Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Noua evanghelizare și actualitatea învățăturii lui Isus

Întoarcerea la prima iubire

José Octavio Ruiz Arenas, arhiepiscop secretar al Consiliului Pontifical al Promovării Noii Evanghelizări

Noua evanghelizare nu consistă în vestirea unui mesaj nou, diferit de cel din totdeauna, și nici în simpla folosire de noi strategii sau de metode noi și gălăgioase pentru a-i atrage pe oameni. În realitate, este vorba de a ne întoarce la "prima iubire" despre care ne vorbește Cartea Apocalipsului, atunci când îi reproșează Bisericii din Efes. Noua evanghelizare trebuie să fie orientată în așa fel încât să facă așa încât bărbatul și femeia din această societate secularizată să trăiască din nou bucuria prezenței și a apropierii iubirii lui Dumnezeu în viețile lor. E vorba de a reveni la prospețimea Evangheliei și de a di surprinși și uimiți de însuși cuvântul lui Isus, așa cum s-a întâmplat atunci când El și-a început viața publică, iar oamenii care-l ascultau se întrebau "Ce-i asta? O învățătură nouă dată cu autoritate", și erau uimiți de faptele săvârșite de Isus (cf. Mc 1,27). Cuvintele sale nu erau numai noi, ci și eficace. Noutatea nu era numai în modul său de a vorbi, sau de a acționa, ci în însăși persoana lui Isus: Cuvântul lui Dumnezeu făcut trup, erupția lui Dumnezeu în existența noastră. Pentru aceasta, El este mereu nou pentru toată omenirea și, prin intermediul harului Duhului Sfânt, cuvintele sale sunt mereu actuale.

Așadar, noutatea trebuie să o căutăm în primul rând chiar în Evanghelia vestită: este "Vestea cea Bună", proclamarea fericită a "venirii împărăției lui Dumnezeu promisă de veacuri în Scriptură" (Lumen gentium, 5). Pentru aceasta, atunci când Isus s-a născut în ieslea umilă din Betleem, îngerul le-a spus păstorilor: "Nu vă temeți, căci, iată, vă vestesc o mare bucurie care va fi pentru tot poporul: astăzi, în cetatea lui David, vi s-a născut Mântuitorul care este Cristos Domnul" (Lc 2,10-11). Așadar, Vestea Bună este vestirea misterului pascal al lui Cristos, a morții și învierii sale, pe care încă din timpul apostolilor Biserica a anunțat-o cu fidelitate întregii lumi.

Prin urmare, noua evanghelizare trebuie să se orienteze spre o ascultare reînnoită a Cuvântului lui Dumnezeu, pentru a putea iradia prospețimea, noutatea perenă, fascinația Evangheliei. Deci este vorba de a redescoperi în viața creștină punctul central al Cuvântului divin, ca izvor de viață și de bucurie, fundament al credinței noastre și al speranței noastre. Dacă Biserica vrea să fie prezență efectivă în lumea de astăzi și să îndeplinească misiunea sa evanghelizatoare, atunci trebuie să fie misionară; însă pentru a fi misionară trebuie să fie în mod necesar o comunitate de discipoli, așezată la picioarele Învățătorului, care bea din izvorul bogat al Cuvântului său pentru a merge să vestească Evanghelia.

Pentru acest motiv, Benedict al XVI-lea subliniază necesitatea ca "să devină Cuvântul alimentul său pentru ca, prin propria experiență, credincioșii să vadă că cuvintele lui Isus sunt duh și viață (cf. In 6,63). Cum ar vesti altminteri un mesaj al cărui conținut și spirit nu-l cunosc profund? Trebuie să bazăm angajarea noastră misionară și toată viața noastră pe stânca Cuvântului lui Dumnezeu" (Discurs inaugural la a V-a Conferință generală a episcopatului latinoamerican și din Caraibe, Aparecida 2007).

Așadar, noutatea nu înseamnă ceva din punct de vedere temporal, ceva care se naște sau apare pentru prima dată, ci mai degrabă din punct de vedere calitativ, ceva nou pentru că se prezintă în mod atrăgător, minunat, plin de viață. Evanghelizare "nouă" pentru că arată adevăratul drum pentru a-l găsi pe Cristos, care vine ca să dea răspuns la neliniștile cele mai profunde ale ființei umane și ca să arate care este adevărata semnificație a existenței noastre, și în afară de asta, așa cum afirma cardinalul Ratzinger, e vorba de a ne dărui lui Cristos însuși, de vreme ce El este Calea (In 14,6) și singurul capabil să distrugă sărăcia cea mai profundă pe care o poate avea omul, adică incapacitatea de bucurie, plictiseala vieții considerate absurdă și contradictorie, și acest lucru poate să-l comunice numai acela care are viața, acela care este Evanghelia în persoană. În acest sens, așa cum afirma deja Paul al VI-lea, Biserica ce evanghelizează "începe prin a se evangheliza pe ea însăși" (Evangelii nuntiandi, 15).

Însă, pe de altă parte, această noutate trebuie să fie profund înrădăcinată în inima celui care vestește și proclamă Cuvântul. Pentru a realiza noua evanghelizare trebuie să ne lăsăm umpluți de Cristos, trebuie să avem această "inimă nouă și duh nou" despre care vorbea profetul Ezechiel. Și "duhul nou" care apare în acel text nu este distinct de Duhul lui Dumnezeu însuși, care ne este transmis la botez, pentru ca să ne putem naște la o existență nouă, lăsând în urma noastră încăpățânarea de a face răul, indiferența, mândria, individualismul și să reușim să ne despuiem de omul vechi și de faptele sale și să ne îmbrăcăm în "omul nou" (cf. Col 3,9-10), cu o inimă nouă, o inimă de carne care, stimulată de Duhul Sfânt, să ne facă să acționăm din iubire (cf. Rom 5,5). Numai așa devine realitate invitația pe care Isus o adresa lui Nicodim - și pe care ne-o adresează nouă - "să ne naștem din nou" (cf. In 3,1-8), adică să ne deschidem la acțiunea Duhului Sfânt, să ne convertim, să renunțăm la păcat și la îndepărtarea de Dumnezeu pentru a intra într-un raport de prietenie și de iubire cu El.

Cu alte cuvinte, noua evanghelizare este o chemare la convertire și la speranță, întemeiată pe promisiunile lui Dumnezeu și care are drept certitudine de neclintit Învierea lui Cristos, primă vestire și rădăcină a oricărei evanghelizări, fundament al oricărui progres uman, principiu al oricărei culturi creștine autentice. Deci rezultă că componenta esențială a noii evanghelizări este cristologică, deoarece în Cristos devin noi toate lucrurile (cf. Ap 21,5). Dacă ajungem la această schimbare radicală, vom reuși să ne umplem de bucurie datorită apropierii lui Dumnezeu în viața noastră, vom descoperi prezența lui Cristos alături de noi și vom simți o bucurie de nestăpânit, care ne face să o împărtășim cu alții. Pentru a face nouă evanghelizare, persoana trebuie să fie complet îndrăgostită de Domnul și să-și sature setea de Dumnezeu cu Cuvântul lui Cristos, așa cum a făcut samariteana. În acel episod din viața lui Isus vedem că El nu vine niciodată să ne ia ceva, ci chiar vine să ne ofere darul lui Dumnezeu, să ne implice în iubirea sa. În realitate, lui Cristos îi este sete pentru a sătura setea noastră; și dacă îl primim, ne vom sătura cu Duhul său și asemenea samaritenei vom merge să proclamăm mesajul său (cf. In 4,29). "Cât este de important pentru timpul nostru să descoperim că numai Dumnezeu răspunde la setea care se află în inima oricărui om!" (Verbum Domini, 23).

Așadar, Cuvântul lui Dumnezeu arată noutatea sa permanentă și prin faptul că, adresându-se fiecăruia dintre noi, ia în considerare aspectul istoric al realității noastre și continuă să se întrupeze în ziua de azi a istoriei, ne cheamă să ascultăm strigătul persoanelor, cu bucuriile și speranțele lor, și să observăm noile realități în care trăim, să discernem și să răspundem la noile semne ale timpurilor și să examinăm cu atenție cultura în care suntem inserați, pentru a putea încultura Evanghelia. În felul acesta, noua evanghelizare trebuie să reia dialogul dintre credință și cultură, pentru a căuta răspuns la noile situații pe care le trăim, iluminându-le cu lumina credinței.

Ioan Paul al II-lea, pentru a explica parametri în care trebuie inserată noua evanghelizare, a creat câteva expresii care au devenit după aceea paradigmatice ori de câte ori ne referim la noul elan misionar cu care trebuie să fie înzestrată acțiunea evanghelizatoare: "Nouă în ardoarea sa, în metodele sale și în exprimarea sa" (Discurs la adunarea CELAM, Haiti, 1983).

Nouă în ardoarea sa: e vorba de entuziasmul, forța și convingerea cu care este vestită Evanghelia. Cheia se află în faptul că acela care propune vestirea lui Cristos este un "om nou", care a acceptat convertirea și este profund unit cu El, pentru o obține sfințenia. Această nouă ardoare implică să ne întoarcem la predica primilor discipoli, oameni care, deși foarte simpli, au transformat lumea cu ceea ce un termen neotestamentar numește parresia: curajul de a nu reduce adevărul la tăcere, curajul de a merge spre cei care nu vor să asculte, acțiunea stimulați de focul iubirii divine, așa cum au făcut apostolul Paul și martirii la începuturile Bisericii, cărora nu le-a fost teamă în fața adversităților, închisorii sau morții.

Nouă în metodele sale: e vorba de o adevărată reînnoire pastorală, care să lase deoparte metode care de acum sunt ineficace și să caute calitatea și profunzimea în forma de a vesti Evanghelia, punând în mișcare procese evanghelizatoare reale, așa cum a făcut Isus cu discipolii, dar cu actualele instrumente de comunicare. Noi metode înseamnă și să ne folosim de tot ceea ce dispunem pentru a trece de la o pastorație conservatoare la o pastorație misionară, care să meargă în întâmpinarea celui care este departe și, fidelă față de Duhul Sfânt, să încerce să răspundă cu curaj și hotărâre la provocările pe care trebuie să le înfrunte pentru a realiza misiunea Bisericii. De aici necesitatea unei creativități puternice și - așa cum afirmă documentul de la Aparecida - a unei "convertiri pastorale" care să ia în considerare cu atenție contextul istoric în care este situată Biserica și să conducă la trăirea și încurajarea unei spiritualități de comuniune și de participare, în care să se ofere spațiu amplu dinamismului laicilor pentru ca să-și exercite propria leadership și responsabilitate eclezială, precum și tinerii.

În noua sa exprimare: e vorba de a căuta un limbaj care, fără a trăda semnificația profundă a misterelor credinței noastre, să fie comprehensibil lumii actuale și să se adapteze la diferitele situații și la diferitele culturi. Acest lucru comportă o reînnoire a limbajelor tradiționale utilizate până acum în cateheză, în liturgie și în celelalte mijloace de comunicare a credinței. Biserica trebuie să deschidă un dialog cu actuala cultură pentru a elimina distanța care-l desparte pe omul de astăzi de bogăția Evangheliei și să-l facă să simtă apropierea și dorința de solidaritate și de comuniune care emană din catolicitate. Biserica și cultura au nevoie una de cealaltă. Prin urmare, noua exprimare cere un stil de mărturie și este necesar, așadar, ca acela care evanghelizează să mărturisească prin propria viață și să fie coerent cu credința sa. De fapt, la începuturile Bisericii, primii creștini erau convingători prin mărturia lor de viață, prin slujirea dezinteresată a celorlalți și prin iubirea care îi unea între ei.

Aceste noi exprimări nu se referă numai la cuvintele folosite în comunicarea verbală, ci se referă și la limbajul care provine din "porunca nouă", din porunca iubirii, care interpelează la dialog, la slujire, la solidaritate, la căutarea dreptății, egalității și promovării umane. Noua evanghelizare, amintea Ioan Paul al II-lea, trebuie de aceea să cuprindă printre elementele sale esențiale vestirea doctrinei sociale a Bisericii, instrument de orientare corectă atunci când trebuie răspuns la marile provocări ale lumii contemporane.

În timpul secolului trecut, a devenit tot mai clar că o convertire autentică include o angajare pentru binele comun. Sinodul Episcopilor din 1971 afirma că "acțiunea în favoarea dreptății și participarea la transformarea lumii ni se prezintă clar ca o dimensiune constitutivă a predicării Evangheliei, adică misiunea Bisericii pentru răscumpărarea neamului omenesc și eliberarea din orice situație asupritoare".

Prin urmare, Biserica este chemată să transmită "noutatea" mereu actuală a Evangheliei, "noutate" veche și veșnic nouă, acea noutate care provine din însăși persoana lui Isus și din vestirea sa a venirii Împărăției în mijlocul nostru. Așadar, este vorba de a o prezenta cu bucurie și entuziasm, deoarece Cuvântul care se vestește trebuie să se întrupeze în cultura noastră și să umple de entuziasm și de speranță pe cei care o ascultă.

(După L'Osservatore romano, 29 iulie 2012)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 39.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat