putere și glorie, ne descrie situația dramatică a unui om care s-a trezit la moarte în fața lui Dumnezeu, cu mâinile goale. Lacrimile au început să-i curgă. În acel moment, nu era înspăimântat de osânda veșnică, nici de chinurile care îl așteptau, ci simțea o doar o deziluzie, o decepție, o amărăciune imensă. Era deziluzia că atât de ușor putea să ajungă un sfânt și nu a ajuns. Îi erau de ajuns: doar puțin curaj, doar puțin efort, doar puțină înfrânare, doar puțină determinare. Acum nu mai era nimic de făcut. Își ratase viața. Nu se mai putea îndrepta nimic.

La acest punct, în care ajungem să pierdem totul, de aici și de dincolo, în care să nu mai putem face nimic, nici pentru timp și nici pentru veșnicie, vrea satana să ne aducă pe toți, folosindu-se de capcana banului și a averii, pe care ne-o întinde pe calea mântuirii.

Și iarăși, pentru a avea putere de a nu cădea în capcana strângerii de averi, trebuie să nu uităm că tot ceea ce avem și suntem vine numai de la Dumnezeu, care ni le dă, sau ne dă puterea să ni le procurăm (cf. Dt 8,18). De aceea, Paul ne întreabă "Ce ai, omule, ce nu ai primit?" (1Cor 4,7).

Iată pentru ce trebuie să ne folosim avutul după voința lui Dumnezeu. Dumnezeu este proprietarul tuturor bunurilor și lucrurilor, iar noi suntem numai administratorii lor; iar de la administratori se cere să fie credincioși (1Cor 4,1-2). Iar Dumnezeu ne spune că trebuie să le împărțim de bunăvoie (cf. 2Cor 8,1-2), că trebuie să le împărțim cu bucurie (cf. 2Cor 8,3-4), că trebuie să le împărțim ca răspuns la ceea ce el ne-a dat (cf. 2Cor 8,12-13). Iar a nu dărui din ceea ce Dumnezeu ne-a dat este un furt din avutul lui, iar Dumnezeu îl va sancționa.

Sfântul Vasile cel Mare (330-379) ne învață: "Pâinea care la tine mucegește și se usucă, este a celui flămând; haina pe care nu o porți și o păstrezi în lăzile tale, este a celui dezbrăcat; încălțămintea, care se strica în casele tale, este a celui desculț; argintul pe care-l ții ascuns, este al celui nevoiaș. Pe atâția îi nedreptățești și îi furi, la câți ai putea să le dai din avuțiile tale".

Atunci când dăm, Dumnezeu vede și proporția, nu numai porția. Dumnezeu știe că nu putem da ceea ce nu avem, dar ceea ce avem trebuie să dăm cu bucurie. Văduva săracă din Evanghelie, dăruind doi bănuți, dăruind tot ce avea, a dat mai mult decât toți bogații care au dat din prisosul lor (cf. Mc 12,41-44). Căci căruia i s-a dat mult, mult i se va cere; iar căruia i s-a dat puțin, puțin i se va cere (cf. Lc 12, 48).

Niște călători poposiră în drumul lor lângă un izvor și își potoliră setea cu apa lui cea limpede și curată. Deasupra izvorului, cineva scrisese: "Faceți și voi ceea ce fac eu! Eu îmi dau toată apa primită de la Dumnezeu, cu bucurie! Mergi și fă și tu la fel cu cele primite de la Dumnezeu!"

În spatele goanei după bani și avuții nedrepte stau totdeauna puteri demonice, puteri seducătoare și înșelătoare, puteri care pretind un mare atașament. Deci, averea și banul nu pot fi neutre pentru om, ele sunt rele și seducătoare. De aceea, în evanghelie, Isus ne vorbește despre ele ca fiind "nedrepte" (cf. Lc 16,9) și ca fiind "înșelătoare" (Mt 13,22); apoi ne avertizează să ne ferim de orice lăcomie de bani (cf. Lc 12,15), care din cauza relației lor cu satana, este o urâciune înaintea lui Dumnezeu (cf. Lc 16,16); iar Paul ne spune că "pofta de bani e rădăcina tuturor relelor și duce la rătăcirea în credință" (cf. 1Tim 6,10).

Omul bogat din evanghelia de astăzi, om pe care Isus l-a îndrăgit, la prima vedere pare un om credincios, un om cu temele făcute: cade în genunchi în fața lui Isus; îl numește învățător bun; se interesează de viața veșnică; zice că din copilărie păzește poruncile dragostei.

Dar chiar este un om credincios? Criticii spun că nu, căci este deja contaminat de otrava diavolului, cu înșelăciunea slujirii la doi stăpâni și a căutării de sine. El se încrede în bogăție mai mult decât în Dumnezeu, de aceea rămâne surd la chemarea lui Isus de a lăsa averea și la a-l urma. El prețuiește bucuria banilor, mai mult decât comoara cerului. Apoi, el cade în genunchi, ca să fie remarcat; îl numește pe Isus bun, pentru că el însuși se credea bun; se interesează de viața veșnică, încât să pară credincios; zice că păzește poruncile dragostei față de semeni, dar nu dă nimic pentru săraci; zice că știe Legea, dar nu știe că pentru a fi plăcut lui Dumnezeu, nu ajunge numai să spui: "Doamne, Doamne!" și să nu faci rău (cf. Mt 7,21), ci mai trebuie să faci și bine (cf. Iac 4,17); zice că nu fură și nu înșeală, dar nu spune cum a ajuns bogat.

Raoul Follereau (1903-1977) povestește că într-o noapte, pe când era tânăr, a avut un vis pe care nu l-a putut uita niciodată: se făcea că a murit și că s-a prezentat înaintea lui Dumnezeu ca să fie judecat. Aflat în fața lui Dumnezeu, a început să se laude, ca tânărul bogat din evanghelia de astăzi, și să-i spună: "Doamne, am împlinit întotdeauna legea ta. Nu am comis niciodată vreun păcat. Iată, Doamne, mâinile mele, sunt perfect curate". "Desigur, îi răspunse Domnul, le ai foarte curate, însă goale". Din acel moment și-a schimbat ideile și odată cu ele viața. A plecat în Hawaii, pentru a-i sluji pe leproși și astfel să se îmbogățească în fața lui Dumnezeu.

La o astfel de înțelepciune dorește Biserica să ne aducă și pe noi, prin lecturile de astăzi.

Dărnicia este un act de credință în Dumnezeu. Este tipul de credință pe care îl are semănătorul care își seamănă sămânța. Cât semeni, atâta culegi (cf. 2Cor 6,9-11). Dar e și un act de probă pentru noi. Isus spune: "Cine este credincios în cele mai mici lucruri, este credincios și în cele mari; dacă n-ați fost credincioși în bogățiile nedrepte, cine vă va încredința adevăratele bogății? Și dacă n-ați fost credincioși în lucrurile altuia, cine vă va da ce este al vostru?" (Lc 16,10-12).

Dumnezeu nu dă niciodată un lucru mare unui om, până nu l-a încercat în ceva mic. Cartea de învățătură iudaică, numită Midraș, redă un cuvânt pe care Dumnezeu, l-ar fi spus lui David: "Pentru că ai fost găsit vrednic de încredere la oile tale, vino acum și te îngrijește de oile mele".

Și judecătorul divin din evanghelie a spus lucrătorului credincios: "Bine, rob bun și credincios; ai fost credincios în puține lucruri, te voi pune peste multe lucruri; intră în bucuria stăpânului tău" (Mt 25,21). "Bine, rob bun, fiindcă ai fost credincios în puține lucruri, primește cârmuirea a zece cetăți" (Lc 19,16-17).

Isus îi spune astăzi bogatului, dar și nouă, tuturor, că săracii ne pot schimba bunurile trecătoare pe care le-am primit de la Dumnezeu spre administrare în "comori pentru cer" (Mc 10,21). Cât dăm aici, atât vom avea dincolo. La cât renunțăm aici, atât vom găsi dincolo. Numai după ce ne vom deschide mâinile față de cei săraci, numai atunci Dumnezeu ne va deschide porțile cerului.

De aceea, sfântul Augustin (354-430) ne spune că "bogații vor intra în cer numai atunci când îi vor introduce săracii, căci împărăția cerurilor le-a fost dată lor" (cf Mt 5,3).

Apostolilor care au lăsat totul de dragul lui Isus și al Evangheliei și tuturor care au făcut ca ei, Isus le spune astăzi: "Adevărat vă spun că nu este nimeni, care să fi lăsat casă, sau frați, sau surori, sau tată, sau mamă, sau nevastă, sau copii, sau holde, pentru mine și pentru evanghelie, și să nu primească acum, în veacul acesta, de o sută de ori mai mult: case, frați, surori, mame, copii și holde, împreună cu prigoniri; iar în veacul viitor, viața veșnică" (Mc 10,29-30).

Am auzit astăzi din gura lui Isus, expresia: "urechea acului". Ea se referă la o poartă mică, făcută într-o poartă mare a cetății, unde pentru a intra, trebuie să te dezbraci de tot ce ai de prisos. Altfel te ajung dușmanii și te ucid (cf. 1Pt 5,8). Marinarii fac la fel cu mărfurile lor în timp de furtună.

Referitor la răutatea bogăției, pentru mântuire, Biblia ne spune: "Bogăția de ar curge, nu vă lipiți inima de ea" (Ps 62,10). "Cei ce vor să se îmbogățească cad în ispită și în laț, căci iubirea de bani e rădăcina tuturor relelor" (1Tim 6,9-10).

Apoi, Scriptura e plină de îndemnuri la dragostea față de aproapele: "Mila vreau, nu jertfe, spune Domnul" (Os 6,6); "Trimiteți o parte și celor ce nu au" (Neh 8,10). "Dă din toată inima, după posibilitățile tale, că Dumnezeu răsplătește de șapte ori" (Sir 35,10-11); "Vindeți ce aveți și dați milostenie. Faceți-vă rost de pungi, care nu se învechesc, de o comoară nesecată în ceruri, unde nu se apropie hoțul, și unde nu roade molia" (Lc 12,33). "Cine are milă de sărac împrumută lui Dumnezeu și el îi va răsplăti binefacerea" (Prov 19,17).

Despre Isus s-a spus: "A trăit făcând binele" (Fap 10,38) și că "s-a făcut sărac pentru ca noi să ne îmbogățim" (2Cor 8,9). Tot Isus a lăudat și a răsplătit pe slujitorul care "i-a risipit averea la săraci" (Lc 16,8). Despre apostoli s-a spus la fel (cf. Fap 3,6). Despre sfinți, ca Francisc din Assisi și Ioan Maria Vianney, și despre mulți alții, s-a spus la fel. Despre tine se poate spune așa ceva?

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 21.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat