Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cum să celebrăm?/2: Cântul și muzica (CBC 1156-1158)

Rubrica de teologie liturgică îngrijită de pr. Mauro Gagliardi

De Paul Gunter*

Din timpuri imemoriale, cântul și muzica frumoasă au furnizat o interfață pentru înălțimile și adâncimile emoțiilor umane. Totuși, acolo unde ele sunt formative în liturgie, scopul lor cel mai înalt este acela de a da glorie lui Dumnezeu în cult, lucru care, în mod inevitabil, ajunge să eclipseze destinul lor nobil dar limitat de a voi să satisfacă dorința unei prezentări optime. Mai ales din moment ce este îndreptată către Dumnezeu, "tradiția muzicală a Bisericii universale constituie o comoară de o valoare inestimabilă și ea are întâietate asupra altor expresii ale artei mai ales pentru faptul că, unit cu cuvintele, cântul sacru constituie o parte necesară și integrantă a liturgiei solemne" (Catehismul Bisericii Catolice [CBC], nr. 1156 și Sacrosanctum Concilium [SC], 112). Conform tradiției din Vechea Alianță, nu numai psalmii și imnurile sunt centrale în liturgia ebraică și creștină, ci și diversitatea muzicală și a registrelor simbolice ale diferitelor instrumente muzicale (CBC, nr. 1156). Din punct de vedere modern, este greu de stabilit care au fost toate instrumentele, chiar dacă un sens al simfoniei lor poate să fie captat grație aprecierii noastre față de capacitate multiplă a orgii cu tuburi care anunță, așa de abil, atmosferele distinctive ale anului liturgic. N-ar trebui să se piardă niciodată din vedere apelul din SC 120 în sprijinul stimei deosebite care ar trebui să fie garantată orgii cu tuburi, chiar și atunci când alte instrumente sunt permise în liturgie, pe baza faptului că sunt adaptate uzului sacru.

Varietatea stărilor sufletești exprimate de diferitele genuri de instrumente muzicale în liturgia din Vechiul Testament sunt indicate cu gama lor. Printre instrumentele cu coarde, lira, cetera sau kinnor era auzită în templu în timpul sărbătorilor și la ospețe, așa cum este indicat în 1Cr 15,16 și în Is 5,12. Între altele, este același instrument folosit de David pentru a-l face pe Saul să se odihnească, așa cum este indicat în 1Sam 16,23. Nebel sau harpa era adesea folosită împreună cu cetera așa cum este sugerat în Ps 108 (107). În timp ce nebel-ul cu zece coarde, după cum se vede în Ps 144 (143), poate să fie comparabil cu o ceteră și nu este asemănător cu o lăută. Între instrumentele de suflat erau trâmbița în Num 10, folosită pentru sărbători și alte ceremonii importante; flautul, menționat în grupul de instrumente de Dan 2,5, și halil sau flaut cu tub, care a fost folosit pentru a simboliza durerea în Ier 48,36 și pentru a proclama bucuria în 1Re 1,40. De asemenea erau prezente instrumente de percuție cum ar fi timpanele din Ps 150 și clopoțeii de pe hainele lui Aron în Ex 28,33-35.

Comorile liturgiei palpită viață atunci când sunt celebrate și înnobilează cântul și muzica de cult. Însuși actul de schimb între noi și Dumnezeu face prezent un loc unde locuiește Dumnezeu și în care ființele umane sunt atinse de viața unică a lui Dumnezeu. Această locuință a lui Dumnezeu se află în liturgie. Liturgia nu este un simplu simbol al misterului divin sau un simplu simbol al adevărului revelației catolice. Ne face prezenți pe noi înșine în și prin celebrarea liturgică. Aceste componente esențiale ale liturgiei ne arată că celebrările noastre nu pot să fie limitate la cum ne simțim sau de un imperativ emotiv prin care trebuie să ne simțim bine când și cum celebrăm; și acest lucru trebuie spus, în pofida valorii obiective a acestor aspecte pentru modul în care îi adresăm un mesaj lui Dumnezeu. Liturgia trebuie să comunice semnificația Bisericii și, în același timp, semnificația sa între participanții care, la rândul lor, sunt hrăniți în Duh și în Adevăr. Fidelitate față de ceea ce pare un raport de lungă durată, dar care în liturgie devine o senzație temporară treptat ce persoanele se adaptează limbajului sacru al Liturghiei. Fără a uita că persoanele vor recunoaște, cu timpul, că va crește iubirea față de textele pe care le vor cunoaște tot mai bine. Trebuie să se țină cont de trei criterii pentru cânt și muzică pentru a realiza potențialul lor: "frumusețea expresivă a rugăciunii, participarea unanimă a adunării la momentele stabilite și caracterul solemn al celebrării" (CBC, nr. 1157).

Liturgia descrie și formează relații. Relațiile au nevoie de perseverență și în cadrul lor se pot naște echivocuri. Liturgia este locul de întâlnire unde Dumnezeu arată profunzimea legământului iubirii sale, în așa fel încât "oamenii căzuți pot să se ridice din nou pe aripile rugăciunii" (Stanbrook Abbey Hymnal, "Doamne Dumnezeule, lumina ta care întunecă stelele" (Lord God, your light wich dims the stars), versetul 2, publicat în 1974). În liturgie, Dumnezeu îl întâlnește pe anthropos (pe om) pe un pământ sfânt. Deci "cântul religios popular va fi promovat în mod inteligent așa încât în devoțiuni, ca și în acțiunile liturgice înseși", după normele Bisericii, "să poată răsuna glasurile credincioșilor" (SC 118; CBC, nr. 1158). De aceea, slujirea noastră adusă liturgiei în celebrarea liturgică nu prevede să punem gusturile noastre personale și alegerile noastre deosebite înaintea a ceea ce Biserica a transmis până la noi. Participarea liturgică autentică va celebra adevăruri care transcend timpul și spațiul, deoarece "Duhul Sfânt îi conduce pe credincioși la tot adevărul și face să locuiască în ei din belșug cuvântul lui Cristos, iar Biserica perpetuează și transmite tot ceea ce ea este și tot ceea ce ea crede, și atunci când oferă lui Dumnezeu rugăciunile tuturor credincioșilor, prin intermediul lui Cristos și în puterea Duhului Sfânt" (SC 33; Liturgiam authenticam 19).

* Părintele Paul Gunter, O.S.B., este profesor la Institutul Pontifical Liturgic din Roma, consultant al Oficiului Celebrărilor Liturgice ale Sfântului Părinte și secretar al Departamentului pentru Viața Creștină și Cult al Conferinței Episcopilor Catolici din Anglia și Țara Galilor.

(După Zenit, 18 aprilie 2012)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat