Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea Sfânta Maria Magdalena

Isus ne-a eliberat de diavol și păcat, pentru a ne angaja în slujba sa.

Am venit astăzi în jurul altarului, pentru a cinsti lucrarea minunată a lui Isus Cristos în viața Mariei Magdalena. Sfânta Carte ne spune că Maria Magdalena a fost prada a șapte diavoli (cf. Mc 16,9; Lc 8,2), dar Isus Cristos care a venit pe pământ pentru a strica lucrările diavolului (cf. 1In 3,8) și pentru a-i mântui pe cei păcătoși (1Tim 1,15), a eliberat-o și a făcut din ea o ucenică credincioasă care apoi l-a urmat mereu din Galileea în Iudeea, și până la picioarele crucii; care a făcut din ea o vestitoare curajoasă a Evangheliei față de apostolii fricoși și față de oamenii care nu-l cunoșteau.

Din pregătirea noastră creștină știm că toți oamenii din lume, din cauza păcatului lui Adam, se nasc cu povoara grea a păcatului strămoșesc și cu robia și mai grea la diavol. Când oamenii ispitiți de diavol au cedat, ei au ajuns imediat sub robia puterii întunericului (cf. Ef 2,1-2; 1In 5,19). Iar acest fapt i-a dus și la pervertirea gândirii, la anihilarea voinței și la deteriorarea comportamentului și uneori chiar la posesie demonică.

De aceea Sfânta Carte vorbind despre starea oamenilor de după căderea în păcat, spune: "Toți s-au abătut și au ajuns niște netrebnici. Nu este nici unul care să facă binele, nici unul măcar" (Rom 3,12; Ps 14,3).

E posibil ca Maria Magdalena să-l fi întâlnit pe Cristos și să fi fost curățită de diavol și păcat, chiar și înainte de schimbarea ei totală. Căci așa cum spune Scriptura, din cauza incoerenței în urmarea lui Cristos, satana se întoarce înapoi la omul din care a fost scos, dar nu singur, ci și cu alți șapte demoni (cf. Lc 11,24-26).

În această stare de plâns, cu povoara a șapte demoni, se găsea Maria Magdalena înainte de convertirea ei totală. Dar, așa cum bine știm, Isus, nu s-a dat bătut până ce nu a scăpat-o total de sub povoara satanei și a pus-o pe calea mântuirii. Evanghelia ne spune: "Isus mergea prin orașe și sate... și cu el mergeau cei doisprezece, precum și unele femei, care fuseseră vindecate de spiritele rele și de boli: Maria, numită Magdalena, din care fuseseră alungați șapte diavoli, Ioana... și multe alte femei, care îi ajutau cu bunurile lor" (cf. Lc 8,1-3).

Un profesor de teologie spirituală, Dennis J. De Haan, spune că un tânăr pianist dădea pentru prima dată un concert în public. Publicul stătea fermecat, în timp ce muzica curgea din degetele lui. Oamenii nu-și puteau lua ochii de la acest tânăr virtuoz. După ce sunetul ultimei note a încetat să se mai audă, publicul a izbucnit în aplauze. Toți spectatorii s-au ridicat în picioare, în afară de unul mai în vârstă care ședea în rândul din față. Pianistul a coborât de pe scenă descurajat. Directorul de scenă i-a lăudat performanță, dar tânărul a spus: "N-am cântat bine, a fost un eșec!" Directorul i-a spus: "Privește toți sunt în picioare, în afară de un bătrânel!" "Da, a răspuns tânărul mâhnit, dar bătrânelul acela este profesorul meu!"

Maria Magdalena, asemenea acestui tânăr pianist, dădea un spectacol în fața lumii. Era inteligentă, era frumoasă, era bogată, era influentă, cu un cuvânt cânta bine pentru lume. Toată lumea o aplauda și o felicita, în afară de unul singur, Isus din Nazaret, cunoscătorul sufletelor.

Maria Magdalena, asemenea tânărului pianist, în ciuda aplauzelor și aprecierilor lumii, a recunoscut că viața ei de până atunci a fost un mare eșec și de aceea a venit în mod total la Isus, care i-a schimbat viața și destinul veșnic.

Da, viața ei a fost un mare eșec, pentru că în ciuda atâtor daruri ale cerului: inteligență, frumusețe, bogăție, talent, influență, ea în loc să se apropie de Dumnezeu, dătătorul acestor daruri, ea s-a apropiat mai mult de "cel rău", care a robit-o și a pus-o sub stăpânirea a șapte demoni. Împodobită și parfumată frumos pe dinafară, era goală și mizeră pe dinăuntru.

Și mulți dintre oamenii de astăzi, chiar și dintre creștini, dau în fața lumii robite de păcat, un spectacol ieftin și dezolant, ca Maria Magdalena, un spectacol pe placul diavolului, dar nu și pe placul lui Dumnezeu.

Astăzi când o sărbătorim pe Maria Magdalena, Biserica ne cheamă să ne analizăm ce fel de spectacol oferim lumii în care trăim, căci Biblia ne spune că noi într-adevăr suntem: "o priveliște pentru lume, îngeri și oameni" (1Cor 4,9). Să vedem dacă nu cumva datorită prieteniei cu lumea, am intrat în dușmănie cu Dumnezeu (Iac 4,4).

Îmi place mult un cuvânt al sfântului Augustin (354-430), care spune așa: "Dumnezeu astfel a plămădit inima omului, pentru ca nimeni și nimic să n-o poate umple, decât numai el însuși".

Trebuie să reținem că Maria Magdalena, deși multă vreme curtată de lume prin: bogățiile, influențele și plăcerile ei; curtată și de diavol prin toate amăgirile lui; totuși, în final, Maria Magdalena, s-a lăsat cucerită total numai de Cristos cel sărac, cel feciorelnic, cel prigonit, căci numai el i-a schimbat viața și destinul veșnic; căci numai el i-a putut oferi ceea ce sătură sufletul, adică suprema bogăție, suprema bucurie, adevărata viață, cea eternă, și paradisul său.

Mariei Magdalena nimeni și nimic nu i-a putea umple inima decât Dumnezeu însuși. De aceea și noi, oricât de mult am alega pe căile diavolului și ale lumii, oricât de mult am sorbi din cupele amețitoare ale diavolului și ale lumii, vom fi mereu tot mai flămânzi și tot mai însetați.

Maria Magdalena, după ce a fost săturată de Isus, din izvoarele mântuirii, n-a mai flămânzit și nici nu a mai însetat sufletește niciodată, decât de el. Ea putut spune cu psalmistul: "Sufletul meu e însetat numai de tine, Doamne" (Ps 62,2). De aceea și Isus a spus că cine vine la el nu va flămânzi niciodată și cine crede în el nu va înseta niciodată (cf. In 6,35).

Myra Brooks Welch (1877-1959) are și ea o frumoasă povestire numită "Atingerea Maestrului", care ne poate ajuta să înțelegem și mai bine situația grea în care se găsea Maria Magdalena, dar și situația grea în care ne găsim și noi creștinii de astăzi. În această povestire, Myra Brooks Welch ne vorbește despre licitația unei vechi viori, ce era prăfuită și dezacordată. În momentul în care era gata să fie vândută pe un preț derizoriu, din sala de licitație s-a ridicat un bărbat, care a luat vioara în mână, a șters-o de praf și păianjeni cu batista sa, a acordat-o, apoi a început să cânte cu ea un cântec divin. Toată sala s-a ridicat în picioare și l-a aplaudat. Când s-a reluat licitația, aceasta a pornit de la un preț de o mie de ori mai mare decât cel inițial și a fost vândută cu prețul cel mai bun posibil.

În mâna lumii și a diavolului, Maria Magdalena, prăfuită și răvășită de păcat, valora la fel de puțin ca bătrâna, prăfuita și dezacordata vioară scoasă la licitație. Dar, pe când era să fie vândută pe nimic diavolului, a venit Isus Cristos, a luat-o, a acordat-o la legile lui Dumnezeu, a curățat-o de păcatele ei și astfel a făcut din ea "un instrument prețios care cântă acum gloria sa în ceruri (cf. Ef 1,12).

Maria Magdalena "atinsă și strânsă de dragostea lui Isus" (2Cor 5,14), așa cum spune lectura a doua de astăzi, a refuzat diavolul și lumea care au "împins-o în apă și în foc", adică de la o extremă la alta a răului, ca pe copilul posedat adus la Isus (cf. Mc 9,22), iar acum primește laudele îngerilor și ale oamenilor.

La fel este și cu orice om ce trăiește cu viața dezacordată, împovărată și lovită de păcat. Acel nefericit om este scos ieftin la licitație de către lume și diavol, precum vioara de care am vorbit, și precum Maria Magdalena. Dar ceea ce este minunat și pentru unul fiecare dintre noi, este că și pe noi, ca și pe vioara prăfuită și dezacordată, ca și pe Maria Magdalena pe care o stăpâneau șapte diavoli, marele maestru de suflete, Isus, ne atinge și ne strânge cu dragostea și harul său, și nu se lasă până ce nu ne va reda măreția de la început!

Maria Magdalena a fost atât de "strâns legată de dragostea lui Isus", Domnul și Mântuitorul ei, căci din acel moment ea nu s-a mai îndepărtat niciodată de el și nici măcar atunci când a suferit și murit pe cruce, chiar dacă mulți mai cu vază decât ea, au fugit și s-au lepădat de el (cf. Lc 22,57). Ea s-a dus să-l caute pe Domnul ei, chiar când toți îl părăseau și se întorceau la casele și treburile lor de mai înainte (cf. Lc 24,13). Ea era în locul în care l-au pus și ca mireasa din Cântarea cântărilor, întreba pe toți despre el (cf. Ct 3,3). Iubirea Mariei Magdalena a fost mai tare decât moartea (cf. Ct 8,6).

Biblia ne-o prezintă pe Maria Magdalena "lângă crucea lui Isus" (In 19,25), apoi în veghere plină de iubire "așezată în fața mormântului", iar în zorii noii zile este prima care merge din nou la mormânt (cf. (In 20,1.11). Pentru toate acestea, ea s-a învrednicit să fie prima care vorbește cu Isus înviat; prima care l-a îmbrățișat și prima care a primit misiune sfântă de la el; prima care a fost făcută de Isus "Apostolul apostolilor"; și prima căreia i s-a dat harul, nu numai să creadă în el, ci și să sufere pentru el (cf. Fil 1,29).

După o tradiție grecească, ea s-ar fi dus la Efes, unde lucrau deja pentru evanghelie Maica Domnului și Ioan, apostolul iubit de Isus. Ea s-a alăturat lor în muncile apostolice până la sfârșitul zilelor ei.

O frumoasă istorioară creștină ne spune că odată un rege a angajat niște oameni care să lucreze pentru el în domeniul confecțiilor regale. Printre cei angajați a fost și un tânăr. Regele după ce le-a dat materialul de lucru, le-a spus că ori de câte ori vor avea probleme, să îl cheme într-ajutor. Se spune că acel tânăr realiza mult, pe când toți ceilalți parcă băteau pasul pe loc. Atunci toți ceilalți l-au întrebat: Cum de tu realizezi atât de mult și noi atât de puțin? Atunci tânărul le-a zis: "Nu vă aduceți aminte de cuvintele regelui care ne-a spus să-l chemăm într-ajutor ori de câte ori avem nevoie? Eu l-am chemat într-ajutor ori de câte ori se defecta ceva și de aceea am lucrat fără probleme" (după Prof. Herman GB Teule).

Maria Magdalena era mereu lângă Isus, mereu l-a chemat în ajutorul ei și de aceea a putut face o bună lucrare. La fel suntem chemați să facem și noi. De altfel și Domnul în Sfânta Carte ne spune: "Fără de mine nimic nu puteți face" (cf. In 15,5). "La Dumnezeu nimic nu este cu neputință" (cf. Mt 19,26). "Cheamă-mă în ziua necazului tău și eu te voi ajuta (cf. Ps 49,15).

* * *

Considerație la duminica a XVI-a de peste an - B

Isus odihnește, hrănește și fericește veșnic pe toți apostolii săi.

După ce duminica trecută am văzut cum, pentru prima dată, Isus i-a trimis în misiune evanghelică, doi câte doi, pe cei doisprezece apostoli, duminica aceasta vedem întoarcerea lor din această misiune, misiune în care au predicat oamenilor că trebuie să se convertească, au alinat dureri, au vindecat bolnavi, au scos diavoli; într-un cuvânt misiune prin care și au deschis oamenilor calea spre mântuirea adusă de Isus (cf. Mc 6,7-13).

Este interesant de observat cum, în tot acest timp în care Isus și-a trimis apostolii în misiune mântuitoare, diavolul și-a trimis și el oamenii săi într-o misiune distrugătoare. Astfel vedem cum Irod și soldații lui, Irodiada și fica ei, Salomea, au arestat, au întemnițat și au ucis cu sabia pe ultimul și cel mai mare profet al Vechiului Testament, pe sfântul Ioan Botezătorul (cf. Mc 6,14-29).

Din evanghelia de astăzi vedem cum Isus îi ia undeva deoparte pe apostolii întorși din misiune, pentru a fi singur cu ei, pentru a-i odihni și pentru a-i hrăni (cf. Mc 6,31). Iar această grijă o va avea și la trecerea lor din această viață, căci le-a pregătit deja o împărăție și o bucurie veșnică în cer (cf. Lc 22,29).

Isus i-a dus pe apostoli, într-un loc retras de pe malul estic al Iordanului, dincolo de stăpânirea lui Irod, dincolo de influența preoților, cărturarilor și farizeilor, și dincolo de zarva oamenilor cufundați cu totul numai în cele pământești și trecătoare.

Isus i-a retras pe apostoli departe de lume, pentru că ei nu erau din lume (cf. In 15,19). Isus, prin sfântul Paul, ne spune și nouă: "Ieșiți din mijlocul lor și depărtați-vă de ei" (cf. 2Cor 6,17), și ne cheamă: "Să ieșim la el, afară din tabără și să îndurăm ocara lui" (Ev 13,13). Asta trebuie să facem și noi pentru a desfășura un apostolat bun.

În această retragere cu apostolii întorși din misiune, Isus, face un bilanț al muncii lor apostolice. Iar când apostolii se bucurau că și duhurile rele li se supuneau, Isus le-a spus că trebuie să se bucure mai mult pentru că numele lor sunt scrise în ceruri (cf. (Lc 10,17-20).

Deci, Isus se îngrijește de odihna, hrana, liniștea, dar și locurile din cer a tuturor care lucrează în câmpul misionar. Să luăm aminte că nici despre o altă categorie de lucrători, Isus nu mai spune la fel.

În prima lectură de astăzi, profetul Ieremia, ne spune că în Vechiul Testament, de la început, Dumnezeu, și-a luat de ajutor la conducere turmei sale numai pe conducătorii civili și religioși. Dar aceștia, în loc să pască oile, s-au păscut pe ei înșiși, lăsând oile să moară și să fie risipite. De aceea, Dumnezeu rostește pentru ei un cutremurător "vai" la adresa lor (cf. Ez 34,2).

Dintre toți cei chemați de Dumnezeu la păstorirea poporului său, David a fost singurul păstor după inima sa (cf. Fap 13,22). De aceea, Dumnezeu a promis că îi va ridica lui David o odraslă dreaptă, care va păstori oile cu dragoste, care va domni ca un adevărat rege și va face toate cu înțelepciune spre fericirea oilor Domnului. Iar această odraslă dreaptă a lui David va rândui păstori care să adune oile, să le păzească, să le hrănească, să le înmulțească, pentru ca ele să nu mai fie înfricoșate și neliniștite (cf. Ier 23,3-6).

"Odrasla dreaptă", despre care vorbește profetul Ieremia în prima lectură de astăzi, nu este altul decât Isus Cristos, Fiul lui David (cf. Mt 1,1). De aceea orice om care l-a găsit pe Cristos poate spune împreună cu David: "Domnul este păstorul meu, nu voi duce lipsă de nimic. El mă conduce la pășuni verzi și mă îndreaptă la ape liniștite, îmi întărește sufletul. Mă călăuzește pe cărări drepte, de dragul numelui său. Chiar dacă ar fi să umblu prin valea întunecată a morții, nu mă tem de nici un rău, căci tu ești cu mine, toiagul și nuiaua ta mă mângâie" (Ps 23,1-4).

Deci, așa cum în Vechiul Testament Dumnezeu Tatăl și-a asociat la păstorirea turmei sale preoți, profeți și regi, la fel și Isus, după ce a primit turma din mâinile Tatălui (cf. In 10,29), a făcut întocmai ca și Tatăl (cf. In 5,19), adică și-a asociat la păstorirea turmei sale, tot preoți, profeți și regi, dar care de astă dată sunt toți creștinii, care la botez au fost consacrați preoți, profeți și regi (cf. 1Pt 2,9).

De aceea, în acest sens, sfântul Paul spune că Dumnezeu pe unii i-a făcut apostoli, pe alții profeți, pe alții evangheliști, pe alții păstori, pe alții învățători (cf. Ef 4,11); apoi spune că, pe unii i-a înzestrat cu darul minunilor, pe alții cu darul tămăduirilor, pe alții cu darul de a ajuta, pe alții cu darul conducerii, pe alții cu darul vorbirii, pe alții cu darul tălmăcirii (cf. 1Cor 12,28).

Deci, în noul popor al lui Dumnezeu fiecare creștin este ales și trimis să lucreze cu milă și compasiune (cf. Mc 6, 34), la zidirea și desăvârșirea trupului lui Cristos, care este Biserica.

Iar această Biserică, așa cum ne spune lectura a doua de astăzi, a fost alcătuită de Isus din iudei și păgâni, care au fost apropiați unii de alții, cărora le-a surpat surpând zidul urii care-i despărțea, prin sângele său, pentru ca toți împreună să se poată apropia de Tatăl, într-un singur Duh (cf. Ef 2,13-18).

Deci, Dumnezeu, cel care pe unii ne-a făcut apostoli, pe alții profeți, pe alții evangheliști, pe alții păstori, pe alții învățători, trimite și astăzi în lume pe fiecare creștin în parte, pentru a aduna cu milă și compasiune oile risipite ale lui Dumnezeu, în jurul Păstorului lor, Isus.

Să nu uităm ce ne spune Scriptura în acest sens: "Cei care îi vor învăța pe alții să umble în neprihănire, vor străluci ca stelele în împărăția cerurilor" (cf. Dan 12,3) "Cel care va întoarce pe un păcătos de la rătăcirea căii lui, va mântui un suflet de la moarte și își va acoperi o mulțime de păcate" (cf. Iac 5,20)

Julian Hartridge Green (1900-1998), scriitor francez de origine americană, spunea despre prietenul său, filozoful Jacques Maritain (1882-1973): "Ceea îmi place la Maritain, este că el aduce mereu vorba despre Dumnezeu".

Asta trebuie să facem și noi: în casele noastre, între prietenii, între colegii și între cunoscuții noștri, să aducem mereu vorba de Dumnezeu și despre dragostea lui pentru oameni, despre Dumnezeu și despre împărăția lui care a pus-o la dispoziția noastră.

Sfânta Bernadeta Soubirous (1884-1879), cea căreia i-a apărut Preasfânta Fecioară Maria la Lourdes, în anul 1854, întrebată într-o zi: "De cine vă temeți cel mai mult?" Ea a răspuns: "Cel mai mult mă tem de creștinii cu numele, de creștinii falși, de creștinii care spun că sunt oițe ale Domnului, dar trăiesc ca niște lupi răpitori".

Se povestește despre un copil că odată călătorea cu mașina alături de tatăl său. La un moment dat, tatăl oprește brusc mașina. Atunci copilul l-a întrebat: "De ce ai oprit mașina?" "Pentru că e roșu la semafor", a răspuns tatăl. "Dar dacă mergeam înainte, ce se putea întâmpla?" "O mare nenorocire", răspunse tatăl. Tatăl acelui copil suferea de patima beției, iar când sosea acasă beat, făcea scandal, era violent, vorbea urât și spărgea lucruri de prin casă. Odată când tatăl a venit beat acasă, a găsit pe masă o lanternă roșie aprinsă, exact ca aceea de la semafor. Atunci tatăl a înțeles lecția, a înțeles că trebuie să se oprească, căci dacă mai continuă așa, i se poate întâmpla o mare nenorocire. Și s-a convertit. Iar asta datorită acțiunii copilului său.

Oare câte din acestea n-am putea face și noi? Deci, și noi suntem chemați să aprindem semaforul roșu pentru oricine trăiește în neorânduială.

Apoi, fiecare dintre creștin poate face un apostolat zilnic și fără cuvinte, ci doar prin trăirea autentică a vieții creștine. Și iată cum: trăind spre mai marea slava a lui Dumnezeu, ca sfântul Ignațiu de Loyola (1491-1556); împletind munca cu rugăciunea pe tot parcursul unei zile, ca sfântul Benedict de Nursia (480-543); trăind cinstit și fără afaceri dubioase, ca sfântul Laurențiu Iustiniani (1381-1455); trăind în iubire și jertfire din credință și iubire față de Dumnezeu și aproapele, ca sfântul Maximilian Kolbe (1894-1941); cinstind pe fiecare bărbat, ca pe Isus Cristos și pe fiecare femeie, ca pe sfânta Fecioară Maria, ca sfântul Henric Suzo (1300-1366); mergând frumos și respectuos pe stradă, ca sfântul Francisc din Assisi (1182-1226); trăind practic unitatea realizată de Cristos în Biserica sa, ca sfântul Iozafat (1580-1623) etc.

Făcând așa, vom fi și noi odihniți, hrăniți și fericiți veșnic de Isus, în împărăția sa, alături de toți apostolii săi.

Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 31.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat