Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

În magisteriul lui Benedict al XVI-lea fundamentul cristologic al unității dintre creștini

Ziua de azi a ecumenismului și așteptarea împlinirii sale

De Kurt Koch

"A lucra fără economie de energii la reconstruirea unității depline și vizibile a tuturor ucenicilor lui Cristos": iată "obligație insistentă" a succesorului lui Petru. Papa Benedict al XVI-lea a rostit aceste cuvinte programatice în primul său mesaj după alegerea în Scaunul Pontifical. Îndreptând o privire dincolo de cei peste șase ani ai ministeriului său petrin, putem constata cu recunoștință că tema ecumenismului este firul conducător al pontificatului său. Nu numai că el se referă, în numeroasele sale omilii și în multiplele sale mesaje, la necesara "purificare a memoriei" și întrevede în "convertirea interioară" fundamentul indispensabil pentru progresul drumului ecumenic, ci exercită încă de acum, în multele sale întâlniri cu reprezentanții altor Biserici și comunități creștine, un primat ecumenic.

Această clară emfază ecumenică în opera Sfântului Părinte nu poate să surprindă, dacă ținem cont de faptul că Papa Benedict al XVI-lea, deja ca teolog și cardinal, s-a angajat mult în înaintarea dialogului ecumenic și l-a îmbogățit cu reflecții teologice utile. În cadrul unui scurt articol desigur că nu este posibil să aducem omagiu în detaliu diferitelor contribuții aduse de Papa Benedict al XVI-lea ecumenismului. Așadar mă voi concentra asupra nucleului esențial al activității sale ecumenice, care după părerea mea este exprimat în manieră mai clară și mai profundă în interpretarea pe care o face rugăciunii sacerdotale a lui Isus, ca toți să fie una, despre care Papa vorbește în al doilea volum al său despre Isus din Nazaret.

Deoarece în această rugăciune invocația lui Isus pentru unitatea discipolilor săi asumă o relevanță deosebită, în ochii Papei ecumenismul creștin nu poate fi altceva, în ultimă analiză, decât o coparticipare a Bisericii la rugăciunea sacerdotală a lui Isus, o devenire una cu el. Papa subliniază în mod explicit că în această rugăciune privirea lui Isus merge dincolo de comunitatea discipolilor de atunci și se îndreaptă spre toți cei care, prin cuvântul lor, vor crede: "orizontul vas al comunității viitoare a credincioșilor se deschide prin generații, viitoarea Biserică este inclusă în rugăciunea lui Isus. El invocă unitatea pentru viitorii discipoli" (Isus din Nazaret. De la intrarea în Ierusalim până la înviere, pag. 109). Și Sfântul Părinte încheie meditația sa teologică prin fraza cheie în care susține că din rugăciunea lui Isus provine Biserica drept "comunitatea celor care, prin cuvântul apostolilor, cred în Cristos" (Ibidem, pag. 118). În această rădăcină esențială a credinței cristologice se află viziunea ecumenică a Papei Benedict al XVI-lea.

În primul rând, trebuie ținut cont că Isus însuși nu a poruncit discipolilor săi unitatea și nici nu le-a cerut-o lor, ci s-a rugat pentru ea. Din această simplă dar fundamentală constatare rezultă centralitatea rugăciunii pentru unitate în toate eforturile ecumenice. Cu rugăciunea pentru unitate, noi creștinii exprimăm convingerea noastră că nu putem noi înșine nici să facem unitatea, nici să decidem forma sa și timpul împlinirii sale, ci putem doar să o primim ca dar al lui Dumnezeu.

Din această accentuare a rugăciunii pentru unitate ca fundament al întregii mișcări ecumenice s-ar putea trage concluzia eronată că unitatea Bisericii este în ultimă analiză o realitate pur interioară și invizibilă. Dimpotrivă, Papa Benedict al XVI-lea subliniază că unitatea Bisericii nu poate veni desigur de la lume, așadar nu este un fenomen lumesc, ci trebuie oricum să fie vizibilă în această lume. Unitatea trebuie să fie de așa natură încât lumea să o poată recunoaște și, prin intermediul ei, să ajungă la credință: "Ceea ce nu provine de la lume poate și trebuie să fie ceva care este eficace în și pentru lume și este și poate fi și perceput de ea. Rugăciunea lui Isus pentru unitate are ca scop tocmai asta: ca prin unitatea discipolilor adevărul misiunii sale să devină vizibil pentru oameni" (Ibidem, pag. 112). Papa Benedict al XVI-lea chiar afirmă că, prin unitatea discipolilor, care nu provine de la lume și nu poate să fie explicată în mod uman dar trebuie să fie vizibilă în lume, "este legitimat însuși Isus": "devine clar că El este cu adevărat "Fiul"" (Ibidem, pag. 112).

Emfaza puternică pusă pe vizibilitatea unității Bisericii face să iasă în evidență și responsabilitatea ecumenică fundamentală a tuturor creștinilor. Această responsabilitate consistă în mărturisirea Dumnezeului celui viu în lumea de astăzi și în a face vizibilă oamenilor fața lui Dumnezeu, care nouă ni s-a revelat în Isus Cristos, așa cum ne sugerează adevăratul obiectiv al rugăciunii sacerdotale a lui Isus Cristos, așa cum ne sugerează adevăratul obiectiv al rugăciunii sacerdotale a lui Isus pentru unitatea discipolilor: "pentru ca (...) lumea să știe că tu m-ai trimis și că i-ai iubit pe ei așa cum m-ai iubit pe mine" (In 17,23). Din această frază conclusivă transpare în manieră incontestabilă că unitatea discipolilor lui Isus nu este un scop în sine, ci este în slujba credibilității misiunii lui Isus și a Bisericii sale în lume.

De aceea, noua evanghelizare voită în mod deosebit de Sfântul Părinte trebuie să aibă o dimensiune ecumenică, dimensiune la care a făcut referință explicită Papa Benedict al XVI-lea deja când a anunțat instituirea noului Consiliu Pontifical pentru Promovarea Noii Evanghelizări în timpul celebrării primelor vespere ale solemnității sfinților Petru și Paul în anul 2010: "Provocarea noii evanghelizări interpelează Biserica universală și ne cere și să continuăm cu angajare căutarea unității depline dintre creștini". Deoarece noua evanghelizare consistă în apropierea oamenilor de misterul lui Dumnezeu și în introducerea lor într-un raport personal cu Dumnezeu, în centrul oricărei noi evanghelizări trebuie să fie problema despre Dumnezeu, pe care noi trebuie să o asumăm în mod ecumenic, având convingerea că la rădăcina oricărei evanghelizări nu există un "proiect uman de expansiune", ci dorința "de a împărtăși darul inestimabil pe care Dumnezeu a voit să ni-l ofere, făcându-ne părtași de însăși viața sa" (Ubicumque et semper).

Din asta se înțelege că, pentru Papa Benedict al XVI-lea, unitatea discipolilor lui Cristos, deci și unitatea Bisericii, este profund înrădăcinată în credința în Dumnezeu și în Fiul său, pe care Dumnezeu ni l-a trimis. Această credință este deci mult mai mult decât un cuvânt sau decât o idee; ea este mai degrabă o intrare, cu propria existență, în comuniunea cu Isus Cristos și, prin El, cu Tatăl: "Este adevăratul fundament al comunității discipolilor, baza pentru unitatea Bisericii" (Isus din Nazaret. De la intrarea în Ierusalim până la înviere, pag. 113). Această credință în Dumnezeu este, desigur, invizibilă, dar, pentru că fiecare credincios se leagă cu Cristos, ea devine trup și îi unește pe credincioși într-un unic adevărat Trup.

Cât de mult credința în Cristos este fundamentul care susține unitatea ecumenică a fost ilustrat în manieră foarte frumoasă de Papa Benedict al XVI-lea într-o publicație precedentă, cu Scurtă relatare a Anticristului de Soloviev. În aceasta se spune că, pe de o parte, în momentul judecății finale în fața lui Dumnezeu se va vedea că în toate cele trei comunități, adică în aceea a lui Petru, a lui Paul și a lui Ioan, trăiesc adepți ai lui Antihrist, care fac cauză comună cu el, însă alături de adevărații creștini, care rămân fideli Domnului până în ora venirii sale, dar se spune și că, pe de altă parte, în momentul parusiei lui Cristos, creștinii despărțiți în comunitățile lui Petru, a lui Paul și a lui Ioan se vor recunoaște ca frați. Cu această relatare, Soloviev, conform interpretării Papei, nu intenționează deloc să amâne unitatea discipolilor lui Cristos la sfârșitul zilelor sau să o amâne la escatologie. Pentru Papa Benedict al XVI-lea, dimensiunea escatologică nu este altceva decât "realitatea adevărată" care într-o zi va face cunoscut ceea ce din totdeauna marchează viața noastră: "Ceea ce va fi clar în lumina lui Cristos de la parusie dezvăluie adevărul timpului nostru, adevărul oricărui timp". Despărțirea definitivă dintre adepții lui Antihrist și credincioșii discipoli ai lui Cristos va avea loc, desigur, numai în ziua recoltării. Dar pentru că viața veșnică este viața adevărată, creștinii încă de acum ar trebui să meargă unii în întâmpinarea altora "cu acea privire escatologică" ce îi are în mod indisolubil uniți pe Petru, pe Paul și pe Ioan. Așadar, pentru Papa ecumenismul creștin nu înseamnă altceva decât "a trăi încă de acum în lumina escatologică, în lumina lui Cristos de la parusie" (Weggemeinschaft des Glaubens, Augsburg 2002, pag. 233-234).

Sfântul Părinte, înțelegând ecumenismul în lumina împlinirii sale, ne încurajează să înțelegem caracterul provizoriu al acțiunilor noastre și să nu cădem în ispita de a voi să facem ceea ce numai Cristos de la parusie poate să realizeze. Văzut sub această lumină, ecumenismul înseamnă, în mod simplu dar fundamental: atunci când suntem împreună în drum spre Cristos de la parusie, atunci suntem în drum și spre unitatea noastră. Cu această privire escatologică, Papa Benedict al XVI-lea are marele curaj de a vedea în acțiune în diviziunile istorice ale Bisericii nu numai păcatele umane, ci, în sensul cuvintelor misterioase ale sfântului Paul, care spune că "este necesar" ca să aibă loc dezbinări (1Cor 11,19), și o dimensiune "care corespunde unui plan divin". În această viziune de credință, Papa încearcă încontinuu să găsească unitatea înainte de toate "prin diversitate". Asta înseamnă mai precis a decontamina dezbinările, a primi în ele ceea ce este rodnic și a lua chiar din diversitate ceea ce este pozitiv, desigur "cu speranța că dezbinarea până la urmă să înceteze să fie dezbinare și să rămână numai "polaritate" fără contradicție" (Kirche, Ökumene und Politik, Einsiedeln, 1987, pag. 131).

Din asta se înțelege și în ce sens Papa Benedict al XVI-lea înțelege unitatea ecumenică vizibilă a Bisericii, adică în sensul unei unități de Biserici care rămân Biserici și în același timp devin o unică Biserică: adevăratul obiectiv al ecumenismului trebuie să fie acela de "a transforma pluralul de Biserici despărțite unele de altele în pluralul de Biserici locale, care, în varietatea lor de forme, sunt realmente o unică Biserică" (Ibidem, pag. 114). Totuși, atât timp cât nu ne va fi dăruită această unitate vizibilă a Bisericii, este o prioritate a Sfântului Părinte să facem în așa fel încât noi ca niște creștini despărțiți să putem încă de astăzi să fim una, și asta în credința comună în Cristos. De fapt, ecumenismul poate să crească în mărime numai atunci când ne înrădăcinăm împreună în credința cristologică, pentru ca ecumenismul să crească și în profunzime.

În această profunzime a credinței ne aflăm deja în spațiul vital al ecumenismului. Aici se află și cel mai profund motiv pentru care Papa Benedict al XVI-lea concepe ecumenismul nu ca filantropie, ci ca întemeiat în mod cristologic și, prin urmare, recunoaște instituirea Bisericii și a unității sale în rugăciunea sacerdotală a lui Isus. El întreabă astfel: "De fapt, ce altceva este Biserica dacă nu comunitatea discipolilor care, prin credința în Isus Cristos ca trimis al Tatălui, primește unitatea sa și este implicată în misiunea lui Isus de a mântui lumea conducând-o la cunoașterea lui Dumnezeu?" (Isus din Nazaret. De la intrarea în Ierusalim până la înviere, pag. 117).

Pentru că acel "a fi un noi" în comunitatea discipolilor lui Isus face parte în manieră constitutivă din acel "a fi creștini", problema ecumenică se pune în mod automat ca banc de probă a credinței cristologice. Așa cum rugăciunea sacerdotală a lui Isus nu este numai cuvânt ci act, pentru că el se oferă pentru viața luimii și așa cum în rugăciunea lui Isus evenimentul crud al crucii devine cuvânt, "sărbătoare de reconciliere între Dumnezeu și lume" (Ibidem, pag. 118), tot așa și astăzi ecumenismul are un preț și nu este credibil fără sacrificiu. Unitatea ecumenică și sacrificiul sunt strâns unite în sensul că sacrificiul este în slujba reconcilierii și a refacerii unității stricate.

Cu asta se deschide în același timp cel mai amplu orizont al responsabilității ecumenice, pentru că universalitatea misiunii lui Isus se adresează întregii lumi, cosmosului și pentru că această căutare ecumenică a unității discipolilor lui Cristos este în slujba unității omenirii și a unității dintre omenire și Dumnezeu. La acest orizont universal conduce viziunea ecumenică a Papei Benedict al XVI-lea exact pentru că ea își are în întregime fundamentul său în cristologie. Sfântul Părinte dă astfel mărturia frumoasă a faptului că face ecumenism nu numai acela care are încontinuu pe buze acest cuvânt, ci în prima linie acela care, chiar fără a folosi termenul, coboară în profunzimea credinței cristologice și în ea găsește izvorul comun al unității Bisericii. Înrădăcinând în mărturisirea de credință cristologică datoria ecumenică a căutării unității vizibile a discipolilor lui Cristos, Papa Benedict al XVI-lea este condus de o viziune cristologică a ecumenismului și ecumenismul creștin devine într-adevăr participare la rugăciunea sacerdotală a lui Isus. Interpretarea magistrală a Papei a acestei rugăciuni a lui Isus trebuie citită așadar ca o sinteză a operei sale ecumenice, care este ecumenică tocmai pentru că este cristocentrică. Și punându-l pe Cristos în centrul întregii sale vestiri, Papa Benedict al XVI-lea se revelează cel mai mare ecumenist din timpurile noastre. Tot în acest spirit el a reușit, în cadrul muncii extenuante a ministeriului său petrin, să găsească și timpul de a scrie cartea sa despre Isus din Nazaret, care trebuie înțeleasă ca mărturisirea de credință cristologică a succesorului lui Petru și ca un mare dar pe care Sfântul Părinte l-a oferit nu numai Bisericii noastre ci întregului ecumenism.

Cu angajarea sa ecumenică, Papa Benedict al XVI-lea mărturisește în mod exemplar în ce consistă responsabilitatea ecumenică a fiecărui episcop în Biserica catolică, descrisă de Codex Iuris Canonici cu următoarele cuvinte: episcopul diecezan "să aibă o atitudine de umanitate și de caritate față de frații care nu sunt în comuniune deplină cu Biserica catolică, favorizând și ecumenismul, așa cum este înțeles de Biserică" (can. 383 § 3). Din asta transpare în primul rând că promovarea cauzei ecumenice este implicită în însăși slujirea pastorală a episcopului, care este esențialmente o slujire adusă unității, adică acelei unități care trebuie să fie înțeleasă în manieră mai amplă decât simpla unitate a propriei comunități diecezane și care cuprinde chiar și pe botezații necatolici. În al doilea rând, definind responsabilitatea ecumenică a episcopului cu "atitudinea de umanitate și de caritate" pe care trebuie să o aibă "față de frații care nu sunt în comuniune deplină cu Biserica catolică", se pune în mod clar accentul pe "dialogul carității". În al treilea rând, pentru că acest "dialog al carității" nu poate înlocui "dialogul adevărului", ci îi constituie fundamentul indispensabil, episcopul este ținut să promoveze ecumenismul așa "cum este înțeles de Biserică".

Aceste trei orientări evidențiază că slujirea pastorală pe care episcopul o aduce unității propriei Biserici este indisociabilă de slujirea sa pastorală ecumenică menită pentru refacerea unității Bisericii și că ambele dimensiuni sunt în slujba credinței în Isus Cristos. Putem și trebuie să fim recunoscători Papei Benedict al XVI-lea pentru că a asumat, ca Episcop de Roma, această responsabilitate ecumenică în mod așa de exemplar și credibil. A putea fi prin mandatul său în slujba ecumenismului este o bucurie și o onoare, dar și o provocare și o datorie.

(După L'Osservatore romano, 18 ianuarie 2012)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 21.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat