Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Adormirea și Învierea Maicii Domnului

"Glorificare Mariei cu trupul și sufletul este și destinul tuturor fraților lui Cristos" (MC 6)

Învierea lui Isus este un adevăr de credință. Dar tot adevăr de credință este și învierea credincioșilor care formează trupul lui Cristos, Biserica. Sfântul Paul, în prima lectură de astăzi, explică: "Căci, precum în Adam toți mor, așa și în Cristos toți vor învia. Dar fiecare în rândul său: La început Cristos, apoi toți cei care sunt ai lui Cristos, la venirea lui" (1Cor 15,22-23).

Sărbătoarea de astăzi, vorbindu-ne de învierea și glorificarea Mariei cu trupul și sufletul, ne spune că ea a fost prima beneficiară a acestor glorii cerești. Ea a fost prima, dar nu și ultima, căci îi vor urma toți cei care, asemenea ei, care au crezut și au trăit în Cristos.

Papa Paul al VI-lea (1897-1978), în exortația Marialis cultus, pornind de la textele Scripturii (cf. Evr 2,14; Gal 4,4 ; 2Pt 3,10) și referindu-se la Maria ridicată cu trupul și cu sufletul la cer, spune: "Aceasta este sărbătoarea destinului ei, a plinătății și fericirii, a glorificării sufletului ei imaculat și a trupului ei feciorelnic, a perfectei sale configurări cu Cristos Înviat. Dar această deplină glorificare a Mariei cu trupul și sufletul, este și destinul tuturor acelor pe care Cristos și i-a făcut frați, și cu care are în comun carnea și sângele" (MC 6).

Fericitul papă Ioan Paul al II-lea (1920-2005), în enciclica Redemptoris Mater, subliniază legătura dintre Biserică și sfânta Fecioară înălțată la cer, spunând: "Datorită identificării Mariei cu Biserica, se poate afirma că Biserica își atinge în preacurata Fecioară desăvârșirea care o face să fie fără pată și fără zbârcitură (cf. Ef 5,27), și își găsește în ea drumul spre Casa Tatălui" (RM 47).

Maria este prima persoană care i-a aparținut lui Cristos și care a ajuns la mântuire. Cântecul ei de mulțumire și laudă, din imnul "Magnificat", face ca toată slava, cinstea și onoarea ei să întoarcă înapoi la "Dumnezeu cel puternic", la "Mântuitorul Isus" și la "Duhul Sfânt", de la care a primit toată această preamărire. În acest imn, Maria recunoaște că toată lucrarea cea bună realizată în ea a fost numai lucrarea Tatălui, prin cele două mâini ale sale, Fiul și Duhul Sfânt, așa cum frumos se exprimă sfântul Irineu din Lyon (130-202).

Maria este o persoană simplă și umilă, căci așa ni se recomandă chiar ea, ca fiind "smerita slujitoare a Domnului" (Lc 1,38). Deci, "Magnificat"-ul ei nu are nimic de a face cu orgoliul. Cântul ei este un act de credință și de umilință, prin care ea recunoaște că tot ce este și că tot ce are îi vine numai de la Dumnezeu și de la harul lui și de aceea ea întoarce înapoi la Dumnezeu toată cinstea care i se aduce, ca pe un imn de laudă.

Ceea ce ne spune Maria în imnul ei "Magnificat" este exact ceea ce i-a spus și fericitului nostru Ieremia (1556-1625), în ajunul de 15 august al anului 1608. La acea dată, Maria i-a apărut iar fericitului Ieremia, dar fără coroană de regină pe cap. Atunci Ieremia o întrebă: "Stăpâna mea, cum, tu ești regină și nu porți coroană pe cap? Maria, strângându-și cu dragoste copilul la piept îi răspunde: "Frate Ieremia, coroana mea e acest Fiu al meu!" Iar eu aș explica cuvintele Mariei: "Coroana mea este Fiul meu", spunând: coroana Mariei este Fiul ei întreg, cap și trup, cap și Biserică.

Sfântul Gherman din Constantinopol (645-740) și sfântul Ioan din Damasc (675-749) ne spun că Maica Domnului a fost înștiințată printr-un înger de mutarea ei din aceasta viață. Tot ei ne spun că apostolii au fost adunați în mod miraculos la acest eveniment. Prin pronia divină, apostolul Toma nu a fost prezent la înmormântare, sosind trei zile mai târziu. Întristat, Toma a cerut să se deschidă mormântul, pentru a o vedea și el pe Născătoarea de Dumnezeu; dar intrând în mormânt, l-a aflat gol. Pornind de la acest eveniment cu mormântul gol al Mariei, părinții Bisericii au început să afirme cu multă putere și credință că, după adormirea sa, Fecioara Maria a fost înviată de Fiul său, Isus, și luată cu trupul și sufletul în împărăția cerurilor.

Dar primul care a vorbit în mod expres și în termenii de astăzi despre Ridicarea Sfintei Fecioare Maria cu trupul și sufletul la cer a fost episcopul The?tekno di Livia, în secolul VI. El spunea așa: "Se cuvenea ca preasfântul trup al Mariei, care l-a purtat pe Fiul lui Dumnezeu, care i-a fost locuință, care a fost divinizat, care a fost făcut incoruptibil, care a fost iluminat de harul divin și umplut de slavă, deși a fost încredințat pentru scurt timp pământului, să fie ridicat în slava cerească, cu trupul și sufletul la Dumnezeu".

Iar, la 1 noiembrie 1950, papa Pius al XII-lea spunea: "Proclamăm, declarăm și definim că este dogmă revelată divin că Neprihănita Mamă a lui Dumnezeu și pururea Fecioară Maria, la sfârșitul vieții sale pământești, a fost ridicată cu trupul și cu sufletul în slava cerească".

Dar Maria nu ne este numai un semn de mângâiere și speranță neclintită în învierea, înălțarea și glorificarea noastră, ci ne este și o mijlocitoare și o apărătoare puternică pe drumul vieții.

Conciliu Ecumenic II din Vatican ne învață următoarele: "Maria, ridicată la cer, nu a părăsit misiunea ei mântuitoare, ci prin mijlocirea ei cea de multe feluri continuă să ne obțină darurile mântuirii veșnice. În iubirea ei de mamă, ea are grijă de frații Fiului său care sunt încă pe cale și amenințați de primejdii și strâmtorări, până ce vor ajunge în patria fericită" (LG 62).

Fericitul Ludovic de Granada (1504-1588) își imaginează ce s-a petrecut când Maria și-a făcut intrarea triumfală în paradis, cu sufletul, dar și cu trupul său frumos, glorios, înviat. Apariția ei a provocat nu numai uimire, admirație, ci și un fel de dispută sfântă, o discuție aprinsă de iubire printre locuitorii cerului, căci toți voiau ca Maria înălțată cu trupul și sufletul la cer, să fie a lor: e a noastră, strigau sfinții, căci ea a aparținut neamului omenesc, a avut un trup ca și noi; ba e a noastră, strigau îngerii, fiindcă deși era în trup omenesc, ea a fost mai curată și mai nevinovată decât noi; ba e a noastră, strigau mamele, fiindcă a fost mamă, ca și noi; ba e a noastră strigau fecioarele, fiindcă a fost fecioară ca și noi; ba este a noastră, strigau martirii, fiindcă ea a suferit mai mult decât noi. Pe Calvar ea a suferit în inima ei mai mult decât am suferit noi în trupurile noastre. În mijlocul acestei dispute sfinte, intervine Isus și spune: "Ea nu va sta în mijlocul vostru, ci deasupra. Și luându-o de mână, asemenea lui Solomon pe mama sa, și o așează pe tronul pregătit mamei sale alături de tronul său (cf. 1Rg 2,19). Așa s-a împlinit cuvântul psalmistului care spune: "Regina stă la dreapta ta împodobită cu aur și Ofir" (Ps 44,10).

Prin aceste cuvinte, sfântul Ludovic de Granada a voit să ne spună că Maria, prin înălțarea cu trupul și cu sufletul la cer, aparține cerului și pământului, îngerilor și oamenilor, sfinților și păcătoșilor, vechiului și noului popor al lui Dumnezeu. În inima Mariei, unită total cu Dumnezeu în cer, poate să intre toată creația. Iar Litania Lauretană scoate foarte bine în relief acest adevăr.

Papa Inocențiu al III-lea (1161-1216), comentând cuvintele din Cântarea Cântărilor - "Cine este aceasta care se ivește ca zorile, frumoasă ca luna și curată ca soarele" (Ct 6,10), cuvinte care se regăsesc și în Cartea Apocalipsului (cf. Ap 12,1) - zice: "Luna este destinată ca ajutor nefericiților cufundați în noaptea păcatului ca să-și poată vedea starea de osândă în care se află. Aurora, care precede răsăritul soarelui, este destinată ca ajutor pentru sufletul care se recunoaște păcătos, pentru ca să iasă din starea de păcat și să intre în prietenia cu Dumnezeu. Soarele, în sfârșit, este pentru sufletul în stare de har; el îl ajută pe om ca să vadă binele, să nu cadă din nou în prăpastia păcatului".

Astăzi sunt multe icoane și statuete în lume, în care Maica Domnului plânge cu lacrimi de sânge. De ce plânge Maica Domnului cu lacrimi de sânge? Plânge văzând viețile atâtor copii ai ei profanate, murdărite, înjosite de păcat; trupuri destinate de Dumnezeu ca și trupul ei învierii și gloriei cerești, și care datorită păcatului, nu vor ajunge niciodată la destinația lor.

Tradiția ne spune că, la Efes, într-un loc împădurit, unde a trăit sfânta Fecioară Maria și apostolul Ioan, a fost găsită în pământ o statuetă din bronz a Maicii Domnului, de culoare închisă, datând probabil din secolul al XIII-lea. Nu este cine știe ce valoare artistică. Dar statueta are totuși ceva unic care impresionează și vorbește tuturor celor care o privesc. Mâna dreaptă a statuii este ridicată în sus. Maria arată cu degetul cerul spre care trebuie să fie mereu îndreptate privirile noastre. Statuia a fost așezată într-o nișă a bisericuței de acolo. Dedesubt au fost săpate aceste cuvinte: "Bucură-te Regină, viața, mângâierea și speranța noastră".

Se spune că la Lourdes, unde Maica Domnului a apărut Bernadetei Soubirous (1844-1879) și unde ea s-a recomandat lumii ca fiind "Neprihănita Zămilire", diavolul ar fi încercat să tulbure întâlnirea dintre Fecioara Maria și Bernadeta Soubirous, iscând niște zgomote într-un tufiș, care a speriat-o pe Bernadeta, ce a privit în semn de ajutor spre Doamnă. Numai cât Maica Domnului și-a îndreptat privirea spre acel loc, orice zgomot a dispărut.

Dacă exemplul următor nu l-aș fi găsit folosit chiar de sfântul Alfons Maria de Liguori (1696-1787), nu cred că aș fi îndrăznit să-l prezint, anume că pr. Bernardin de Bustis (1450-1513) povestește că o pasăre oarecare, probabil un papagal, a fost dresată să pronunțe cuvintele "Bucură-te, Marie". Într-o zi, venind un uliu să o răpească, ea a rostit cu disperare "Bucură-te, Marie" și uliul, ca prin minune, a rămas mort pe loc.

Concluzia de tras din această povestire este aceasta: dacă o pasăre, care a rostit în mod inconștient "Bucură-te, Marie", și-a salvat viața și a scăpat pentru totdeauna de un potențial dușman, cu atât mai mult un creștin, un fiul al ei, va fi salvat de orice primejdie, când va striga către ea.

Maria, care ne-a fost dată ca mamă, de Isus răstignit (cf. In 19,26-27), desfășoară în mijlocul nostru o lucrare mântuitoare. Ea plânge și se roagă pentru noi; ea ne este lună, auroră și soare; ea ne arată mereu cerul care este patria noastră veșnică; ea ne mijlocește mereu harurile mântuirii; ea ne apără mereu de uneltirile diavolului, așa cum ne spune prima lectură (cf. Ap 12,4). De aceea, când diavolul ne va ispiti și ne va tulbura sau când multe rele ne vor amenința mântuirea, să strigăm la Maria și ea ne va elibera de orice rău, căci lângă Isus, în cer, are mare putere.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 35.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat