Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Biserica în Europa

Cu realism și încredere

Seminar CCEE la Roma despre noua evanghelizare

"Noua evanghelizare are loc într-o lume care se schimbă. În zilele noastre trebuie să vorbim despre Dumnezeu într-un context adesea indiferent și uneori ostil". Cu această constatare s-a deschis seminarul despre Europa și Noua Evanghelizare promovat la Roma de Consiliul Conferințelor Episcopale din Europa pentru a comemora cei "patruzeci de ani de activitate în slujba comuniunii dintre episcopii din Europa". Cel care a exprimat-o a fost cardinalul secretar de stat, Tarcisio Bertone, care aducând salutările sale participanților le-a cerut episcopilor din Europa să nu piardă "încrederea în Dumnezeu și în Cuvântul său" și să trăiască evanghelizarea cu un "realism sănătos care cere să se recunoască piedicile, să se caute demontarea prejudecăților, să se pregătească în cel mai bun mod posibil terenul înainte de a arunca sămânța Evangheliei". Întâlnirea a fost organizată împreună cu Consiliul Pontifical pentru Promovarea Noii Evanghelizări. Imediat după seminar, președinția CCEE, compusă din președinte, cardinalul Péter Erdö, arhiepiscop de Esztergom-Budapesta (Ungaria), și din doi vicepreședinți, cardinalul Angelo Bagnasco, arhiepiscop de Genova (Italia) și arhiepiscopul de Przemysl (Polonia), mons. Josef Michalik, vor începe tradiționala lor vizită la dicasterele vaticane. Vizita romană se va încheia vineri 25 noiembrie cu audiența privată cu Sfântul Părinte.

O "nouă primăvară". "În Europa de astăzi - a spus secretarul de stat cardinalul Tarcisio Bertone - este tot mai greu să se facă deosebire între adevăr, greșeli și minciuni. Un anumit pluralism nu vrea să permită să se facă deosebire între bine și rău. Alături de o laicitate sănătoasă este prezent și un laicism intolerant. Se abuzează adesea de principiul nediscriminării ca armă în conflictul drepturilor pentru a construi o dictatură a relativismului care tinde să-l excludă pe Dumnezeu, dimensiunea comunitară și publică a credinței sau prezența de simboluri religioase". Cardinalul Bertone a vorbit despre un context cultural european adesea "în conflict deschis cu valorile creștine tradiționale: împotriva căsătoriei dintre un bărbat și o femeie, împotriva apărării vieții de la zămislire la moartea naturală". Deci asistăm, după părerea cardinalului, la o adevărată "evoluție critică și uneori și dramatică a experienței religioase". Dar dacă pe de o parte se înregistrează un soi de "eroziune culturală și socială a valorilor tradiționale", pe de altă parte "am fost și martori ai unei inedite căutări personale, uneori dezorientate, a prezenței lui Dumnezeu, în special în rândul tinerilor". În intervenția sa, secretarul de stat a făcut referință și la criza economică, criză care - a spus el - "scoate în evidență faptul că nu se poate susține o piață totalmente autoreferențială și, în timp ce ridică noi probleme cu privire la responsabilitatea și etica proceselor financiare, prezintă din nou cu actualitate stringentă o întrebare fundamentală de sens cu privire la destinul, demnitatea și vocația spirituală a persoanei umane". "Biserica - a concluzionat cardinalul Bertone - vrea să perceapă în mod pozitiv această provocare, oferind întregii societăți căi noi de întâlnire și de dialog pornind de la Evanghelie. De aceea, noua evanghelizare nu este numai o "adăpostire", ci o "nouă primăvară; un mijloc pentru a valoriza noile vlăstare care apar într-o pădure veche".

Cu mare entuziasm. "Oricum, faptul că în Europa de astăzi cazurile de persecuție nu sunt așa de răsunătoare ca în alte continente - a afirmat la rândul său cardinalul Péter Erdö, președinte al CCEE - nu trebuie să ne facă să uităm că și în societățile europene există diferite cazuri de discriminare". "Suntem adunați aici - a spus el - într-un moment în care situația economică a atâtor țări europene este marcată de o gravă criză. Acest lucru are consecințe foarte serioase pentru viața societății și a individului. Însă și mai profundă și vicleană este criza etică și antropologică ce se cuibărește în special în viața familiilor, în structurile educative, în mijloacele de comunicare socială". În intervenția sa arhiepiscopul a făcut referință la cazurile prezentate de Observatorul despre intoleranța și discriminarea împotriva creștinilor în Europa. Și a pus această întrebare: "Suntem într-o lume secularizată și, în mod paradoxal, însetată de Dumnezeu și de sensul vieții - cum să facem pentru a duce vestea lui Cristos celui care pare să nu mai fie interesat de ea?". Răspunsul este o invitație: "Nu trebuie să ne inhibe - a afirmat cardinalul - faptul că în Europa ne aflăm adesea într-un ambient mai puțin primitor al propunerii creștine. S-a văzut în istorie că aceia care au fost mai mult persecutați sunt aceia care au mărturisit o încredere mai mare în Domnul. Nu au așteptat ca împrejurările să fie mai favorabile pentru a începe să lucreze în opera evanghelizării. De fapt, sunt mulți martorii, atât în Est cât și în Occident, care deja au întreprins opera Noii Evanghelizări cu mare entuziasm. Și vedem că Dumnezeu nu lipsește niciodată cu darurile și carismele sale".

* * *

Curaj și înțelepciune

Intervențiile unui politician și a unui filozof

"Europa are nevoie de oameni și de oameni politici curajoși". Asta a spus Luca Volontè, parlamentar la Consiliul Europei, intervenind în ziua de 22 noiembrie la seminarul de la Roma despre "Europa și Noua Evanghelizare" promovat de Consiliul Conferințelor Episcopale din Europa (CCEE). Reprezentantul politic al Consiliului Europei a intervenit în a doua parte a întâlnirii împreună cu filozoful francez Philippe Capelle-Dumont, deschizând apoi un spațiu pentru un moment de schimburi și de dezbatere între participanți.

Apel la mobilizare înțeleaptă. Așadar Europa are nevoie de oameni politici "capabili să angajeze bătălii bune - spus Volontè - având conștiința lucidă că se poate învinge sau pierde. Curaj de a fi și de a trăi și în politică ceea ce suntem, ceea ce se spune că vrem să fim în programele electorale, în intențiile de guvernare". "În înfruntarea provocărilor din Europa de astăzi - a adăugat el - trebuie înainte de toate să ne punem o întrebare de metodă: ce drept avem să impunem valori creștine unei Europe care, în multe aspecte, nu mai este creștină?". Și a răspuns: "Valorile noastre creștine în realitate sunt universale, deoarece sunt și naturale și se poate ajunge la ele cu uzul rațiunii". Și dacă pe de o parte "există și rămân semne de mare îngrijorare datorită abandonării credinței și a conștiinței despre Dumnezeu în viața noastră", pe de altă parte, a precizat Volontè, "mi se pare că întrevăd o mare vivacitate și o recuperare interesantă în multe dintre țări". Pentru parlamentar este nevoie "de o mai bună organizare, coordonare și eficacitate a acțiunilor comune între sutele de organizații locale, naționale și europene catolice": "Cred că acest "pământ dezolat", rod amar și consecință logică a consumismului sălbatic și al relativismului moral este o provocare extraordinară și providențială pentru Biserica din Europa". "Europei în criză de identitate și concetățenilor noștri trebuie să le spunem că noi înșine ne simțim protagoniști ai prezentului și ai viitorului patriei europene, pentru că ea ne interesează și ne interpelează". "Este necesar un mare apel adresat mobilizării înțelepte pentru creșterea acelui "neoumanism" de care Europa are urgentă nevoie", a concluzionat Volontè, și "este necesar să se educe o nouă generație de catolici la viața publică și la responsabilitatea democratică a politicii, o generație nouă de persoane gata să se angajeze cu îndrăzneală, fără nici o frică".

Un rol uitat. Despre context cultural european și despre "destinul catolicismului astăzi în Europa" a vorbit în schimb profesorul de filozofie la Institut Catholique din Paris, Philippe Capelle-Dumont, care într-o lungă și articulată conferință a subliniat că în Europa este în desfășurare un soi de "amnezie" adesea "arogantă" față de rolul pe care creștinismul l-a desfășurat în continent. "Ne aflăm de acum de circa trei decenii într-o situație al cărei paradox s-a accentuat în mod dramatic; pe de o parte știm că istoria Europei s-a construit după inspirațiile originare ale creștinismului; pe de altă parte - a subliniat filozoful francez - observăm că spațiul conferit catolicismului după două mii de ani de istorie nu este decât un spațiu rezidual. Ce s-a întâmplat? Dacă circuitele comune ale culturii admit în mod liniștit sub claritatea faptelor că creștinismul a inventat spitalele și universitățile, ele sunt mai puțin înclinate să-i recunoască un rol istoric în concepția sacră despre ființa umană sau în venirea științei moderne". "Astfel se repetă - a continuat gânditorul - mereu și fără scrupule excesive că filozofia Luminilor și respectivele legi ale laicității au provocat o ruptură radicală și salutară de religia creștină și de obscurantismul său dogmatic, deschizând în sfârșit Europa la potențialitățile sale eliberatoare. Uită că, în pofida tuturor peripețiilor istorice, creștinismul nu numai că a inventat ci a și promovat în Europa și pentru Europa distincția teoretică a temporalului de spiritual, inspirând separarea practică a ordinelor politice și religioase". "Se refuză să se recunoască creștinismului meritul de a fi format paradigma principală a viitoarelor cadre juridice, a principalelor conceptualități științifice și filozofice ale istoriei europene".

Tensiune și alianță între credință și rațiune. Apoi pentru a elimina din orice îndoială, Capelle-Dumont a ținut să precizeze că creștinul este în același timp un om "depozitar al adevărului" și "în căutarea adevărului". "Căutarea adevărului în catolicism - a reafirmat el - nu se realizează niciodată în afara tensiunii dintre credință și rațiune. Această tensiune nu este rezervată numai facultăților de teologie și nici numai facultăților canonice, deși ele au responsabilitatea primară: această tensiune caracterizează inteligența catolică în măsura în care ea caută o alianță între ceea ce o străbate și ceea ce o transcende. Creștinismul are ales definitiv rațiunea în beneficiul credinței" și "această tensiune și această alianță constituie unul din mesajele sale cele mai profunde".

(După agenția SIR, 22 noiembrie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat