Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Rolul mass-media în noua evanghelizare

Conferință ținută de părintele Zenon Hanas, S.A.C., în timpul întâlnirii recente "A reînsufleți credința și a reaprinde caritatea"

Publicăm în continuare conferința ținută la 27 septembrie 2012 de părintele Zenon Hanas, S.A.C., viceprovincial al Provinciei "Cristos Rege", Polonia, în timpul întâlnirii recente organizate la Roma de Societatea Apostolatului Catolic (SAC, mai cunoscută ca Pallottini) sub titlul "A reînsufleți credința și a reaprinde caritatea: Apostoli ai lui Isus în lumea care se schimbă. Răspunsul Pallottinilor la provocările Noii Evanghelizări".

* * *

Cu toții știm ce sunt mijloacele de comunicare. Putem prezenta diferite tipuri, de la telefon la Facebook. Cu toții știm ce înseamnă conceptul de Nouă Evanghelizare. Este un răspuns la criza credinței și a vieții creștine în țările a căror istorie este legată de evanghelie, în "țările cu veche evanghelizare".

Răspunsul la întrebarea: care este rolul mijloacelor de comunicare în Noua Evanghelizare pare simplu.

Putem folosi mijloacele de comunicare: pentru a răspândi credința sau informațiile despre Biserică și despre viața creștinilor; pentru a crea, a menține și a dezvolta comunitățile noastre. Pe de altă parte, știm că mijloacele de comunicare sunt folosite și cu scopul de a răspândi idei și stiluri de viață care nu corespund celei creștine.

Rolul mass-media în Noua Evanghelizare poate să fie văzut ca un instrument util, ca o provocare sau un obstacol în calea transmiterii credinței creștine (mediatizării credinței). Acest mod simplu de a vedea rolul mass-media constituie punctul de plecare pentru a dezvolta perspective mai diferențiate și aprofundate.

În timpul intervenției mele aș vrea să răspund la trei întrebări. Sunt răspunsurile mele modeste la întrebările de mare însemnătate cu privire la rolul mass-media în Noua Evanghelizare. Prima întrebare este de ce trebuie să realizăm noua evanghelizare? La ce folosește? Care sunt motivele? Care sunt scopurile evanghelizării? Aici este pertinentă problema misionarității Bisericii și a creștinismului. Este vorba de necesitatea de a oferi un răspuns deosebit într-un moment de criză a vieții creștine, care are loc în multe țări, mai ales în cele cu veche tradiție creștină.

A doua întrebare este cum putem folosi mijloacele de comunicare pentru a realiza evanghelizarea. Aș vrea să descriu câteva condiții esențiale pentru a folosi media cu efectivitate și eficacitate.

În sfârșit, a treia întrebare se referă la soluțiile concrete ale comunicării în lumea Bisericii de astăzi și în special în lumea pallottină.

1. Motivele și scopul evanghelizării

"Noua evanghelizare" se referă la acea situație intermediară înc are grupuri de botezați au pierdut simțul viu al credinței sau nu se recunosc membri ai Bisericii. Această situație evidențiază urgența de a reface țesutul creștin al comunităților ecleziale, al refondării experienței creștine la nivelul fiecărei persoane și al comunităților.

Mi se pare util să evidențiez o prăpastie între comunicarea noastră și lumea modernă (sau postmodernă). Trebuie să explicăm și să traducem conținutul Evangheliei, dar înainte de toate să explicăm motivele noastre, de ce considerăm importantă vestirea Evangheliei pentru viitorul omenirii.

1.1. A conduce persoanele la întâlnirea personală cu Cristos Răstignit și Înviat

Adevăratul scop al evanghelizării este de a conduce oamenii la întâlnirea personală cu Domnul și astfel cu Dumnezeul cel viu. Prin contactul cu iubirea lui Cristos, iubirea reciprocă a fraților săi și a surorilor sale ar trebui să crească și să se maturizeze. Scopul evanghelizării este de a conduce la mărturisirea de credință: "Tu ești Cristos". În Instrumentum laboris (nr. 18) se citește: "Credința creștină nu este numai o doctrină, o înțelepciune, un ansamblu de reguli morale, o tradiție. Credința creștină este o întâlnire reală, o relație cu Isus Cristos. A transmite credința înseamnă a crea în orice loc și în orice timp condițiile pentru ca această întâlnire dintre oameni și Isus Cristos să aibă loc".

În alt text, Papa Benedict al XVI-lea vorbește despre "frumusețea credinței creștine" și despre "bucuria întâlnirii personale cu Domnul Isus", în comunitatea credincioșilor. De aceea, frumusețea și bucuria sunt două aspecte importante ale experienței creștine.

1.2. Promovarea integrală a omului

Un alt motiv al evanghelizării este promovarea integrală a omului. Această promovare pare necesară în fața distrugerii îngrijorătoare a conceptului și a valorii unice a omului pe care o putem întâlni în lumea de astăzi. Benedict al XVI-lea scrie: "A avut loc o îngrijorătoare pierdere a simțului sacrului, ajungând chiar să se pună la îndoială acele fundamente care apăreau indiscutabile, cum ar fi credința într-un Dumnezeu creator și purtător de grijă, revelația lui Isus Cristos unic Mântuitor și înțelegerea comună a experiențelor fundamentale ale omului cum ar fi nașterea, moartea, viața într-o familie, referința la o lege morală naturală" (Motu proprio Ubicumque et semper).

Propunerea Evangheliei este mereu legată de demnitatea persoanei umane. Creștinii rostesc evanghelia nu cu scopul de a mări numărul credincioșilor, ci pentru a apăra și a justifica valoarea și demnitatea oricărei persoane umane în toate situațiile vieții.

1.3. A propune modelul societății drepte și bazate pe demnitatea omului

Un al treilea motiv pentru care creștinii caută să evanghelizeze lumea este un motiv social, pentru a crea o societate mai dreaptă și mai umană. Criza lumii de astăzi are rădăcini profunde. Simplificând, s-ar putea descrie ca un proces lung. Pe planul cultural și istoric s-ar putea găsi originea în acel proces de autonomie a ceea ce este lumesc? Acest proces începe cu acel "secol al luminilor" și se dezvoltă în diferitele forme ale ideologiei moderne a autonomiei omului. Se afirmă că omul, în special în domeniul etic, este un absolut. Rezultă o etică a singurătății: celălalt devine un "străin moral"; Transcendentul este negat; eul este singur.

În viziunea Evangheliei, omul nu este o monadă solitară ci este o entitate care se îndreaptă spre celălalt. Numele acestei relații este iubirea. De aceea, fundamentul credinței creștine se descrie ca "a crede în iubire prin fața și glasul acestei iubiri, adică prin Isus Cristos" (Instrumentum laboris, 23).

Punctul central al evanghelizării nu este acela de a preda doctrina, ci de a vindeca, de a dărui viața deplină și . prin angajarea noastră spirituală - a crea spații de comuniune. Sora Angela Zukowski (de la Institue for Pastoral Initiatives - The University of Dayton - Dayton) dă o definiție foarte pertinentă care revelează un aspect al procesului evanghelizării: "Evanghelizarea: o conversație pe spațiul pieței mondiale pentru a împărtăși bunurile noastre spirituale".

2. Condițiile efectivității

Activitatea creștinilor în domeniul mass-media trebuie să recunoască schimbările și perspectivele lumii moderne. Aici ne putem gândi la progresele uriașe ale științei și tehnicii, la lărgirea posibilităților în viață și a spațiilor de libertate individuală, la schimbările profunde în domeniul economic, la procesul amestecării diferitelor etnii și culturi care are origine în fenomenele migratoare masive, în interdependența crescândă dintre popoare. Toate acestea nu au avut loc fără consecințe și pentru dimensiunea religioasă a vieții omului.

Condiția efectivității pentru evanghelizare în acest context este o profundă cunoaștere a mentalității moderne și postmoderne, a motivelor pentru care mesajul lui Cristos a fost respins de foștii creștini și a limbajului potrivit pentru comunicare.

2.1. Cunoașterea mentalității moderne și postmoderne

Cum se poate cunoaște mentalitatea omului modern și postmodern? Desigur, s-ar putea demara o cercetare științifică, folosind metode sociologice sau psihologice. Însă se pare că metoda cea mai potrivită este aceea a dialogului și a cunoașterii directe a persoanelor. Punctul de plecare al dialogului nu poate să fie învățământul, ci dialogul pe mai multe voci și împărtășirea bunurilor spirituale.

Papa Benedict al XVI-lea, în Mesajul pentru a XLIII-a Zi Mondială a Comunicațiilor Sociale (2009) scrie: "În primele timpuri ale Bisericii, apostolii și discipolii lor au dus vestea bună a lui Isus în lumea greco-romană: ca în vremea aceea, evanghelizarea, pentru a fi rodnică, a cerut înțelegerea atentă a culturii și a obiceiurilor acelor popoare păgâne cu intenția de a le atinge mințile și inimile, tot așa acum vestirea lui Cristos în lumea noilor tehnologii presupune o cunoaștere aprofundată a lor pentru o respectivă folosire adecvată".

2.2. Cunoașterea motivelor pentru care mesajul lui Cristos a fost respins de foștii creștini

Pentru înțelegerea situației Bisericii și a credinței în societate trebuie să cunoaștem motivele pentru care mesajul lui Cristos a fost respins de foștii creștini. Putem să ne imaginăm diferite situații care au favorizat dezlipirea persoanelor de comunitățile creștine. O analiză aprofundată și realizată cu grijă ar putea oferi un tablou al situației spirituale a persoanelor și a comunităților noastre.

2.3. Învățarea limbajului potrivit

Pentru comunicare în lumea de astăzi trebuie avută o cunoaștere profundă a limbajului electronic. Dacă vrem să vestim Evanghelia, trebuie să învățăm limbajul oamenilor, care sunt înrădăcinați în culturile lor.

În Constituția pastorală despre Biserica în lumea contemporană Gaudium et spes (nr. 44) citim: Biserica, "încă de la începuturile istoriei sale, ea a învățat să exprime mesajul lui Cristos cu ajutorul conceptelor și limbilor diferitelor popoare; mai mult, s-a străduit să-l ilustreze cu înțelepciunea filozofilor, și aceasta pentru a adapta Evanghelia, în limitele cuvenite, atât la înțelegerea tuturor cât și la exigențele înțelepților. Această propovăduire adaptată a cuvântului revelat trebuie să rămână legea oricărei evanghelizări".

Și apoi citim: "Întregul popor al lui Dumnezeu, și mai ales păstorii și teologii, au datoria, cu ajutorul Duhului Sfânt, să asculte cu atenție diferitele limbaje ale timpului nostru, să le discearnă, să le interpreteze și să le aprecieze la lumina cuvântului divin, pentru ca Adevărul revelat să poată fi perceput și înțeles tot mai profund și să poată fi prezentat într-o formă mai adecvată".

Un efort trebuie făcut pentru a învăța limba, cultura, procesele și metodele limbajului electronic. Nu e vorba de a suprima limbajul cărții (limbajul lui Guttenberg), ci de a da spațiu limbajului și metodelor din mass-media. Scopul nu este atât o ucenicie față de instrumente, cât mai ales o integrare a culturii.

3. Propuneri concrete

Instrumentum laboris, redactat de Secretariatul General al Sinodului Episcopilor în vederea lucrărilor Adunării Generale Obișnuite dedică 4 paragrafe (59-62) temei media în contextul noii evanghelizări, cu un titlu foarte semnificativ: "Noile frontiere ale scenariului comunicativ". Deci iese în evidență conștiința că ne aflăm în fața unei culturi pe care o putem numi o "cultură digitală". Ea este produsă de noile tehnologii comunicative și că ea este o mare provocare pentru comunitatea eclezială.

Ceea ce se schimbă nu este Evanghelia, ci destinatarul căruia trebuie vestită. Trebuie să ne deschidem la noile provocări, să învățăm noile limbaje, să încercăm noi forme de abordare. Internetul și toate instrumentele de comunicare (Facebook, Twitter, Blogs, podcast, etc.) sunt la dispoziția noastră. Trăim în cadrul unui soi de "piață virtuală" care a înlocuit sau s-a adăugat la piața socială. Este o nouă cultură indusă de comunicarea socială. Benedict al XVI-lea a definit social media o nouă agora. El i-a și încurajat pe preoți să folosească acest spațiu cu inima sacerdotală.

3.1. A defini cu cine vrem să comunicăm?

Nu se poate vorbi același limbaj cu toți. Această conștiință este importantă pentru construirea mesajului.

Limbile constituie o piedică. Trebuie să folosim talentele noastre și resursele pentru comunicare. Fericitul Ioan Paul al II-lea, în Scrisoarea Apostolică "Il Rapido Sviluppo" [Dezvoltarea rapidă] (2005) afirmă cu claritate că: "Mijloacele de comunicare socială au dobândit o atare importanță încât sunt pentru mulți principalul instrument de conducere și de inspirație pentru comportamentele individuale, familiale, sociale. Este vorba de o problemă complexă, pentru că această cultură, mai înainte decât din conținuturi, se naște din însuși faptul că există noi moduri de comunicare cu tehnici și limbaje inedite" (nr. 3).

3.2. A reînsufleți exemplele din trecut

Nr. 32 din Instrumentum laboris ne arată una dintre provocările evanghelizării. Biserica are multe exemple bune de sfințenie în trecut. Oricum, se vede dificultatea de a face încă actuale și comunicabile aceste experiențe. "Uneori există impresia că aceste opere din istoria noastră nu numai că aparțin trecutului, ci sunt aproape prizonierele lui, nu mai reușesc să comunice calitatea evanghelică a mărturiei lor în prezentul nostru". În acest context s-ar putea indica unul dintre drumuri pentru folosirea media pentru evanghelizare. Conținuturile din media ar putea arăta credibilitatea acțiunilor și a mărturiei persoanelor din trecut. A relata istoriile de sfințenie și de dăruire pentru binele celorlalți poate să fie un mod pentru a reînsufleți interesul și motivațiile oamenilor de astăzi.

3.3. Propunerea de a crea un centru de comunicare, o agenție de informații

Care sunt scopurile concrete la care trebuie să ajungem în lumea pallottină? Folosind spațiul sitului putem divulga informații în cadrul Societății și al Uniunii. Putem face disponibile conținuturile formative pentru membrii noștri. Nu trebuie uitat să se publice conținuturile adresate celor care nu cred, tinerilor sau comunităților noastre parohiale.

Toate acestea cer o colaborare internațională a unui grup de "redactori" care să reușească să comunice în diferitele limbi. Aici se observă necesitatea unei însușiri a limbilor. Este clar că în cadrul "satului global" există o comunitate căreia i se cere colaborare; o singură persoană nu este suficientă în acest nou și complex proces de evanghelizare. De aceea trebuie adoptată o abordare de echipă pentru a putea lucra în manieră eficace.

4. Concluzie

La sfârșit ne punem din nou întrebarea: cum să ajungem la toată lumea și să proclamăm Vestea Bună, așa cum ne este cerut de Sfintele Scripturi? Știm că în noua cultură a media avem la dispoziție diferite tipuri de media care au evoluat în decursul anilor. Ele ne ajută să înțelegem și să comunicăm. În această privință putem spune că nu este necesar să se renunțe la ceea ce a fost făcut în trecut, dar este sigur că ne mișcăm spre înainte și că trebuie să căutăm noi moduri pentru a face să conveargă toate aceste noi media în Internet și în cyberspațiu cu scopul de evanghelizare.

Ne dăm seama că această nouă cultură este foarte dinamică, interactivă, complexă și întemeiată pe multimedialitate.

Pentru a încheia, aș vrea să citez un text luat din Instrumentum laboris (nr. 164): "Noua evanghelizare înseamnă răspuns adecvat la semnele timpurilor, la necesitățile oamenilor și popoarelor de astăzi, la noile scenarii care arată cultura prin care exprimăm identitatea noastră și căutăm sensul existențelor noastre. De aceea, noua evanghelizare înseamnă promovare a unei culturi mai profund înrădăcinate în Evanghelie".

Suntem pe deplin conștienți de limitele noilor tehnologii și de anumite influențe negative exercitate de ele în special asupra lumii tinerilor. Dar ne simțim invitați "să exercităm o «diaconie a culturii, în continentul digital de astăzi»".

(După Zenit 5, 6 și 7 octombrie 2012)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 25.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat