Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Fața lui Cristos

O recitire a documentelor Conciliului Ecumenic al II-lea din Vatican

De Manlio Sodi*

Istoricul Conciliului din Trento, Hubert Jedin, a scris că un conciliu începe să fie înțeles și realizat mai bine numai după circa cincizeci de ani de la celebrarea sa. De fapt, după ce s-au depășit neînțelegerile din primii ani, după ce s-au sedimentat rezultatele, după ce s-au înțeles în mod mai bun afirmațiile, după ce s-au găsit parcursurile care au contribuit la obținerea unei anumite gândiri exprimate după aceea în documente, devine mai obiectivă confruntarea cu o documentație destinată să caracterizeze drumul Bisericii.

A revizita astăzi Conciliul al II-lea din Vatican, într-o perioade de viață a Bisericii și a societății pe care Părinții conciliari nu putea s-o imagineze, înseamnă a face o operațiune în numele unei comemorări cu efect de perspectivă. Înseamnă a fi o memorie, înainte de toate. A reveni asupra rezultatelor celui de-al XXI-lea eveniment conciliar al Bisericii catolice este fără îndoială o confruntare cu o proiectare care se întinde pe multiple orizonturi, ca acelea oferite de cele șaisprezece documente conciliare ale lui Vatican II. Însă o memorie este sterilă și inutilă dacă nu are efect de perspectivă. Pentru aceasta, întoarcerea asupra ideilor conciliare trebuie să constituie o invitație de a merge mai departe, pentru a traduce și a actualiza în mod operativ ceea ce a fost schițat la timpul său.

În contextul celebrărilor de 50 de ani ai Conciliului Ecumenic al II-lea din Vatican vor apare multe întâlniri pentru a aprofunda ceea ce Biserica a trăit și mai ales trăiește în lumina evenimentului lui Vatican II. În această linie, și această conferință își are spațiul pentru a verifica un aspect ulterior al Feței lui Cristos care apare din documentele Conciliului al II-lea din Vatican. Activitate dificilă, pentru că fiecare document trebuie luat în sine, dar și în raport cu celelalte. Și totuși este o activitate care se poate rezolva în perspective de interes însemnat pentru a continua să se perceapă aspecte mereu noi în depositum al tradiției ecleziale.

Apoi, astăzi cu ocazia celor 50 de ani, această bogăție conciliară revine de actualitate mai mult ca oricând fie datorită circumstanței aniversării și fie mai ales datorită aspectelor de noutate care pot să se evidențieze din citirea reînnoite a documentelor conciliare.

O problemă este aceea a metodei pentru a dobândi o linie de lectură. Putea să fie ușor a percepe numărul de apariții ale termenului Christus sau vultus, dar am fi realizat un rezultat mai puțin folositor. Mai interesant - chiar dacă mai angajant - este de a percepe trăsăturile feței lui Cristos pornind de la conținuturile specifice ale diferitelor documente.

Sunt trei categorii de documente pe care Conciliul ni le-a dăruit: Constituții, Decrete și Declarații. Între ele se stabilește desigur un raport de interes comun; pentru aceasta, examinarea unui text implic direct sau indirect celelalte. În această linie se vor examina Constituțiile conciliare, apoi Decretele și după aceea Declarațiile. O concluzie generală va permite demararea unei perspective de sinteză.

1. O Biserică ce în Cuvântul lui Dumnezeu celebrează sacramentele pentru viața lumii

Titlul singur constituie un program de lectură și de aprofundare a celor patru constituții conciliare pentru a percepe Fața lui Cristos care se reflectă și este făcută vizibilă în Biserică atunci când în ea se proclamă Sfintele Scripturi și se celebrează tainele divine. Însă toate acestea finalizate mereu spre o viață în Cristos care nu poate decât să fie reflexie a unei Fețe!

A celebra credința în istorie este provocarea Bisericii, a oricărei Biserici. Atunci când trebuie să se confrunte cu realitatea credinței, orice tip de problematică experimentează că conținutul acesteia nu este o realitate de la sine, abstractă, sau un cod de norme impus de sus și fără legătură cu viața. Dimpotrivă, ne aflăm în fața unei credințe întrupate în istorie, a unei credințe care nu poate să subziste dacă este desprinsă de istorie. Așadar, credința și timpul sunt două realități strâns interdependente: credința se manifestă în timp și timpul se prezintă drept categoria în care credința se exprimă și cheamă la o confruntare și la un răspuns destinate să fie întrupate într-o istorie.

Urma sigură și cea mai nemijlocită pentru a verifica această realitate de credință este cea repropusă în Conciliul al II-lea din Vatican îndeosebi în cele patru documente constituționale care, considerate atât singular cât și mai mult global, constituie "cheia de interpretare a celorlalte decrete și declarații" (Sinod 1985) ale adunării ecumenice, deci și a acțiunii Bisericii.

1.1. Un cult în duh și adevăr (Sacrosanctum Concilium)

Constituția despre liturgia sacră Sacrosanctum Concilium, aprobată la 4 decembrie 1963, este împărțită în șapte capitole și un adaos, cuprinzând 130 de paragrafe. Conciliul al II-lea din Vatican a dedicat cultului prima parte a lucrărilor sale, având conștiința că o reînnoire adecvată a Bisericii nu putea să pornească decât de la ceea ce este inima ei, izvorul din care ia energie și viață pentru orice activitate a sa și în același timp termen de confruntare pentru orice inițiativă care tinde să realizeze întâlnirea dintre om și Dumnezeu, și viceversa.

Din SC reiese că reflecția conciliară s-a situat într-o perspectivă de istorie de mântuire. Discursul cultual din SC consideră, de fapt, "misterul ascuns de veacuri în Dumnezeu" (Col 1,26) pregătit progresiv și în sfârșit revelat și realizat de Dumnezeu Tatăl în istoria omului " când a venit plinirea timpurilor" (Gal 4,4). Misiunea pe care Tatăl a încredințat-o lui Cristos și pe care Cristos a dus-o la împlinire în persoana sa, a încredințat-o Bisericii mirabile sacramentum: expresia reafirmă că Cristos este primul și primordialul sacramentum din care derivă sacramentum general care este Biserica ce se exprimă, se manifestă și trăiește prin sacramenta; pentru aceasta - și în acest sens - Biserica este semn eficace de mântuire (sacramentum). Și toate acestea le realizează prin misiunea sa pe care SC 6 o sintetizează în două aspect strâns corelate: vestirea împărăției lui Dumnezeu și realizarea acestei vestiri "prin jertfă și sacramente".

Ansamblul perspectivei cultuale manifestă așadar o linie de întrupare a proiectului de mântuire în timp: această linie are un început, are o împlinire radicală în jertfa lui Cristos și de atunci a început o actualizare în fiecare om, mereu prin Cristos în Duhul Sfânt. De aceea timpul se revelează, atât din partea lui Dumnezeu cât și din partea omului, categoria de confruntare personală și comunitară cu realitatea divino-umană a mântuirii în istorie. În felul acesta credinciosul contemplă Fața lui Cristos vestit și celebrat în sfintele taine.

1.2. Un "popor sfânt" în drum spre Împărăție (Lumen gentium)

Constituția dogmatică despre Biserică Lumen gentium, aprobată la 21 noiembrie 1964, este constituită din opt capitole și dintr-o Notă explicativă prealabilă, cuprinzând 69 de paragrafe.

Tratând despre misterul Bisericii, LG o prezintă ca "un sacrament sau semn și instrument al unirii intime cu Dumnezeu și al unității întregului neam omenesc" (LG 1). Explicarea acestui lucru scoate în evidență perspectiva istorică a acestui mister, așa de bine sintetizată în LG 2:

"Iar pe cei care cred în Cristos [Tatăl] a hotărât să-i adune în sfânta Biserică; ea, prefigurată încă de la începutul lumii, pregătită în mod minunat în istoria poporului lui Israel și în vechiul Legământ și instituită în «timpurile din urmă», a fost manifestată prin revărsarea Duhului Sfânt și va fi împlinită în glorie la sfârșitul veacurilor. Atunci, după expresia Sfinților Părinți, toți drepții, începând cu Adam, «de la dreptul Abel până la ultimul ales», se vor aduna la Tatăl în Biserica universală".

Este vorba de o țintă rânduită mai dinainte de Tatăl, a cărei realizare trece prin misiunea și opera Fiului și pe care Duhul Sfânt, sfințitorul Bisericii, o duce la împlinire în fiecare om (cf. LG 2-4).

De-a lungul timpului, viața lui Cristos devine viață a credincioșilor "prin sacramente", deoarece acestea permit o unire tainică și reală cu Cristos suferind și glorios: este acel drum de conformare la Cristos pe care credincioșii sunt chemați să-l realizeze "până când Cristos va fi format în ei" (cf. LG 7). Încă o dată, Fața lui Cristos este termenul de referință al poporului pe care Cristos însuși și l-a dobândit cu propriul Sânge și care continuă în timp propriul drum spre Împărăție.

1.3. Un Dumnezeu care se face cunoscut și vorbește în istorie (Dei Verbum)

Constituția dogmatică despre revelația divină Dei Verbum, aprobată la 18 noiembrie 1965, este constituită din șase capitole și dintr-o Notificare, cuprinzând 26 de paragrafe.

Perspectiva din DV o preia pe cea din SC și din LG când amintește că "economia revelației are loc prin evenimente și cuvinte strâns unite între ele"; de fapt, operele manifestă în mod tangibil acțiunea lui Dumnezeu în istorie, iar cuvintele ajută la înțelegerea sensului profund al operelor (cf. DV 2). Așadar în această linie trebuie văzută fie faza pregătirii pentru revelația evanghelică (cf. DV 3), fie faza împlinirii acesteia în Cristos (cf. DV 4).

Continuând în optica sa deosebită, documentul conciliar ilustrează a treia fază a mântuirii: adică aceea a acceptării revelației prin ascultarea credinței din partea fiecărui om (cf. DV 5) în timpul Bisericii. Și aici se înțelege contextul liturgic-cultual pe care se mișcă conținuturile din DV (17 paragrafe din 26 fac referință directă sau indirectă la cult) și care apoi vor avea o realizare minunată în diferitele Lecționare ale Ritului Roman și în Exortația apostolică post-sinodală Verbum Domini a lui Benedict al XVI-lea. Așadar o perspectivă care amintește de Fața lui Cristos așa cum s-a manifestat în istorie, dar care trimite mai ales la diferitele modalități cu care această Față interpelează perenul astăzi al credinciosului și al societății.

1.4. O Biserică întrupată în istorie (Gaudium et spes)

Constituția pastorală despre Biserica în lumea contemporană Gaudium et spes, aprobată la 7 decembrie 1965, este structurată în două părți, cuprinzând nouă capitole, împărțite în 93 de paragrafe.

Viziunea amplă și articulată din GS ajută să citim și stimulează să realizăm această prezență și acțiune a Bisericii în istoria marilor evenimente precum și în cea mică de fiecare zi în care omul este chemat să se realizeze în cadrul fiecărui eveniment uman. Obiectivul este acela de a pune "la dispoziția neamului omenesc energiile mântuitoare pe care Biserica, sub călăuzirea Duhului Sfânt, le primește de la Întemeietorul său. Persoana omului este cea care trebuie mântuită, societatea umană - cea care trebuie refăcută. Așadar, omul, și anume omul privit în unitatea și integralitatea sa, omul, cu trupul și sufletul, cu inima și conștiința, cu mintea și voința sa..." (GS 3).

Omului pelerin în timp, în confruntare cu toate tensiunile, instanțele, dezechilibrele și contradicțiile istoriei și cu întrebările cele mai profunde care străbat viața sa, i se repropune realitatea Bisericii conștiente că este acest popor aflat încontinuu în drum spre Cristos, omul nou, pentru că "numai în misterul Cuvântului întrupat se luminează cu adevărat misterul omului"; numai Cristos "revelând misterul Tatălui și al iubirii acestuia îl dezvăluie pe deplin omului pe om" (GS 22).

Activitatea umană recapătă semnificația originară de prelungire a operei Creatorului, de "contribuție personală la realizarea planului providențial al lui Dumnezeu în istorie" (GS 34). Însă o istorie care este "pătrunsă de o bătălie aprigă împotriva puterilor întunericului; aceasta a început de la origini și va dura... până în ziua de apoi" (GS 37); însă o bătălie care este deja marcată de o soluție pascală de când Cristos "a venit să locuiască pe pământul oamenilor", de când a intrat "în istoria lumii ca omul desăvârșit" (GS 38).

În acest drum, în această operă de eliberare și de proiecție "în viitor", Biserica are o chezășie de speranță și un viatic: ceea ce însuși Domnul "a lăsat alor săi sacramentul credinței, în care elemente ale naturii, cultivate de om, sunt transformate în Trupul și Sângele lui glorios, Cină a comuniunii frățești și pregustare a ospățului veșnic" (GS 38). Termenul ultim al acestui drum din punct de vedere cronologic ne scapă, însă ontologic este deja în mâinile oricărei persoane care realizează împărăția lui Dumnezeu în propriul astăzi, până când acest hodie "va ajunge la perfecțiune cu venirea Domnului" (GS 39). Și în întâlnirea cu Fața sa așteaptă Biserica împlinirea propriei misiuni.

2. De la "comunicare" la slujirea și viața preoților

O a doua perspectivă de aprofundare este oferită de confruntarea cu Decretele conciliare. Este vorba de explicarea de teme care sunt condensate în Inter mirifica, în Orientalium Ecclesiarum, în Unitatis redintegratio, în Christus Dominus, în Perfectae caritatis, în Optatam totius, în Apostolicam actuositatem, în Ad gentes divinitus și în Presbyterorum ordinis.

Decretele date ating domenii diversificate; și totuși în ansamblul lor contribuie la evidențierea altor aspecte într-un fel convergente spre obiectivul central: adică acela de a face să strălucească Fața lui Cristos în viața și în misiunea Bisericii și a credinciosului. De aceea, în această optică este posibil să se perceapă specificul fiecăruia, fie el și în formă extrem de sintetică.

2.1. O comunicare în slujba Împărăției (Inter mirifica)

Decretul despre instrumentele de comunicare socială Inter mirifica, aprobat la 4 decembrie 1963, este împărțit în două capitole scurte, cu un total de 24 de paragrafe.

Timpul scurs din 1963 până astăzi a permis să se constate că lumea comunicației a realizat un drum inimaginabil. Însă documentele nu sunt legate de tehnici; dimpotrivă, încearcă să orienteze folosirea lor pentru ceea ce este misiunea Bisericii. În această linie, împletirea dintre legea morală, dreptul la informație, raportul cu opinia publică... se conjugă cu responsabilitățile tuturor care în diferite forme lucrează în sectorul comunicației sau care trebuie să educe la folosirea corectă a unui instrumentar care astăzi a ajuns la un rafinament care până cu puțin timp în urmă era numai obiect de fantezie.

Dacă Conciliul a examinat problematica este datorită conștiinței că apostolatul în multiplele sale forme are nevoie de mijloacele de comunicare socială. Pentru aceasta, documentul invită la activarea tuturor energiilor necesare pentru a face în așa fel încât Fața lui Cristos să poată fi cunoscută în orice mod. Aici se inserează raportul specific cu obiectivul Întâlnirii: Fața lui Cristos în multiplele sale exprimări trebuie prezentată și vestită cu corectitudine și deontologie profesională. Este drumul Evangheliei cel care valorizează toate formele de comunicare posibile, numai ca să ajungă la obiectivul întâlnirii dintre Cristos și persoană.

2.2. Viața Bisericilor Orientale Catolice (Orientalium Ecclesiarum)

Decretul despre Bisericile orientale catolice Orientalium Ecclesiarum, aprobat la 21 noiembrie 1964, este împărțit în mai multe secțiuni și distribuit în 30 de paragrafe. Conținuturile acestui document permit să se ridice o privire atentă asupra Bisericilor orientale în comuniune cu Biserica Romei. Este un parcurs care pune în contact cu o bogăție adesea necunoscută, constituită din patrimoniul spiritual al acestor Biserici; patrimoniu care trebuie să fie păstrat și dezvoltat.

În această linie, atenția se îndreaptă îndeosebi spre disciplina sacramentelor și spre cult în general, pentru că acesta este locus în care și prin care se împlinește manifestarea cea mai elocventă și ridicată de apartenență la comunitatea eclezială. O apartenență determinată adesea de faptul de a fi pusillus grex în mijlocul contextelor religioase care nu întotdeauna sunt atente la respectarea celuilalt.

Fața lui Cristos care transpare din conținuturile documentului este splendidă. Splendidă prin ceea ce reiese din însuși faptul existenței acestor Biserici; splendidă prin patrimoniul spiritual care constituie o reflexie a acestei Fețe în sfintele celebrări și în bogăția patrimoniului cultual; dar splendidă și prin ceea ce poate să transpară din raportul cu alte Biserici care - deși "despărțite" - oferă totuși spații de dialog pentru o comuniune constant in fieri.

2.3. Semnificația și rolul ecumenismului (Unitatis redintegratio)

Decretul despre ecumenism Unitatis redintegratio, aprobat la 21 noiembrie 1964, este împărțit în trei capitole distribuite în 24 de paragrafe. Nu putea lipsi atenției Conciliului al II-lea din Vatican problematica referitoare la ecumenism. Conținuturile textului conciliar pe de o parte dau cont despre problematică; dar pe de altă parte scot în evidență și principiile catolice despre ecumenism.

De la aceste principii se mișcă exercitarea ecumenismului însuși, într-un raport dialectic cu diferitele comunități ecleziale, atât din Orient cât și din Occident. Rezultă o viziune care permite să se perceapă că în acești ani s-a desfășurat un drum intens care a permis să se adune roade însemnate. Un drum caracterizat de intervenții magisteriale cum ar fi, de exemplu, Ut unum sint a lui Ioan Paul al II-lea; dar și de gesturi încărcate de profeție.

Rămâne faptul că Fața lui Cristos în această situație de dezbinare nu reușește să strălucească. Viața Bisericilor și responsabilitatea reprezentanților lor sunt un element asupra căruia trebuie chemată angajarea de întoarcere la Evanghelie; la acea Evanghelie care, singură, se află originea comuniunii celei mai profunde cu Cristos și cu frații.

2.4. Misiunea Episcopilor (Christus Dominus)

Decretul despre misiunea pastorală a episcopilor în Biserică Christus Dominus, aprobat la 28 octombrie 1965, este împărțit în trei capitole distribuite în 44 de paragrafe.

Nu trebuie să ne uimim dacă Conciliul al II-lea din Vatican a dedicat multă atenție episcopului. A făcut asta în diferite documente ale sale, începând de la Sacrosanctum Concilium pentru a ajunge la Lumen gentium; și face asta îndeosebi în acest decret pentru a scoate în evidență raportul dintre episcop și Biserica universală și episcop cu Bisericile particulare.

În multitudinea activităților episcopale reiese o realitate de fapt anunțată chiar de la început: papa și episcopii perpetuează opera lui Cristos. De aceea, în această optică toate indicațiile și dispozițiile cuprinse în document tind să facă în așa fel încât opera lui Cristos - așadar Fața sa - să poată fi cât mai transparentă posibil chiar prin slujirea episcopală.

2.5. Profeția vieții călugărești (Perfectae caritatis)

Decretul despre reînnoirea vieții călugărești Perfectae caritatis, aprobat la 28 octombrie 1965, este împărțit în 25 de paragrafe.

Dacă deja LG a tratat despre călugări este pentru că ei sunt o limfă vitală pentru Biserică, iar viața lor în slujba comunității este traducerea practică a unei carisme care constituie o bogăție în marea varietate de forme ecleziale atât la nivel de apartenență cât și de acțiune însăși.

Decretul este orientat mai ales să promoveze reînnoirea vieții călugărești. Este un input pe care Conciliul îl dă pentru ca în fidelitate față de carisma originară, fiecare familie călugărească să poată adapta bogăția propriei missio pentru a aduna provocările care apar astăzi în fața lor.

Și în acest caz este ușor de perceput raportul cu obiectivul acestei intervenții. Pe fața călugărului ascultător, sărac și curat strălucește Fața lui Cristos, și el ascultător, sărac și curat, pentru a fi în slujba deplină a Tatălui.

2.6. Provocarea formării sacerdotale (Optatam totius)

Decretul despre formarea preoțească Optatam totius, aprobat la 28 octombrie 1965, este împărțit în șapte parcursuri, distribuite în 22 de paragrafe, la care se adaugă o concluzie.

Chemarea la viața preoțească este dar de sus; însă răspunsul la această chemare cere un parcurs de formare foarte angajant. Acesta este sensul esențial al Decretului care dacă, pe de o parte, cere ca în fiecare națiune să se facă un regulament și să se activeze pentru a favoriza în toate modurile vocațiile sacerdotale, pe de altă parte apare angajarea orânduirii studiilor în seminarii și în facultăți.

Aici se află marea provocare a formării spirituale și intelectuale. Împletirea lor este determinantă în vederea unei acțiuni pastorale care să țină cont de situația culturală și ambientală. În această optică, studiile filozofice și teologice sunt chemate să se reechilibreze într-un dialog cu ceea ce realizează încontinuu cercetarea și cu tot ceea ce constituie auditus culturae.

Ce Față a lui Cristos transpare din ansamblul Decretului? Totul este concentrat în nr. 16, acolo unde se dă sensul studiilor teologice și se orientează perspectiva sintezei în jurul acelei întâlniri cu Cristos prezent și activ în sfintele taine.

2.7. Apostolatul laicilor (Apostolicam actuositatem)

Decretul despre apostolatul laicilor Apostolicam actuositatem, aprobat la 18 noiembrie 1965, este împărțit în șase capitole, distribuite în 33 de paragrafe.

Un decret mare și împărțit caracterizează și punctează ceea ce se referă la apostolatul laicilor. De la chemare la scopurile și la diferitele domenii ale apostolatului, se schițează modalități în care acest lucru se realizează, dar și ordinea care trebuie respectată și în definitiv formarea pentru această angajare.

Conținuturile recitite în lumina fie a Constituțiilor conciliare și fie în optica a ceea ce a avut loc și în sinoadele episcopilor, precum și în documentele magisteriului, se evidențiază cu valoarea lor profetică.

Totul se întemeiază pe participarea laicilor la misiunea Bisericii pentru ca prin ei "lumea întreagă să-i fie supusă lui Cristos" (AA 2). În această linie se înțelege că "vocația creștină este, prin natura sa, și chemare la apostolat" (ibid.).

De aceea, a reparcurge întregul document conciliar înseamnă a schița încă o dată Fața lui Cristos prin activitatea apostolică din parte fiecărui laic: o misiune la care sunt chemați toți cei botezați.

2.8. Vitalitatea misiunilor (Ad gentes)

Decretul despre activitatea misionară a Bisericii Ad gentes, aprobat la 7 decembrie 1965, este structurat în șase capitole, al căror conținut este distribuit în 42 de paragrafe.

Foarte articulat este Decretul; nici nu poate să fie altfel, dat fiind faptul că Biserica, prin natura sa, este misionară. Capitolele evidențiază principiile doctrinale care se află la originea acestei activități, pentru a se deschide apoi la opera misionară în ea însăși, la activitatea Bisericii, la misionari și la organizarea activității lor. La această angajare este chemată să-și dea propria contribuție cooperarea tuturor Bisericilor, pentru că obligația misionară aparține întregului popor al lui Dumnezeu împărțit în mod diferit.

Și din confruntarea cu acest document, în lumina a ceea ce a reieșit ulterior în documente oficiale și în strategii de acțiune, precum și de formare, rezultă un ansamblu de elemente care au ca unic obiectiv misterul Feței lui Cristos care trebuie vestită și făcută cunoscută prin toate activitățile de promovare umană și creștină pe care această vestire le comportă.

2.9. Slujirea și viața preoților (Presbyterorum ordinis)

Decretul despre slujirea și viața preoților, Presbyterorum ordinis, aprobat la 7 decembrie 1965, este organizat în trei capitole; conținutul lor este distribuit în 22 de paragrafe.

Și asupra acestor perspective au existat dezvoltări în Sinoade și într-o documentație magisterială complexă menită să facă în așa fel încât preoțimea să răspundă tot mai mult și mai bine la misiunea la care a fost chemată în virtutea chemării speciale. De aici încrederea în Dumnezeu amintită chiar la încheierea documentului; o încredere care trebuie pusă din nou în vederea împlinirii misiunii preaînalte.

O misiune care încă o dată are ca obiectiv numai acea Față a lui Cristos care trebuie să strălucească în orice mod și în multiplele activități în care figura preotului este chemată să dea propria colaborare zeloasă.

3. Între educație, religii necreștine și libertate religioasă

O a treia perspectivă de aprofundare este constituită de confruntarea directă cu textele Declarațiilor conciliare, constituie din Gravissimum educationis, din Nostra aetate și din Dignitatis humanae. Educația, raportul cu religiile necreștine și libertatea religioasă constituie tot atâtea teme care de la Conciliul al II-lea din Vatican au apărut cu actualitate mai puternică, confirmând și în aceasta dimensiunea profetică a lucrărilor conciliare.

3.1. Educația creștină (Gravissimum educationis)

Declarația despre educația creștină Gravissimum educationis, aprobată la 28 octombrie 1965, este constituită din 12 paragrafe și o concluzie.

Tema educației atinge întreaga societate; însă este diferit modul de a o înțelege și de a o realiza. Declarația pornește de la faptul de a aminti că dreptul la educație este un drept universal, pentru a preciza sensul său creștin. Din aceste principii provin rolurile responsabililor, diferitele metode, importanța școlilor, obligațiile și drepturile părinților, etc.

De ce toată această atenție? Pentru că Biserica "trebuie să se preocupe de întreaga viață a omului... în măsura în care este legată de chemarea cerească" (Proemio). Pornind de la această realitate de fapt, persoana percepe progresiv sensul propriei vieți și mai ales posibilitatea de a se confrunta cu acele valori care-i permit după aceea să ajungă la realizarea deplină.

În parcursul educativ, valorile religioase nu constituie termenul ultim, ci termenul constant de referință și de confruntare pentru ca realizarea deplină a maturizării persoanei să poată fi împlinită în armonie. Și toate acestea nu sunt altceva decât o percepere a acelor semne care contribuie la schițarea mai bună a Feței lui Cristos în persoană, în orice fază a propriei creșteri.

3.2. Religiile necreștine (Nostra aetate)

Declarația despre relațiile Bisericii cu religiile necreștine Nostra aetate, aprobată la 28 octombrie 1965, este cel mai scurt document conciliar: cinci paragrafe.

Documentul evidențiază că Biserica ia în considerare toate religiile cu "respect sincer" deoarece uneori au elemente care "reflectă o rază a Adevărului care luminează pe toți oamenii" (NAe 2).

Însă obiectivul acestei atitudini este amintit imediat după aceea: să-l vestească "pe Cristos, care este «Calea, Adevărul și Viața» în care oamenii își găsesc plinătatea vieții religioase și în care Dumnezeu a împăcat toate cu sine" (ibidem).

Din acest program de viață provine atenția și dialogul cu religia musulmană și iudaică în mod deosebit. Și toate acestea în vederea unei fraternități universale care să permită invocarea lui "Dumnezeu Tatăl tuturor" (Nae 5) și să se depășească orice discriminare.

Încă o dată este chemată Fața lui Cristos să triumfeze nu printr-un triumfalism inutil și gol, ci pentru ca toți oamenii să-și dea seama că sunt fii ai aceluiași Tată care este în ceruri (cf. ibidem).

3.3. Libertatea religioasă (Dignitatis humanae)

În sfârșit, Declarația despre libertatea religioasă Dignitatis humanae, aprobată la 7 decembrie 1965, este împărțită în două părți, cuprinzând 15 paragrafe. Ultima Declarație atinge aspectele generale ale libertății religioase și apoi considerarea acestei problematici în lumina revelației.

Totul pornește de la conștiința despre demnitatea persoanei și despre valorile spiritului în așa fel încât să se realizeze "exercitarea liberă a religiei în societate" (DH 1). Pentru aceasta, "toți oamenii au obligația să caute adevărul, mai ales în privința lui Dumnezeu și a Bisericii sale și, o dată cunoscut, să-l îmbrățișeze și să-l păstreze" (ibidem).

Așadar a trata și mai ales a duce înainte proiectul Conciliului al II-lea din Vatican implică realizarea misiunii de a face în așa fel încât Fața lui Cristos să se evidențieze progresiv în conștiința fiecărei persoane pentru a adera la ea în plinătate.

4. Concluzii

Și documentele Conciliului al II-lea din Vatican schițează Fața lui Cristos? În acest moment, întrebarea este superfluă. Atât luate fiecare în parte cât și considerate în globalitatea lor, toate documentele conduc - și nici nu poate să fie altfel - la acea Față care în modalitățile și situațiile cele mai diferite este chemată să strălucească în viața Bisericii și în panorama societății de astăzi și din totdeauna.

Parcursul realizat ne-a permis să percepem șaisprezece modalități diferite de vestire sau de aprofundare a acestei Fețe. Este bogăția Conciliului al II-lea din Vatican care în parte s-a revărsat deja în țesutul eclezial prin atâtea situații și intervenții magisteriale, dar care în bună parte încă așteaptă să fie percepută în plinătatea sa prin drumul care se află în fața noastră.

În optica și în orizontul celebrărilor aniversării a 50 de ani ai Conciliului, și această citire specială a documentelor poate să constituie o invitație de a intra în acele perspective care denotă încă o dată modul în care Duhul Domnului acționează în istorie cu modalități și limbaje cu totul ale sale. Ne revine nouă să le adunăm și să le interpretăm și mai ales să le realizăm pentru ca Fața lui Cristos să strălucească în viața credincioșilor și a fiecărei persoane chemate la viață.

Ca pregătire pentru evenimentul Marelui Jubileu al anului 2000, Tertio millennio advenient a lui Ioan Paul al II-lea, prospectând lucrările de pregătire imediată, la nr. 36 scria:

"Cercetarea cugetului nu poate să nu se refere și la receptarea Conciliului, acest mare dar al Duhului oferit Bisericii la sfârșitul celui de-al doilea mileniu. În ce măsură Cuvântul lui Dumnezeu a devenit mai deplin sufletul teologiei și inspiratoarea întregii existențe creștine, așa cum cerea Dei Verbum? Este trăită liturgia ca «izvor și culme» a vieții ecleziale, conform învățăturii din Sacrosanctum Concilium? Se consolidează, în Biserica universală și în Bisericile particulare, ecleziologia de comuniune din Lumen gentium, dând spațiu carismelor, slujirilor, diferitelor forme de participare a Poporului lui Dumnezeu, chiar fără a da loc unui democratism și unui sociologism care nu oglindesc viziunea catolică despre Biserică și spiritul autentic al Conciliului al II-lea din Vatican? O întrebare vitală trebuie să se refere și la stilul raporturilor dintre Biserică și lume. Directivele conciliare - oferite în Gaudium et spes și în alte documente - ale unui dialog deschis, respectuos și cordial, însoțit totuși de un discernământ atent și de mărturia curajoasă a adevărului, rămân valabile și ne cheamă la o angajare ulterioară".

Sunt perspective pe care Scrisoarea apostolică a lui Ioan Paul al II-lea Novo millennio ineunte le-a receptat și le-a relansat după aceea în cuvintele sale conclusive, la nr. 57:

"Câte bogății [...] în orientările pe care Conciliul al II-lea din Vatican ni le-a dat! De aceea, în pregătirea marelui jubileu, am cerut Bisericii să se întrebe asupra recepționării Conciliului. S-a făcut? [...] O dată cu trecerea anilor, aceste texte nu-și pierd din valoare și nici din strălucire. Este necesar ca ele să fie citite într-o manieră corespunzătoare, să fie cunoscute și asimilate ca texte calificate și normative ale magisteriului, în interiorul tradiției Bisericii. La încheierea jubileului am simțit mai mult ca oricând datoria de a considera Conciliul ca marele har de care Biserica a beneficiat în secolul al XX-lea: el ne-a oferit o busolă sigură pentru a ne orienta pe drumul secolului care se deschide".

Există, în sfârșit, un aspect care face parte pe deplin din această mare albie care constituie un capitol special al acestei istorii conciliare și al hermeneuticii sale: reforma liturgică. Este, fără îndoială, în unele aspecte, "pagina" cea mai elocventă a "traducerii" aflate în desfășurare a unui proiect conciliar fundamentat în jurul unei cunoașteri mai ample și profunde a Cuvântului lui Dumnezeu (care se realizează pornind de la experiența vestirii în celebrări) și al unei experiențe mai participate a cultului ca "paradigmă de comunicare autentică" dintre Dumnezeu și poporul său. Cărțile liturgice reformate - împreună cu o mare cantitate de studii și comentarii - constituie o "traducere" și un "comentariu" care prelungesc și realizează în timp mens conciliară pentru ca să strălucească tot mai mult Fața lui Cristos pe fața credinciosului și a Bisericii.

* Președintele Facultății de litere creștine și clasice din Universitatea Pontificală Saleziană și președinte al Academiei Pontificale de Teologie

(După Zenit, 6, 7, 8, 9 și 10 octombrie 2012)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat