Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Adormirea Fecioarei în tradiția bizantină

Ridicați-vă porților și primiți-o pe mama luminii veșnice

De Manuel Nin

Tradiția bizantină are ca primă sărbătoare a ciclului liturgic Nașterea Născătoarei de Dumnezeu la 8 septembrie și îl încheie cu Adormirea ei și trecerea în cer la 15 august, ca și cum ar vrea să sublinieze că pentru orice creștin și pentru toată Biserica, Fecioara reprezintă drumul care introduce la misterul mântuitor al lui Cristos. Fixată în Orient la sfârșitul secolului al VI-lea și introdusă un secol mai târziu în Occident, sărbătoarea de la 15 august celebrează trecerea din viață și glorificarea deplină a Născătoarei de Dumnezeu ca prim rod al misterului pascal al lui Cristos, precedată la 14 august de o pre-sărbătoare și urmată de o octavă care se încheie la 23 august.

Două tropare din rugăciunea vecerniei exemplifică raportul strâns dintre eucologie și iconografie. Primul prezintă icoana sărbătorii ca o celebrare liturgică a Adormirii, alternând cele opt tonuri muzicale din tradiția bizantină: Maria, decedată sau mai bine zis adormită, este în centrul icoanei pe un pat funebru care reprezintă însă și un altar creștin. În jur sunt apostolii cu alte personaje: între primii sunt mereu Petru și Paul, care indică prezența întregii Biserici.

Cristos, în mijlocul unui semicerc și cu îngerii în jurul său, ține în brațe sufletul mamei sale: "Puterile supreme ale cerurilor, prezentându-se împreună la suveranul lor, escortează pline de teamă trupul preacurat care l-a primit pe Dumnezeu; îl preced în urcare ultralumească și, invizibile, strigă la cetele care se află mai sus: Iată, a ajuns Născătoarea de Dumnezeu, regina universului". Prezența îngerilor în partea superioară alătură icoana de cea a Înălțării la cer a lui Cristos.

Patul Mariei este și altar unde se desfășoară liturgia: apostolii în jur care o celebrează, Cristos pe fundal, în absidă, care o prezidează; Petru care tămâiază în jurul altarului, ca la momentul intrării mari în Dumnezeiasca liturgie bizantină: "Ridicați-vă porților și primiți-o cu onoruri vrednice de împărăția ultralumească pe ea care este mama luminii veșnice. Într-adevăr, grație ei s-a realizat mântuirea tuturor muritorilor. În ea nu avem forța de a fixa privirea și este imposibil de a-i da cinstire veșnică".

În sfârșit, Maria, glorios ridicată la cer, devine pentru toată Biserica ce o celebrează pe aceea care mijlocește la fiul său: "Supremația sa depășește de fapt orice minte. Așadar, tu, o, preacurată Născătoare de Dumnezeu, care trăiești mereu la regele și fiul tău aducător de viață, mijlocește neîncetat pentru ca să fie ferit și salvat de orice atac vrăjmaș poporul tău nou: de fapt, noi ne bucurăm de ocrotirea ta, și pentru vecie, cu toată strălucirea, te proclamăm fericită".

Al doilea tropar scoate în evidență prezența, și în icoană, a întregului colegiu apostolic, cu Petru și Iacob, primul episcop de Ierusalim și frate al Domnului. Acest lucru leagă sărbătoarea de cetatea sfântă și de Protoevanghelia lui Iacob, apocrifă pe care se bazează în multe puncte sărbătoarea însăși: "Când ai plecat, o, Fecioară Născătoare de Dumnezeu, la cel care din tine s-a născut în mod inefabil, erau prezenți Iacob, fratele lui Dumnezeu și primul pontif, împreună cu Petru, preavenerabilul și marele corifeu al teologilor, și întregul cor divin al apostolilor".

Adormirea Născătoarei de Dumnezeu se situează clar în economia de mântuire a lui Cristos însuși; apostolii devin celebranți ai misterului răscumpărării lui Cristos prin intermediul îngrijirii trupului aceleia care a devenit locuință a lui Dumnezeu: "Cu imnuri teologice apostolii celebrau divinul și extraordinarul mister al economiei lui Cristos Dumnezeu; și aducând ultimele îngrijiri trupului tău origine a vieții și locuință a lui Dumnezeu, se bucurau, o, tu vrednică de toată cântarea".

În partea a doua a troparului, liturgia într-un fel se mută în cer - este aproape mișcarea pe care o găsim în anafora euharistică - și toate creaturile îngerești sunt implicate în lauda și în mărturisirea misterului răscumpărării lui Cristos: "Din înălțime, preasfintele și preanobilele cete de îngeri priveau cu uimire minunea și cu capul plecat spuneau unele către altele: Ridicați porțile voastre și primiți-o pe aceea care l-a născut pe Creatorul cerului și al pământului; să celebrăm cu imnuri de glorie trupul sfânt și venerabil care l-a găzduit pe Domnul pe care nouă nu ne este dat să-l contemplăm. Și noi de asemenea, sărbătorind amintirea ta, strigăm către tine, o, tu vrednică de orice cântare: Ridică fruntea creștinilor și mântuiește sufletele noastre".

(După L'Osservatore romano, 13-14 august 2012)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat