Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Dintr-o scriere mai puțin cunoscută a cardinalului Joseph Ratzinger publicată în anul 1998

Pastorația căsătoriei trebuie să se întemeieze pe adevăr

Cu privire la câteva obiecții împotriva învățăturii Bisericii în privința primirii Împărtășaniei euharistice din partea credincioșilor divorțați recăsătoriți

În anul 1998 cardinalul Joseph Ratzinger, prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței, a scris introducerea la volumul intitulat Despre pastorația divorțaților recăsătoriți, publicat de Libreria Editrice Vaticana într-o coloană a dicasterului ("Documenti e Studi", 17). Datorită actualității și lărgimii de perspective a acestei scrieri mai puțin cunoscute, propunem partea a treia a ei, cu adăugirea a trei note. Textul este disponibil pe situl ziarului nostru (www.osservatoreromano.va), în italiană, precum și în franceză, engleză, portugheză, spaniolă și germană.

Scrisoarea Congregației pentru Doctrina Credinței cu privire la primirea Împărtășaniei euharistice din partea credincioșilor divorțați recăsătoriți din 14 septembrie 1994 a avut un viu ecou în diferite părți ale Bisericii. Alături de multe reacții pozitive s-au auzit și nu puțin voci critice. Obiecțiile esențiale împotriva învățăturii și practicii Bisericii sunt prezentate aici în continuare în formă de altfel simplificată. Unele obiecții mai semnificative - mai ales referința la practica considerată mai flexibilă a Părinților Bisericii, care ar inspira practica Bisericilor orientale despărțite de Roma, precum și referința la principiile tradiționale ale epikeia și aequitas canonica - au fost studiate în mod aprofundat de Congregația pentru Doctrina Credinței. Articolele profesorilor Pelland, Marcuzzi și Rodríguez Luńol au fost elaborate în cursul acestui studiu. Rezultatele principale ale cercetării, care indică direcția unui răspuns la obiecțiile prezentate, vor fi la fel rezumate aici pe scurt.

1. Mulți consideră, invocând câteva texte din Noul Testament, că cuvântul lui Isus despre indisolubilitatea căsătoriei permite o aplicare flexibilă și nu poate să fie clasificată într-o categorie în mod rigid juridică.

Unii exegeți prezintă în mod critic că Magisteriul în privința indisolubilității căsătoriei ar cita aproape exclusiv o singură pericopă - adică Mc 10,11-12 - și n-ar lua în considerare în mod suficient alte texte din Evanghelia lui Matei și din Prima Scrisoare către Corinteni. Aceste texte biblice ar menționa o oarecare "excepție" la cuvântul Domnului cu privire la indisolubilitatea căsătoriei, adică în cazule de porneia (Mt 5,32; 19,9) și în cazul de despărțire din cauza credinței (1Cor 7,12-16). Aceste texte ar fi indicații că în situații dificile creștinii ar fi cunoscut deja în timpul apostolic o aplicare flexibilă a cuvântului lui Isus.

La această obiecție trebuie să se răspundă că documentele magisteriale nu intenționează să prezinte în mod complet și exhaustiv fundamentele biblice ale învățăturii despre căsătorie. Ele lasă această misiune importantă experților competenți. Magisteriul subliniază însă că învățătura Bisericii despre indisolubilitatea căsătoriei derivă din fidelitatea față de cuvântul lui Isus. Isus definește clar practica veterotestamentară a divorțului ca o consecință a împietririi inimii omului. El face trimitere - dincolo de lege - la începutul creației, la voința Creatorului și rezumă învățătura sa cu cuvintele: "Prin urmare, ceea ce Dumnezeu a unit omul să nu despartă" (Mc 10,9). Cu venirea Răscumpărătorului căsătoria este deci dusă din nou la forma sa originară pornind de la creație și scoasă de sub acțiunea arbitrară umană - mai ales de sub acțiunea arbitrară a soțului, de fapt pentru soție nu exista în realitate posibilitatea divorțului. Cuvântul lui Isus despre indisolubilitatea căsătoriei este depășirea vechii ordini a legii în noua ordine a credinței și a harului. Numai așa căsătoria poate să facă dreptate pe deplin vocației lui Dumnezeu la iubirea și la demnitatea umană și să devină semn al alianței de iubire necondiționată a lui Dumnezeu, adică "Sacrament" (cf. Ef 5,32).

Posibilitatea de despărțire, pe care Paul o prospectează în 1Cor 7 se referă la căsătorii între un soț creștin și unul nebotezat. Reflecția teologică succesivă a clarificat că numai căsătoriile între botezați sunt "sacrament" în sensul strict al cuvântului și că indisolubilitatea absolută este valabilă numai pentru aceste căsătorii care se situează în domeniul credinței în Cristos. Așa-numita "căsătorie naturală" își are demnitatea sa pornind de la ordinea creației și de aceea este orientată spre indisolubilitate, dar poate să fie desfăcută în anumite circumstanțe din cauza unui bine mai înalt - în acest caz credința. Așa a clasificat sistematizarea teologică din punct de vedere juridic indicația sfântului Paul ca privilegium paulinum, adică posibilitatea de a desface pentru binele credinței o căsătorie nesacramentală. Indisolubilitatea căsătoriei într-adevăr sacramentale este salvgardată; deci nu este vorba de o excepție la cuvântul Domnului. Asupra acestui lucru ne vom întoarce mai încolo.

În privința înțelegerii corecte a clauzelor despre porneia există o vastă literatură cu multe ipoteze diferite, chiar și contrastante. Printre exegeți nu este deloc unanimitate despre această problemă. Mulți consideră că e vorba aici de uniri matrimoniale invalide și nu de excepții la indisolubilitatea căsătoriei. În orice caz, Biserica nu poate să-și edifice învățătura sa și practica sa pe ipoteze exegetice nesigure. Ea trebuie să respecte învățătura clară a lui Cristos.

2. Alții obiectează că tradiția patristică ar lăsa spațiu pentru o practică mai diferențiată, care ar face mai bine dreptate situațiilor dificile; Biserica catolică în această privință ar putea să învețe de la principiul de "economie" al Bisericilor orientale despărțite de Roma.

Se afirmă că Magisteriul actual s-ar baza numai pe un filon al tradiției patristice, dar nu pe toată moștenirea Bisericii antice. Deși Părinții Bisericii ar respecta clar principiul doctrinal al indisolubilității căsătoriei, unii dintre ei au tolerat pe planul pastoral o anumită flexibilitate în raport cu fiecare situație dificilă. Pe acest fundament Bisericile orientale despărțite de Roma ar fi dezvoltat mai târziu alături de principiul akribia, al fidelității față de adevărul revelat, pe cel al oikonimia, al condescendenței binevoitoare în fiecare situație dificilă. Fără a renunța la învățătura despre indisolubilitatea căsătoriei, ei ar permite în cazuri determinate o a doua și chiar o a treia căsătorie, care pe de altă parte este diferită de prima căsătorie sacramentală și este marcată de caracterul pocăinței. Această practică n-ar fi fost condamnată niciodată în mod explicit de Biserica catolică. Sinodul Episcopilor din anul 1980 ar fi sugerat să se studieze profund această tradiție pentru a face să strălucească mai bine milostivirea lui Dumnezeu.

Studiul părintelui Pelland arată direcția în care trebuie să se caute răspuns la aceste întrebări. Pentru interpretarea fiecărui text patristic rămâne competent desigur istoricul. Din cauza situației textuale dificile controversele chiar și în viitor nu se vor potoli. Din punct de vedere teologic trebuie să se afirme:

a. Există un consens clar al Părinților Bisericii în privința indisolubilității căsătoriei. Pentru că aceasta derivă din voința Domnului, Biserica nu are nici o putere în această privință. Tocmai pentru aceasta căsătoria creștină a fost încă de la început diferită de căsătoria din civilizația romană, chiar dacă în primele secole încă nu exista nici o orânduire canonică proprie. Biserica din timpul Părinților exclude clar divorțul și recăsătorirea și asta din ascultare fidelă față de Noul Testament.

b. În Biserica din timpul Părinților credincioșii divorțați recăsătoriți nu au fost niciodată admiși în mod oficial la sfânta împărtășanie după un timp de pocăință. În schimb este adevărat că Biserica nu a revocat mereu în mod riguros în fiecare țară concesii date în această privință, chiar dacă ele era calificate ca necompatibile cu învățătura și disciplina. Pare adevărat și că fiecare Părinte, de exemplu Leon cel Mare, au căutat soluții "pastorale" pentru rare cazuri limită.

c. După aceea s-a ajuns la două dezvoltări contrapuse:

- În Biserica imperială după Constantin s-a căutat, ca urmare a împletirii tot mai puternice dintre stat și Biserică, o mai mare flexibilitate și disponibilitate la compromis în situații matrimoniale dificile. Până la reforma gregoriană o asemenea tendință s-a manifestat și în ambientul galic și germanic. În Bisericile orientale despărțite de Roma această dezvoltare a continuat ulterior în al doilea mileniu și a condus la o practică tot mai liberală. Astăzi în multe Biserici orientale există o serie de motive de divorț, ba chiar există deja o "teologie a divorțului", care nu este în nici un mod conciliabilă cu cuvintele lui Isus despre indisolubilitatea căsătoriei. În dialogul ecumenic această problemă trebuie să fie tratată în mod absolut.

- În Occident a fost recuperată grație reformei gregoriene concepția originară a Părinților Bisericii. Această dezvoltare a avut într-un fel o pronunțare la Conciliul din Trento și a fost repropusă ca învățătură a Bisericii la Conciliul al II-lea din Vatican.

Practica Bisericilor orientale despărțite de Roma, care este consecință a unui proces istoric complex, a unei interpretări tot mai liberale - și care se îndepărta tot mai mult de cuvântul Domnului - a unor texte patristice obscure precum și a unei influențe neneglijabile a legislației civile, nu poate din motive doctrinale să fie asumată de Biserica catolică. În această privință nu este exactă afirmația că Biserica catolică pur și simplu ar fi tolerat practica orientală. Desigur Trento nu a pronunțat nici o condamnare formală. Cu toate acestea canoniștii medievali vorbeau încontinuu despre ea ca despre o practică abuzivă. În afară de asta, există mărturii conform cărora grupuri de credincioși ortodocși, care deveneau catolici, trebuiau să semneze o mărturisire de credință cu o indicație expresă a imposibilității unei a doua căsătorii.

3. Mulți propun să se permită excepții de la norma eclezială, pe baza principiilor tradiționale ale lui epikeia și aequitas canonica.

Unele cazuri matrimoniale, așa se spune, nu pot fi reglementate în forul extern. Biserica ra putea nu numai să facă trimitere la norme juridice, ci ar trebui să respecte și să tolereze și conștiința fiecăruia. Învățăturile tradiționale despre epikeia și despre aequitas canonica ar putea să justifice din punctul de vedere al teologiei morale adică din punct de vedere juridic o decizie a conștiinței care să se îndepărteze de norma generală. Mai ales în problema primirii sacramentelor, Biserica ar trebui să facă aici niște pași înainte și nu numai să le opună credincioșilor interdicții.

Cele două contribuții a părintelui Marcuzzi și a profesorului Rodríguez Luńol ilustrează această complexă problematică. În această privință trebuie să se deosebească în mod clar trei domenii de probleme:

a. Epikeia ed aequitas canonica sunt de mare importanță în domeniul normelor umane și pur ecleziale, dar nu pot să fie aplicate în domeniul normelor asupra cărora Biserica nu are nici o putere discreționară. Indisolubilitatea căsătoriei este una din aceste norme care provin de la însuși Domnul și de aceea sunt desemnate ca norme de "drept divin". Biserica nu poate nici măcar să aprobe practici pastorale - de exemplu în pastorația Sacramentelor - care ar contrazice porunca clară a Domnului. Cu alte cuvinte: dacă precedenta căsătorie a credincioșilor divorțați recăsătoriți era validă, noua lor unire nu poate să fie considerată în nici o circumstanță ca fiind conformă cu dreptul și de aceea din motive intrinsece nu este posibilă o primire a sacramentelor. Conștiința individului este obligată fără excepții de această normă .

b. În schimb Biserica are puterea de a preciza care condiții trebuie să fie îndeplinite pentru ca o căsătorie să poată fi considerată ca indisolubilă conform învățăturii lui Isus. În linia afirmațiilor pauline din 1Cor 7, ea a stabilit că numai doi creștini pot să încheie o căsătorie sacramentală. Ea a dezvoltat figurile juridice a lui privilegium paulinum și a lui privilegium petrinum. Cu referință la clauzele despre porneia din Matei și din Fap 15,20 au fost formulate impedimente matrimoniale. În afară de asta, au fost precizate tot mai clar motive de nulitate matrimonială și au fost dezvoltate pe larg procedurile procesuale. Toate acestea au contribuit la delimitarea și precizarea conceptului de căsătorie indisolubilă. S-ar putea spune că în felul acesta și în Biserica occidentală a fost dat spațiu principiului oikonomia, totuși fără a atinge indisolubilitatea căsătoriei ca atare.

În această linie se situează și ulterioara dezvoltare juridică în Codul de Drept Canonic din 1983, conform căruia chiar și declarațiile părților au forță doveditoare. În sine, conform evaluării persoanelor competente, par astfel practic excluse cazurile în care o căsătorie invalidă să nu fie demonstrabilă ca atare pe cale procesuală. Deoarece căsătoria are în mod esențial un caracter public-eclezial și este valabil principiul fundamental nemo iudex in propria causa ("Nimeni nu este judecător în propria cauză"), problemele matrimoniale trebuie să fie rezolvate în forul extern. Atunci când credincioși divorțați recăsătoriți consideră că precedenta lor căsătorie nu a fost niciodată validă, ei sunt de aceea obligați să se adreseze tribunalului ecleziastic competent, care va trebui să examineze problema în mod obiectiv și cu aplicarea tuturor posibilităților disponibile din punct de vedere juridic.

c. Desigur că nu este exclus ca în procesele matrimoniale să intervină erori. În unele părți ale Bisericii încă nu există tribunale ecleziastice care să funcționeze bine. Uneori procesele durează în mod excesiv de lung. În unele cazuri se termină cu sentințe problematice. În linie de principiu nu pare exclusă aici aplicarea lui epikeia în "forul intern". În Scrisoarea Congregației pentru Doctrina Credinței din anul 1994 se face aluzie la asta atunci când este spus că prin noile căi canonice ar trebui să fie exclusă "pe cât posibil" orice prăpastie între adevărul verificabil în proces și adevărul obiectiv (cf. Scrisoare, 9). Mulți teologi sunt de părerea că credincioșii trebuie să respecte în mod absolut și în "forul intern" evaluările tribunalului care după părerea lor sunt false. Alții consideră că aici în "forul intern" sunt imaginabile excepții, pentru că în dreptul procesual nu e vorba de norme de drept divin, ci de norme de drept ecleziastic. Însă această problemă cere ulterioare studii și clarificări. De fapt, ar trebui să fie clarificate în mod foarte precis condițiile în care poate să existe o "excepție", cu scopul de a evita acțiuni arbitrare și de a ocroti caracterul public - care este scos de sub judecata subiectivă - al căsătoriei.

4. Mulți acuză Magisteriul actual de involuție față de Magisteriul Conciliului și că propune o viziune preconciliară despre căsătorie.

Unii teologi afirmă că la baza noilor documente magisteriale despre problemele căsătoriei ar fi o concepție naturalistă, legalistă despre căsătorie. Accentul ar fi pus pe contractul dintre soți și pe ius in corpus. Conciliul ar fi depășit această înțelegere statică și ar fi descris căsătoria într-un mod mai personalist ca legământ de iubire și de viață. Astfel ar fi deschis posibilitatea pentru a rezolva în mod mai uman situații dificile. Dezvoltând această linie de gândire unii studioși își pun întrebarea dacă nu se poate vorbi despre "moartea căsătoriei", atunci când legătura personală a iubirii dintre doi soți nu mai există. Alții ridică vechea problemă dacă Papa nu are în aceste cazuri posibilitatea de a desface căsătoria.

Însă cel care citește cu atenție recentele pronunțări ecleziastice va recunoaște că ele în afirmațiile centrale se întemeiază pe Gaudium et spes și cu trăsături complet personaliste dezvoltă ulterior pe urma indicată de Conciliu învățătura conținută acolo. Totuși este nepotrivit să se introducă o contrapoziție între viziunea personalistă și cea juridică despre căsătorie. Conciliul nu a renunțat la concepția tradițională despre căsătorie, ci a dezvoltat-o ulterior. De exemplu, atunci când se repetă încontinuu că Conciliul a înlocuit conceptul strict juridic de "contract" cu conceptul mai amplu și din punct de vedere teologic mai profund de "legământ", nu se poate uita în această privință că și în "legământ" este conținut elementul "contractului" deși este situat într-o perspectivă mai amplă. Faptul că o căsătorie merge cu mult dincolo de aspectul pur juridic afundându-se în profunzimea umanului și în misterul divinului, în realitate deja a fost mereu afirmat prin cuvânt "sacrament", dar cu siguranță adesea nu a fost scos în evidență cu claritatea pe care Conciliul a dat-o acestor aspecte. Dreptul nu este totul, ci este o parte la care nu se poate renunța, o dimensiune a întregului. Nu există o căsătorie fără normativă juridică ce o inserează într-un ansamblu global de societate și Biserică. Dacă reordonarea dreptului după Conciliu atinge și domeniul căsătoriei, atunci asta nu este trădare a Conciliului, ci executare a misiunii sale. Dacă Biserica ar accepta teoria că o căsătorie a murit atunci când cei doi soți nu se mai iubesc, atunci ar aproba cu asta divorțul și ar susține indisolubilitatea căsătoriei numai în mod verbal și nu ca o pe o realitate de fapt. De aceea opinia conform căreia Papa ar putea eventual să desfacă o căsătorie sacramentală consumată, eșuată în mod iremediabil, trebuie să fie considerată eronată. O astfel de căsătorie nu poate să fie desfăcută de nimeni. Soții la celebrarea căsătoriei își promit fidelitatea până la moarte.

În schimb cere ulterioare studii aprofundate problema dacă creștinii care nu cred - botezați, care nu au crezut niciodată sau nu mai cred în Dumnezeu - într-adevăr pot să încheie o căsătorie sacramentală. Cu alte cuvinte: ar trebui să se clarifice dacă într-adevăr orice căsătorie între doi botezați este ipso facto o căsătorie sacramentală. De fapt, și Codul arată că numai contractul matrimonial "valid" între botezați este în același timp sacrament (cf. Codex iuris canonici, can. 1055 § 2). De esența sacramentului aparține credința; rămâne de clarificat problema juridică referitoare la care claritate de "non credință" are drept consecință că un sacrament nu se realizează .

5. Mulți afirmă că atitudinea Bisericii în problema credincioșilor divorțați recăsătoriți este în mod unilateral normativă și nu pastorală.

O serie de obiecții critice împotriva învățăturii și practicii Bisericii se referă la probleme cu caracter pastoral. De exemplu se spune că limbajul documentelor ecleziale ar fi prea legalist, că duritatea legii ar prevala asupra înțelegerii față de situații umane dramatice. Omul de astăzi n-ar mai putea să înțeleagă acest limbaj. Isus ar fi avut o ureche disponibilă față de necesitățile tuturor oamenilor, mai ales față de cei de la marginea societății. Biserica, dimpotrivă, s-ar arăta mai degrabă ca un judecător care exclude de la sacramente și de la anumite funcții publice persoane rănite. Desigur că se poate admite că formele de exprimare a Magisteriului eclezial uneori nu apar chiar comprehensibile cu ușurință. Acestea trebuie să fie traduse de predicatori și de cateheți într-un limbaj care să corespundă diferitelor persoane și respectivului lor ambient cultural. Însă conținutul esențial al Magisteriului eclezial în această privință trebuie să fie menținut. Nu poate să fie diluat din presupuse motive pastorale, pentru că el transmite adevărul revelat. Desigur că este greu de a face comprehensibile exigențele Evangheliei omului secularizat. Însă această dificultate pastorală nu poate să conducă la compromisuri cu adevărul. Ioan Paul al II-lea în Scrisoarea Enciclică Veritatis splendor a respins în mod clar soluțiile așa-numite "pastorale" care sunt în contrast cu declarațiile Magisteriului (cf. nr. 56).

Cât privește poziția Magisteriului cu privire la problema credincioșilor divorțați recăsătoriți trebuie să se mai sublinieze că documentele recente ale Bisericii unesc în mod foarte echilibrat exigențele adevărului cu acelea ale carității. Dacă în trecut în prezentarea adevărului uneori caritatea probabil nu strălucea suficient, astăzi în schimb este mare pericolul de a nu spune sau de a compromite adevărul în numele carității. Desigur, cuvântul adevărului poate să facă rău și să fie incomod. Dar este calea spre vindecare, spre pace, spre libertatea interioară. O pastorație care vrea cu adevărat să ajute persoanele trebuie să se întemeieze mereu pe adevăr. Numai ceea ce este adevărat poate în definitiv să fie și pastoral. "Veți cunoaște adevărul, iar adevărul vă va elibera" (In 8,32).

(După L'Osservatore romano, 30 noiembrie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note
1 Cf. Ángel Rodríguez Luńo, Epikeia în îngrijirea pastorală a credincioșilor divorțați recăsătoriți, în: Despre pastorația divorțaților recăsătoriți, Città del Vaticano, Libreria Editrice Vaticana, 1998, ("Documenti e Studi", 17), pag. 75-87; Piero Giorgio Marcuzzi, S.D.B., Aplicarea lui "aequitas et epikeia" la conținuturile Scrisorii Congregației pentru Doctrina Credinței din 14 septembrie 1994, ibidem, pag. 88-98; Gilles Pelland, S. J., Practica Bisericii antice referitoare la credincioșii divorțați recăsătoriți, ibidem, pag. 99-131.
2 În această privință este valabilă norma reafirmată de Ioan Paul al II-lea în Scrisoarea apostolică post-sinodală Familiaris consorio, nr. 84: "Reconcilierea spirituală în sacramentul Pocăinței, care ar deschide calea către sacramentul euharistic, poate fi dată numai acelora care, căindu-se pentru că au rupt semnul legământului și al fidelității față de Cristos, sunt sincer dispuși la o formă de viață care să nu fie în contradicție cu indisolubilitatea Căsătoriei. Aceasta înseamnă, în concret, faptul că atunci când bărbatul și femeia, pentru motive serioase, cum ar fi, de pildă, educarea copiilor, nu pot satisface obligația de separare, «își iau angajamentul de a trăi în deplină abstinență, adică de a se abține de la actele specifice vieții conjugale»". Cf. și Benedict al XVI-lea, Scrisoarea apostolică post-sinodală Sacramentum caritatis, nr. 29.
3 În timpul unei întâlniri cu clerul din dieceza de Aosta, desfășurată la 25 iulie 2005, Papa Benedict al XVI-lea a afirmat în privința acestei probleme dificile: "Deosebit de dureroasă este situația celor care erau căsătoriți în Biserică, dar nu erau cu adevărat credincioși și au făcut asta din tradiție și apoi aflându-se într-o nouă căsătorie invalidă se convertesc, găsesc credința și se simt excluși de la Sacrament. Aceasta este realmente o suferință mare și atunci când am fost prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței am trimis diferitelor Conferințe Episcopale și specialiștilor să studieze această problemă: un sacrament celebrat fără credință. Dacă realmente se poate găsi aici un moment de invaliditate pentru că sacramentului îi lipsea o dimensiune fundamentală nu îndrăznesc să spun. Eu personal așa credeam, însă din discuțiile pe care le-am avut am înțeles că problema este foarte dificilă și trebuie să fie încă aprofundată.


 

lecturi: 40.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat