Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XVII-a de peste an - B

Câteva dintre capcanele întinse de diavol celor care aleg calea căsătoriei

Isus își continuă drumul său spre Ierusalim și, în același timp, își continuă și învățătura sa mântuitoare pentru toți aceia care îl urmează, atenționându-i în legătură cu capcanele pe care satana le întinde pe calea mântuirii oamenilor.

Duminicile trecute am văzut că Isus ne-a atenționat cu privire la două dintre aceste capcane. Una dintre ele a fost aceea de a refuza crucea, singura cale de mântuire rămasă după păcatul strămoșesc și personal, și de a căuta o viață ușoară, viața plină de bogății, plăceri și onoruri. Spre învățătura lor și a noastră, Isus ne-a arătat determinarea lui pentru crucea încredințată de Tatăl, apoi le-a cerut și ne-a cerut și nouă aceeași determinare pentru a ne accepta crucea. Apoi, Isus ne-a vorbit despre o altă capcană întinsă de diavol pe calea mântuirii, capcana geloziei sau a invidiei spirituale, care face atât de mare rău cauzei mântuirii, reducând atât numărul lucrătorilor pentru împărăția cerurilor, cât și numărul celor mântuiți.

Astăzi Isus ne vorbește despre o altă capcană, prin care satana trage multe suflete de pe calea mântuirii și le aruncă pe cea a pierzării. Iar această capcană este aceea a neregulilor în căsătorie, din care amintim: divorțul, recăsătorirea, căsătoria de probă, adulterul, căsătoria cu persoane de alte credințe, avortul etc. Prin întinderea acestor capcane, diavolul strică unitatea și indisolubilitatea căsătoriei voite de Dumnezeu; stinge dragostea dintre soți și prezintă lumii o imagine falsă despre Cristos și Biserica sa, a cărei imagine este dragostea dintre soți (cf. Ef 5,25-32); strică finalitatea căsătoriei care este împlinirea soților pe plan fizic și spiritual și nașterea de prunci; nefericește pe soți; nefericește pe copii; nefericește familiile din care provin; nefericește pe prieteni și cunoscuți; întristează Biserica și răstignește din nou pe Isus (cf. Evr 6,6).

Isus tocmai intrase din Galileea (ținutul păgânilor), în Iudeea (ținutul laudelor lui Dumnezeu). Diavolul a reușit să contamineze cu otrava sa ambele ținuturi, astfel că în niciunul dintre ele nu mai răsunau laudele lui Dumnezeu și în niciunul dintre ele nu mai era primită învățătura sănătoasă (cf. 2Tim 4,3). Dacă în Galileea păgânilor lui Isus i-a fost refuzată învățătura, în Iudeea laudelor lui Dumnezeu, Isus însuși a fost refuzat, ba mai mult a și fost condamnat la moarte.

Aici, în Iudeea, trăia Irod Antipa, cel care luase în căsătorie pe Irodiada, soția fratelui său, Filip. Iar Ioan Botezătorul pentru că a avut curajul să-l atenționeze că acest lucru este un mare păcat, acesta i-a tăiat capul (cf. Mc 6,14-29). Tot aici, în Iudeea, mulți din capii civili și religioși ai poporului erau despărțiți de nevestele lor și recăsătoriți cu altele, chiar păgâne (cf. Ezd 9,2).

Fariseii l-au întrebat: "Este permis unui bărbat să se despartă de femeia sa"? Căci după "legea" făcută de ei, nu de Dumnezeu, bărbatului îi era permis să se despartă. Femeia, care pentru ei era considerată drept un bun al bărbatului, și nu o egală părtașă la harul vieții (cf. Gen 2,22), ea nu avea voie să se despartă. Iar când și-au făcut ei această "lege" în afara Legii lui Dumnezeu, l-au constrâns pe Moise să o aprobe, prin amenințarea cu moartea.

Tot prin amenințarea cu moartea vor să obțină aprobarea acestui grav păcat și de la Isus. Dacă Moise s-a temut de ei că o să-l omoare, Isus, care nu se temea de moarte, căci spre ea mergea de buna voie, le-a spus adevărul în față, făcând apel la orânduirea lui Dumnezeu de la început (cf. Gen 2,24) și la Legea lui Dumnezeu pe care a venit s-o reașeze pe pământ, spunând clar că soții căsătoriți nu mai sunt doi, ci un singur trup și că ceea ce Dumnezeu a unit în căsătorie omul nu trebuie să despartă" (Mc 10,6-8).

Renumitul comentator biblic Matthew Henry spunea că Dumnezeu nu a luat-o pe femeie nici din capul lui Adam pentru a nu-i fi superioară, nici de la picior pentru a-I fi inferioară, ci din coasta lui pentru a-i fi egală. De aceea, soția este cealaltă jumătate de care soțul are nevoie pentru a fi fericit, așa cum soțul este cealaltă jumătate pentru ca soția să fie fericită.

O legendă orientală vorbește despre o specie de scoici care trăiesc în adâncul mării; și dacă atunci când vin la suprafață, le atinge vreun om, perlele pe care le conțin își pierd strălucirea. Și abia după ce se scoicile se reîntorc în adâncul mării, perlele pe care le conțin își recapătă frumusețea.

Și căsătoria este o perlă, născută din dragostea lui Dumnezeu pentru om. Dar odată ajunsă la bunul plac al oamenilor fără teamă de Dumnezeu, și-a pierdut și ea farmecul și frumusețea. De aceea Isus a venit s-o reașeze la locul și demnitatea ei.

La aniversarea a 50 de ani de căsătorie, celebrul Henry Ford a fost întrebat de cineva care este secretul succesului și fericirii sale în căsătorie. El a răspuns că succesul în căsătorie este la fel ca succesul în industria automobilelor: "Să rămâi fidel unui singur model". Tocmai asta ne-a învățat Isus în Evanghelia de astăzi.

Chiar dacă lumea întreaga cu toate instanțele sale judecătorești ar considera divorțul legal, în ochii lui Dumnezeu, el rămâne tot ilegal. Chiar dacă Irod și Irodiada au divorțat și s-au căsătorit civil, asta nu a anulat prima căsătorie a Irodiadei, căci ea a rămas tot soția fratelui său Filip, așa cum a spus si Ioan Botezătorul. "Chiar dacă noi înșine sau un înger din cer ar veni să vă propovăduiască o Evanghelie deosebită de aceea pe care v-am propovăduit-o noi, să fie anatema" (Gal 1,8).

De aceea, Biserica cere celor doi miri care se căsătoresc adeverință de stare liberă. Iar stare liberă înseamnă să nu mai fi fost căsătorit înainte sau să fii liber prin moartea soțului sau soției. Divorțul nu dă starea liberă necesară pentru căsătorie.

Multe au fost amenințările în decursul istoriei, chiar cu moartea, la adresa creștinilor simpli și la adresa autorităților bisericești, pentru a accepta divorțul. Iată două exemple:

Împăratul Constantin al IX-lea din Bizanț, fiind pe patul de moarte, în 1028, a chemat la sine pe patricianul Romanus pentru a-i oferi mâna fiicei sale Teodora și moștenirea tronului. Romanus i-a spus că este legat de Dumnezeu de soția lui și nici o putere omenească nu-l poate despărți. Împăratul i-a dat timp de gândire până seara și, dacă nu va accepta, i se vor scoate ochii. A acceptat să i se scoată ochii, dar n-a divorțat nici pentru prințesa Teodora și nici pentru tronul imperial.

Henric al VIII-lea, regele Angliei, luptând contra lui Luther, a fost numit de papa Clement al VII-lea "apărător al credinței". Crezând că are suficiente merite, i-a cerut papei să-i îngăduie să-și lase soția legitimă, pe Caterina de Aragon, și să se recăsătorească cu Ana de Boleyn. Papa s-a opus. Ca represalii, Henric al VIII-lea, introduce reforma lui Luther în Anglia și rupe milioane de creștini de Biserica Catolică. Pe cei ce i s-au opus, i-a întemnițat și chiar i-a omorât; astfel a ucis 20 de episcopi, 600 de preoți și alți mulți creștini. Apoi și-a luat, una după alta, șase femei, fiindcă îndată ce era nemulțumit de una, îi tăia capul și lua alta.

Ca nu cumva fiul său Teodosie să fie ispitit de farmecul fetelor sau doamnelor de la curtea sa domnească, Neagoe Basarab obișnuia să-i amintească deseori, lăsându-i chiar și în scris: "Curvarul, el însuși se face singur jertfă junghiată înaintea diavolului".

Cântăreața franceză Sofia Arnauld, lovită de suferințele unui divorț, a spus: "Divorțul nu este numai un adulter, ci și un «sacrament al satanei»".

Pe lângă divorț și recăsătorire, alte mare amăgiri prin care satana lovește în instituția căsătoriei rânduită de Dumnezeu sunt "căsătoria de probă", "unirea fără căsătorie", "concubinajul" și "adulterul". Toate aceste sunt "furturi" din drepturile pe care Dumnezeu le-a rânduit doar pentru cei căsătoriți după Legea căsătoriei. Toți care săvârșesc astfel de nelegiuiri (cf. Gen 39,9), nu vor rămâne nepedepsiți. Aici pe pământ, dacă se convertesc, dacă se căsătoresc legitim, dacă părăsesc relațiile nepermise, vor avea de făcut mult apostolat bun și în același timp de îndurat multe greutăți în viață (cf. Fap 9,15-16). Dincolo, în viața veșnică, vor sta mult timp în Purgator. Iar dacă nu se convertesc, nu vor moșteni împărăția lui Dumnezeu (cf. 1Cor 6,9-10).

Și iarăși, după divorț și recăsătorire, alte mari amăgiri prin care satana lovește în instituția căsătoriei rânduită de Dumnezeu, sunt onanismul, anticoncepționalele și avortul. Aceste mari păcate lasă relația căsătorească fără finalitatea poruncită de Creator, procrearea, și cer pedeapsa cerului (cf. Gen 4,10; Gen 38,4-10).

Apoi o altă mare amăgire, prin care satana lucrează contra căsătoriei fericite, contra căsătoriei după voința lui Dumnezeu, este căsătoria cu femei și bărbați străini de credință.

În Vechiul Testament, Dumnezeu a oprit astfel de căsătorii încă de la ieșirea din Egipt: "Nu cumva să iei din fetele popoarelor străine neveste fiilor tăi, și astfel, fetele lor, păcătuind înaintea dumnezeilor lor, să târască și pe fiii tăi să păcătuiască și ei înaintea dumnezeilor lor" (Ex 34,16); "Să nu te încuscrești cu popoarele acestea, să nu măriți pe fetele tale după fiii lor și să nu iei pe fetele lor de neveste pentru fiii tăi" (Dt 7,3); "Să nu vă dați fetele după fiii lor și să nu luați fetele lor de neveste nici pentru fiii voștri, nici pentru voi. Oare nu în aceasta a păcătuit Solomon, împăratul lui Israel? Nu era alt împărat ca el, în mulțimea popoarelor; el era iubit de Dumnezeul lui și Dumnezeu îl pusese împărat peste tot Israelul. Totuși, femeile străine l-au târât și pe el în păcat" (Neh 13,25-26); "Când a îmbătrânit Solomon, nevestele i-au plecat inima spre alți dumnezei; și inima nu i-a fost în totul a Domnului, Dumnezeului său, cum fusese inima tatălui său David" (1Rg 11,4)

Iar în Noul Testament Dumnezeu ne spune la fel: "Nu vă înjugați la un jug nepotrivit cu cei necredincioși. De aceea: Ieșiți din mijlocul lor și depărtați-vă de ei, zice Domnul; atunci eu vă voi fi Tată și voi îmi veți fi fii și fiice, zice Domnul cel atotputernic" (2Cor 6,14-18).

De aceea, mirii catolici care se căsătoresc cu persoane de alte religii, au nevoie de dispensă de la episcop. Acest fapt vrea să arate atât pericolul pentru armonia familială și mântuirea veșnică, cât și angajamentul deosebit pe linie de credință al persoanei catolice. Și cu toate acestea, Paul spune: "Căci ce știi tu, nevastă, dacă îți vei mântui bărbatul? Sau ce știi tu, bărbate, dacă îți vei mântui nevasta? (1Cor 7,16)

Primii care au de suferit de pe urma acestor păcate grave împotriva căsătoriei orânduite după planul și voința lui Dumnezeu sunt copiii; copii pe care Isus îi iubește atât de mult (cf. Mc 10,16); copii a căror primire de către soți echivalează cu primirea sa (cf. Mt 18,5), copii care ne înfățișează starea de spirit pentru a intra în împărăția cerurilor (cf. Mc 10,15), copiii care în planul lui Dumnezeu au fost rânduiți să se nască și nu se mai nasc; apoi sunt copiii care după ce s-au născut, prin divorțul părinților rămân fără sprijin și călăuze pe calea mântuirii. Apoi au mult de suferit, soții care divorțează.

Într-o scrisoare a unui băiat de doisprezece ani, apărută într-un ziar din Los Angeles, se poate citi: "Dacă aș avea șansa de a vorbi cu Isus, i-aș spune să ia locul judecătorului și să îi unească din nou pe părinții mei". Un judecător pronunțase divorțul părinților săi (cf. Pietro Righetto).

Medicii de la Universitatea "John Hopkins" din Baltimore au consultat 19 pacienți divorțați internați cu simptome clasice de infarct - dureri în piept, probleme respiratorii, un randament redus al cordului. Ei bine, nici unul dintre ei nu avea infarct, absolut toți sufereau de "sindromul inimilor frânte" , care produce o concentrație ridicată a hormonilor de stres în sânge. "Noi credem că nivelul ridicat al hormonilor de stres în sânge anesteziază, pur și simplu, mușchiul cardiac", afirmau acești medici".

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 11.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat