Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Maria Neprihănita: mister al iubirii lui Dumnezeu față de omenire

Părintele Stefano Cecchin explică fecioria Mariei

De Antonio Gaspari

La 8 decembrie se celebrează în toată lumea catolică solemnitatea Neprihănitei Zămisliri a Mariei, dar cine era Maria? Pentru ce o venerează atât de mult catolicii? Și pentru ce este așa de importantă fecioria ei? Agenția Zenit a adresat aceste întrebări și altele părintelui Stefano Cecchin, din Ordinul Fraților Minori (O.F.M.), secretar al Academiei Pontificale Mariane Internaționale (http://www.accademiamariana.org/).

De ce este așa de importantă fecioria Mariei?

Părintele Cecchin: Fecioria Mariei este o realitate esențială a credinței creștine deoarece este garanție că Isus este "fiul lui Dumnezeu" care s-a făcut om în sânul unei femei. Iosif, "logodnicul Mariei" (Mt 1,20) nu este adevăratul tată al lui Isus. Pentru că Maria, continuă Evanghelia lui Matei, l-a zămislit pe Isus fără să fi avut nici un raport cu soțul (Mt 1,25). Ceea ce s-a zămislit în ea este "lucrarea Duhului Sfânt" (Mt 1,20), pentru acest motiv Cristos este om, deoarece este născut de o femeie în ceea ce privește omenitatea, dar în același timp este Dumnezeu deoarece această naștere a avut loc prin acțiunea Treimii în Maria. Maria este adevărată mamă, deci Isus este adevărat om; Maria este fecioară, deci Isus este Fiul lui Dumnezeu: aceasta este o sinteză a credinței creștine.

Cine era Maria?

Părintele Cecchin: Maria era o "fecioară", "logodnică" a unui bărbat din casa lui David numit Iosif (Lc 1,26). Evangheliile nu ne oferă multe alte explicații. Știm doar că era rudă a Elisabetei, considerată o descendentă a lui Aron, deci dintr-o familie sacerdotală (Lc 1,5). O vedem femeie inteligentă care înainte de a da îngerului asentimentul său vrea să înțeleagă ceea ce îi cere Dumnezeu. Mereu atentă la Cuvânt îl păstrează și îl interpretează în inima sa. Mamă grijulie se îngrijește ca pruncul să fie înfășat în scutece și pus în iesle. Neliniștită îl caută timp de trei zile ajungând până la templu unde îl găsește printre învățători: vom auzi ultimele cuvinte ale Mariei și primele cuvinte ale lui Isus în Evanghelia lui Luca. La Cana este preocupată pentru mirii care au rămas fără vin și fără teamă se adresează lui Isus convinsă fiind că el poate să rezolve problema. Pentru aceasta îi invită pe servitori să facă "tot ceea ce vă va spune". O găsim alături de Cel Răstignit care îi încredințează Biserica, în care o găsim după înălțarea Domnului alături de discipolii săi. Aceasta este Maria pe care o cunoaștem din Evanghelii: femeia mereu gata să asculte Cuvântul și să-l pună în practică: cel mai frumos exemplu al adevăratei ucenice a lui Isus.

De ce se numea așa?

Părintele Cecchin: Maria este un nume foarte vechi care se găsește în diferitele limbi din Orientul Mijlociu. Pare să derive din numele egiptean Myrhiam care înseamnă "principesă". Alte interpretări traduc "Înălțime" (ne-a vizitat un soare care răsare din înălțime, adică din Maria), sau Mare amamor sau a fi amar, datorită suferințelor pe care a trebuit să le îndure cu pătimirea Fiului. Unii Părinți ai Bisericii o interpretează ca "stea a mării". În Biblie se amintește de Myriam, sora lui Moise. În orice caz, Evangheliile nu ne dau nici o explicație a motivului acestui nume.

De ce a fost aleasă de Dumnezeu pentru a-l aduce pe lume pe Isus?

Părintele Cecchin: La această întrebare răspunde însăși Fecioara: "Căci a privit la umilința slujitoarei sale" (Lc 1,48).

Care sunt virtuțile sale?

Părintele Cecchin: Fericitul pontif Ioan Paul al II-lea ne amintea că: "Maria strălucește ca model de virtute în fața întregii comunități a celor aleși" (Redemptoris Mater, 6). Asta pentru că Biserica privește la ea ca la creatura realizată perfect, deoarece "nimeni asemenea ei nu a răspuns cu o iubire așa de mare la iubirea imensă a lui Dumnezeu" (Pastores dabo vobis, 36). Virtuțile sale sunt în consonanță cu zămislirea lui Isus, cu misiunea ei de a-l face să crească în "sfințenie și har" pe acel copil, cu drumul său de credință care înainta în urmarea lui Cristos, până la momentul crucii și la bucuria învierii. Maria este femeia bogată în virtuți pentru este pe deplin "femeie", adică este aceea care pe deplin a trăit viața umană.

Pentru ce o roagă atât de mult pe Maria catolicii?

Părintele Cecchin: Pentru că sunt "discipolii lui Isus" care de pe cruce a arătat că trebuie să o aibă pe Maria ca "Mamă"!

Cum trebuie explicată lumii de astăzi sărbătoarea Neprihănitei Zămisliri?

Părintele Cecchin: Desigur, acest adevăr de credință nu este ușor de înțeles! Însă el este simbolul al iubirii supreme a lui Dumnezeu care vrea "prietenia" cu omul. De fapt, după păcat Dumnezeu a promis să pună dușmănie între femeie și rău (reprezentat de șarpe), între descendențele lor. Cu venirea lui Cristos s-a realizat această promisiune. Mama lui Mesia nu putea să fi fost vreodată prietena șarpelui. Și tocmai pentru misiunea sa de Mamă a Mântuitorului, Dumnezeu i-a acordat un har anticipat în vederea întregii opere a lui Cristos mântuitorul și răscumpărătorul care grație da-ului Mariei urma să se realizeze.

Așadar, Maria s-a bucurat de însăși răscumpărarea noastră dar care pentru ea a avut loc numai într-un mod diferit pentru a demonstra cum Cristos este cu adevărat Răscumpărătorul cel mai perfect, a cărui răscumpărare acționează înainte și după evenimentul însuși al crucii. Dacă astăzi se vorbește despre prevenirea bolilor: iată că Isus este Medicul cel mai perfect care a știut nu numai să vindece păcatele lumii, ci și să le prevină: și acest lucru l-a făcut cu mama sa. De aceea celebrarea aceste dogme, ca toate dogmele mariane, vrea să-l preamărească în primul rând pe Cristos. Este utilă pentru a putea înțelege mai bine caracterul real al operei răscumpărării noastre: universalitatea și puterea mijlocirii lui Cristos.

(După Zenit, 29 noiembrie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat