Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XXX-a de peste an - B

"Domnul a făcut pentru noi lucruri minunate, inima ne este plină de bucurie!" (Ps 125,3)

Helvia, soția lui Seneca cel Bătrân (55 î.Cr. - 41 d.Cr.), într-o noapte, în timpul somnului, a orbit. Trezindu-se din somn și nevăzând lumina, a crezut că nu s-a făcut încă ziuă. Pentru că lumina în întârzia să apară în ochii ei, a dat ordin să se deschidă ferestrele, dar în zadar. Atunci a zis să fie mutată în altă cameră, apoi în alta, și tot așa până ce a fost purtată în toate camerele casei, dar lumina tot nu a ajuns la ochii ei. Atunci a spus că soarele a întârziat să răsară, dar nu a recunoscut că a orbit și că are nevoie de ajutor.

Evanghelia de astăzi ne prezintă un alt orb, Bartimeu, dar care, conștient de orbirea lui trupească, caută și strigă după ajutor la Isus: "Rabbuni, fă-mă să văd!" (Mc 10,51).

Sfântul Antonie Pustnicul (250-356) s-a dus odată să-l viziteze pe Didim cel Orb (313-398). În timpul convorbirii, Didim își descoperi durerea pe care o simțea din cauza pierderii vederii de la vârsta de patru ani. Sfântul Antonie Pustnicul, care admira multele cunoștințe ale lui Didim cel Orb, îi zise: "Fratele meu, de ce să-ți pară rău pentru ochii trupești, care sunt la fel cu ochii muștelor și insectelor, când noi avem o lumină interioară pe care nu o au decât îngerii. Această lumină este credința!"

Și a avut dreptate sfântul Antonie Pustnicul, căci orbul Bartimeu, din evanghelia de astăzi, care deși era orb trupește, sufletește vedea mult mai bine decât cei care aveau vederea trupească bună. Căci mulțimea care îl însoțea pe Isus în drumul său spre Ierusalim, în drumul său spre cruce, vedea în Isus numai un simplu Rabi, dar orbul Bartimeu vedea în Isus pe Mesia, pe Fiul lui David cel făgăduit de Dumnezeu ca Mântuitor. Tot așa îl văd și mulți oameni astăzi pe Isus, dar creștinii buni îl văd ca pe Mântuitorul lor.

Nicolae Iorga (1871-1940) spunea într-o cugetare a sa: "Printre lacrimi, ochii văd mai bine". Viața a dovedit de atâtea ori acest adevăr că, acolo unde există suferință, există mai și multă credință și căutare de Dumnezeu. Deci să nu ne mai plângem și să nu mai murmurăm atunci când avem parte de vreo suferință, căci a suferi este un privilegiu, după cum spune și sfânta Tereza de Avila (1515-1582).

Evanghelia de astăzi ne spune: "Bartimeu, un cerșetor orb, ședea jos lângă drum" (Mc 10,46). "Lângă drum" înseamnă, din punct de vedere uman, om fără speranță. "Pe când semăna el, o parte din sămânță a căzut lângă drum, unde venind păsările au mâncat-o" (Mt 13,4).

Într-adevăr, "păsările iadului" îi mâncaseră lui Bartimeu aproape totul: vederea, slujba, posibilitatea unui trai decent, bucuria de a avea o familie și prieteni; bucuria de a vedea lumina soarelui, bucuria de a vedea frumusețea florilor și a naturii, dar nu-i mâncaseră însă credința.

Mântuitorul, care se îndrepta din Galileea spre Ierusalim, s-a abătut voit de la drumul obișnuit și scurt, pentru a trece prin Ierihon și să-l vindece pe credinciosul orb, Bartimeu. Nu era pentru prima dată când Mântuitorul proceda în acest fel, căci odată s-a dus special, în nord, pentru a vindeca acolo pe fiica femeii siro-feniciene (cf. Mt 15,21-28), iar altă dată s-a dus, tot special, dincolo de Marea Galileii, pentru a-i vindeca acolo doi demonizați (cf. Mt 8,28).

"Ai mila de mine, păcătosul!" - este singura rugăciune care primește mereu un răspuns favorabil din partea cerului. Când vameșul de la Templu a rostit această scurtă rugăciune, Mântuitorul a spus că acest om s-a întors acasă iertat și îndreptățit (cf. Lc 18,14). Dumnezeu celor smeriți le dă mereu harul său (cf. 1Pt 5,5; Iac 4,6).

Isus s-a oprit și a zis: "Chemați-l!" Cum să nu se oprească Domnul și cum să nu îl cheme, când pentru a-l se întâlni și a-l vindeca, s-a abătut de la drumul obișnuit și scurt?

Isus s-a abătut astăzi din drumul său pentru a intra special în localitatea în care trăim, a intrat special la noi, ca să ne vindece de bolile noastre și apoi să ne dăruiască mântuirea sa. Să lepădăm și noi păcatul și tot ceea ne împiedică (cf. Evr 12,1), așa cum și orbul a aruncat orice piedică (cf. Mc 10,50) și să alergăm la Isus, care tocmai a intrat la noi să ne binecuvânteze.

În Vechiul Testament, Dumnezeu spunea oamenilor: "Astăzi dacă auziți glasul Domnului, nu vă împietriți inimile voastre" (Ps 95,7-8). În Noul Testament, această chemare este completată cu: "Acum este vremea potrivită" (2Cor 6,2). Dacă Bartimeu ieșea din casa lui mai târziu, chiar dacă era tot ziua aceea, pierdea ocazia, pierdea prima și ultima lui șansă de a fi vindecat și mântuit.

"Astăzi și acum" mântuirea ne este oferită și nouă în dar, de către Isus. Iar dacă "astăzi și acum" rămânem orbi și surzi la chemarea lui Dumnezeu, și nu răspundem prin a veni la el și prin a ne converti, s-ar putea ca niciodată să nu mai auzim această chemare, și niciodată să nu mai primim vindecarea și mântuirea. De aceea și Biblia ne spune: să nu apună soarele peste păcatul nostru (cf. Ef 4,26).

Sunt multe cazuri în care oamenii au amânat spovada numai cu o oră și au murit înainte ca s-o mai poată face și astfel să se împace cu Dumnezeu. Dacă amânarea numai cu o oră are urmări atât de grave, ce să mai spunem atunci de amânare cu o zi, cu o săptămână, cu o lună, cu un an, sau poate pe mai târziu? Acum înțelegem de ce Biblia ne spune: "astăzi și acum", iar diavolul ne spune: "Mâine sau altădată".

O istorioară creștină ne spune că Satan a convocat o adunare a tuturor demonilor. În cuvântarea sa, el a spus: "Nu îi putem opri pe creștini să meargă la biserică. Nu îi putem opri din cititul Bibliei și din cunoașterea adevărului. Nu îi putem opri a avea o relație bună cu Salvatorul lor. Și atât timp cât ei sunt în legătura cu Isus, puterea noastră asupra lor e distrusă. Haidem să facem un plan, prin care să le spunem că nu ne deranjează că ei merg la biserică, la sacramente și la rugăciune, dar de ce atâta grabă când mai există și «un mâine»; apoi să avem grijă să le umplem atenția cu nimicuri, și astfel să nu le mai rămână timp pentru suflet și pentru Cristos". Și toți diavolii au încuviințat acest plan.

Acum înțelegem mai bine de ce diavolul caută să întârzie venirea noastră la Dumnezeu și implicit convertirea noastră, pentru a pierde momentul de har al trecerii lui Isus pe lângă noi. De aceea sfântul Augustin (354-430) spunea: "Mi-e teamă de Isus care trece, fără să-l întâmpin și fără să-l primesc"!

Diavolul i-a sugerat unui călugăr din deșert: "Astăzi odihnește-te; mâine vei face pocăința! El i-a răspuns ispititorului cu hotărâre: "Pleacă, Satană! Astăzi voi face pocăință, iar mâine, dacă va fi cazul, mă voi odihni" (cf. Jesus Abbas, 6).

"Orbul și-a aruncat haina". În limbaj biblic, haina este simbolul puterii (cf. 1Sam 18,4; 2Rg 2,14; Rut 3,9). Atingerea de haina lui Isus însemna vindecarea (cf. Mc 5,27; 5,26). În timpul lui Marcu, catecumenul își lăsa haina veche pentru a îmbrăca haina nouă a Botezului. Haina pe care a aruncat-o Bartimeu era haina de cerșetor. Era un simbol al ruperii cu trecutul. Era și certitudinea că va fi vindecat. Era un gest de credință într-o minune pe care o aștepta de la Domnul.

Nicolas Poussin (1594-1665), pictor francez din perioada clasicismului baroc, într-o pânză a sa, îl prezintă pe orbul Bartimeu din evanghelia de astăzi, alergând spre Isus, fără haină și fără bastonul de orb. Explicând această pânză, pictorul a spus că gestul orbului de a arunca haina și bastonul exprimă marea sa încredere în Isus; apoi ca să poată ajunge mai repede la Isus, a dat la o parte orice piedică și păcatul care îl încurcau, mai întâi să ajungă la el și apoi pentru a putea merge după el (cf. Evr 12,1).

Isus i-a zis: "Du-te! Credința ta te-a mântuit." Și ce înseamnă acest: "Du-te!"? Înseamnă libertatea dată de Isus fiecărui suflet. Domnul putea să pretindă de la orbul vindecat să-l urmeze. Dar Isus nu forțează pe nimeni. Isus voia ca orbul vindecat să facă o alegere liberă. Din fericire, Bartimeu a făcut alegerea cea mai bună, a ales să rămână și să umble cu Isus care îl eliberase din lanțurile neputinței și ale păcatelor sale. Asta trebuie să facem și noi după fiecare spovadă și după fiecare dar primit de la Isus: să alegem să rămânem cu el și să umblăm cu el.

Diavolul te forțează, te împinge în foc și apă (cf. Mt 17,15) Când intri sub puterea sa, diavolul te orbește, așa cum cei din Gaza i-au scos ochii lui Samson și l-au supus la munci grele (Jud 16,19-21), iar cei din Babilon i-au scos ochii regelui Sedecia și l-au dus în robie (cf. Ier 39,1-10). Însă când alegem să venim la Isus, să rămânem și să umblăm cu el, Isus ne luminează și ne ușurează.

Dumnezeu în Sfânta Carte ne spune dojenitor: "De ce nu alergi la mine? Nu știi ca ești păcătos, nenorocit, sărac, orb și gol?" (Ap 3,17) Uitând acest adevăr riscăm ca Isus să treacă pe lângă noi fără ca noi să ne deschidem gura, și fără a striga împreună cu orbul: "Isuse, Fiul lui David, ai mila de mine!", și fără a primi mântuirea pe care el a venit să ne-o aducă.

Să nu uităm mesajul lecturilor de astăzi: pe orbi și pe șchiopi îi voi întoarce acasă, mângâindu-i (cf. Ier 31,7-9); Domnul a făcut pentru noi lucruri minunate, inima ne este plină de bucurie! (cf. Ps 125,1-3); Isus, deși era Fiul lui Dumnezeu a învățat ascultarea din ceea ce a pătimit, ca să poată interveni în favoarea oamenilor, în relațiile lor cu Dumnezeu (cf. Evr 5,1-6). De aceea să strigăm și noi cu orbul Bartimeu: "Rabbuni, fă-mă să văd mântuirea ta!" (Mc 10,51).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat