Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

La 1 noiembrie 1950, Pius al XII-lea a definit dogma Ridicării la cer

Semn de speranță sigură

De Salvatore Perrella

La 1 noiembrie 1950, după pregătire atentă și lungă, ca urmare a unui "conciliu scris" în care majoritatea episcopilor și-au exprimat asentimentul lor îmbogățit de milioane și milioane de semnături ale credincioșilor, după disputa teologică pluriseculară, Pius al XII-lea a definit ca adevăr de credință dogma Ridicării la cer.

La peste șaizeci de ani de la acel eveniment dogmatic care declină o mare și permanentă lucrare a lui Dumnezeu într-o creatură a sa, în fața marilor schimbări petrecute așa de distante de acel timp fericit - era considerat "timpul Mariei" - nu este străin și lipsit de respect să ne punem întrebarea: ce sens are a celebra astăzi un eveniment de credință așa de îndepărtat în timp când pământul, culturile, societățile, familiile, finanțele și resursele statelor sunt în criză profundă? Fără a nu recunoaște că această situație lovește de mult timp și creștinătatea, având repercusiuni pentru însăși credința creștinilor.

De fapt, Benedict al XVI-lea, în motu proprio Porta fidei, a afirmat: "Se întâmplă de acum des ca creștinii să-și dea preocupare mai mare pentru consecințele sociale, culturale și politice ale angajării lor, continuând să se gândească la credință ca la un fundament clar al trăirii comune. De fapt, acest fundament nu numai că nu mai este așa, dar adesea este chiar negat. În timp ce în trecut era posibil să se recunoască un țesut cultural unitar, pe larg primit în referința sa la conținuturile credinței și la valorile inspirate de ea, astăzi nu mai pare să fie așa în mari sectoare ale societății, din cauza unei profunde crize de credință care a atins multe persoane" (Porta fidei, 2). Constatare reafirmată de același Pontif la 22 decembrie 2011, în discursul adresat Curiei Romane: "Miezul crizei Bisericii [...] este criza credinței. Dacă la ea nu găsim un răspuns, dacă credința nu recapătă vitalitate, devenind o convingere profundă și o forță reală grație întâlnirii cu Isus Cristos, toate celelalte reforme [și remedii] vor rămâne ineficace".

Criza lumii noastre este sub ochii tuturor. Îngrijorează mult "înăsprirea «finanțelor Frankenstein» care este la rădăcina crizei celei mai grave și globale dintre toate", lipsurile, neliniștea și nesiguranța motivate înainte de toate de "un «reducționism antropologic» prin care se consideră că orice om, în acțiunea sa, este mișcat numai de un autointeres miop care nu ține cont deloc de motivația «simpatiei» ca pasiune față de celălalt".

În același timp, trebuie să îngrijoreze criza încrederii și a speranței în Dumnezeu. Este neîndoielnică miopia antropologică și teologică ce motivează dăinuirea crizei de credință a multor persoane care nu simt cum ar trebui pasiunea și adeziunea convinsă la Dumnezeul lui Isus, lăsându-se uscați de fluiditatea, de caracterul tranzitoriu și de vulnerabilitatea a tot (sau aproape tot) ceea ce contează în viața pământească, ucigând astfel speranța în Altul și în ceea ce viitorul său non-efemer știe să ofere.

Există și credincioși obosiți, descurajați și deprimați care au nevoie ca Ilie de "pâinea" sprijinului și a prezenței iubitoare a lui Dumnezeu în momentul încercării. Este deci urgent pentru Biserică să convingă și să contagieze omenirea credincioasă cu optimismul realist al Evangheliei.

Creștinismul nu poate capitula în fața descurajării și a pesimismului întunecat care vin din policriza contemporană; nici nu poate accepta tristețea și scepticismul omului închis în el însuși, așa cum nu trebuie nici să se lase înșelată de tentative greșite de "a spiritualiza" orice sărăcie materială. Credința adultă nu scutește de cruzimea istoriei și a vieții, motiv pentru care sunt potrivite cuvintele părintelui Primo Mazzolari care în 1934 nota: "A ne ocupa în mod religios de criză înseamnă a ști să ne ocupăm și să evaluăm toate influențele pe care le poate avea o lipsă materială în practica religiei". Și adăuga: "Încercați să vă fie foame și apoi spuneți-mi dacă aveți chef să vă rugați". Cuvinte înțelepte și adevărat de care noi credincioșii trebuie să ținem cont cum se cuvine. În afară de asta, Providența divină nu constă într-un asistențialism ceresc care ne dezobișnuiește să devenim noi înșine colaboratori ai săi.

Isus în fața multelor necesități ale omenirii invită să cerem zilnic de la Dumnezeu Tatăl "pâinea cea de toate zilele" indispensabilă pentru a merge înainte. El a săturat mulți oameni care-l urmau recomandând de asemenea să nu se irosească ceea ce s-a primit în dar.

Făcând referință la continuarea textului lui Ioan (cf. In 6,22-34), Benedict al XVI-lea la Angelus din 5 august 2012 a afirmat că Cristos cu gestul său și cu avertismentul său "vrea să-i ajute pe oameni să meargă dincolo de satisfacerea imediată a propriilor necesități materiale, chiar dacă și acestea sunt importante. Vrea să deschidă spre un orizont al existenței care nu este pur și simplu acela al preocupărilor zilnice [...]. Isus vorbește despre o hrană care nu piere, care este important să fie căutată și primită [...]. Mulțimea nu înțelege, crede că Isus cere respectarea preceptelor pentru a putea obține continuarea acelei minuni, și întreabă: «Ce trebuie să facem ca să împlinim lucrările lui Dumnezeu?». Răspunsul lui Isus este clar: «Aceasta este lucrarea lui Dumnezeu: să credeți în acela pe care el l-a trimis»".

Sfântul Irineu (+ 208) spune că Fiul și Duhul sunt cele două "mâini" cu care Tatăl ne atinge și ne modelează după imaginea sa; Cuvântul și Pneuma au fost trimiși de Tatăl în lume ca diaconii săi meniți să facă vizibilă caritatea sa grijulie și mântuitoare. Marie, grație acestor două "Mâini" ale Tatălui, a fost făcută în stare să perceapă și să experimenteze în persoana sa, în slujirea sa, în destinația sa finală, caracterul concret al carității fără limite a lui Dumnezeu. Caracter concret care a făcut-o sfântă și neprihănită în iubire încă de la începuturi, curajoasă și puternică în diaconia sa mesianică și istorică, credibilă și exemplară în eclezialitatea sa, semn luminos al frumuseții comuniunii sfinților. Maria ridicată la cer este exemplul cel mai perfect al unei antropologii creștine pe deplin realizate; în ea femeie concretă și de credința este realizarea țintei finale a Bisericii peregrine printre crizele lumii și mângâierile lui Dumnezeu.

Cea Glorificată nu este numai obiect de contemplație, ci și orizont de acțiune. Ridicarea la cer a Mariei devine mai ales în acest moment răspunsul la întrebarea de sens și depășirea pentru diferitele rătăciri care vin din diferitele crize ale vieții.

(După L'Osservatore romano, 13-14 august 2012)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat