Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Anul Familiei: Prezentarea și consacrarea la templu a Mariei, model pentru familiile creștine despre felul cum trebuie să-și ofere și să-și consacrare copiii lui Dumnezeu

În fiecare an la 21 noiembrie, Biserica, prin cele două brațe ale ei, cel din apus și cel din răsărit, își adună copiii, pentru a celebra împreună, prezentarea și consacrarea la Templu a Preasfintei Fecioare Mariei, prezentare și consacrare făcută de către părinții ei, sfinții Ioachim și Ana, dar prezentare și consacrare la Templu, dorită, voită și așteptată și de către Maria însăși.

Maria este prima ființă umană, de după păcatul strămoșesc, care a trăit și locuit cu adevărat în Dumnezeu, dar și prima ființă umană de după păcatul strămoșesc, în care Dumnezeu și-a făcut cu adevărat lăcaș. Acest adevăr ni-l sugerează astăzi lecturile sfinte și rugăciunile sărbătorii.

Pentru că voiesc să tratez această sărbătoare din prisma Anului Familiei, am să încep prin a spune că părinții care îl iubesc cu adevărat pe Dumnezeu i-au consacrat lui, încă din timpuri străvechi, după dorința și porunca divină (Ex 13,2; Num 3,12) pe copiii lor lui Dumnezeu, încă din fragedă pruncie, mai întâi în Vechiul Testament, la Templul din Ierusalim, iar mai apoi în Noul Testament, în Bisericile creștine.

Această consacrare a Mariei lui Dumnezeu, care a devenit apoi modelul oricărei consacrări creștine, își are rădăcinile în însăși voința și porunca lui Dumnezeu exprimată în Biblie. Această consacrare este în strânsă legătură cu eliberarea, mântuirea: mai întâi din robia egipteană realizată de Dumnezeu prin Moise, iar apoi cu eliberarea, cu mântuirea din robia diavolului, păcatului și morții, realizată tot de Dumnezeu, prin Fiul său, Isus Cristos.

În felul acesta legea pentru consacrarea întâilor născuți a căpătat o însemnătate deosebită. Deși în Vechiul Testament ea era o rememorare a minunatei eliberări făcută de Domnul prin Moise, copiilor lui Israel din Egipt, acum în Noul Testament ea arată o altă eliberare, cu mult mai mare, eliberare din păcat și moarte, eliberare pe care a împlinit-o tot Dumnezeu, prin Fiul său, Isus Cristos. Și așa cum sângele stropit pe ușorii ușilor și ferestrelor i-a salvat pe întâi născuți a lui Israel din robia egipteană (Ex 12,1-11), tot astfel acum sângele vărsat a lui Cristos salvează acum lumea păcătoasă din robia diavolului, păcatului și a morții veșnice (1Cor 5,7-8).

Cu ocazia salvării de amenințarea morții, a primilor născuți dintre evrei, salvare de care n-au avut parte primii născuți ai egiptenilor, Dumnezeu a spus că "toți copiii sunt ai mei" (Num 3,13). Cu atât mai mult acum, după ce Isus ne-a salvat pe toți prin vărsarea sângelui său, toți copiii sunt ai lui. De aceea și Isus a spus în evanghelie: "Lăsați copiii să vină la mine și nu-i opriți" (Mt 19,14).

Acum iată câteva exemple biblice, în care părinții recunosc în copiii lor un dar al lui Dumnezeu și de aceea îi cer de la Dumnezeu și mai apoi îi consacră lui Dumnezeu, împlinind astfel Legea: Avraam și Sara, Isaac și Rebeca, Iacob și Rahela, Elcana și Ana, Ioachim și Ana, toți aceștia au recunoscut în copii darul lui Dumnezeu și și-au cerut copiii de la el. Iar după ce i-au primit, i-au consacrat lui Dumnezeu, și astfel s-au învrednicit și de multe alte binecuvântări.

Iată ce spune Biblia despre Ana, soția sterilă a lui Elcana, după ce a primit copilul cerut: "Când i s-au împlinit zilele, Ana a rămas însărcinată, și a născut un fiu, căruia i-a pus numele Samuel (Dumnezeu a ascultat), căci a zis ea «de la Domnul l-am cerut și l-am primit». Când l-a înțărcat, l-a suit cu ea la Șilo și a luat trei tauri, o efă de făină și un burduf cu vin. L-a dus în casa Domnului la Silo: copilul era încă mic de tot" (1Sam 1,20.24.) "Elcana s-a dus acasă, la Rama, și copilul a rămas în slujba Domnului, înaintea preotului Eli" (1Sam 2,11).

Exact la fel spune și Protoevanghelia lui Iacob (4,1;7,2), o carte pioasă din sec. II, despre Ioachim și Ana, care, după îndelungi rugăciuni, au primit în dar de la Dumnezeu pe cea care este cea mai frumoasă, cea mai aleasă și cea mai binecuvântată dintre femei, pe Preasfânta Fecioară Maria, Mama Fiului lui Dumnezeu și Mama Bisericii. Părinții ei, sfinții Ioachim și Ana, știind că acea copilă este a lui Dumnezeu, au prezentat-o, au consacrat-o, au dat-o înapoi lui Dumnezeu în Templu, pentru a se pregăti și împlini lucrările lui Dumnezeu. Și iată că astăzi Biserica, parafrazând cartea Iuditei, spune despre Maria, Maria care s-a consacrat și a împlinit lucrările Domnului: "Binecuvântată ești tu, fiică, de Dumnezeu cel preaînalt, mai presus de toate femeile de pe pământ, și binecuvântat este Domnul Dumnezeu, care a făcut cerul și pământul, care te-a călăuzit să retezi capul căpeteniei dușmanilor noștri. Nu se va depărta lauda ta din inimile oamenilor, care își vor aminti de puterea lui Dumnezeu în vecii vecilor" (Idt 13,18-19).

Biblia ne vorbește apoi despre familii sterile cărora Dumnezeu le oferă copiii doriți, dar copii care să respecte anumite reguli de viață și apoi să-i fie consacrați lui pentru lucrările sale mântuitoare, în favoarea poporului.

Iată câteva exemple:

- Manoah și soția: "Era un om în Țorea, din familia Daniților, care se chema Manoah. Nevasta sa era stearpă, și nu năștea. Îngerul Domnului S-a arătat femeii, și i-a zis: Iată că tu ești stearpă, și n-ai copii; dar vei rămâne însărcinată, și vei naște un fiu. Briciul nu va trece peste capul lui, pentru că acest copil va fi închinat lui Dumnezeu din pântecele mamei lui; și el va începe să izbăvească pe Israel din mâna Filistenilor. Femeia a născut un fiu, și i-a pus numele Samson. Copilul a crescut, și Domnul l-a binecuvântat" (Jud 13,2-3.5.24).

- Zaharia și Elisabeta: "În zilele lui Irod, împăratul Iudeii, era un preot, numit Zaharia, din ceata lui Abia. Nevasta lui era din fetele lui Aaron, și se chema Elisabeta. Ei n-aveau copii, pentru că Elisabeta era stearpă; și amândoi erau înaintați în vârstă. Îngerul i-a zis din partea Domnului: «Nu te teme Zaharia, fiindcă rugăciunea ta a fost ascultată. Nevasta ta, Elisabeta, îți va naște un fiu, căruia îi vei pune numele Ioan. El va fi pentru tine o pricină de bucurie și veselie și mulți se vor bucura de nașterea lui. El va întoarce pe mulți dintre fiii lui Israel la Domnul, Dumnezeul lor. Căci va fi mare înaintea Domnului. Nu va bea nici vin, nici băutură amețitoare și se va umple de Duhul Sfânt încă din pântecele maicii sale»" (Lc 1,5-7.13-16)

- Apoi a mai fost un caz, când doi tineri erau numai logodiți, fără să locuiască împreună, și Dumnezeu le-a cerut să primească un copil din cer, zămislit de la Duhul Sfânt, pe care ei să îl crească în vederea misiunii misiunilor, răscumpărarea oamenilor din păcat și moarte. Maria și Iosif sunt acei tineri cărora Dumnezeu le-a propus proiectul său, iar ei l-au acceptat, crescut și educat pe copilul Isus, spre fericirea lor și a lumii întregi (cf. Mt 1,18-25).

Pornind de la această dorință a Domnului, ca toți părinții să vadă în copiii lor proprietatea lui, ca toți părinții să primească toți copiii trimiși de el, ca toți cei care nu au copii să-i ceară de la el, ca toți cei cărora Domnul le trimite un copil străin să nu-l refuze, iar apoi și unii și alții să-și consacre copiii lui Dumnezeu, să-i crească ales pentru planul divin și nu al Satanei, mulți părinți creștini s-au conformat și toți au fost binecuvântați și au împlinit planul divin.

Iată câteva exemple:

1. Familii creștine care, respectându-și angajamentele de la sfânta Căsătorie, au primit toți copiii pe care Dumnezeu a binevoit să li-i dea:

- familia sfintei Ecaterina din Siena, 24 copii

- familia sfântului Benedict Iosif Labre, 15 copii

- familia sfintei Francisca Xaveria Cabrini, 13 copii

- familia sfântului Ignațiu de Loyola, 12 copii

- familia fericitei Edith Stein, 11 copii

- familia sfintei Tereza Neumann, 11 copii

- familia sfintei Tereza de Avila, 11 copii

- familia sfântului Pius X, 10 copii

- familia sfintei Tereza Pruncului Isus, 9 copii

2. Familii creștine care și-au cerut în rugăciune copiii de la Dumnezeu și i-au primit:

- sfântul Nicolae de Myra, episcop grec, binefăcătorul săracilor și copiilor (sec. IV);

- sfântul Stanislau, episcop și martir polonez (1039-1079);

- sfântul Nicolae de Tolentino, călugăr din Italia, apostol itinerant (1245-1306);

- sfânta Iuliana, călugăriță italiană (1270-1341);

- sfântul Rochus, misionar itinerant francez (1295-1327);

- sfântul Ioan Nepomuc, preot și martir ceh al Sfintei Spovezi (1338-1383);

- sfânta Coleta, călugăriță italiană (1380-1447);

- sfântul Ioan Facond, călugăr spaniol (1430-1479);

- sfântul Petru Claver, preot spaniol, apostolul negrilor din America (1580-1654)

3. Sfinți primiți, adoptați și înfiați de familii creștine:

- sfântul Clodoald, francez, preot și călugăr predicator (515-560)

- sfântul Petru Damian, italian, episcop și cardinal de Ostia (982- 1072)

- sfântul Stanislau Kostka, polonez, călugăr predicator (1550-1568)

- sfântul Benedict-Iosif Labre, francez, predicator itinerant. (1748-1783)

4. Familii despre care Cartea Viețile Sfinților menționează expres că părinții lor i-au consacrat lui Dumnezeu, fie înainte de naștere, fie după naștere:

- sfântul Odon de Cluny (879-942);

- sfântul Ioan de Matha (1160-1213);

- sfântul Bernard (1091-1153);

- sfântul Gaetan de Thienne (1480-1547);

- sfântul Alois de Gonzaga (1558-1591);

- sfântul Ioan Maria Vianney (1786-1859)

Apoi în altă ordine de idei, familiile bune ale Bibliei dădeau nume copiilor, în relație cu Dumnezeu, sau în relație cu lucrările și minunile pe care le experimentau, sau în relație cu ceea ce așteptau de la Dumnezeu.

Astăzi familiile creștine, numai cu numele, parcă fug de numele biblice și din calendarul creștin, nume care sunt în relație cu Dumnezeu și cu Biserica, nume care sunt atât de dulci și frumoase. În schimb importă nume străine de Biblie și de calendarul creștin și astfel își numesc copii cu nume de zei și zeițe păgâne, cu nume de prinți și prințese păgâne, sau mai nou cu nume de vedete din cinema, sport, muzică, divertisment, care n-au nimic a face cu viața creștină.

Numele dat copiilor trădează atât credința și opțiunile religioase ale părinților, cât și așteptările lor de la copiii trimiși lor de Dumnezeu, așteptări pentru timp și pentru veșnicie.

Prin numele luate din Biblie sau din calendarul creștin, părinții își vor copii legați de Dumnezeu și de Biserică, își vor copiii binecuvântați de Dumnezeu și de Biserică, își vor copiii să ajungă lângă Dumnezeu și alături de sfinții Bisericii, în împărăția cerurilor.

Prin numele păgâne sau de vedete date copiilor, copii care sunt proprietatea lui Dumnezeu, părinții își vor pe aceștia fără credință tare, fără binecuvântarea lui Dumnezeu și a Bisericii sale, fără fericirea viitoare. În schimb îi vor ancorați tare în cele trecătoare ale pământului și ale mentalității fără Dumnezeu a lumii acesteia.

Sărbătoarea Prezentării Preasfintei Fecioare Maria la Templu vrea să ne spună că porunca și voința lui Dumnezeu este ca toți părinții să considere copiii ca pe un dar al lui Dumnezeu, să dorească, să primească, să ceară și să-și consacre numelui său copiii, spre mântuire.

Sărbătoarea Prezentării Preasfintei Fecioare Maria la Templu vrea să ne mai spună că toți creștinii trebuie să-și însușească o credință tare și o viață dedicată în întregime Domnului, prin care ei și odraslele lor să locuiască în Dumnezeu și prin care Dumnezeu să locuiască în ei, ca într-un Templu curat, așa cum s-au angajat la Botez, după modelul Mariei și al tuturor sfinților.

Sărbătoarea Prezentării Preasfintei Fecioare Maria la Templu vrea să ne mai spună că, dacă Dumnezeu în unele cazuri a intervenit direct și a cerut părinților un nume anume pentru copiii lor, o consacrare anume pentru copiii lor, o conduită de viață anume pentru copiii lor, înseamnă că părinții creștini trebuie să se conformeze fără comentarii și să pună copiilor lor nume după voința lui, să-i consacre lucrării mântuirii după voința lui, și să le inspire o conduită de viață după voința lui. Numai așa vor fi binecuvântați atât ei, cât și odraslele lor, aici, pe pământ, și în veșnicia fericită.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 39.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat